KLASA: UP/II-008-07/18-01/904

URBROJ: 401-01/11-20-9

Zagreb, 14. listopada 2020.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Grada Ogulina KLASA: UP/I-011-02/18-01/34, URBROJ: 2133/02-03/3-18-2 od 13. prosinca 2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se rješenje Grada Ogulina KLASA: UP/I-011-02/18-01/34, URBROJ: 2133/02-03/3-18-2 od 13. prosinca 2018. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev ......... (dalje u tekstu: žalitelj) za ostvarivanje prava na pristup preslici akta Ministarstva financija KLASA: 041-01/14-01/229, URBROJ: 513-08-04-15 o proračunskom nadzoru i namjenskom korištenju proračunskih sredstava u Športskoj zajednici Grada Ogulina, temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tijelo javne vlasti ne posjeduje traženu informaciju te nema saznanja gdje se navedena informacija nalazi.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi da su u prvostupanjskom postupku činjenice nepotpuno ili pogrešno utvrđene, s obzirom da je Ministarstvo financija žalitelju dostavilo odgovor KLASA: 032-01/18-01/49, URBROJ: 513-03-01-18-2 od 9. studenoga 2018. godine u kojem se navodi da je Zapisnik o proračunskom nadzoru u Športskoj zajednici Grada Ogulina dostavljen i Gradu Ogulinu kao jednom od davatelja sredstava koji je također kontrolirao sredstva koja je doznačio Športskoj zajednici Grada Ogulina, uz dostavu i Državnom uredu za reviziju i nadležnom područnom uredu Porezne uprave. Nadalje, navodi da je iz navedenog razvidno da tijelo javne vlasti pogrešno primjenjuje materijalni propis jer posjeduje traženu informaciju. Također, navodi da tijelo javne vlasti odbija dostaviti traženu informaciju kako bi učinio nedostupnim ili sakrio dokument koji sadrži informaciju u namjeri da onemogući ostvarivanje prava na pristup informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Ustavom Republike Hrvatske („Narodne novine”, broj  56/90., 135/97., 8/98.,  113/00., 124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10.-pročišćeni tekst i 05/14.), u članku 38. stavku 4. jamči se svakome pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Pri tome ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu i propisana zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 29. studenoga 2018. godine, dostavljenim putem elektroničke pošte, zatražio od Grada Ogulina presliku akta Ministarstva financija KLASA: 041-01/14-01/229, URBROJ: 513-08-04-15 o proračunskom nadzoru i namjenskom korištenju proračunskih sredstava u Športskoj zajednici Grada Ogulina.

Postupajući po navedenom zahtjevu, Grad Ogulin je donio osporeno rješenje odbacujući zahtjev temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama. U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da je u postupku utvrđeno da tijelo javne vlasti ne posjeduje traženu informaciju pod navedenom klasom i urudžbenim brojem.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje traženu informaciju te nema saznanja gdje se navedena informacija nalazi.

U drugostupanjskom postupku Grad Ogulin dostavio je putem elektroničke pošte očitovanje u kojem se navodi da je pregledom urudžbenog zapisnika za 2014. i 2015. godinu utvrđeno da nije pronađen niti jedan spis KLASA: 041-01/14-01/229, URBROJ: 513-08-04-15 Ministarstva financija koji bi upućivao na traženu informaciju te je stoga doneseno rješenje kojim se zahtjev žalitelja odbacuje temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama. Nadalje, tijelo javne vlasti je Povjereniku za informiranje dostavilo izvod iz Urudžbenog zapisnika Grada Ogulina za 2014. godinu.

U žalbenom postupku, pregledom Urudžbenog zapisnika Grada Ogulina za 2014. godinu, utvrđeno je da se u evidenciji tijela javne vlasti nalazi predmet naziva „Ministarstvo financija – provođenje inspekcijskog nadzora“. Nadalje, u žalbenom postupku uzet je u obzir i sadržaj dopisa Ministarstva financija KLASA: 032-01/18-01/49, URBROJ: 513-03-01-18-2 od 9. studenoga 2018. godine, a presliku kojeg je žalitelj dostavio u prilogu žalbe, u kojem se u bitnome navodi kako su obavljeni proračunski nadzori u Gradu Ogulinu i Karlovačkoj županiji iz čijih su proračuna doznačena sredstva Športskoj zajednici Grada Ogulina, zatim u Državnom uredu za reviziju i Športskoj zajednici Grada Ogulina te je Zapisnik o obavljenom nadzoru dostavljen Državnom uredu za reviziju i Gradu Ogulinu kao jednom od davatelja sredstava koji je također kontrolirao korištenje sredstava koja je doznačio Športskoj zajednici Grada Ogulina, a dostavljen je i područnom uredu Porezne uprave, s obzirom da je ista obveznik PDV-a.

S obzirom na sve navedeno, Povjerenik za informiranje je utvrdio kako je tijelo javne vlasti postupajući po predmetnom zahtjevu pogrešno utvrdilo činjenično stanje i primijenilo odredbu članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama. Nadalje, tijelo javne vlasti nije prilikom odlučivanja o predmetnom zahtjevu u obzir uzelo odredbu članka 21. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama kojim je propisano da ako tijelo javne vlasti ne posjeduje informaciju, a ima saznanja o tijelu koje je posjeduje, dužno je bez odgode, a najkasnije u roku od osam dana od zaprimanja zahtjeva, ustupiti zahtjev tome tijelu, a o čemu će obavijestiti podnositelja.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama tijelo javne vlasti dužno je prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva za pristup informacijama tijelo javne vlasti mora utvrditi posjeduje li informaciju koja je predmet žaliteljevog zahtjeva, s obzirom da činjenice iznesene u žalbenom postupku upućuju na to da Grad Ogulin u posjedu ima traženu informaciju, odnosno tijelo javne vlasti mora utvrditi u okviru kojeg mu je spisa predmeta od strane Ministarstva financija dostavljena tražena informacija. Ako pak tijelo javne vlasti ne može utvrditi navedeno, dužno je primijeniti odredbu članka 21. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da se na temelju činjenica u spisu predmeta može utvrditi koja druga tijela javne vlasti posjeduju traženu informaciju.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                                       dr. sc. Zoran Pičuljan