KLASA:     008-08/20-01/29

URBROJ:  401-01/21-20-2

Zagreb,      11. veljače 2020.

 

Fizička osoba

 

Poštovana gđo .........,

Ured povjerenika za informiranje je dana 9. ožujka 2020. godine putem elektroničke pošte zaprimio Vaš upit, u kojem Vas u bitnom zanima postoji li relevantna praksa Povjerenika za informiranje vezana za zapisnike sa sjednica Savjetodavnog stručnog povjerenstva za procjenu utjecaja na okoliš, s obzirom na to da Vam Ministarstvo zaštite okoliša i energetike nije dostavilo traženu presliku zapisnika sa sjednice Savjetodavnog stručnog povjerenstva za procjenu utjecaja na okoliš za projekt luke Karigador-Brtonigla, dok je u tijeku javna rasprava o Studiji utjecaja na okoliš za taj projekt. Ujedno navodite da ste mišljenja da bi predmetne zapisnike tijela javne vlasti trebala proaktivno objavljivati jer jednom kad je ovjeren, nema razloga da ne bude dostupan zainteresiranoj javnosti dok se ne okonča postupak procjene utjecaja na okoliš, odnosno dok se ne izda rješenje o prihvatljivosti projekta za okoliš.

Nastavno na Vaš upit, odgovaramo sljedeće.

Povjerenik za informiranje, sukladno odredbama Zakona o zaštiti okoliša („Narodne novine“, br. 80/13, 153/13, 78/15, 12/18, 118/18) predstavlja žalbeno tijelo u slučaju odbijanja zahtjeva za davanjem informacija o okolišu. Navedenim Zakonom propisano je da se na pitanja prava na pristup informacijama koja nisu uređena tim Zakonom i njegovim provedbenim propisima primjenjuje Zakon o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, br. 25/13, 85/15).

Informacije o okolišu predstavljaju informacije od velikog javnog interesa te su neposredno vezane uz zaštitu zdravlja ljudi, održivi razvoj i kvalitetu života budućih generacija. Mogućnost pristupa okolišnim informacijama neposredno utječe na pravo javnosti da sudjeluje u odlučivanju o određenim djelatnostima vezano za pitanja zaštite okoliša te je u tom smislu, dostupnost informacija o okolišu od posebne važnosti i javnog interesa, a udrugama koje se bave okolišnim pitanjima priznaje se vjerojatni pravni interes u postupcima uređenim navedenim Zakonom o zaštiti okoliša.

U odnosu na pristup informacijama o okolišu i proaktivnu objavu informacija, Zakon o zaštiti okoliša ima donekle drugačiji pravni režim od Zakona o pravu na pristup informacijama. Međutim, oba se zakona u navedenim dijelovima nadopunjuju i potrebno ih je integralno tumačiti prema cilju i svrsi koje domaći pravni poredak, ali i europski propisi te ratificirani međunarodni dokumenti i ugovori postavljaju pred tijela javne vlasti u odnosu na okolišna pitanja.

Konkretno, što se tiče zapisnika sa sjednica Savjetodavnog stručnog povjerenstva za procjenu utjecaja na okoliš, ukazujemo na sljedeće relevantne zakonske odredbe:

Tijela javne vlasti prvenstveno trebaju razlikovati proaktivnu objavu informacija na internetskim stranicama od postupanja po zahtjevu za pristup informacijama, u kojem slučaju podnositelj zahtjeva može tražiti od tijela javne vlasti pristup preslici bilo koje informacije u smislu definicije „informacije“ iz članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama koju tijelo posjeduje, a tijelo javne vlasti je dužno riješiti zahtjev sukladno zakonskim odredbama.

U odnosu na proaktivnu objavu, odredbom članka 10. stavka 1. točke 12. Zakona propisano je da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati zaključke sa službenih sjednica tijela javne vlasti i službene dokumente usvojene na tim sjednicama te informacije o radu formalnih radnih tijela iz njihove nadležnosti na kojima se odlučuje o pravima i interesima korisnika, pri čemu informacije o radu podrazumijevaju popis članova radnih tijela te informacije s održanih sjednica odnosnih tijela, što uključuje dnevne redove i zaključke sa sjednica.

Iako Zakon propisuje obvezu objave zaključaka sa sjednica formalnih radnih tijela, nema prepreke za objavu zapisnika, ako ne sadrže informacija nad kojima postoji ograničenje pristupa, poglavito zato što navedena zakonska obveza proaktivne objave ne ograničava korisnike u traženju zapisnika sa sjednica ili drugih informacija putem zahtjeva za pristup informacijama, o kojem tijelo mora odlučiti sukladno odredbama članka 23. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U konkretnom slučaju, po izvršenom uvidu u dostavljene informacije u Vašem dopisu, razvidno je da tijelo u rješavanju Vašeg zahtjeva za pristup preslici zapisnika sa sjednice Savjetodavnog stručnog povjerenstva za procjenu utjecaja na okoliš, ne može primijeniti odredbu članka 15. stavka 4. točke 1. Zakona, jer je tražena informacija već izrađena. Dakle, članak 15. Zakona ne predviđa da bi se mogao ograničiti pristup već gotovoj informaciji (zapisniku sa sjednice Savjetodavnog stručnog povjerenstva za procjenu utjecaja na okoliš), a koja bi mogla utjecati na drugu informaciju koja još nije izrađena, dok se ne okonča postupak procjene utjecaja na okoliš (rješenje o prihvatljivosti projekta za okoliš). Uostalom, tijelo javne vlasti nije produljilo rok za rješavanje zahtjeva, nije provelo test razmjernosti i javnog interesa, niti je donijelo rješenje o podnesenom zahtjevu, stoga Vas svakako upućujemo na mogućnost podnošenja žalbe Povjereniku za informiranje.

Međutim, što se tiče proaktivne objave zapisnika sa sjednice Savjetodavnog stručnog povjerenstva za procjenu utjecaja na okoliš, mišljenja smo da nije riječ o formalnom radnom tijelu, već o stručnom, savjetodavnom tijelu, na čije zapisnike sa sjednica nije primjenjiva obveza proaktivne objave na internetskoj stranici tijela javne vlasti. Naime, sukladno članku 87. stavku 1. Zakona o zaštiti okoliša, u postupku procjene utjecaja zahvata na okoliš, svojim mišljenjem sudjeluje savjetodavno stručno povjerenstvo, koje za svaki pojedini zahvat imenuje ministar, odnosno čelnik nadležnog upravnog tijela u županiji te u Gradu Zagrebu. Stavak 6. istog članka propisuje da se popis osoba koje su članovi povjerenstva objavljuje na internetskim stranicama ministarstva nadležnog za zaštitu okoliša.