KLASA: UP/II-008-07/20-01/1113
URBROJ: 401-01/05-20-2
Zagreb, 8.
listopada 2020.
Povjerenik
za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama
(„Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene
protiv rješenja trgovačkog društva LNG Hrvatska d.o.o., ur.broj:
2-20-IP/069-2020 od 9. rujna 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na
pristup informacijama, donosi sljedeće
RJEŠENJE
1. Poništava se rješenje trgovačkog
društva LNG Hrvatska d.o.o., ur.broj:
2-20-IP/069-2020 od 9. rujna 2020. godine.
2. Predmet se vraća prvostupanjskom tijelu
na ponovni postupak.
3. Odbija
se zahtjev ......... za naknadom troška poštarine u iznosu od 14,80 kn kao
neosnovan.
O b r a z l o ž e n j e
Pobijanim
rješenjem trgovačkog društva LNG Hrvatska d.o.o. (dalje u tekstu: LNG Hrvatska)
odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kojim je zatražena informacija o ugovornom
partneru koji obavlja poslove računovodstva, ugovor/sporazum ili sličnu ispravu
koja je zaključena sa ugovornim partnerom koji obavlja poslove računovodstva,
podatke o ukupnim isplatama ugovornom partneru koji obavlja poslove
računovodstva tijekom 2018. i 2019. godine, račune koje je ugovorni partner
dostavio tijelu javne vlasti za isporučene usluge poslova računovodstva.
Zahtjev je odbijen temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na
pristup informacijama jer se tražena informacija ne smatra informacijom u
smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.
Protiv
pobijanog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u zbog bitne povrede upravnog postupka, pogrešne primjene
materijalnog prava te pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja. Navodi
kako je tijelo javne vlasti u rješenju od 3. ožujka 2020. godine navelo da
poslove računovodstva obavlja ugovorni partner, pa je pogrešno primijenjeno
materijalno pravo iz članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup
informacijama. Smatra kako se u ovom slučaju radi o raspolaganju javnim
sredstvima i primjeni odredbe članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na
pristup informacijama jer već samim udjelom Republike Hrvatske u kapitalu tijela
javne vlasti raspolaže se javnim sredstvima. Navodi kako je počinjena bitna
povreda upravnog postupka jer žalitelj nije sudjelovao u ispitnom postupku.
Žalba
je osnovana.
Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom
za pristup informacijama od 10. ožujka 2020. godine zatražio od LNG-a Hrvatska
podatke o
ugovornom partneru koji obavlja poslove računovodstva, ugovor/sporazum ili
sličnu ispravu koja je zaključena sa ugovornim partnerom koji obavlja poslove
računovodstva, podatke o ukupnim isplatama ugovornom partneru koji obavlja
poslove računovodstva tijekom 2018. i 2019. godine, račune koje je ugovorni
partner dostavio tijelu javne vlasti za isporučene usluge poslova
računovodstva.
Tijelo
javne vlasti je povodom žaliteljevog zahtjeva donijelo rješenje, ur.broj: 2-20-IP/069-2020 od 9. rujna 2020. godine, kojim
je odbilo žaliteljev zahtjev, a Povjerenik za informiranje je povodom uložene
žalbe rješenjem KLASA: UP/II-008-07/20-01/309, URBROJ:
401-01/05-20-2 od 6. srpnja 2020. godine, poništio pobijano rješenje LNG-a
Hrvatska i predmet vratio prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.
U
ponovljenom postupku LNG Hrvatska donosi pobijano rješenje, ur.broj:
2-20-IP/069-2020 od 9. rujna 2020. godine, u čijem obrazloženju u bitnom
navodi kako smatra da nije tijelo javne vlasti u smislu odredbe članka 5.
stavka 1. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, te da nije dužno
postupati temeljem odredbi navedenog Zakona, slijedom čega je i zahtjev odbijen
jer se zatraženi podaci ne mogu smatrati informacijom u smislu odredbe članka
5. stavka 1. točke 3. navedenog Zakona.
Prvenstveno
se ponovno ističe kako je stav Povjerenika za informiranje da je LNG Hrvatska
tijelo javne vlasti sukladno odredbi članka 5. stavka 1. točke 2. Zakona o
pravu na pristup informacijama te samim time i obveznik primjene Zakona o pravu
na pristup informacijama.
Odredbom
članka 5. stavka 1. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano
je da su tijela javne vlasti tijela državne uprave, druga državna tijela,
jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe i druga
tijela koja imaju javne ovlasti, pravne osobe čiji je osnivač Republika
Hrvatska ili jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave, pravne
osobe koje obavljaju javnu službu, pravne osobe koje se temeljem posebnog
propisa financiraju pretežito ili u cijelosti iz državnog proračuna ili iz
proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno iz javnih
sredstava (nameta, davanja, i sl.), kao i trgovačka društva u kojima Republika
Hrvatska i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju zasebno
ili zajedno većinsko vlasništvo.
