KLASA: UP/II-008-07/19-01/547

URBROJ: 401-01/06-20-4

Zagreb, 3. ožujka 2020.

 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.) povodom žalbe ......... izjavljene protiv rješenja Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju KLASA: UP/I-008-01/19-07/0001, URBROJ: 343-0200/01-19-001 od 8. srpnja 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

 

RJEŠENJE

 

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju KLASA: UP/I-008-01/19-07/0001, URBROJ: 343-0200/01-19-001 od 8. srpnja 2019. godine, kao neosnovana.

 

 

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 19. ožujka 2019. godine, kojim je od Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju (dalje u tekstu: APPRRR) tražio dokumentaciju iz natječaja za tip operacije 7.4.1. ˶Ulaganja u pokretanje, poboljšanje ili proširenje lokalnih temeljnih usluga za ruralno stanovništvo, uključujući slobodno vrijeme i kulturne aktivnosti te povezanu infrastrukturu˝, objavljenog 12. lipnja 2018. godine, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi s člankom 15. stavkom 3. točkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer bi u konkretnom slučaju ustupanje informacija korisniku ozbiljno utjecalo na učinkovito, neovisno i nepristrano provođenje cjelokupnog postupka administrativne kontrole svih zahtjeva za potporu pristiglih na natječaj s obzirom da je sam postupak administrativne kontrole preostalih zahtjeva za potporu koje provodi akreditirano tijelo u tijeku.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravodobno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi da istu podnosi zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja, pogrešne primjene materijalnog prava te zbog neodlučivanja o njegovom zahtjevu u zakonski propisanom roku. Nadalje, žalitelj navodi sadržaj svog zahtjeva te da je prvostupanjsko tijelo prilikom odlučivanja o zahtjevu pogrešno i nepotpuno utvrdilo činjenično stanje te posljedično pogrešno primijenilo materijalno pravo, obzirom na to da mu je dana 8. travnja 2019. godine izdalo odgovor u kojem ga je pozvalo da izvrši uvid u spis predmeta u prostorijama tijela javne vlasti u dogovoreno vrijeme, a nakon što je upozorio prvostupanjsko tijelo na način na koji je zatražio dostavu informaciju odbilo njegov zahtjev osporenim rješenjem. Obzirom na razloge odbijanja zahtjeva koji su navedeni u obrazloženju rješenja navodi kako je nejasno da je prva faza postupka dodjele sredstava još u tijeku, a da su prvi ugovori o dodjeli sredstava potpisani još u prosincu 2018. godine, te da je smatrao, obzirom na odredbe članka 40. stavka 3. Pravilnika o provedbi mjere 7. ˶Temeljne usluge i obnova sela u ruralnim područjima” iz Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014.-2020. godine („Narodne novine" broj 48/18. i 91/18.) da je prva faza postupka dodjele potpore završena. Pojašnjava da je navedenim člankom propisano da prva faza postupka dodjele potpore uključuje: zaprimanje prvog dijela zahtjeva za potporu, rangiranje zaprimljenih zahtjeva za potporu, administrativnu kontrolu prvog dijela zahtjeva za potporu - provjeru uvjeta prihvatljivosti korisnika i projekta te dodjelu bodova prema kriterijima odabira, izdavanje Odluke o odbijanju zahtjeva za potporu ili odluke o rezultatu administrativne kontrole zahtjeva za potporu i/ili obavijesti o odbacivanju zahtjeva za potporu zbog nedostatnosti sredstava i ugovaranje. Također navodi da je, uzimajući u obzir navod prvostupanjskog tijela kako je postupak dodjele još u tijeku, a prvi ugovori potpisani su još u prosincu 2018. godine, dvojbena pravilnost i zakonitost postupanja navedenog tijela prilikom odlučivanja o dodjeli potpore u prvoj fazi postupka. Ističe da je odbijanjem zahtjeva korisnika pozivom na navedenu argumentaciju prvostupanjsko tijelo povrijedilo načelo jednakog postupanja, osobito imajući u vidu da je svako potpisivanje ugovora popraćeno vijestima na njegovim internetskim stranicama, a kao dokaz za svoje tvrdnje navodi poveznice na kojima su te vijesti objavljene. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 19. ožujka 2019. godine podnio APPRRR-u zahtjev za pristup informacijama kojim je zatražio sljedeće: ˶U svezi s natječajem za provedbu Podmjere 7.4. „Ulaganja u pokretanje, poboljšanje ili proširenje lokalnih temeljnih usluga za ruralno stanovništvo, uključujući slobodno vrijeme i kulturne aktivnosti te povezanu infrastrukturu“ - provedba tipa operacije 7.4.1. „Ulaganja u pokretanje, poboljšanje ili proširenje lokalnih temeljnih usluga za ruralno stanovništvo, uključujući slobodno vrijeme i kulturne aktivnosti te povezanu infrastrukturu“ od 12. lipnja 2018. godine, s njegovim izmjenama od 23. srpnja 2018. godine te njegovom drugom izmjenom od 11. prosinca 2018. godine, objavljenim na mrežnim stranicama navedene Agencije, traži dostavu sljedeće dokumentacije: rang liste svih zaprimljenih zahtjeva za potporu prijavljenih u prvoj fazi natječaja, dokumentacije o administrativnoj kontroli prvog dijela svih zahtjeva za potporu (provjeri uvjeta prihvatljivosti korisnika i projekta te dodjeli bodova prema kriterijima odabira) dostavljenih u prvoj fazi natječaja za administrativne kontrole završene na dan 19. ožujka 2019. godine, svih odluka o odbijanju zahtjeva za potporu donesenih u prvoj fazi natječaja do dana 19. ožujka 2019. godine, svih odluka o rezultatu administrativne kontrole zahtjeva za potporu donesenih u prvoj fazi natječaja do dana 19. ožujka 2019. godine, svih odluka o odbacivanju zahtjeva za potporu zbog nedostatnosti sredstava donesenih u prvoj fazi natječaja do dana 19. ožujka 2019. godine, svih ugovora o financiranju sklopljenih nakon provedbe prve faze natječaja sklopljenih do dana 19. ožujka 2019. godine i dokumenta o odobrenju Europske komisije o izmjeni Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014.-2020. godine (u daljnjem tekstu: Program ruralnog razvoja) te dokumenta iz kojeg je vidljiv dan kada je odobrenje Europske komisije zaprimljeno.˝

Nadalje je utvrđeno da je APPRRR postupajući po navedenom zahtjevu žalitelju 8. travnja 2019. godine uputila odgovor KLASA: 008-01/19-07/0017, URBROJ: 343-0200/01-19-002 od 8. travnja 2019. godine, u kojem ga je u bitnom pozvala da izvrši uvid u svoj spis predmeta u prisutnosti službenika tijela javne vlasti u dogovoreno vrijeme. U citiranom je odgovoru navedeno i kako će rang lista po dovršetku obrade svih zahtjeva za potporu prijavljenih u prvoj fazi natječaja biti objavljena na mrežnim stranicama APPRRR i time postati javna. U navedenom aktu žalitelj je također obaviješten da je dio njegovog zahtjeva koji se odnosi na dostavu dokumenta o odobrenju Europske komisije o izmjeni Programa ruralnog razvoja te dokumenta iz kojeg je vidljiv dan kada je odobrenje Europske komisije zaprimljeno ustupljen upravljačkom tijelu Programa ruralnog razvoja - Ministarstvu poljoprivrede, Upravi za ruralni razvoj.

Iz spisa predmeta je utvrđeno da je nakon zaprimanja podneska žalitelja dana 23. travnja 2019. godine, u kojem je naveo kako zahtjevom nije tražio uvid u spis predmeta, već taksativno nabrojene informacije kao i način pristupa informaciji, APPRRR po predmetnom zahtjevu donijela osporeno rješenje KLASA: UP/I-008-01/19-07/0001, URBROJ: 343-0200/01-19-001 od 8. srpnja 2019. godine, kojim je isti zahtjev odbijen temeljem odredbe odredbe članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi s člankom 15. stavkom 3. točkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što bi omogućavanje pristupa traženim informacijama ozbiljno utjecalo na učinkovito, neovisno i nepristrano provođenje cjelokupnog postupka administrativne kontrole svih zahtjeva za potporu pristiglih na natječaj s obzirom da je navedeni postupak administrativne kontrole preostalih zahtjeva za potporu u tijeku.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis predmeta po žalbi žalitelja na nadležno postupanje.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da se u istom nalazi interni zapis APPRRR o testu razmjernosti i javnog interesa od 10. lipnja 2019. godine iz kojeg je vidljivo da je prvostupanjsko tijelo prije donošenja odluke provelo navedeni test u kojem je zaključilo da u predmetnome slučaju prevladava potreba za ograničenjem pristupa informacijama iz članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, obzirom da je postupak administrativne kontrole preostalih zahtjeva za potporu koji su pristigli na predmetni natječaj i dalje u tijeku.

Uzimajući u obzir navode žalitelja iz predmetne žalbe te razlog ograničenja pristupa informacijama u konkretnom slučaju, u dopisu KLASA: UP/II-008-07/19-01/547, URBROJ: 401-01/06-19-2 od 30. kolovoza 2019. godine od APPRRR je u žalbenom postupku kao nadopuna spisa predmeta zatraženo dodatno pojašnjenje u pogledu navoda iz osporenog rješenja o opsežnosti traženih informacija te o činjenici trajanja postupka na koji se odnose zatražene informacije.

APPRRR se vezano za gore navedeno traženje očitovala Povjereniku za informiranje dopisom KLASA: UP/I-008-01/19-07/0001, URBROJ: 343-0200/01-19-005 od 3. listopada 2019. godine, navodeći da bi u konkretnom slučaju ustupanje informacija koje traži žalitelj ozbiljno utjecalo na učinkovito i nepristrano provođenje postupka administrativne kontrole svih zahtjeva za potporu pristiglih na natječaj obzirom da drugi korisnici imaju otvorene postupke te da je sam postupak administrativne kontrole preostalih zahtjeva za potporu i dalje u tijeku. Također je pojašnjeno da je svrha konkretnog natječaja osigurati što bolje uvjete za život u ruralnim zajednicama te time potaknuti ostanak stanovništva na područjima koja su izložena depopulaciji te da se isti odnosi na tri sektora: sektor dječjih vrtića, sektor zajedničkih vatrogasnih domova i sektor lokalne infrastrukture. Navedeno je i da je na natječaj zahtjev za potporu podnijelo 159 korisnika u sektoru dječjih vrtića, 11 korisnika u sektoru zajedničkih vatrogasnih domova i 404 korisnika u sektoru lokalne infrastrukture, što sveukupno iznosi 574 podnesena zahtjeva za potporu te da su korisnicima, sukladno dosad provedenom postupku administrativne kontrole, izdane odgovarajuće odluke - odluke o rezultatu administrativne kontrole zahtjeva za potporu i odluke o odbijanju zahtjeva za potporu te da je trenutno s korisnicima sklopljeno 209 ugovora o financiranju. Nadalje je pojašnjeno da je postupak dodjele javne potpore (u širem smislu) iz Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj koji provodi APPRRR vrlo dugotrajan, dinamičan, složen i opsežan postupak, koji obuhvaća mnoge faze: podnošenje prvog dijela zahtjeva za potporu na natječaj, formiranje inicijalne rang liste, administrativnu kontrolu prvog dijela zahtjeva za potporu, izdavanje odgovarajućih odluka po završetku prve faze administrativne kontrole zahtjeva za potporu, sklapanje ugovora o financiranju s korisnicima kojima su izdane odgovarajuće odluke i za koje su osigurana sredstva u natječaju dostatna, formiranje rang liste po završetku administrativne kontrole prvog dijela zahtjeva za potporu, podnošenje drugog dijela zahtjeva za potporu, administrativnu kontrolu drugog dijela zahtjeva za potporu, izdavanje odgovarajućih odluka po završetku druge faze administrativne kontrole zahtjeva za potporu, podnošenje zahtjeva za isplatu odnosno zahtjeva za isplatu predujma, postupak administrativne kontrole zahtjeva za isplatu odnosno zahtjeva za isplatu predujma, izdavanje odgovarajućih odluka po završetku administrativne kontrole zahtjeva za isplatu odnosno zahtjeva za isplatu predujma, postupak kontrole na terenu i praćenje korisnika u ex-post razdoblju (razdoblju od 5 godina od dana konačne isplate potpore). Vezano za navedeno je istaknuto da APPRRR može u svakom trenutku, dakle - i u kasnijim fazama postupka dodjele potpore, izdati korisniku odluku o odbijanju zahtjeva za potporu, utvrditi financijsku korekciju ili izdati odluku o povratu sredstava, ako se za to ispune uvjeti propisani primjenjivim propisima, pa će sukladno navedenom, tek po završetku cjelokupnog postupka dodjele potpore APPRRR imati informacije koje su relevantne i koje će biti dostupne svim korisnicima koji su sudjelovali u pojedinom natječaju. Također, navedeno je kako sama faza administrativne kontrole zahtjeva za potporu obuhvaća niz provjera koje se provode na temelju opsežne dokumentacije (glavni projekti, troškovnici, mišljenja i suglasnosti javnopravnih tijela i drugih relevantnih institucija) koju korisnici prilažu uz zahtjev za potporu, iz čega proizlazi da pojedini zahtjev za potporu može sadržavati od nekoliko stotina do nekoliko tisuća stranica projektne i druge dokumentacije na temelju koje je za pojedinog korisnika u postupku administrativne kontrole utvrđeno da u konkretnom natječaju zadovoljava, ili ne zadovoljava uvjete prihvatljivosti i kriterije odabira propisane primjenjivim pravilnikom i natječajem te mu je sukladno tome donesena odgovarajuća odluka. Zaključno je istaknuto da je očekivano trajanje postupka dodjele potpore u predmetnom natječaju mjerljivo u godinama, a da su informacije koje žalitelj traži podložne promjenama, jer je sam postupak dodjele potpore, uključujući i fazu administrativne kontrole prvog dijela zahtjeva za potporu, i dalje u tijeku.

