KLASA: UP/II-008-07/20-01/912

URBROJ: 401-01/06-20-4

Zagreb, 26. kolovoza 2020.              

  

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Urednost d.o.o.“, Urbroj: 002-101-20-1, KLASA: 650-03/20-01/01 od 9. srpnja 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva Urednost d.o.o.“, Urbroj: 002-101-20-1, KLASA: 650-03/20-01/01 od 9. srpnja 2020. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup sljedećim informacijama:

-      rekapitulacijama plaće za 12/2018, za 03/2019, za 06/2019, za 09/2019, za 12/2019;

-       rekapitulacijama plaće po totalima za 12/2018, za 03/2019, za 06/2019, za 09/2019, za 12/2019;

-      rekapitulacijama naknada za 12/2018, za 03/2019, za 06/2019, za 09/2019, za 12/2019; i

-      rekapitulacijama poreza za 12/2018, za 03/2019, za 06/2019, za 09/2019, za 12/2019.

3.    Nalaže se trgovačkom društvu Urednost d.o.o. da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

4.    Odbija se zahtjev žalitelja za naknadom troška poštarine od 14,60 kn.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 27. lipnja 2020. godine kojim je zatražio informacije o isplaćenim bruto plaćama/naknadama koje su temeljene na ugovorima o djelu i slično za mjesece prosinac 2018. godine te ožujak, lipanj, rujan i prosinac 2019. godine, temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što korisnik prava na pristup informacijama zloupotrebljava pravo na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da pobija osporeno rješenje zbog bitne povrede odredaba upravnog postupka, pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja, te pogrešne primjene materijalnog prava. Ističe da je počinjena bitna povreda upravnog postupka iz članka 98. stavka 5. Zakona o općem upravnom postupku jer je obrazloženje rješenja površno. Pojašnjava da je tijelo javne vlasti pogrešno primijenilo materijalno pravo jer su prema odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka testa razmjernosti i javnog interesa, a da informacije koje je u zahtjevu tražio predstavljaju informacije o raspolaganju javnim sredstvima. Također, žalitelj potražuje trošak dostave/poštarine za predmetnu žalbu u iznosu od 14,60 kn prema članku 161. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09 ). Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj 27. lipnja 2020. godine od trgovačkog društva Urednost d.o.o. zatražio preslike sljedećih informacija: „Za mjesec prosinac 2018. godine, ožujak 2019. godine, lipanj 2019. godine, rujan 2019. godine i prosinac 2019. godine moli da mu se dostavi informacija - koliko je isplaćeno bruto plaća/naknada plaće tijela javne vlasti bez doprinosa na plaće u navedenom mjesecu; - broj osoba kojima je isplaćena bruto plaća/naknada plaće tijela javne vlasti u navedenom mjesecu: - ukupni bruto iznos plaćanja fizičkim osobama temeljem kojeg postoji obveza tijela javne vlasti uplate poreza na dohodak bez doprinosa (npr. Ugovori o djelu i slično) na taj iznos u navedenom mjesecu; i - broj fizičkih osoba za čiju su korist izvršena plaćanja za koji postoji obveza tijela javne vlasti uplate poreza na dohodak bez doprinosa (npr. Ugovori o djelu i slično) u navedenom mjesecu.“

Također je utvrđeno da je trgovačko društvo Urednost d.o.o. povodom navedenog zahtjeva donijelo osporeno rješenje Urbroj: 002-101-20-1, KLASA: 650-03/20-01/01 od 9. srpnja 2020. godine, kojim je odbilo zahtjev žalitelja temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, smatrajući kako korisnik očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama te podnosi zahtjeve za pristup informacijama kojima opterećuje rad i redovito funkcioniranje tijela javne vlasti.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako jedan ili više međusobno povezanih podnositelja putem jednog ili više funkcionalno povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, a osobito kada zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija ili zahtjeva kojima se traži velik broj informacija dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti.

Iz osporenog rješenja trgovačkog društva Urednost d.o.o. razvidno je da je razlog odbijanja žaliteljeva zahtjeva zloupotreba prava na pristup informacijama, a u istom je navedeno kako je do zlouporabe došlo raspršivanjem zahtjeva podnositelja u kojima isti traži informacije iz određenih segmenata rada tijela javne vlasti kako bi se pronašle eventualne nepravilnosti te da je navedenim postupanjem korisnika došlo do povrede načela međusobnog poštovanja i suradnje opisanog u članku 9.a Zakona o pravu na pristup informacijama.

Kod  utvrđivanja zloupotrebe prava na pristup informacijama potrebno je ocijeniti sve činjenice i okolnosti, a relevantno je i zakonsko načelo međusobnog poštovanja i suradnje kojim je propisano da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe. Dakle, tijela javne vlasti i korisnici prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija trebaju međusobno surađivati.

U odnosu na žalitelja razmotreni su objektivni i subjektivni kriteriji zlouporabe prava na pristup informacijama. Kako bi se moglo utvrditi objektivne kriterije koji se odnose na količinu podnesenih zahtjeva za pristup informacijama bilo je potrebno izvršiti uvid u Službeni upisnik o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija trgovačkog društva Urednost d.o.o., a također je bilo neophodno razmotriti obrazloženje osporenog rješenja, navode iz žalbe žalitelja te sadržaj zahtjeva žalitelja upućenih navedenom tijelu javne vlasti.

Stoga je u žalbenom postupku aktom KLASA: UP/II-008-07/20-01/912, URBROJ: 401-01/06-20-2 od 28. srpnja 2020. godine Ured povjerenika za informiranje kao nadopunu spisa predmeta zatražio od trgovačkog društva Urednost d.o.o. dostavu preslika Upisnika o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija za 2019. i 2020. godinu.

Uvidom u dokumentaciju dostavljenu od trgovačkog društva Urednost d.o.o., utvrđeno je kako je navedenom tijelu javne vlasti 2019. godine ukupno evidentiran 1 zahtjev za pristup informacijama, i to podnesen od žalitelja, a uvidom u podatke iz Upisnika za 2020. godinu je vidljivo da je prvostupanjskom tijelu podneseno 2 zahtjeva za pristup informacijama, također od strane žalitelja (uključujući predmetni zahtjev).

Obzirom na navedeno, ističe se da je uvidom u Upisnike prvostupanjskog tijela utvrđeno kako ono zaprima mali broj zahtjeva za pristup informacijama na godišnjoj razini (3 zahtjeva podnesena od strane žalitelja), da se istima traže informacije u smislu članka 5. Stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama te da navedena traženja odnose na raspolaganje javnim sredstvima.

Izvršenim uvidom u sve zahtjeve podnesene od strane žalitelja razvidno je da se istima od prvostupanjskog tijela nisu tražile iste niti istovrsne informacije, kao niti velika količina informacija te kako se sve zatražene informacije odnose na raspolaganje sredstvima tijela javne vlasti.

Razmatranjem dokumentacije u spisu predmeta te procjenom svih činjenica i okolnosti, a osobito malog broja sveukupnih zahtjeva za pristup informacijama zaprimljenih u trgovačkom društvu Urednost d.o.o. te ukupnog broja žaliteljevih zahtjeva zaprimljenih u navedenom tijelu javne vlasti te informacija koje je žalitelj u istima zatražio, u žalbenom postupku nije utvrđena zloupotreba prava na pristup informacijama od strane žalitelja u smislu članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama te je zaključeno da osporeno rješenje treba poništiti.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis na nadležno postupanje po žalbi žalitelja te su u prilogu akta Ur. br.: 350-20-1, KLASA: 052-01/20-01/07 od 31. srpnja 2020. godine, kao nadopuna spisa, dostavljene informacije koje su predmet ovog postupka.

Uvidom u dostavljenu dokumentaciju je utvrđeno da je u odnosu na traženje žalitelja po pojedinim pitanjima u konkretnom slučaju od strane prvostupanjskog tijela dostavljeno sljedeće: rekapitulacije plaće za 12/2018, za 03/2019, za 06/2019, za 09/2019, za 12/2019; rekapitulacije plaće po totalima za 12/2018, za 03/2019, za 06/2019, za 09/2019, za 12/2019; rekapitulacije naknada za 12/2018, za 03/2019, za 06/2019, za 09/2019, za 12/2019; rekapitulacije poreza za 12/2018, za 03/2019, za 06/2019, za 09/2019, za 12/2019.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Stoga je u žalbenom postupku Povjerenik za informiranje razmotrio da je li žalitelju moguće odobriti pristup zatraženoj informaciji iz zahtjeva, na način kako je to isti i zatražio, a također i razmotrio da li se pristup traženoj informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2. i 3. ovog Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Odredbom članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Kada se uzmu u obzir razlozi protiv omogućavanja pristupa zatraženim izračunima plaće, nesporno je da je razlog protiv omogućavanja pristupa zatraženoj informaciji otkrivanje osobnih podataka. Razlog za omogućavanje pristupa zatraženom podatku u konkretnom slučaju je transparentnost potrošnje sredstava i rada trgovačkog društva Urednost d.o.o. kao tijela javne vlasti, a uzimajući u obzir odredbu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Uvidom u sadržaj dostavljenih rekapitulacija za u zahtjevu zatražene mjesece utvrđeno je da su u njima vidljivi podaci koje je žalitelj tražio, a da iste ne sadrže osobne podatke fizičkih osoba. Imajući u vidu odredbu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama te činjenicu da se u konkretnom slučaju radi o informacijama koje se odnose na potrošnju sredstava tijela javne vlasti za koje se zakonom podrazumijeva javni interes odnosno pravo svih fizičkih i pravnih osoba da znaju na koji se način i u koju svrhu koriste navedena sredstva, u žalbenom je postupku zaključeno da navedene informacije, temeljem izričite zakonske odredbe, trebaju biti dostupne javnosti bez ograničenja.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09.) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci ovog rješenja.

U odnosu na zahtjev žalitelja za naknadom poštanskih troškova, ističe se da je isti neosnovan iz sljedećih razloga.

Sukladno članku 161. stavku 2. Zakona o općem upravnom postupku u postupcima pokrenutim na zahtjev stranke ili u upravnim stvarima u kojima sudjeluju dvije stranke ili više njih s protivnim interesima, troškove postupka snosi stranka na zahtjev koje je postupak pokrenut ili protiv koje se vodio postupak koji je za nju nepovoljno okončan.

Prema članku 4. Zakona o općem upravnom postupku, stranka u upravnom postupku je fizička ili pravna osoba na zahtjev koje je pokrenut postupak, protiv koje se vodi postupak ili koja radi zaštite svojih prava i obveza ima pravo sudjelovati u postupku.

Uzimajući u obzir navedeno, trgovačko društvo Urednost d.o.o. nije stranka u ovom postupku, već prvostupanjsko tijelo pred kojim se vodi postupak, slijedom čega u konkretnom slučaju nije moguće niti primijeniti odredbu članka 4. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, jer trgovačko društvo Urednost d.o.o. ne može biti nositelj prava na pristup informacijama u odnosu na samu sebe u smislu navedene odredbe.

Slijedom navedenog, odlučeno je kao pod točkom 2. izreke ovog rješenja.

 

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                                       dr. sc. Zoran Pičuljan