Naime,
većinski udio u vlasništvu LNG Hrvatska ima trgovačko društvo Hrvatska
elektroprivreda d.d. – HEP (84,18%), koja je u isključivom državnom vlasništvu,
a trgovačka društva osnovana posredstvom pravne osobe koja je nesporno tijelo
javne vlasti i sama predstavljaju tijelo javne vlasti. Drugim riječima, kada
jedno tijelo javne vlasti osnuje trgovačko društvo koje je u njegovom većinskom
vlasništvu (50% + 1 dionica), presumpcija je da se i ono smatra tijelom javne
vlasti. Istog je pravnog stajališta i Upravni sud Republike Hrvatske, koji u
presudi poslovnog broja Us-6433/2011-5 od 26. listopada 2011. godine, daje
obrazloženje kako se trgovačka društva koja se nalaze u posrednom vlasništvu
Republike Hrvatske odnosno tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave,
smatraju tijelima javne vlasti.
Iz
navedenih udjela nesumnjivo proizlazi da Republika Hrvatska ima većinski udio u
vlasništvu tužitelja te je tužitelj tijelo javne vlasti iz članka 5. stavka 1.
točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.
Svako
drugačije tumačenje bilo bi suprotno smislu i svrsi Zakona o pravu na pristup
informacijama, jer bi navedeno značilo da bi primjerice Hrvatska
elektroprivreda d.d. (kao tijelo javne vlasti) mogla osnovati druga društva te
na ista prenijeti svoju djelatnost (a koja po stavu tužitelja ne bi
predstavljala tijela javne vlasti).
S
obzirom na razlog uskrate prava na pristup informacijama, u žalbenom je
postupku kao mjerodavno pravo razmatrana odredba članka 23. stavka 5. točke 4.
Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano kako će tijelo
javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se traži informacija koja se ne
smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.
Člankom
5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano
kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku
dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan
(napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki
drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili
dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s
organizacijom i radom tijela javne vlasti.
Uvidom
u pobijano rješenje utvrđeno je kako je LNG Hrvatska upotrijebila navedenu
zakonsku odredbu isključivo iz razloga jer se ne smatra tijelom javne vlasti.
Nakon
što je u žalbenom postupku utvrđeno da LNG Hrvatska predstavlja tijelo javne
vlasti sukladno odredbi članka 5. stavka 1. točke 2. Zakona o pravu na pristup
informacijama, razvidno je kako je tijelo javne vlasti pogrešno utvrdilo
činjenično stanje te je nepravilno primijenilo odredbe zakona.
Stoga
je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku riješeno
kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari, te zbog
činjenice da Povjereniku za informiranje nisu dostavljene informacije koje su
predmet postupka, dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.
Tijelo
javne vlasti je u ponovnom postupku dužno utvrditi činjenično stanje na način
da razmotri žaliteljev zahtjev za pristup informacijama, utvrdi posjeduje li
zatražene informacije te utvrdi postoji li na zatraženim informacijama
ograničenja od pristupa propisana člankom 15. Zakona o pravu na pristup
informacijama, nakon čega je potom dužno prikazati utvrđeno činjenično stanje u
spisu predmeta i potkrijepiti ga odgovarajućim dokazima, te na temelju tako
utvrđenog činjeničnog stanja riješiti zahtjev sukladno odredbi članka 23.
navedenog Zakona.
Tijelo
javne vlasti također treba imati na umu odredbu članka 16. Zakona o pravu na
pristup informacijama, te u određenim, zakonom propisanim slučajevima
ograničavanja pristupa informaciji, prije donošenja odluke provesti test
razmjernosti i javnog interesa na način da u konkretnom slučaju pruži argumente
zašto bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji zaštićeni interes bio
ozbiljno povrijeđen te zašto ograničenje od pristupa u konkretnom slučaju
preteže nad interesom javnosti da dobije informaciju, odnosno zašto bi uskraćivanjem
pristupa bio povrijeđen javni interes za pristupom traženoj informaciji i koji
su to razlozi zbog kojih interes javnosti za informacijom preteže nad potrebom
ograničenja od pristupa.
U
odnosu na zahtjev žalitelja za naknadom troška poštarine, isti je neosnovan iz
niže navedenih razloga:
Sukladno
članku 161. stavku 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj
47/09) u postupcima pokrenutim na zahtjev stranke ili u upravnim stvarima u
kojima sudjeluju dvije stranke ili više njih s protivnim interesima, troškove
postupka snosi stranka na zahtjev koje je postupak pokrenut ili protiv koje se
vodio postupak koji je za nju nepovoljno okončan.
Prema
članku 4. Zakona o općem upravnom postupku, stranka u upravnom postupku je
fizička ili pravna osoba na zahtjev koje je pokrenut postupak, protiv koje se
vodi postupak ili koja radi zaštite svojih prava i obveza ima pravo sudjelovati
u postupku.
Uzimajući
u obzir navedeno, LNG Hrvatska nije stranka u ovom postupku, već prvostupanjsko
tijelo pred kojim se vodi postupak, slijedom čega u konkretnom slučaju nije
moguće niti primijeniti odredbu članka 4. stavka 2. Zakona o općem upravnom
postupku, jer LNG Hrvatska ne može biti nositelj prava na pristup informacijama
u odnosu na samu sebe u smislu navedene odredbe.
Slijedom
navedenog, odlučeno je kao u točki 3. izreke ovog rješenja.
UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog
rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim
upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.
POVJERENIK ZA INFORMIRANJE
dr. sc. Zoran Pičuljan