KLASA: UP/II-008-07/20-01/1122

URBROJ: 401-01/10-21-4

Zagreb, 26. siječnja  2021. godine

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15) povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Ministarstva rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike, KLASA: UP/I-008-02/20-02/01, URBROJ: 524-02-02-02/1-20-2 od 18. rujna 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Ministarstva rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike, KLASA: UP/I-008-02/20-02/01, URBROJ: 524-02-02-02/1-20-2 od 18. rujna 2020. godine kao neosnovana.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem djelomično je usvojen zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica), kojim je tražila dostavu dokumenta, KLASA: UP/I-602-04/17-04/61, URBROJ: 519-02-1-3/5-18-3 od 27. ožujka 2018. godine, na način da su na dokumentu prekriveni osobni podaci (ime i prezime, adresa, OIB, broj osobne iskaznice, mjesto i datum izdavanja osobne iskaznice, broj i datum diplome, broj i datum uvjerenja o položenom stručnom ispitu), temeljem članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravodobno uložila žalbu u kojoj u bitnom navodi da ime i prezime osobe, broj i datum diplome, kao i broj i datum uvjerenja o položenom stručnom ispitu ne predstavljaju zaštićene osobne podatke. Navodi da joj je Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku u istovjetnom postupku dostavilo informaciju, na kojoj nije bilo prekriveno ime i prezime osobe, te se poziva na rješenje Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku od 18. srpnja 2019. godine. Predlaže da se žalba prihvati.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 9. rujna 2020. godine tražila presliku dokumenta KLASA: UP/I-602-04/17-04/61, URBROJ: 519-02-1-3/5-18-3 od 27. ožujka 2018. godine.

U žalbenom postupku, Povjereniku za informiranje dostavljen je spis predmeta na nadležno postupanje, uključujući i informacije koje su predmet postupka.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Iz obrazloženja pobijanog rješenja u bitnom da prvostupanjsko tijelo smatra da u odnosu na podatke kao što su ime i prezime, adresa, broj osobne iskaznice, mjesto i datum izdavanja osobne iskaznice, broj i datum diplome, broj i datum uvjerenja o položenom stručnom ispitu prevladava potreba zaštite prava na ograničenje u odnosu na javni interes.

Navedeni stav prvostupanjskog tijela prihvaća i Povjerenik za informiranje, a iz sljedećih razloga.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je prvostupanjsko tijelo žaliteljici dostavilo traženu informaciju, na kojoj su prekriveni sljedeći osobni podaci: ime i prezime, adresa, broj osobne iskaznice, mjesto i datum izdavanja osobne iskaznice, broj i datum diplome, broj i datum uvjerenja o položenom stručnom ispitu.

Člankom 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da su osobni podaci svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik“): pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca.

Uvodnom odredom broj 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da bi obrada osobnih podataka trebala biti osmišljena tako da bude u službi čovječanstva. Dalje se navodi da pravo na zaštitu osobnih podataka nije apsolutno pravo, te da ga se mora razmatrati u skladu s načelom proporcionalnosti, odnosno da se predmetnom Uredbom poštuju sva temeljna prava i uvažavaju slobode i načela priznata Poveljom koja su sadržana u ugovorima, uključujući slobodu izražavanja i informiranja.

Prema članku 6. Opće uredbe o zaštiti podataka, obrada je zakonita samo ako i u onoj mjeri u kojoj je ispunjeno najmanje jedno od sljedećeg: a) ispitanik je dao privolu za obradu svojih osobnih podataka u jednu ili više svrha, b) obrada je nužna za izvršavanje ugovora u kojem je ispitanik stranka ili kako bi se poduzele radnje na zahtjev ispitanika prije sklapanja ugovora, c) obrada je nužna radi poštivanja pravnih obveza voditelja obrade, d) obrada je nužna kako bi se zaštitili ključni interesi ispitanika ili druge fizičke osobe, e) obrada je nužna za izvršavanje zadaće od javnog interesa ili pri izvršavanju službene ovlasti voditelja obrade, f) obrada je nužna za potrebe legitimnih interesa voditelja obrade ili treće strane, osim kada su od tih interesa jači interesi ili temeljna prava i slobode ispitanika koji zahtijevaju zaštitu osobnih podataka.

