KLASA: UP/II-008-07/20-01/1275

URBROJ: 401-01/11-21-2

Zagreb, 25. siječnja 2021.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Grada Visa KLASA: UP/I-008-01/20-01/19, URBROJ: 2190/01-03-20-4 od 26. listopada 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Grada Visa KLASA: UP/I-008-01/20-01/19, URBROJ: 2190/01-03-20-4 od 26. listopada 2020. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ......... (dalje u tekstu: žalitelj) za ostvarivanje prava na pristup preslici akta KLASA: UP/I-844-07/ST-01/5, URBROJ: 944-05/02-01/02, temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tijelo javne vlasti ne posjeduje traženu informaciju te nema saznanja gdje se navedena informacija nalazi.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj navodi da se žali na rješenje Grada Visa kojim mu se uskraćuje pristup informacijama o postupcima za povrat nacionalizirane imovine na otoku Visu. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Ustavom Republike Hrvatske („Narodne novine”, broj  56/90., 135/97., 8/98.,  113/00., 124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10.-pročišćeni tekst i 05/14.), u članku 38. stavku 4. jamči se svakome pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Pri tome ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu i propisana zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama zaprimljenim u Gradu Visu dana 5. listopada 2020. godine zatražio presliku preslici akta KLASA: UP/I-844-07/ST-01/5, URBROJ: 944-05/02-01/02. Nadalje, utvrđeno je da je tijelo javne vlasti dana 19. listopada 2020. godine putem elektroničke pošte pozvalo žalitelja da ispravi svoj zahtjev na način da pojasni o kakvom dokumentu se radi jer navedena klasifikacijska oznaka ne pripada Gradu Visu te je žalitelj istoga dana putem elektroničke pošte dostavio presliku Zahtjeva za isplatu naknade za nekretninu od 4. listopada 2002. godine i presliku Zahtjeva za povrat oduzete imovine od 12. lipnja 1997. godine, oba upućena Gradu Visu.

Postupajući po navedenom zahtjevu, Grad Vis je donio osporeno rješenje odbacujući zahtjev temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama. U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da je žalitelj nadopuni svoj zahtjev dokumentima koji sadrže više informacija od same klase i urudžbenog broja koji su bili navedeni na početnom zahtjevu te da navedena brojčana oznaka ne pripada Gradu Visu te iz tog razloga ne posjeduje traženu informaciju i nema saznanja gdje se nalazi.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje traženu informaciju te nema saznanja gdje se navedena informacija nalazi.

U drugostupanjskom postupku Grad Vis dopisom KLASA: UP/I-008-01/20-01/19, URBROJ: 2190/01-03-20-7 od 23. studenoga 2020. godine dostavio je očitovanje na razloge odbacivanja predmetnog zahtjeva te u bitnome navodi da se traženi predmet ne nalazi u arhivi Grada Visa, a iz priložene dokumentacije proizlazi da se radi o postupku povrata nacionalizirane imovine na otoku Visu: Nadalje, navodi se da bi se traženi predmeti i informacije mogle zatražiti od Splitsko-dalmatinske županije, Upravnog odjela za imovinsko pravne poslove kao pravnog sljednika Ureda državne uprave u Splitsko-dalmatinskoj županiji, Upravnog odjela za imovinsko pravne poslove, koji je bio nadležan za rješavanje i odlučivanje o zahtjevima u postupcima povrata i naknade oduzete imovine. Također, navodi se da Grad Vis nije nadležan po predmetima i zahtjevima za povrat – naknadu oduzete imovine za koje se traži pristup informacijama, već je isti u nadležnosti Splitsko-dalmatinske županije.

Člankom 21. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da ako tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju, a ima saznanja o tijelu koje je posjeduje, dužno je bez odgode, a najkasnije u roku od osam dana od zaprimanja zahtjeva, ustupiti zahtjev tome tijelu, a o čemu će obavijestiti podnositelja.

U žalbenom postupku utvrđeno je da je tijelo javne vlasti postupajući po predmetnom zahtjevu pogrešno primijenilo odredbu članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da iz očitovanja od 23. studenoga 2020. godine proizlazi da Grad Vis, iako ne posjeduje traženu informaciju, ima saznanja o tijelu javne vlasti koje istu posjeduje.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva za pristup informacijama, tijelo javne vlasti treba uzeti u obzir odredbu članka 21. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama te s obzirom da ima saznanja da navedene informacije posjeduje drugo tijelo javne vlasti, što proizlazi iz dopisa Grada Visa KLASA: UP/I-008-01/20-01/19, URBROJ: 2190/01-03-20-7 od 23. studenoga 2020. godine, dužno je zahtjev ustupiti tom drugom tijelu javne vlasti na nadležno rješavanje. Tijelo javne vlasti nije dužno utvrđivati posjeduje li drugo tijelo javne vlasti faktički traženu informaciju, nego je ukoliko već ima saznanja da neko drugo tijelo javne vlasti posjeduje traženu informaciju, dužno postupiti sukladno članku 21. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan