KLASA: UP/II-008-07/20-01/1114

URBROJ: 401-01/06-20-2

Zagreb, 13. listopada 2020.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Općinskog državnog odvjetništva u Zadru Broj: PPI-DO-5/2020 od 3. rujna 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Općinskog državnog odvjetništva u Zadru Broj: PPI-DO-5/2020 od 3. rujna 2020. godine, kao neosnovana.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 25. kolovoza 2020. godine, kojim je od Općinskog državnog odvjetništva u Zadru zatražio informaciju da li u odnosu na njega postoje kaznene prijave, podatak o prijavi, datumu kaznene prijave te podatak o prijavitelju, temeljem odredbe članka 25. stavka 5. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, a u vezi s odredbom članka 15. stavka 1. navedenog Zakona, iz razloga što se radi o tajnim informacijama prema odredbi članka 206. f. stavka 1. Zakona o kaznenom postupku.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je ono nezakonito, iz razloga što je tijelo javne vlasti sukladno posebnom propisu dužno poduzeti prvu radnju po podnijetoj kaznenoj prijavi ili donijeti rješenje o provođenju istrage, ili otvaranja istraživanja u roku od 8 dana odnosno u roku od 3 dana od provođenja prve dokazne radnje, a o čemu se mora obavijestiti osumnjičenika i uručiti mu takve akte. Stoga je po njegovom mišljenju prvostupanjsko tijelo nezakonito odbilo njegov zahtjev, jer se on ne kosi s prisilnim propisima jer davanje zatraženih podataka ne utječe na tajnost eventualnih izvida koja provode tijela kaznenog progona. Žalitelj drži da je prvostupanjsko tijelo krivo protumačilo odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama pa predlaže žalbenom tijelu da poništi osporeno rješenje i svojom odlukom mu omogući pristup zatraženim informacijama. Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 25. kolovoza 2020. godine Općinskom državnom odvjetništvu u Zadru podnio zahtjev za pristup informacijama, kojim je zatražio sljedeće: „da mu se za potrebe zastupanja hitno omoguće informacije da li u odnosu na njega postoje kaznene prijave, podatak o prijavi, datumu kaznene prijave te podatak o prijavitelju, pri čemu napominje da dostava tih podataka ne utječe na tajnost eventualnih izvida koje provode tijela kaznenog progona, iz razloga što je od stanovitih osoba primio pozive s prijetnjom podnošenja kaznenih prijava protiv njega“.

Također je utvrđeno da je Općinsko državno odvjetništvo u Zadru po navedenom zahtjevu žalitelja donijelo osporeno rješenje Broj: PPI-DO-5/2020 od 3. rujna 2020. godine, kojim je odbilo zahtjev, temeljem odredbe članka 25. stavka 5. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, a u vezi s odredbom članka 15. stavka 1. navedenog Zakona, kojom je propisano apsolutno ograničenje pristupu informacijama.

U obrazloženju navedenog rješenja citiran je sadržaj zahtjeva žalitelja te odredba članka 25. stavka 5. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, koja propisuje da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev, ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavku 1. ovog Zakona. Također je navedeno kako su informacije vezane uz podnošenje kaznene prijave i prethodni postupak koji provodi Državno odvjetništvo strogo ograničene prema odredbama Zakona o kaznenom postupku i da one nisu dostupne niti temeljem nekog drugog propisa jer se radi o tajnim informacijama, obzirom da odredba članka 206. f. stavak 1. navedenog Zakona propisuje da je sama činjenica odnosno podatak da li se uopće vodi postupak tajan podatak, kako u odnosu na stranke tako i na druge osobe i tijela.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis na nadležno postupanje po žalbi žalitelja.

U članku 15. stavku 1. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da će tijela javne vlasti ograničit pristup informacijama koje se tiču svih postupaka koje vode nadležna tijela u prethodnom i kaznenom postupku za vrijeme trajanja tih postupaka.

Ograničenje iz članka 15. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama predstavlja apsolutno ograničenje od pristupa informacijama, a da bi se u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama mogla primijeniti navedena odredba tražene informacije trebaju predstavljati upravo one informacije na koje se odnose izvidi i prethodni postupak.

Člankom 204. stavkom 1. Zakona o kaznenom postupku („Narodne novine“, broj 152/08., 76/09., 80/11., 121/11., 91/12., 143/12., 56/13., 145/13., 152/14., 70/17. i 126/19.) je propisano da je svatko dužan prijaviti kazneno djelo za koje se postupak pokreće po službenoj dužnosti, koje mu je dojavljeno ili za koje je saznao. Stavkom 2. istog članka propisano je da će podnoseći prijavu, tijela državne vlasti i pravne osobe navest će dokaze koji su im poznati i poduzeti sve da bi se sačuvali tragovi kaznenog djela, predmeti na kojima je ili kojima je počinjeno djelo te drugi dokazi. U stavku 3. istog članka propisano je da se Zakonom propisuju slučajevi u kojima je neprijavljivanje kaznenog djela, kazneno djelo. Stavkom 4. navedenog članka je propisano da su podaci o istovjetnosti osobe protiv koje je podnesena kaznena prijava i podaci na temelju kojih se može zaključiti o istovjetnosti te osobe službena tajna.

U članku 206. f. stavku 1. Zakona o kaznenom postupku je propisano da je postupanje tijekom izvida tajno. Stavkom 2. navedenog članka propisano je da će tijelo koje poduzima radnju upozorit osobe koje u njoj sudjeluju da je odavanje tajne kazneno djelo. Primitak upozorenja pisano će se zabilježiti, a upozorena osoba to će potvrditi svojim potpisom. U stavku 3. istog članka propisano je da tijelo koje provodi izvide može, kada to nalaže interes javnosti, o tijeku izvida izvijestiti javnost na način propisan posebnim zakonom.

Uzimajući u obzir navedeno ne mogu se prihvatiti žalbeni navodi žalitelja koji traži podatak o podnošenju eventualne kaznene prijave koji se odnosi na njega, obzirom da su podaci o kaznenoj prijavi podaci iz prethodnog postupka u kojem se provode izvidi i istraživanja koji su prema posebnom propisu tajni podaci u pogledu kojih se primjenjuje apsolutno ograničenje pristupa informacijama. Pri navedenom se napominje da i sam žalitelj navodi u žalbi u kojim slučajevima osoba protiv koje je podnesena kaznena prijava dobiva tijekom kaznenog postupka saznanja o navedenom, ali navedeno ne spada u područje primjene Zakona o pravu na pristup informacijama, sukladno odredbi članka 1. stavka 3. navedenog Zakona, koja propisuje da se odredbe ovog zakona ne primjenjuju na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima, kojima je dostupnost informacija iz tih postupaka utvrđena propisom.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Slijedom navedenog, temeljem članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku riješeno je kao u izreci.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                                       dr. sc. Zoran Pičuljan