KLASA: UP/II-008-07/20-01/301

URBROJ: 401-01/06-20-9

Zagreb, 21. listopada 2020.

 

Povjerenik za informiranje, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.) povodom žalbe ........., izjavljene protiv rješenja Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, Klasa: 008-02/20-14/5, Ur.broj: 381-14-140-20-2 od 20. travnja 2020. godine, u predmetu ostvarivanja prava na ponovnu uporabu informacija, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

1.    Poništava se  rješenje Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, Klasa: 008-02/20-14/5, Ur.broj: 381-14-140-20-2 od 20. travnja 2020. godine.

2.    Obavještava se ......... da su podaci zatraženi zahtjevom za ponovnu uporabu informacija dana 28. ožujka 2020. godine, javno objavljene i dostupne u strojno čitljivom JSON otvorenom formatu na mrežnoj stranici www.koronavirus.hr ,na poveznici https://www.koronavirus.hr/otvoreni-strojno-citljivi-podaci/526 .

3.    Predmet se u dijelu koji se odnosi na traženje podataka o broju izliječenih osoba od bolesti COVID-19 u Hrvatskoj, po županijama ili gradovima/općinama i po pojedinim danima od prvog zabilježenog slučaja, vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za ponovnu uporabu informacija ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj), kojim je u svrhu ponovne uporabe, vezano za COVID-19, zatražio podatke o broju potvrđenih, izliječenih i preminulih osoba u Hrvatskoj po županijama ili gradovima /općinama, po pojedinim danima od prvog zabilježenog slučaja, temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer korisnik prava na pristup informacijama zloupotrebljava pravo na pristup informacijama te opterećuje rad i funkcioniranje tijela javne vlasti.

Žalitelj je protiv osporenog rješenja pravovremeno izjavio žalbu, u kojoj u bitnome navodi da istu izjavljuje iz razloga što u istom rješenju Hrvatski zavod za javno zdravstvo nije osnovano utvrdio postojanje razloga za odbijanje zahtjeva. Navodi da iz obrazloženja osporenog rješenja proizlazi da tijelo javne vlasti posjeduje tražene informacije u obliku pogodnom za ponovnu uporabu, te ističe da se zahtjev ne odnosi na veliki broj informacija, da njihovo izdvajanje ne zahtjeva nerazmjeran utrošak vremena ili sredstava, pa nije opravdano tvrditi da je riječ o zlouporabi prava niti da zahtjev prelazi okvire zajamčenog prava i okvire obveza tijela javne vlasti. Također navodi kako su navodi o javnoj objavi informacija nebitni za odlučivanje o zahtjevu jer te informacije nisu objavljene u obliku pogodnom za ponovnu uporabu, a da veći dio informacija uopće nije objavljen. U pogledu ostalih navoda iz osporenog rješenja ističe da upravo izvanrednost javnozdravstvenih okolnosti nalaže ustanovi koja je zadužena za to područje da poveća javnu vidljivost informacija o tijeku epidemije proaktivnom objavom u smislu članka 10. Zakona o pravu na pristup informacijama, a što je zahtjevom i predloženo. Vezano za navedeno ističe da se uslijed znatnog interesa pojavljuju neslužbene zbirke podataka upitne vjerodostojnosti, potpunosti i točnosti. Od žalbenog tijela traži da razmotri njegovu žalbu te naloži Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo javnu objavu ili ustupanje traženih podataka. Nakon uložene žalbe žalitelj je istu dopunio podneskom od 23. travnja 2020. godine referirajući se u istoj na navode ravnatelja prvostupanjskog tijela sa konferencije za medije Stožera civilne zaštite Republike Hrvatske od 22. travnja 2020. godine iz kojih proizlazi da Hrvatski zavod za javno zdravstvo posjeduje tražene podatke iz predmetnog zahtjeva, pa žalitelj drži da stoga ograničenost resursa zbog izvanredne situacije ne može biti utemeljeni razlog za odbijanje istog zahtjeva odnosno kako pripremanje podataka na zatraženi način ne zahtjeva nesrazmjeran utrošak vremena i sredstava. Također, obzirom da mu je na znanje dostavljen akt Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo KLASA: 008-02/20-14/5, URBROJ: 381-14-140-20-5 od 5. svibnja 2020. godine koji je upućen Povjereniku za informiranje, žalitelj se ponovo podneskom od 10. svibnja 2020. godine obratio drugostupanjskom tijelu navodeći kako je netočna tvrdnja tijela javne vlasti da su 28. travnja 2020. godine traženi podaci iz zahtjeva javno objavljeni u strojno čitljivom obliku pogodnom za ponovnu uporabu, navođenjem poveznice gdje se isti nalaze. U navedenom podnesku žalitelj pojašnjava da je uvidom u objavljeno utvrdio da podaci koji su dostupni na navedenim poveznicama imaju znatno uži opseg od zatražene informacije i odnose se samo na podatke o broju zaraženih i preminulih osoba u pojedinim županijama, a da podaci o oporavljenim osobama na razini države, županija ili gradova/općina nisu objavljeni u strojno čitljivom obliku, kao i da prema njegovim saznanjima prvostupanjsko tijelo posjeduje i već neko vrijeme diseminira dnevne podatke o oporavljenim osobama, pozivajući se pri tome na odgovor na upit građana koji da je dao Hrvatski zavod za javno zdravstvo, a iz kojeg proizlazi da se takvi podaci daju na dnevnoj osnovi slijedom pojedinih traženja koje je naveo u tom podnesku. Predlaže da se žalba usvoji.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je kako je žalitelj putem elektroničke pošte dana 28. ožujka 2020. godine Vladi Republike Hrvatske, kao tijelu javne vlasti, podnio zahtjev za ponovnu uporabu informacija sljedećeg sadržaja: ˶Moli da mu se u svrhu ponovne uporabe dostave informacije o broju potvrđenih slučajeva COVID-19, broju izliječenih i broju preminulih u Hrvatskoj po županijama ili gradovima/općinama i po pojedinim danima od prvog zabilježenog slučaja. Zatražena informacija je djelomično objavljena na internetskoj stranici www.koronavirus.hr u obliku koji nije pogodan za ponovnu upotrebu. Predloženi načini dostave su a) objavom na internetskoj stranici www.koronavirus.hr (u smislu proaktivne objave), i b)na adresu njegove elektroničke pošte. Svrha upotrebe informacije je nekomercijalna, a obzirom na izvanrednost situacije moli da informaciju učine dostupnom u što kraćem roku.˝

Također je utvrđeno da je navedeni zahtjev Vlada Republike Hrvatske dana 3. travnja 2020. godine, putem elektroničke pošte ustupila Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo, kao nadležnom tijelu.

Daljnjim uvidom u spis je utvrđeno da je Hrvatski zavod za javno zdravstvo po navedenom zahtjevu za ponovnu uporabu informacija donio osporeno rješenje kojim je odbio zahtjev žalitelja temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama jer korisnik prava na pristup informacijama zloupotrebljava pravo na pristup informacijama te opterećuje rad i funkcioniranje tijela javne vlasti.

U obrazloženju osporenog rješenja prvostupanjsko tijelo je vezano za traženje predmetnih podataka navelo kako žalitelj zahtjevom traži veliki broj podataka od kojih je većina javno objavljena na službenoj stranici Vlade Republike Hrvatske www.koronavirus.hr, na mrežnoj stranici Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo te putem dnevnih konferencija za medije, pa se dostavljanjem odgovora po zahtjevu korisnika opterećuje rad prvostupanjskog tijela u nastaloj izvanrednoj situaciji. Nadalje, je pojašnjeno kako prvostupanjsko tijelo od pojave bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-COV-2 svakodnevno detaljno informira javnost vezano za svoju djelatnost te da je u novonastaloj izvanrednoj situaciji nastao niz poslovnih obveza koje prethodno nisu bile dio redovite djelatnosti niz tijela državne i javne vlasti, slijedom kojih je bilo potrebno organizirati mnogobrojne aktivnosti koje uključuju i izgradnju te razvoj sustava za informatičko praćenje bolesti COVID-19, pa da iz navedenog razloga dostavljanje informacija na zahtjev pojedinog podnositelja znatno opterećuje njihov rad i redovito funkcioniranje, a radi čega je zahtjev podnositelja odbijen kao u izreci rješenja. U navedenom se obrazloženju prvostupanjsko tijelo pozvalo i na odredbu članka 27. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama prema kojoj u svrhu ponovne uporabe tijela javne vlasti nemaju obvezu informaciju izraditi, prilagođavati ili izdvajati dijelove informacija, ako to zahtijeva nerazmjeran utrošak vremena ili sredstava, niti se od tijela javne vlasti može zahtijevati da nastavi ažurirati, nadograđivati i pohranjivati informacije u svrhu ponovne uporabe.

Hrvatski zavod za javno zdravstvo je aktom KLASA: 008-02/20-14/5, URBROJ: 381-14-140-20-5 od 5. svibnja 2020. godine dostavio Povjereniku za informiranje spis predmeta po žalbi na nadležno odlučivanje te se očitovao da su dana 28. travnja 2020. godine traženi podaci javno objavljeni u strojno čitljivom obliku pogodnom za ponovnu uporabu, uz navođenje poveznica na kojima su objavljeni. Uvidom u navedeni akt utvrđeno je da je isti dostavljen na znanje i žalitelju.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako jedan ili više međusobno povezanih podnositelja putem jednog ili više funkcionalno povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, a osobito kada zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija ili zahtjeva kojima se traži velik broj informacija dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti.

Iz osporenog rješenja Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo razvidno je da je razlog odbijanja žaliteljeva zahtjeva zloupotreba prava na pristup informacijama. Kod  utvrđivanja zloupotrebe prava na pristup informacijama potrebno je ocijeniti sve činjenice i okolnosti, a relevantno je i zakonsko načelo međusobnog poštovanja i suradnje kojim je propisano da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe. Dakle, tijela javne vlasti i korisnici prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija trebaju međusobno surađivati.

U žalbenom postupku, a uzimajući u obzir razlog odbijanja predmetnog zahtjeva, Ured povjerenika za informiranje je aktom KLASA: UP/II-008-07/20-01/301, URBROJ: 401-01/06-20-5 od 10. lipnja 2020. godine, zatražio dostavu zahtjeva za pristup informacijama žalitelja zaprimljenih u 2019. i 2020. godini te presliku Upisnika o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija za 2019. i 2020. godinu, koji nisu žalbenom tijelu dostavljeni do dana izrade ovog rješenja.

Stoga je izvršen uvid u Godišnja izvješća o provedbi Zakona o pravu na pristup informacijama koja su od strane Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo dostavljena Povjereniku za informiranje, kojim je utvrđeno je da je navedeno tijelo javne vlasti u  2017. godini zaprimilo 19 zahtjeva za pristup informacijama i 3 zahtjeva za ponovnu uporabu informacija, u 2018. godini ukupno 21 zahtjev za pristup informacijama, a u 2019. godini 25 zahtjeva za pristup informacijama.

S obzirom na navedene podatke na prvi pogled se može zaključiti kako se ne radi o velikom broju podnesenih zahtjeva prvostupanjskom tijelu na godišnjoj razini, a da je iz spisa predmeta zaključeno kako je konkretni zahtjev žalitelja za ponovnu uporabu informacija ujedno i prvi njegov zahtjev koji je navedenom tijelu podnio u 2020. godini, iz navedenog se nije moglo zaključiti na kojim činjenicama je prvostupanjsko tijelo temeljilo razlog odbijanja zahtjeva zbog tzv. zlouporabe prava naveden u osporenom rješenju.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak, a u žalbenom postupku je utvrđeno kako je tijelo javne vlasti prilikom rješavanja žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama nepotpuno i pogrešno utvrdilo činjenično stanje što je posljedično dovelo do pogrešne primjene zakonskih odredbi.

Naime, procjenom svih činjenica i okolnosti, a osobito malog broja sveukupnih zahtjeva zaprimljenih u Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo 2017., 2018. i 2019. te 2020. godini te da je od navedenog broja žalitelj do dana izrade ovog rješenja podnio 2 zahtjeva za ponovnu uporabu informacija (da je žalitelj 8. srpnja/9. srpnja 2020. godine tijelu javne vlasti podnio još jedan zahtjev za ponovnu uporabu informacija vidljivo je iz Upisnika o podnesenim žalbama koji se vodi kod drugostupanjskog tijela), vrste podataka koje je žalitelj tražio u istima odnosno u konkretnom slučaju, u žalbenom postupku nije utvrđena zloupotreba prava na pristup informacijama od strane žalitelja u smislu članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama te je utvrđeno da osporeno rješenje treba poništiti.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine″ broj 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14. - pročišćeni tekst) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Odredbom članka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako je cilj ovog Zakona omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i na ponovnu uporabu informacija fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti, dok je člankom 6. navedenog Zakona propisano da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

U članku 10. stavku 1. točki 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati registre i baze podataka ili informacije o registrima i bazama podataka iz njihove nadležnosti i načinu pristupa i ponovne uporabe.

S obzirom da je prvostupanjsko tijelo tijekom žalbenog postupka a nakon zaprimljene žalbe te dopune žalbe od strane žalitelja, izvijestilo žalbeno tijelo kako su javno objavljeni podaci koje je u svrhu ponovne uporabe u konkretnom slučaju tražio žalitelj, iz navedenog je vidljivo kako je Hrvatski zavod za javno zdravstvo nakon podnesenog predmetnog zahtjeva odlučio javno objaviti tražene podatke, sukladno gore citiranoj odredbi iz članka 10. stavka 1. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, što znači da je zapravo promijenilo svoju odluku iz osporenog rješenja.

Neovisno o navedenom, aktom Ured povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/20-01/301, URBROJ: 401-01/06-20-7 od 2. listopada 2020. godine, je kao nadopuna spisa predmeta zatraženo da se službenicima iz Ureda povjerenika za informiranje na prikladan način omogući uvid u informacije koje su predmet postupka, odnosno uvid u način na koji isto tijelo vodi podatke o u zahtjevu zatraženim informacijama u svrhu ponovne uporabe. Hrvatski zavod za javno zdravstvo je navedeni uvid omogućio dana 20. listopada 2020. godine, u prostorijama prvostupanjskog tijela, prilikom kojega je utvrđeno da prvostupanjsko tijelo vodi bazu podataka koja sadržava sve podatke koji predmet zahtjeva u konkretnom slučaju.

Razmatrajući žaliteljev zahtjev za ponovnu uporabu informacija, uzimajući u obzir navode prvostupanjskog tijela u žalbenom postupku, pretragom internetskih stranica je utvrđeno kako su zatraženi podaci u svrhu ponovne uporabe javno objavljeni u otvorenom i strojno čitljivom obliku na mrežnoj stranici www.koronavirus.hr, u JSON formatu (4 zvjezdice otvorenosti) na poveznici https://www.koronavirus.hr/otvoreni-strojno-citljivi-podaci/526. Pretragom javno objavljenih podataka je utvrđeno da su objavljeni sljedeći podaci: 1) broj zaraženih, broj umrlih i broj izliječenih osoba u Hrvatskoj i svijetu po danima, počevši od 26. veljače 2020. godine do zadnjih (aktualnih) podataka;  2) broj zaraženih, umrlih te broj aktivnih slučajeva po županijama Republike Hrvatske i po danima, počevši od 21. ožujka 2020. godine do zadnjih (aktualnih) podataka; i 3) spol, datum rođenja i županije oboljelih osoba po danima, počevši od 24. veljače 2020. godine do zadnjih (aktualnih) podataka.

S obzirom na navedeno u žalbenom je postupku utvrđeno kako javno objavljeni podaci obuhvaćaju veći dio podataka na koji se odnosi traženje žalitelja te je u pogledu navedenog valjalo žalitelja obavijesti o tome gdje su objavljeni navedeni podaci.

Odredbom članka 23. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu kad obavještava korisnika da je informacija javno objavljena, stoga je Povjerenik za informiranje na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučio kao u točki 2. izreke rješenja.

Međutim, u odnosu na traženje žalitelja koje se odnosi na podatke o oporavljenim odnosno izliječenim osobama na razini županija ili gradova/općina u Republici Hrvatskoj, u žalbenom je postupku utvrđeno da navedeni podaci nisu javno objavljeni odnosno da se ta vrsta podataka objavljuje na razini Republike Hrvatske, ali ne i na razini županija ili gradova/općina.

S obzirom na navedeno u žalbenom je postupku zaključeno da je zbog prirode stvari te utvrđivanja svih relevantnih činjenica za rješavanje ove upravne stvari u tom dijelu nužno predmet vratiti prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

Pri rješavanju navedenog dijela zahtjeva za ponovnu uporabu informacija tijelo javne vlasti, uzimajući u obzir da je u žalbenom postupku utvrđeno kako ima u svojoj bazi podataka i podatke o izliječenim osobama županija ili gradova/općina, prije svega mora razmotriti mogu li se ti podaci objaviti u strojno čitljivom obliku pogodnom za ponovnu uporabu odnosno odlučiti o mogućnosti ustupanja navedenih podataka žalitelju u svrhu ponovne uporabe. Naime, u svrhu ponovne uporabe, sukladno odredbi članka 27. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti nemaju obvezu informaciju izraditi, prilagođavati ili izdvajati dijelove informacija, ako to zahtijeva nerazmjeran utrošak vremena ili sredstava, niti se od tijela javne vlasti može zahtijevati da nastavi ažurirati, nadograđivati i pohranjivati informacije u svrhu ponovne uporabe. Ukoliko Hrvatski zavod za javno zdravstvo nakon utvrđivanja činjenica rješavajući o predmetnom zahtjevu zaključi da postoje zakonom propisani razlozi za ograničenje zatraženih informacija, u obvezi je donijeti obrazloženo rješenje s uputom o pravnom lijeku, a na koje bi žalitelj imao pravo izjaviti žalbu.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u točki 3. izreke ovog rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku  od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                                       dr. sc. Zoran Pičuljan