KLASA:           008-08/21-01/10

URBROJ:       401-01/08-21-2

Zagreb,           27. siječnja 2021

 

Korisnik

 

Ured povjerenika za informiranje zaprimio je Vaš upit vezan uz dostavu tonskih zapisa sjednica Općinskog vijeća Općine Pokupsko. U prilogu ste dostavili presliku zahtjeva za pristup informacijama koji je zaprimljen u Općini Pokupsko 21. prosinca 2020. godine i kojim ste tražili dostavu tonskih zapisa svih sjednica 7. saziva Općinskog vijeća Općine Pokupsko, zaključno s 24. sjednicom održanom 15. prosinca 2020. godine. Dostavu tražite na gornju e-mail adresu.

U dostavljenom odgovoru zamjenice službenice za informiranje Općine Pokupsko, KLASA: UP/I-008-01/20-01/10 od 11. siječnja 2021. godine navodi se da su sjednice javne te se o njima vode detaljni zapisnici koji su javno dostupni na službenoj stranici Općine, te da će Vam se omogućiti saslušanje tonskih zapisa svih sjednica 7. saziva u prostorijama Općine Pokupsko. Saslušanje će biti omogućeno od 18. siječnja 2021. godine svakim radnim danom u uredovnom vremenu od 9-15 sati, uz prethodnu najavu uz navođenje e-maila i broja telefona, radi pripreme zasebnog računala i prostora u kojem ćete moći preslušati tonske zapise iz zahtjeva.

Pregledom mrežne stranice Općine Pokupsko, utvrđeno je da su na poveznici: http://pokupsko.hr/opcinska-uprava/opcinsko-vijece/sjednice-7-saziva/ u rubrici "Općinsko vijeće" - podrubrici "Sjednice 7. saziva" objavljeni zapisnici svih 25. sjednica 7. saziva (zaključno s datumom 31. prosinca 2020. godine), te uz svaki zapisnik pripadajući prilozi koji se odnose na pojedine točke dnevnog reda (odluke, zaključci, godišnje analize, godišnji planovi, programi, proračun, polugodišnji izvještaji i dr.).

Slijedom navedenog, daje se sljedeći odgovor:

Članak 1. Zakona o pravu na pristup informacijama ("Narodne novine" broj 25/13 i 85/15-u daljnjem tekstu: Zakon) u bitnom propisuje kako se ovim Zakonom uređuje pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti, dok članak 5. stavak 1. točka 3. navedenog Zakona propisuje kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazana (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo javne vlasti izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona (načelo javnosti i slobodnog pristupa), propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Prema članku 17. Zakona, tijela javne vlasti obvezna su omogućiti pristup informacijama pravodobnim objavljivanjem informacija o svome radu na primjeren i dostupan način, odnosno na internetskim stranicama tijela javne vlasti ili u javnom glasilu i Središnjem katalogu službenih dokumenata Republike Hrvatske, radi informiranja javnosti, davanjem informacije korisniku koji je podnio zahtjev na jedan od sljedećih načina: neposrednim davanjem informacije, davanjem informacije pisanim putem, uvidom u dokumente i izradom preslika dokumenata koji sadrže traženu informaciju, dostavljanjem preslika dokumenta koji sadrži traženu informaciju, na drugi način koji je prikladan za ostvarivanje prava na pristup informaciji. Korisnik može u zahtjevu za pristup informaciji naznačiti prikladan način dobivanja informacije, a ako ne naznači, informacija će se dostaviti na način na koji je podnesen zahtjev, odnosno na najekonomičniji način

Slijedom navedenog, ostvarivanje prava na pristup informaciji u smislu citirane odredbe predstavlja pristup već gotovoj, postojećoj informaciji i ne predstavlja obvezu tijela javne vlasti da daje odgovore na pitanja. Pristup informaciji znači dobivanje preslike određenog dokumenta, snimke ili nekog drugog zapisa podataka i ne predstavlja obvezu tijela javne vlasti da obavlja određene radnje, odnosno izrađuje novu informaciju ili mišljenje, vrši analize, daje tumačenja i slično.

S osnove primjene Zakona, ukazuje se i na presudu Visokog upravnog suda Republike Hrvatske, poslovni broj: Us/II-129/20-9 od 15. listopada 2020. godine, u kojoj se navodi da inzistiranje korisnika prava na dostavi zvučnih zapisa sjednica nakon što mu je već udovoljeno za dostavom preslike zapisnika, nema osnove u odredbama Zakona za udovoljenjem tog zahtjeva.

Također, ukazuje se na obvezu proaktivne objave informacija iz članka 10. stavka 1. točke 12. Zakona, prema kojoj su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati zaključke sa službenih sjednica tijela javne vlasti i službene dokumente usvojene na tim sjednicama te informacije o radu formalnih radnih tijela iz njihove nadležnosti na kojima se odlučuje o pravima i interesima korisnika. Predmetnu obvezu je Općina Pokupsko ispunila, kao što je već navedeno, objavom informacija na poveznici: http://pokupsko.hr/opcinska-uprava/opcinsko-vijece/sjednice-7-saziva (ukazuje se da su tijela javne vlasti u obvezi objave zaključaka, a ne zapisnika).

Međutim, unatoč navedenoj presudi Visokog upravnog suda Republike Hrvatske, te činjenici da su traženi zapisnici i pripadajući materijali objavljeni, pregledom objavljenih zapisnika utvrđeno je da je riječ o dokumentima koji prikazuju dnevne redove sjednica i prikaz usvajanja svake točke dnevnog reda, a ne prikazuju sadržaj rasprava o svakoj točki dnevnog reda. Imajući u vidu navedeno, te činjenicu da traženi tonski zapisi trebaju sadržavati širi sadržaj od objavljenih zapisnika (znači sadržaj u većem opsegu od omogućene i dostupne informacije na mrežnoj stranici), proizlazi da Općina Pokupsko treba odlučiti o omogućavanju pristupa traženoj informaciji.  

Općina Pokupsko Vam je omogućila pristup traženoj informaciji, ali preslušavanjem u službenim prostorijama Općine. Međutim, ako se korisniku prava na pristup informacijama omogućava pristup informaciji bez ograničenja, navedeno znači da informacija ne može biti uvjetno dostupna korisnicima, nego je ili dostupna svima ili nije, a sukladno načelu jednakosti iz članka 8. Zakona. Na ovaj način dolazi i do povrede ranije spomenutog članka 6. i načela javnosti i slobodnog pristupa kao i članka 9. Zakona i načela raspolaganja informacijom. Naime prema članku 9. Zakona, korisnik koji raspolaže informacijom sukladno ovom Zakonu, ima pravo tu informaciju javno iznositi, a preslušavanje tonskih zapisa u službenim prostorijama, dovodi do onemogućavanja javnog iznošenja preslušanih tonskih zapisa.

Nadalje, ukazuje se i na odredbu članka 19. Zakona, prema kojoj se na pristup informacijama u postupcima pred tijelima javne vlasti ne plaćaju upravne i sudske pristojbe. Tijelo javne vlasti ima pravo tražiti od korisnika naknadu stvarnih materijalnih troškova koji nastanu pružanjem informacije, sukladno članku 17. ovog Zakona, kao i na naknadu troškova dostave tražene informacije. Na zahtjev korisnika tijelo javne vlasti dužno je dostaviti način izračuna naknade.

Tijela javne vlasti imaju pravo na naplatu stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije kada se omogućava pristup informaciji temeljem članka 23. stavka 1. točke 1. Zakona), odnosno kada se omogućava pristup informaciji rješenjem nakon provedenog testa razmjernosti i javnog interesa temeljem članka 23. stavka 3. Zakona).

Kriteriji za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije ("Narodne novine" broj 12/14 i 15/14-ispravak - u daljnjem tekstu: Kriteriji) propisuju visinu naknade stvarnih materijalnih troškova koji nastanu pružanjem informacije, kao i visinu naknade troškova dostave tražene informacije koje plaća korisnik prava na informaciju, a koji nastaju pružanjem informacije prema Zakonu o pravu na pristup informacijama.

Prema članku 2. Kriterija, visina naknade stvarnih materijalnih troškova određuje se u sljedećem iznosu:

1. preslik jedne stranice veličine A4 – 0,25 kuna

2. preslik jedne stranice veličine A3 – 0,50 kuna

3. preslik jedne stranice u boji veličine A4 – 1,00 kuna

4. preslik jedne stranice u boji veličine A3 – 1,60 kuna

5. elektronički zapis na jednom CD-u – 4,00 kuna

6. elektronički zapis na jednom DVD-u – 6,00 kuna

7. elektronički zapis na memorijskoj kartici ovisno o količini memorije – 210 kuna za 64 GB, 150 kuna za 32 GB, 120 kuna za 16 GB, 50 kuna za 8 GB, 30 kuna za 4 GB.

8. pretvaranje jedne strane dokumenta iz fizičkog u elektronički oblik – 0,80 kuna

9. pretvaranje zapisa s videovrpce, audiokazete ili diskete u elektronički zapis – 1,00 kuna

Troškovi dostave informacija obračunavaju se prema važećem cjeniku redovnih poštanskih usluga.

Slijedom svega naprijed navedenog, mišljenja smo da o Vašem zahtjevu za pristup informacijama nije pravilno odlučeno. Stoga nam se u vezi opisane situacije možete obratiti predstavkom, odnosno sukladno načelu učinkovitosti i ekonomičnosti, a s obzirom da ste uz upit dostavili i relevantnu dokumentaciju, možete nam u roku od 5 dana od dana zaprimanja ovog odgovora, javiti da li hoćete da se po Vašem upitu postupa sukladno članku 59. Zakona, odnosno da se isti smatra i predstavkom te da se provede postupak po predstavci.

Pri tome se ukazuje da će tijelu javne vlasti biti ukazano i na navedenu mogućnost naplate dostave traženih informacija, te da ako tijelo javne vlasti zatraži od Vas naplatu troškova dostave informacije a Vi ne uplatite traženi iznos, smatrat će se da ste odustali od zahtjeva (članak 4. stavak 2. Kriterija). U tom slučaju, tijelo javne vlasti treba donijeti rješenje o obustavi postupka.