U žalbenom postupku su uzete u obzir i odredbe Pravilnika o provedbi mjere 7 ˶Temeljne usluge i obnova sela u ruralnim područjima˝ iz Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. – 2020. (˶Narodne novine˝, broj 48/18. i 91/18.), koji je donijelo Ministarstvo poljoprivrede, a koje se odnose na Podmjeru 7.4., tip operacije 7.4.1. ˶Ulaganja u pokretanje, poboljšanje ili proširenje lokalnih temeljnih usluga za ruralno stanovništvo, uključujući slobodno vrijeme i kulturne aktivnosti te povezanu infrastrukturu˝, te je izvršen uvid u javno objavljene informacije na internetskim stranicama APPRRR vezano za predmetni natječaj.

U članku 40. stavku 1. navedenog Pravilnika je propisano da APPRRR provodi postupak dodjele na temelju objavljenih natječaja. U stavku 2. istog članka je propisano da postupak dodjele potpore započinje zaprimanjem zahtjeva za potporu u APPRRR, a završava izdavanjem Odluke o dodjeli sredstava ili odluke o odbijanju zahtjeva za potporu. Stavkom 3. navedenog članka je propisano da se postupak dodjele potpore provodi kroz dvije faze: a) I. faza (predodabir) postupka dodjele potpore uključuje sljedeće: zaprimanje prvog dijela zahtjeva za potporu; rangiranje zaprimljenih zahtjeva za potporu; administrativnu kontrolu prvog dijela zahtjeva za potporu – provjeru uvjeta prihvatljivosti korisnika i projekta te dodjelu bodova prema kriterijima odabira; izdavanje Odluke o odbijanju zahtjeva za potporu ili Odluke o rezultatu administrativne kontrole zahtjeva za potporu i/ili Obavijesti o odbacivanju zahtjeva za potporu zbog nedostatnosti sredstava; i ugovaranje, b) II. faza postupka dodjele uključuje sljedeće: zaprimanje drugog dijela zahtjeva za potporu od strane korisnika s kojima je sklopljen ugovor; administrativnu kontrolu drugog dijela zahtjeva za potporu - provjeru prihvatljivosti projekta, troškova projekta, provjeru postupka nabave te provjeru opravdanosti dostavljenih troškova; i izdavanje Odluke o dodjeli sredstava ili Odluke o odbijanju zahtjeva za potporu.

Člankom 44. stavkom 1. istog Pravilnika je propisano da APPRRR nakon provedenih radnji iz članaka 42. i 43. ovoga Pravilnika donosi sljedeće vrste odluka: Odluku o rezultatu administrativne kontrole zahtjeva za potporu, Obavijest o odbacivanju zahtjeva za potporu ili Odluku o odbijanju zahtjeva za potporu. U stavku 8 istog članka je propisano da korisnici koji su zaprimili akte iz stavka 1. točke (obavijest o odbacivanju ili odluku o odbijanju zahtjeva) ne mogu podnijeti drugi dio zahtjeva za potporu.

Međutim, iz članka 54. navedenog Pravilnika je razvidno da na odluke koje donosi APPRRR korisnik ima pravo izjavljivanja prigovora Povjerenstvu za rješavanje po prigovorima. U stavku 6. navedenog članka je propisano da se prigovor može podnijeti zbog povrede postupovnih odredbi ovoga Pravilnika i natječaja; pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja i/ili; pogrešne primjene pravnog propisa na kojem se temelji odluka.

Iz odredbi navedenog Pravilnika je također vidljivo da korisnici, sukladno odredbama članka 6. mogu biti isključeni iz sudjelovanja u postupku dodjele u razdoblju od administrativne kontrole pa do isteka 5 (pet) godina od konačne isplate.

Uvidom u informacije objavljene na internetskoj stranici APPRRR, utvrđeno je da se na istima redovito objavljuju obavijesti za korisnike vezane za operaciju 7.4.1. koji su nakon I. faze natječaja obvezni dostavljati različitu dokumentaciju (posljednja je primjerice od 23. siječnja 2019. godine) vezanu za provođenje postupaka javne nabave, iz čega je vidljivo da postupak predmetnog natječaja još uvijek traje i u trenutku izrade ovog akta.

Razmotrivši dokumentaciju u spisu predmeta, Povjerenik za informiranje je zaključio kako nisu osnovani navodi žalitelja u kojima pozivom na odredbu gore citiranog Pravilnika tvrdi kako je postupak dodjele potpore u konkretnom slučaju dovršen. Naime, iz gore citiranih odredbi je razvidno da postupak konkretnog natječaja u tom trenutku završava samo u pogledu pojedinih prijavitelja na natječaj, ali da nije dovršen u pogledu svih prijavitelja. Iz navedenih odredbi također proizlazi da neki od postupaka završavaju tek nakon dovršetka II. Faze postupka dodjele potpore, a da neki mogu završiti i nakon odluke Povjerenstva o prigovoru protiv Odluke APPRRR iz I. faze postupke dodjele sredstava.

S obzirom na navedeno, žalitelj je protiv Odluke iz postupka predmetnog natječaja kojom nije bio zadovoljan mogao uložiti prigovor te je mogao iskoristiti ponuđenu mogućnost uvida u spis predmeta koji se, kako proizlazi iz spisa ovog predmeta, vodio po njegovom zahtjevu za dodjelu sredstava i koji je dovršen, a u pogledu njegovog traženja sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama u žalbenom je postupku utvrđeno da je prvostupanjsko tijelo po predmetnom zahtjevu u osporenom rješenju ispravno odlučilo odbivši zahtjev žalitelja iz razloga navedenih u osporenom rješenju te je navedeno rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Pri navedenom se posebno napominje da se ovim rješenjem ne dira u pravo žalitelja na traženje informacija iz postupka predmetnog natječaja nakon što isti bude u potpunosti dovršen, pri čemu se napominje da pri navedenom treba imati u vidu činjenicu da Zakon o pravu na pristup informacijama u članku 9. a propisuje da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe, a osobito uzimajući u obzir da se u konkretnom slučaju radi o korisniku koji je također tijelo javne vlasti i obveznik postupanja prema navedenom Zakonu.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku je propisano da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

 

                                               POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan