KLASA: UP/II-008-07/21-01/7

URBROJ: 401-01/06-21-4

Zagreb, 26. siječnja 2021                  

  

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o., Redni broj zahtjeva: 01-19/2-20.PI od 14. prosinca 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o., Redni broj zahtjeva: 01-19/2-20.PI od 14. prosinca 2020. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslikama sljedećih informacija:

-       preslikama ispisa kartica konta trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o. 2200 – Dobavljači u zemlji, broj 410117 – Radeljević d.o.o., za 2017., 2018., 2019. i 2020. godinu.

3.    Nalaže se trgovačkom društvu Sanitat Dubrovnik d.o.o. da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana njegove pravomoćnosti.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 4. prosinca 2020. godine, kojim je tražio informacije o prihodima i rashodima trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o. vezano za parkiralište Radeljević d.o.o., temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što korisnik zloupotrebljava pravo na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi kako ga osporava zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i posljedično pogrešne primjene materijalnog prava. Žalitelj nadalje navodi da je tijelo javne vlasti suprotno zakonskim odredbama odbilo njegov zahtjev smatrajući da se radi o zlouporabi prava na pristup informacijama. Pojašnjava da je on kao udruga prvenstveno orijentiran na parking usluge, a da je tijelo javne vlasti najveći pružatelj tih usluga te da se radi o traženju informacija koje se odnose na raspolaganje javnim sredstvima koje nisu javno dostupne obzirom da se u cijelosti ne poštuju odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama od strane prvostupanjskog tijela. Žalitelj se pita gdje bi bila granica dopuštenog i vezi medijskih upita, ukoliko bi se angažiranost kao u konkretnom slučaju percipirala kao zlouporaba prava odnosno da se ovakvim tumačenjem prvostupanjskog tijela krši načelo jednakosti svih korisnika, građana i medija, obzirom da mediji mogu postavljati upite a neovisne građane se poradi istog proglašava zlonamjernima. Izražava svoj stav o tome da tijelo javne vlasti prikriva informacije o poslovanju , posebno vezano za broj ovrha koje se temelje na nezakonitoj Odluci gradskog vijeća Grada Dubrovnika (sudski ukinutoj 2014. godine). Zaključno navodi kako je iz svega navedenog vidljivo da ne postoje razlozi za odbijanje zahtjeva za pristup informacijama i uskratu zatražene informacije. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da žalitelj dana 4. prosinca 2020. godine trgovačkom društvu Sanitat Dubrovnik d.o.o. podnio zahtjev za pristup informacijama, kojim je zatražio sljedeće informacije: 1. iznos prihoda od parkirališta Radeljević (mogući najam od tvrtke u vlasništvu IGH d.d., Raeljević d.o.o.); 2. iznos koji trgovačko društvo Sanitat Dubrovnik d.o.o. plaća navedenoj tvrtki (specificirano o namjeni); 3. za navedeno moli razdoblje od 1. siječnja 2015. godine do 1. prosinca 2020. godine; i 4. iznos koji se ima isplatiti nakon navedenog razdoblja temeljem obveze u navedenom razdoblju.

Također je utvrđeno da je trgovačko društvo Sanitat Dubrovnik d.o.o. povodom navedenog zahtjeva donijela osporeno rješenje Redni broj zahtjeva: 01-19/2-20.PI od 14. prosinca 2020. godine, kojim je odbilo zahtjev žalitelja temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, smatrajući kako korisnik očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama te podnosi zahtjeve za pristup informacijama kojima opterećuje rad i redovito funkcioniranje tijela javne vlasti.

U žalbenom postupku Uredu povjerenika za informiranje dostavljen je spis po žalbi žalitelja na nadležno postupanje.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako jedan ili više međusobno povezanih podnositelja putem jednog ili više funkcionalno povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, a osobito kada zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija ili zahtjeva kojima se traži velik broj informacija dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti.

Iz osporenog rješenja razvidno je da je razlog odbijanja žaliteljeva zahtjeva zloupotreba prava na pristup informacijama uređena u članku 23. stavku 5. točki 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, a u obrazloženju istog je također citirana odredba članka 5. stavka 1. točke 1. i 3. navedenog Zakona. Nadalje, navedeno je kako žalitelj u posljednjih godinu dana podnosi trgovačkom društvu Sanitat Dubrovnik d.o.o. zahtjeve za pristup informacijama  najčešće na tjednoj a vrlo često i na dnevnoj bazi, kao i da istima redovito traži istovrsne i/ili vrlo opsežne informacije. U nastavku se navodi sadržaj pojedinih zahtjeva koje je žalitelj podnio prvostupanjskom tijelu u posljednja dva tjedna te da je iz tih zahtjeva vidljivo da se radi o traženju velike količine informacija i učestalost navedenih zahtjeva. Također je navedeno kako žalitelj u zahtjevima predmnijeva nepravilnosti u radu prvostupanjskog tijela koje nisu utemeljene niti dokazane, osim što su predmet medijskih napisa i žaliteljevih nagađanja. Istaknuto je da zahtjevi žalitelja obzirom na učestalost, opsežnost i upornost usporavaju rad tijela javne vlasti na način da se ograničava druge korisnike zbog neobavljanja njegova redovnog posla, a imajući u vidu i posebnu organizaciju rada prvostupanjskog tijela zbog epidemije virusa COVID-19, pa je slijedom svega navedenog u postupku zaključeno kako se radi o zlouporabi prava na pristup informacijama.

