KLASA: UP/II-008-07/19-01/896

URBROJ: 401-01/05-20-4

Zagreb, 9. ožujka 2020.

 

Povjerenik za informiranje, na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Ministarstva financija, Porezne uprave - Središnjeg ureda, KLASA: UP/I-032-01/19-01/23, URBROJ: 513-07-21-17/19-10 od 5. studenog 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Ministarstva financija, Porezne uprave - Središnjeg ureda, KLASA: UP/I-032-01/19-01/23, URBROJ: 513-07-21-17/19-10 od 5. studenog 2019. godine, kao neosnovana.

 

 

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Ministarstva financija, Porezne uprave – Središnjeg ureda (u daljnjem tekstu: Porezna uprava) odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kojim je zatražio očitovanje po njegovoj prijavi za nadzor nad trgovačkim društvom Novi dani d.o.o., temeljem članka 15. stavka 2. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer je informacija porezna tajna sukladno članku 8. Općeg poreznog zakona („Narodne novine“, broj 115/16, 106/18, 121/19).

Protiv pobijanog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primjene zakona. Smatra kako ima opravdani pravni interes da mu tijelo javne vlasti omogući pristup zatraženoj informaciji. Predlaže da se njegova žalba uvaži

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 31. svibnja 2019. godine zatražio od Porezne uprave da mu dostavi očitovanje po njegovoj prijavi za nadzor od 29. ožujka 2019. godine o zakonitosti naplate od strane trgovačkog društva Novi dani d.o.o. iz Splita, Papandopulova 3, za trećeg nepoznatog pružatelja usluga čišćenja. Nadalje, uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je Porezna uprava povodom žaliteljevog zahtjeva donijela rješenje KLASA: UP/I-032-01/19-01/23, URBROJ: 513-07-21-17-19-4 od 4. srpnja 2019. godine kojim je isti odbijen članka 15. stavka 2. točke 3. citiranog Zakona jer tražena informacija predstavlja poreznu tajnu. Povjerenik za informiranje je povodom uložene žalbe poništio navedeno rješenje Porezne uprave te je predmet vratio prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

Porezna uprava je u ponovljenom žaliteljev zahtjev odbila rješenjem, KLASA: UP/I-032-01/19-01/23, URBROJ: 513-07-21-17/19-10 od 5. studenog 2019. godine, temeljem članka 15. stavka 2. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer je informacija porezna tajna sukladno članku 8. Općeg poreznog zakona. U obrazloženju pobijenog rješenja Porezna uprava navodi kako za navedene informacije ne prevladava javni interes u odnosu na zaštićene interese te da bi objavom zaštićene informacije mogla nastati materijalna ili nematerijalna šteta za poreznog obveznika. Tijelo javne vlasti navodi da je traženu informaciju potrebno ograničiti i obzirom da se niti jedno od izuzeća propisanih člankom 8. Općeg poreznog zakona ne može primijeniti na predmetni zahtjev. Porezna uprava je u ponovljenom postupku dostavila Povjereniku za informiranje informaciju koja je predmet postupka.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija porezna tajna, sukladno zakonu, dok je člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovog Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Prema odredbi članka 8. stavka 1. Općeg poreznog zakona porezno tijelo dužno je kao poreznu tajnu čuvati sve podatke koje porezni obveznik iznosi u poreznom postupku te sve druge podatke u vezi s poreznim postupkom kojima raspolaže, kao i podatke koje razmjenjuje s drugim državama u poreznim stvarima.

Odredbom članka 8. stavka 5. Općeg poreznog zakona taksativno su pobrojani slučajevi u kojima obveza čuvanja porezne tajne nije povrijeđena.

Slijedom navedenih zakonskih odredbi te uvida u spis predmeta, utvrđeno je da informacija kojom Porezna uprava raspolaže predstavlja poreznu tajnu te kako ne postoje izuzetci od obveze čuvanja porezne tajne.

Ističe se kako je pogrešno iskazivanje žaliteljevog posebnog pravnog interesa u kontekstu traženja informacija sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama. Navedenim se ističe poseban, partikularan interes podnositelja zahtjeva, što nikako nije kompatibilno sa načelom jednakosti, propisanim člankom 8. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojim je navedeno kako pravo na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija pripada svim korisnicima na jednak način i pod jednakim uvjetima, a korisnici su ravnopravni u njegovu ostvarivanju.

Zakon o pravu na pristup informacijama upravo potencira omogućavanje informacija čije je dobivanje u javnom interesu i koje bi svaki podnositelj zahtjeva mogao dobiti neovisno o svojem privatnom interesu i neovisno o tome postoji li neki drugi pravni temelj za dobivanje takvih informacija, kao što je u žaliteljevom slučaju vođenje sudskog postupka.

Povjerenik za informiranje je utvrdio da je prvostupanjski postupak pravilno proveden, a o zahtjevu stranke je prvostupanjsko tijelo odlučilo sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, stoga se prigovori i navodi iznijeti u žalbi ne mogu prihvatiti niti utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari.

Slijedom navedenog je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u izreci ovog rješenja.

Uputa o pravnom lijeku:

Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan