KLASA:     008-03/20-01/66

URBROJ:  401-01/13-20-2

Zagreb,      08. lipnja 2020.

 

Fizička osoba

 

Poštovani ………,

U Uredu povjerenika za informiranje zaprimili smo Vaš dopis kojim Povjerenika za informiranje upozoravate na, prema vašem mišljenju, nepravilnosti prilikom donošenja akta kojim se mijenja članak Pravilnika o radu voditelja studenata Katoličkoga bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Splitu (u daljnjem tekstu KBF), kao i to da spomenuta izmjena nije bila dijelom plana savjetovanja s javnošću KBF te niz pritužbi na postupanje KBF-a u odnosu na postupak imenovanja voditelja studenata prve godine Integriranoga filozofsko-teološkoga studija. Dopis ste dostavili na znanje i resornom ministarstvu na nadležno postupanje.

Slijedom Vašeg dopisa, slobodni smo iznijeti svoje mišljenje i utvrđenu praksu u dijelu koji se odnosi na djelokrug rad Povjerenika za informiranje i njegovu nadzornu funkciju u segmentu provedbe članka 11. Zakona o pravu na pristup informacijama (u daljnjem tekstu Zakon) odnosno savjetovanja s javnošću.

Kao što ste i sami naveli, u članku 11. Zakona propisana je obveza provedbe savjetovanja od strane pravnih osoba s javnim obvezama, pri donošenju općih akata kad se njima utječe na interese korisnika. Prema utvrđenoj praksi Povjerenika za informiranje, tumačenju postojanja ove obveze za visoka učilišta, na koje se pozivate (dostupno na Tražilici odluka i mišljenja Povjerenika za informiranje i Visokog upravnog suda) i Smjernicama za primjenu članka 11. Povjerenika za informiranje iz 2016. godine (dostupna na https://www.pristupinfo.hr/pravni-okvir/upute-smjernice-obrasci/), za akte koji imaju narav općeg akta (statuti, pravilnici i drugo), kad se njima utječe na interese korisnika, postoji obveza provedbe savjetovanja s javnošću prema odredbama članka 11. ZPPI-ja.

Sukladno navedenim Smjernicama, akti koji imaju interni karakter u smislu primjene na samo unutarnje funkcioniranje tijela nisu akti za koje je potrebno provoditi savjetovanja s javnošću, a što je slučaj s aktom kojim se mijenja jedan dio Pravilnika o radu voditelja studenata KBF-a, i to u odnosu na uvjete koje u stručnom smislu ima ispunjavati osoba koju se predlaže imenovati voditeljem studenata. Mišljenja smo, međutim da je, kada se radi o samostalnim tijelima koja uređuju vlastito funkcioniranje, kao što su primjerice ustanove, poželjno je omogućiti internetsko interno savjetovanje kako bi se zaposlenima omogućilo davanje primjedbi i mišljenja na pojedina interna rješenja, kad god je to moguće, a sve u svrhu transparentnog i uređenog postupanja tijela.

S obzirom da je u godišnjem planu savjetovanja potrebno navesti i vrijeme i oblik provedbe savjetovanja s javnošću (općom ili internom), navedeni je akt (iako je ostalo nejasno kojim je to aktom formalno-pravno izmijenjen Pravilnik, a nije ni objavljen na mrežnim stranicama KBF-a) mogao biti uvršten u plan savjetovanja s javnošću, iako za to ne postoji zakonska obveza.

S obzirom na veliki broj različitih situacija koje je potrebno urediti aktima, i prirodu zakonske norme, koja je uvijek opća, na tijelima je da procijene postojanje zakonske obveze provedbe savjetovanja u svakom pojedinačnom slučaju. Tumačenja i Smjernice za primjenu članka 11. ZPPI-ja koja je izradio Povjerenik za informiranje i postojeća sudska praksa i mišljenja Visokog upravnog suda RH u ovom dijelu valja pritom uzeti kao putokaz.