Kod utvrđivanja zloupotrebe prava na pristup informacijama potrebno je ocijeniti sve činjenice i okolnosti, a relevantno je i zakonsko načelo međusobnog poštovanja i suradnje kojim je propisano da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe. Dakle, tijela javne vlasti i korisnici prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija trebaju međusobno surađivati.

U odnosu na žalitelja razmotreni su objektivni i subjektivni kriteriji zlouporabe prava na pristup informacijama. Kako bi se moglo utvrditi objektivne kriterije koji se odnose na količinu podnesenih zahtjeva za pristup informacijama bilo je potrebno izvršiti uvid u Službene upisnike o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o. za 2019. i 2020. godinu, koji su uz zahtjeve žalitelja podnesene u istim godinama dostavljeni kao dio spisa predmeta, a također je bilo neophodno razmotriti obrazloženje osporenog rješenja, navode iz žalbe žalitelja te sadržaj svih zahtjeva žalitelja upućenih navedenom tijelu javne vlasti te zahtjeva podnesenog u konkretnom slučaju.

Uvidom u dokumentaciju dostavljenu od trgovačkog društva Sanitat Dubrovnik d.o.o., utvrđeno je kako je u navedenom tijelu javne vlasti 2019. godine ukupno evidentirano 4 zahtjeva za pristup informacijama, o čega je 2 podnio žalitelj, a u 2020. godini ukupno 22 zahtjeva od kojeg broja je žalitelj podnio 12 zahtjeva (uključujući i zahtjev u konkretnom slučaju).

Uzimajući u obzir navedeno uvidom u spis je utvrđeno kako prvostupanjsko tijelo ne zaprima veliki broj zahtjeva za pristup informacijama na godišnjoj razini i da se istima u većini slučajeva traže informacije o radu i financijama prvostupanjskog tijela. Izvršenim uvidom u sve navedene zahtjeve te zahtjeve podnesene od strane žalitelja razvidno je da se istima od prvostupanjskog tijela nisu tražile iste informacije, kao i da se u svim navedenim slučajevima ne radi o traženju velike količine informacija, a da se gotovo sve zatražene informacije odnose na raspolaganje javnim sredstvima, koje bi po prirodi stvari trebale postojati kod prvostupanjskog tijela.

Razmatranjem dokumentacije u spisu predmeta te procjenom svih činjenica i okolnosti, te ukupnog broja žaliteljevih zahtjeva zaprimljenih u navedenom tijelu javne vlasti u 2019. godini i 2020. godini te informacija koje je u istima tražio žalitelj, u žalbenom postupku nije utvrđena zloupotreba prava na pristup informacijama od strane žalitelja u smislu članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama te je zaključeno da osporeno rješenje treba poništiti.

Članak 1. Zakona o pravu na pristup informacijama u bitnom propisuje kako se ovim Zakonom uređuje pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti, dok članak 5. stavak 1. točka 3. navedenog Zakona propisuje kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazana (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo javne vlasti izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Stoga omogućavanje pristupa informacijama prema Zakonu o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj, u trenutku zaprimanja zahtjeva postojećoj informaciji i tijelo javne vlasti nije dužno temeljem podnesenog zahtjeva za pristup informaciji davati odgovore na pitanja, pojašnjenja ili davati tumačenja te na taj način izrađivati novu informaciju.

U žalbenom postupku, a slijedom traženja Ureda povjerenika za informiranje iz akta KLASA: UP/II-008-07/21-01/7, URBROJ: 401-01/06-21-2 od 12. siječnja 2021. godine, trgovačko društvo Sanitat Dubrovnik d.o.o. je u prilogu akta Broj: 01-19/6-20.PI od 19. siječnja 2021. godine, kao nadopunu spisa predmeta u odnosu na predmetno traženje žalitelja po pojedinim točkama zahtjeva, dostavilo žalbenom tijelu kao informacije koje su predmet ovog postupka konto kartice za trgovačko društvo Radeljević d.o.o. (2017., 2018., 2019. i 2020. godina) iz kojih su vidljivi u zahtjevu zatraženi podaci.

Sukladno članku 6. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije su dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Stoga je Povjerenik za informiranje u drugostupanjskom postupku izvršio uvid u dostavljene informacije te je razmotrio može li se istima odobriti pristup temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Uzimajući u obzir da je iz sadržaja informacija koje su predmet postupka razvidno je da se iste odnose na raspolaganje javnim sredstvima odnosno da je u pogledu navedenih informacija primjenjiva odredba članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, u žalbenom je postupku razmotreno postoji li drugo zakonsko ograničenje pristupa informacijama te je uvidom u sadržaj dostavljenih konto kartica zaključeno kako iste ne sadrže informacije na koje bi se mogla primijeniti zakonska ograničenja pristupa informacijama.

S obzirom na navedeno nakon provedenog žalbenog postupka zaključeno je da se može žalitelju omogućiti pristup predmetnim karticama konta bez ograničenja, obzirom da se radi o informacijama neposredno vezanim za potrošnju javnih sredstava te da navedene informacije temeljem izričite zakonske odredbe trebaju biti dostupne javnosti.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09.) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                            POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                                        dr. sc. Zoran Pičuljan