KLASA: UP/II-008-07/21-01/126

URBROJ: 401-01/03-21-2

Zagreb, 8. lipnja 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv odgovora Osnovne škole „Prof. Blaž Mađer“ KLASA: 552-01/21-01/04, URBROJ: 2137-36-21-02 od 10. veljače 2021. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće,

 

RJEŠENJE

 

Odbacuje se žalba ......... kao nedopuštena.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Dana 15. veljače 2021. godine Osnovna škola „Prof. Blaž Mađer“ dostavila je Povjereniku za informiranje žalbu ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) izjavljenu protiv odgovora tijela javne vlasti Osnovne škole „Prof. Blaž Mađer“ KLASA: 552-01/21-01/04, URBROJ: 2137-36-21-02 od 10. veljače 2021. godine.

Žaliteljica u žalbi u bitnome navodi da je rješenjem (odgovorom) tijela javne vlasti odbijen njezin zahtjev za pristup informacijama vezano za opis događaja krajem četvrtog ili početkom petoga mjeseca 2018. godine koji se odnosi na njezino dijete. Navodi kako smatra da ima pravo na tu informaciju te da nema osnove da joj se ta informacija uskraćuje. Navodi kako osporava rješenje (odgovor) zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja te pogrešne primjene zakona jer ona kao majka djeteta ima pravo na sve informacije koje se tiču njezinog djeteta i događanja u školi. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je nedopuštena.

Člankom 1. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kako se odredbe ovoga Zakona ne primjenjuju na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima, kojima je dostupnost informacija iz tih postupaka utvrđena propisom.

Iz predmetne žalbe i dostavljenih priloga proizlazi da je žaliteljica podneskom od 9. veljače 2021. godine, naslovljenim kao zahtjevom za opisom događaja, od Osnovne škole „Prof. Blaž Mađer“ zatražila da joj se dostavi opis događaja koji se dogodio krajem četvrtog ili početkom petog mjeseca 2018. godine koji se odnosi na njezino dijete.

Tijelo javne vlasti je u odgovoru KLASA: 552-01/21-01/04, URBROJ: 2137-36-21-02 od 10. veljače 2021. godine navelo kako žaliteljica nije navela razlog za očitovanjem škole. Nadalje, navodi se da se škole očituju i pišu mišljenja isključivo na dopise institucijama kako bi znali u koju se svrhu upotrebljavaju te da se ne može očitovati o događaju iz 2018. godine prije službenog dopisa institucije koja će procijeniti kako su joj informacije od strane djelatnika važne za rješavanje određene situacije.

S obzirom da je iz dostavljenoga proizlazi da žaliteljica traži dokumentaciju koja se odnosi na njezino maloljetno dijete čije je ona zakonski zastupnik, valja naglasiti da se pravo uvida u osobne podatke ne ostvaruje temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama, nego se navedeno pravo ostvaruje temeljem drugog propisa odnosno sukladno odredbama Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka).

Sukladno članku 99. Općoj uredbi o zaštiti podataka, ista je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama od 25. svibnja 2018. godine.

Člankom 15. Opće uredbe o zaštiti podataka je propisano da ispitanik ima pravo dobiti od voditelja obrade potvrdu obrađuju li se osobni podaci koji se odnose na njega te ako se takvi osobni podaci obrađuju, pristup osobnim podacima i sljedećim informacijama: svrsi obrade; kategorijama osobnih podataka o kojima je riječ; primateljima ili kategorijama primatelja kojima su osobni podaci otkriveni ili će im biti otkriveni, osobito primateljima u trećim zemljama ili međunarodnim organizacijama; ako je to moguće, predviđenom razdoblju u kojem će osobni podaci biti pohranjeni ili, ako to nije moguće, kriterijima korištenima za utvrđivanje tog razdoblja; postojanju prava da se od voditelja obrade zatraži ispravak ili brisanje osobnih podataka ili ograničavanje obrade osobnih podataka koji se odnose na ispitanika ili prava na prigovor na takvu obradu; pravu na podnošenje pritužbe nadzornom tijelu; ako se osobni podaci ne prikupljaju od ispitanika, svakoj dostupnoj informaciji o njihovu izvoru; postojanju automatiziranog donošenja odluka, što uključuje izradu profila iz članka 22. stavaka 1. i 4. te, barem u tim slučajevima, smislenim informacijama o tome o kojoj je logici riječ, kao i važnosti i predviđenim posljedicama takve obrade za ispitanika. Ako se osobni podaci prenose u treću zemlju ili međunarodnu organizaciju, ispitanik ima pravo biti informiran o odgovarajućim zaštitnim mjerama u skladu s člankom 46. koje se odnose na prijenos. Voditelj obrade osigurava kopiju osobnih podataka koji se obrađuju. Za sve dodatne kopije koje zatraži ispitanik voditelj obrade može naplatiti razumnu naknadu na temelju administrativnih troškova. Ako ispitanik podnese zahtjev elektroničkim putem te osim ako ispitanik zatraži drukčije, informacije se pružaju u uobičajenom elektroničkom obliku. Pravo na dobivanje kopije iz stavka 3. ne smije negativno utjecati na prava i slobode drugih.

S obzirom da se u odnosu na traženje žaliteljice ne primjenjuju odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama, već odredbe drugog propisa, žaliteljica je ovlaštena informacije koje je zanimaju tražiti sukladno odredbama drugog propisa. Pristup informacijama u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama odnosi se na pristup javnim informacijama koje su u posjedu tijela javne vlasti i koje bi bile dostupne bilo kojoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi koja bi ih zatražila, bez iznimke, te koje nisu vezane uz pojedinačne postupke uređene posebnim propisima kao što je slučaj u ovom predmetu. Naime, ukoliko bi se informacija dostavila žaliteljici temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama, to bi značilo da bi bilo koji drugi korisnik trebao dobiti tu istu informaciju s obzirom da su sukladno načelu jednakosti iz članka 8. Zakona o pravu na pristup informacijama svi korisnici jednaki u ostvarivanju prava na pristup informacijama i od njih se ne traži poseban pravni interes. Upravo iz razloga što u pojedinim slučajevima treba zaštiti određene vrijednosti i prava drugih (primjerice osobni podaci), postoje posebni pravni temelji za ostvarivanja prava na pristup informacijama prema drugim posebnim propisima, koji daju samo određenoj stranci ili zainteresiranoj osobi pravni legitimitet da dođe do zatraženih informacija.

Člankom 114. stavkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) propisano je da će drugostupanjsko tijelo ispitati je li žalba dopuštena, pravodobna i izjavljena od ovlaštene osobe. Ako žalba nije dopuštena ili pravodobna ili izjavljena od ovlaštene osobe, odbacit će je rješenjem.

S obzirom da se u ovom predmetu ne primjenjuju odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama, jer se ne radi o zahtjevu za pristup informacijama, sukladno članku 114. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno je kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                                       dr. sc. Zoran Pičuljan