KLASA: UP/II-008-07/21-01/348

URBROJ: 401-01/05-21-5

Zagreb, 24. svibnja 2021.

                       

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Općine Ivankovo, KLASA: UP/I-008-02/21-01/03, URBROJ: 2188/03-03/2-21-1 od 16. ožujka 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Djelomično se poništava rješenje Općine Ivankovo, KLASA: UP/I-008-02/21-01/03, URBROJ: 2188/03-03/2-21-1 od 16. ožujka 2021. godine.

2.    Odbija se žalba ......... u dijelu koji se odnosi na dostavu baze podataka fizičkih osoba obveznika plaćanja komunalne naknade na području Općine Ivankovo, kao neosnovana.

3.    Predmet se u dijelu koji se odnosi na dostavu baze podataka pravnih osoba obveznika plaćanja komunalne naknade na području Općine Ivankovo dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Pobijanim rješenjem Općine Ivankovo odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kojim je zatražena dostava baze podataka obveznika plaćanja komunalne naknade na području Općine Ivankovo. Zahtjev je odbijen temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2., a vezano uz članak 15. stavak 2. točku 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer bi se dostavom zatražene informacije prekršile odredbe o zaštiti osobnih podataka.

Žalitelj je na pobijano rješenje izjavio žalbu Povjereniku za informiranje, u kojoj u bitnom navodi kako se komunalno gospodarstvo temelji na načelu javnosti te da je komunalna naknada novčano javno davanje koje se plaća za održavanje komunalne infrastrukture. Smatra da javnost ima pravo znati koliko sredstava na ime komunalne naknade pojedina jedinica lokalne samouprave treba ostvariti, te da se osobni podaci koji se odnose na neku fizičku ili pravnu osobu, a tiču se raspolaganja javnim sredstvima, ne mogu smatrati zaštićenim osobnim podacima u smislu Opće uredbe o zaštiti podataka, nego je riječ o javnim podacima u skladu s odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama. Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je djelomično osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 2. ožujka 2021. godine zatražio od Općine Ivankovo dostavu baze podataka obveznika plaćanja komunalne naknade na području Općine Ivankovo.

Općina Ivankovo u obrazloženju pobijanog rješenja kojim je odbila žaliteljev zahtjev navodi kako je provedenim testom razmjernosti i javnog interesa utvrđena obveza ograničavanja prava na pristup informacijama radi zaštite interesa iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama. Navodi kako je baza podataka obveznika plaćanja komunalne naknade računalni program koji sadrži osobne podatke obveznika, odnosno ime i prezime, adresu i OIB, te kako bi se dostavom tražene informacije prekršile odredbe o zaštiti osobnih podataka.

S obzirom na razlog uskrate prava na pristup informacijama, u žalbenom su postupku kao mjerodavne razmatrane sljedeće zakonske odredbe:

Člankom 23. stavkom 5. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona. Prema odredbi članka 15. stavka 2. točke 4. navedenog Zakona tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka. Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovog Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Nadalje, člankom 4. stavkom 1. Uredba (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i o slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka) definirano je da su „osobni podaci”  svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik”); pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca. Stavkom 2. članka 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da „obrada” znači svaki postupak ili skup postupaka koji se obavljaju na osobnim podacima ili na skupovima osobnih podataka, bilo automatiziranim bilo neautomatiziranim sredstvima kao što su prikupljanje, bilježenje, organizacija, strukturiranje, pohrana, prilagodba ili izmjena, pronalaženje, obavljanje uvida, uporaba, otkrivanje prijenosom, širenjem ili stavljanjem na raspolaganje na drugi način, usklađivanje ili kombiniranje, ograničavanje, brisanje ili uništavanje. Člankom 6. Opće uredbe o zaštiti podataka utvrđeni su uvjeti zakonitosti obrade osobnih podataka.

U žalbenom postupku je utvrđeno da podaci o fizičkim osobama obveznicima plaćanja  komunalne naknade predstavljaju osobne podatak fizičkih osoba te da ne postoji pravni temelj iz članka 6. Opće uredbe o zaštiti podatka za njihovo dostavljanje žalitelju.

U tom se smislu ne mogu prihvatiti navodi žalitelja da se u tom dijelu radi o javnim podacima, s obzirom da ime i prezime, adresa i OIB fizičkih osoba obveznika plaćanja komunalne predstavljaju zaštićene osobne podatke u odnosu na koje ne prevladava javni interes njihovog omogućavanja temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama.

Praksa Povjerenika za informiranje ukazuje kako su imena i prezimena te adrese fizičkih osoba dužnika komunalne naknade zaštićeni osobni podaci, što argumentacijom od manjega ka većem dovodi do zaključka da čitava baza podataka fizičkih osoba obveznika plaćanja komunalne naknade također sadržava zaštićene osobne podatke.

Ono što bi se moglo omogućiti temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama, u slučaju da tijelo javne vlasti posjeduje izrađene informacije, jesu podaci o ukupnom broju obveznika plaćanja komunalne naknade, ukupni iznos komunalne naknade koji se treba naplatiti, ukupni iznos dospjelog a nenaplaćenog duga, ali ne i imena i prezimena, adrese i OIB fizičkih osoba.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) propisano je  kako će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

U žalbenom postupku je stoga utvrđeno da je prvostupanjski postupak pravilno proveden u dijelu koji se odnosi na podatke o fizičkim osobama, a o zahtjevu stranke je u tom dijelu prvostupanjsko tijelo odlučilo sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, stoga se prigovori i navodi iznijeti u žalbi ne mogu  prihvatiti niti utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari, slijedom čega je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1.  Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u točki 2. izreke ovog rješenja.

Nadalje, za potrebe provođenja žalbenog postupka Općina Ivankovo je dopisom,  KLASA: UP/I-008-02/21-01/03, URBROJ: 2188/03-03/2-21-5 od 28. travnja 2021. godine, obavijestila Ured povjerenika za informiranje kako se baza podataka obveznika plaćanja komunalne naknade Općine Ivankovo sastoji od fizičkih i pravnih osoba.

Što se tiče dijela baze podataka obveznika plaćanja komunalne naknade Općine Ivankovo koja se  odnosi na pravne osobe, u žalbenom je postupku utvrđeno kako je tijelo javne vlasti pogrešno primijenilo zakonske odredbe s obzirom da se odredbe Opće uredbe o zaštiti podataka, a tako i odredba članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, ne mogu primijeniti na podatke o pravnim osobama.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku  riješeno kao u točki 1. i 3. izreke ovog rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

Tijelo javne vlasti je u ponovnom postupku dužno  razmotriti žaliteljev zahtjev za pristup informacijama u dijelu koji se odnosi na pravne osobe obveznike plaćanja komunalne naknade Općine Ivankovo, utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te ih prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar.  

Uputa o pravnom lijeku:

Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred  Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                                       dr. sc. Zoran Pičuljan