Ispitujući pravilnost provedenog testa razmjernosti i javnog interesa u žalbenom postupku temeljem ovlaštenja iz članka 25. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, Povjerenik za informiranje prihvaća stav prvostupanjskog tijela da u odnosu na podatke kao što su ime i prezime, adresa, broj osobne iskaznice, mjesto i datum izdavanja osobne iskaznice, broj i datum diplome, broj i datum uvjerenja o položenom stručnom ispitu prevladava potreba zaštite prava na ograničenje iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama u odnosu na javni interes.

Naime, u konkretnom slučaju predmet zahtjeva za pristup informacijama žaliteljice je rješenje prvostupanjskog tijela kojim je određenoj fizičkoj osobi priznata inozemna stručna kvalifikacija za reguliranu profesiju u području socijalne skrbi – edukacijskog rehabilitatora.

Po mišljenju Povjerenika za informiranje, navedeni dokument bi predstavljao informaciju od javnog značaja, kada bi se isti dokument tražio u kontekstu natječaja za radno mjesto u tijelu javne vlasti u smislu članka 5. stavka 1. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, pod uvjetom da je osoba na koju se tražena informacija odnosi odabrani kandidat.

U tom slučaju radilo bi se o primjeni načela transparentnosti u postupcima javnih natječaja, jer bi javnost imala pravo biti upoznata s činjenicom ispunjavaju li određeni kandidati uvjete natječaja.

Osim toga, Povjerenik za informiranje je za potrebe žalbenog postupka izvršio uvid u internetsku stranicu Hrvatske komore edukacijskih rehabilitatora, poveznica https://www.hker.hr/, te je utvrdio da nije javno objavljen imenik članova Hrvatske komore edukacijskih rehabilitatora, pa tako niti ime i prezime osobe na koju se rješenje odnosi.

Kad bi se radilo o određenom postupku javnog natječaja, u kojem bi se tražilo rješenje o priznavanju stručne kvalifikacije kao uvjet natječaja odabranog kandidata, tada bi se mogli prihvatiti žalbeni navodi žaliteljice da ime i prezime, broj i datum diplome, te broj i datum uvjerenja o položenom stručnom ispitu ne predstavljaju zaštićene osobne podatke, odnosno da za navedene podatke prevladava javni interes u odnosu na potrebu zaštite prava na ograničenje

Međutim, u okolnostima konkretnog slučaja, kad nije razvidno je li osoba na koju se rješenje o priznanju inozemne kvalifikacije odnosi zaposlenik tijela javne vlasti, odnosno je li navedeno rješenje sastavni dio natječajne dokumentacije, Povjerenik za informiranje smatra da bi omogućavanje pristupa imenu i prezimenu osobe, broju i datumu diplome, te broju i datumu uvjerenja o položenom stručnom ispitu predstavljalo nepotrebno zadiranje u privatni navedene osobe.

Drugim riječima, u konkretnom slučaju nije utvrđeno postojanje argumenata koji bi išli u korist omogućavanja pristupa informacijama, odnosno iz spisa predmeta ne proizlazi da su se vodile bilo kakve javne rasprave vezano za navedene podatke, predmetne informacije ne odnose se na pitanja javnog zdravlja, javne sigurnosti ili zaštite okoliša, niti na pitanje raspolaganje javnim sredstvima, niti je vjerojatno da bi objava traženih informacija doprinijela javnom interesu u smislu ostvarivanja temeljnih vrijednosti društvenog poretka i specifičnim načelima funkcioniranja tijela javne vlasti, kao što su dobro upravljanje, zakonitost, odgovornost i integritet.

Upravo zbog navedenog, neodlučno je pozivanje žaliteljice na rješenje Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, KLASA: UP/I-008-01/19-02/4, URBROJ: 519-02-1-1-172-19-3 od 18. srpnja 2019. godine.

Slijedom svega navedenog, temeljem članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno je kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan