KLASA: UP/II-008-07/15-01/104

URBROJ: 401-01/04-15-05

Zagreb, 23. studenog 2015.              

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova, Zračna luka Zagreb, ………, zastupanog po predsjednici ………, izjavljene protiv rješenja Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo KLASA: UP/I-008-01/15-01/1, URBROJ: 376-06-02-15-1 od 19. veljače 2015. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo KLASA: UP/I-008-01/15-01/1, URBROJ: 376-06-02-15-1 od 19. veljače 2015. godine.

2.    Odobravaju se Sindikatu kabinskog osoblja zrakoplova preslike traženih informacija: dodatna mišljenja o zakonskoj osnovi planiranja rotacije OU442-OU 443-OU632-OU 632-DH/OU 631 DH/OU 631 od Europske Agencije za sigurnost zračnog prometa kao i od nadležnih zrakoplovnih vlasti Velike Britanije, na koja se mišljenja Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo referira u dopisu KLASA: 343-06/14-01/257, URBROJ: 376-03-01-15-15 od 12. siječnja 2015. godine, prethodno primljena mišljenja navedenih tijela (budući da u citiranom dopisu od 12. siječnja 2015. godine Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo navodi da je zaprimila dodatna mišljenja), te upite koje je Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo uputila Europskoj agenciji za sigurnost zračnog prometa kao i nadležnim zrakoplovnim vlastima Velike Britanije, a posljedično kojim su zaprimljena  predmetna mišljenja (prvotna i dodatna).

3.    Nalaže se Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi članka 15. stavka 2. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama jer zatražene informacije sadrže u sebi podatke koji su poslovna tajna.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da rješenje osporava u cijelosti. Nadalje navodi da je službenik za informiranje unutar tijela javne vlasti jedini ovlašten odlučiti o pojedinačnom zahtjevu za pristup informacijama, da je iz baze podataka o tijelima javne vlasti i službenicima za informiranje kao i odluke Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo vidljivo da je za službenika za informiranje određen Eduard Šoštarić, a da je suprotno tome pobijano rješenje donijela pomoćnica direktora za pravne i zajedničke poslove. Također navodi da rješenje sadrži niz postupovnih povreda, a najteže se očituju u sljedećem: zahtjev je bio usmjeren na dvije vrste informacija i to prvo informacija kojih je vlasnik Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo (upite koje je Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo odaslala Europskoj agenciji za sigurnost zračnog prometa i nadležnim zrakoplovnim vlastima Velike Britanije), te drugo informacija koje je Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo dobila od navedenih međunarodnih tijela (prvotna i dodatna mišljenja tih tijela). Žalitelj zaključuje kako je Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo trebala glede informacija koje je vlasnik sama provesti postupak predviđen Zakonom, a glede međunarodnih informacija kojih je vlasnik Europska agencija za sigurnost  zračnog prometa odnosno nadležne zrakoplovne vlasti Velike Britanije, moralo je doći do ustupanja zahtjeva ili prosljeđivanja informacije žalitelju. U pogledu informacija kojih je vlasnik Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo žalitelj navodi  da  je pogrešno postupljeno jer nije proveden postupak previđen Zakonom, pa tako nije proveden test razmjernosti i javnog interesa, a u pogledu međunarodnih informacija Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo morala je u roku od osam dana od zaprimanja zahtjeva, zahtjev ustupiti međunarodnim tijelima koji su vlasnici navedenih informacija. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2. i 3., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija poslovna ili profesionalna tajna, sukladno zakonu.

Člankom 19. stavkom 1. Zakona o zaštiti tajnosti podataka („Narodne novine“, br. 108/96.) propisano je da poslovnu tajnu predstavljaju podaci koji su kao poslovna tajna određeni zakonom, drugim propisom ili općim aktom trgovačkog društva, ustanove ili druge pravne osobe, a koji predstavljaju proizvodnu tajnu, rezultate istraživačkog ili konstrukcijskog rada te druge podatke zbog čijeg bi priopćavanja neovlaštenoj osobi mogle nastupiti štetne posljedice za njezine gospodarske interese. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da se općim aktom ne može odrediti da se svi podaci koji se odnose na poslovanje pravne osobe smatraju poslovnom tajnom niti se poslovnom tajnom mogu odrediti podaci čije priopćavanje nije razložno protivno interesima te pravne osobe. 

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 3. veljače 2015. godine zatražio od Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo, kao tijela javne vlasti, da mu se dostave preslike sljedećih informacija: dodatna mišljenja o zakonskoj osnovi planiranja rotacije OU442-OU 443-OU632-OU 632-DH/OU 631 DH/OU 631 od Europske Agencije za sigurnost zračnog prometa kao i od nadležnih  zrakoplovnih vlasti Velike Britanije, na koja se mišljenja Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo referira u dopisu KLASA: 343-06/14-01/257, URBROJ: 376-03-01-15-15 od 12. siječnja 2015. godine, prethodno primljena mišljenja navedenih tijela (budući da u citiranom dopisu od 12. siječnja 2015. godine Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo navodi da je zaprimila dodatna mišljenja), te upite koje je Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo uputila Europskoj agenciji za sigurnost zračnog prometa kao i nadležnim zrakoplovnim vlastima Velike Britanije, a posljedično kojim su zaprimljena predmetna mišljenja (prvotna i dodatna). Nadalje je utvrđeno da je Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo rješenjem KLASA: UP/I-008-01/15-01/1, URBROJ: 376-06-02-15-1 od 19. veljače 2015. godine, odbila zahtjev žalitelja jer zatražene informacije sadrže u sebi podatke koji su poslovna tajna sukladno Pravilniku o poslovnoj tajni Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo, a također u Izjavi o odricanju od odgovornosti, koja čini sastavni dio elektroničke korespondencije sa Europskom agencijom za sigurnost zračnog prometa, kao i nadležnim zrakoplovnim vlastima Velike Britanije, izričito je između ostalog naznačeno da su poruka i eventualno priloženi prilozi namijenjeni samo za uporabu osobama koji su navedeni kao primatelji te se poruka ne smije umnažati, otkrivati, zadržati ili iskorištavati od bilo koje strane.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Iz spisa predmeta razvidno je da Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo nije provela testa razmjernosti i javnog interesa iako je odbila zahtjev žalitelja navodeći da tražene informacije sadrže podatke koji su poslovna tajna.

Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo u žalbenom postupku dostavila je Povjerenici za informiranje kao tražene informacije e-mailove sljedećih oznaka: 376-03-01/14-6 (rukom napisano), 376-03-01/14-7 (rukom napisano), te KLASA: 343-06/14-01/257, URBROJ: 0/15-10 i KLASA: 343-06/14-01/257, URBROJ: 0/15-11. Također je u žalbenom postupku dostavljen Pravilnik o poslovnoj tajni Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo KLASA: 011-01/11-02/25, URBROJ: 376-06-11-1. Tako je člankom 2. navedenog Pravilnika propisano da se poslovnom tajnom smatraju i svi drugi podaci i isprave čije bi priopćavanje neovlaštenim osobama nanijelo ili moglo nanijeti štetu poslovanju i ugledu Agencije ili subjekata iz nadležnosti Agencije.

Iz obrazloženja pobijanog rješenja razvidno je da Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo nije obrazložila na koji način bi omogućavanjem traženih informacija žalitelju mogle nastupiti štetne posljedice za gospodarske interese bilo navedene Agencije bilo međunarodnih tijela s kojima je vršena korespondencija. Uvidom u dopis Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo KLASA: 343-06/14-01/257, URBROJ: 376-03-01-15-15 od 12. siječnja 2015. godine, a na koji dopis se poziva žalitelj u zahtjevu za pristup informacijama od 3. veljače 2015. godine, utvrđeno je da se Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo u citiranom dopisu vezano za radno vrijeme članova posade zrakoplova odnosno trajanje dužnosti, poziva na zaprimljena dodatna mišljenja o zakonskoj osnovi planiranja rotacije OU442-OU 443-OU632-OU 632-DH/OU 631 DH/OU 631 od Europske Agencije za sigurnost zračnog prometa, kao i od nadležnih zrakoplovnih vlasti Velike Britanije.

Člankom 5. stavkom 2. Zakona o zračnom prometu („Narodne novine, broj 69/09, 84/11, 54/13, 127/13, 92/14) propisano je da Agencija na temelju javne ovlasti obavlja poslove određene ovim Zakonom, kao djelatnost od interesa za Republiku Hrvatsku, te obavlja i druge poslove u skladu s propisima donesenim na temelju ovog Zakona.

Imajući u uvidu sam sadržaj dostavljenih informacija, Povjerenica za informiranje je zaključka kako nijedna od dostavljenih informacija ne bi bila poslovna tajna sukladno definiciji poslovne tajne iz Zakona o zaštiti tajnosti podataka odnosno da omogućavanjem traženih informacija žalitelju ne bi mogle nastupiti štetne posljedice za gospodarske interese bilo navedene Agencije bilo međunarodnih tijela. Naime, iz forme i sadržaja dostavljenih informacija proizlazi da mišljenja koja su dana nisu obvezujuća, već se istima Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo, daje pomoć oko određenog pitanja iz djelokruga njezine djelatnosti koja je Zakonom o zračnom prometu određena kao djelatnost od interesa za Republiku Hrvatsku. U konkretnom slučaju radi o pitanju primjene propisanih standarda, te je logično da su mišljenja zatražena u cilju ispravnog postupanja i utvrđivanja dobre poslovne prakse, a što ne bi trebalo i ne može biti zaštićeno kao poslovna tajna.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u izreci ovog  rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.