KLASA: UP/II-008-07/19-01/819

URBROJ: 401-01/06-20-2

Zagreb, 23. siječnja 2020. godine

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... iz Zagreba, ........., izjavljene protiv rješenja Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu, Klasa: UP I 035-01/19-37/16. Urbroj: 15-1700-19-2 od 7. studenoga 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu, Klasa: UP I 035-01/19-37/16. Urbroj: 15-1700-19-2 od 7. studenoga 2019. godine.

2.    Predmet se vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kojim je od Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu zatražio preslike kompletne dokumentacije prema kojoj je djelatnica tijela javne vlasti .........ispunjavala uvjete za izbore u nastavna zvanja, docent, izvanredni i redoviti profesor odnosno dokaze o navedenom kako to propisuje rektorski zbor Sveučilišta u Zagrebu, temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tijelo javne vlasti ne posjeduje zatražene informacije.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da rješenje pobija u cijelosti zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i zbog pogrešne primjene zakona. Nadalje, žalitelj navodi kako je tijelo javne vlasti suprotno odredbama članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama odbilo njegov zahtjev navodeći da ne treba posjedovati traženu dokumentaciju iz zahtjeva jer po njemu ne postoji rektorski zbor Sveučilišta u Zagrebu. Žalitelj ističe da mu je osporenim rješenjem uskraćen pristup dokumentaciji koju je prema posebnom propisu Fakultet strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu dužan trajno čuvati jer je u tom propisu ista navedena pod 2.1.4. Vrsta gradiva, redni brojevi 97, 98 te da je u javnom interesu informacija o tome je li ......... ostvarila tražene uvjete pri izboru u nastavna zvanja. Žalitelj zaključno navodi da je iz svega navedenog vidljivo da ne postoje razlozi za odbijanje zahtjeva za pristup informacijama i uskratu zatraženih informacija te od Povjerenika za informiranje traži da poništi osporeno rješenje i istima mu omogući pristup. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta je utvrđeno kako je žalitelj dana 23. listopada 2019. godine Fakultetu strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu podnio zahtjev za pristup informacijama u kojem je zatražio sljedeće informacije: preslike kompletne dokumentacije prema kojoj je djelatnica tijela javne vlasti ......... ispunjavala uvjete za izbore u nastavno zvanje docent, izvanredni i redoviti profesor kako to propisuje rektorski zbor Sveučilišta u Zagrebu  odnosno kompletnu dokumentaciju prema kojoj je za svako od nastavnih zvanja ispunila uvjet, točnije dokumentaciju koja dokazuje koja je minimalno dva od četiri uvjeta ispunila za docenta te dokaze istih, koja je minimalno tri od šest uvjeta ispunila za izvanrednog profesora te dokaze istih, i kojih je šest od dvanaest uvjeta ispunila za zvanje redovitog profesora te dokaze istih.

Također je utvrđeno da je Fakultet strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu povodom navedenog zahtjeva donio osporeno rješenje Klasa: UP I 035-01/19-37/16. Urbroj: 15-1700-19-2 od 7. studenoga 2019. godine, kojim je odbacio zahtjev temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama iz razloga što ne posjeduje tražene informacije.

U obrazloženju osporenog rješenja prvostupanjsko tijelo je navelo kako nije u obvezi posjedovati niti posjeduje dokumentaciju prema kojoj bi ......... ispunjavala uvjete za izbor u znanstveno-nastavno zvanje docent, izvanredni profesor i redoviti profesor kako to propisuje rektorski zbor Sveučilišta u Zagrebu jer takav rektorski zbor ne postoji. Navedeni stav prvostupanjsko tijelo je ponovilo i u aktu Klasa: UP I 035-01/19-37/16. Urbroj: 251-66-1700-19-4 od 21. studenoga 2019. godine kojim je dostavilo spis predmeta žalbenom tijelu.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenika za informiranje  u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima. Naime, iz zahtjeva za pristup informacijama žalitelja je sasvim razvidno da se istim traži dokumentacija koja po prirodi stvari mora postojati kod prvostupanjskog tijela, pa stoga nije od važnosti to što u istom žalitelj navodi kako posjedovanje te dokumentacije propisuje „rektorski zbor”, a uzimajući u obzir da podnositelj zahtjeva nije dužan poznavati propise kojima su propisani uvjeti za izbor u nastavna zvanja na fakultetima. Stoga je u žalbenom postupku zaključeno da osporeno rješenje treba poništiti i predmet vratiti prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

Članak 1. Zakona o pravu na pristup informacijama u bitnom propisuje kako se ovim Zakonom uređuje pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti, dok članak 5. stavak 1. točka 3. navedenog Zakona propisuje kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Člankom 4. stavkom 1. Zakona o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju (“Narodne novine” broj 123/03, 198/03, 105/04, 174/04, 2/07, 46/07, 45/09, 63/11, 94/13, 139/13, 101/14, 60/15 i 131/17.) propisano je da akademsku zajednicu čine svi nastavnici, suradnici, studenti i drugi sudionici u procesu visokog obrazovanja. Stavak 2. istog članka propisuje da se visoko obrazovanje u Republici Hrvatskoj temelji na akademskim slobodama, akademskoj samoupravi i autonomiji sveučilišta, u skladu s Ustavom, međunarodnim ugovorima i ovim Zakonom. U stavku 3. istog članka propisano je da akademske slobode pripadaju svim članovima akademske zajednice a obuhvaćaju slobodu znanstvenog i umjetničkog istraživanja i stvaralaštva, poučavanja, međusobne suradnje i udruživanja, sukladno Ustavu Republike Hrvatske, međunarodnim ugovorima i ovom Zakonu. Stavkom 4. navedenog članka propisano je da akademska samouprava na visokim učilištima u Republici Hrvatskoj obuhvaća: – utvrđivanje pravila studiranja i upisa studenata, – izbor čelnika i nastavnika, – upravljanje resursima s kojima raspolažu visoka učilišta. Stavkom 5. istog članka propisano je da autonomija sveučilišta na svim sveučilišnim visokim učilištima u Republici Hrvatskoj, sukladno ovom Zakonu, obuhvaća: – uređenje unutarnjeg ustroja, – utvrđivanje obrazovnih, znanstvenih, umjetničkih i stručnih programa, – financijsku autonomiju u skladu s ovim Zakonom, – odlučivanje o prihvaćanju projekata i međunarodnoj suradnji, – ostale oblike autonomije, sukladno ovom Zakonu. U stavku 6. navedenog članka propisano je da akademske slobode, akademska samouprava i autonomija sveučilišta uključuju i odgovornost akademske zajednice prema društvenoj zajednici u kojoj djeluje.

Statut Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu (travanj 2017. godine, https://www.fsb.unizg.hr/atlantis/web/sites/fsbonline/content/362/596/18_09_2017__27541_Statut_FSB_travanj_2017.pdf: dalje u tekstu - Statut) u članku 108. stavku 1. propisuje da nastavnu, znanstvenu i stručnu djelatnost na Fakultetu izvode zaposlenici čija se kvalificiranost utvrđuje izborom u odgovarajuća znanstveno-nastavna, nastavna, suradnička i stručna zvanja. Stavkom 2. istog članka je propisano da izbore pokreće i provodi Fakultet putem javnog natječaja te se s izabranom osobom zaključuje ugovor o radu.

U članku 113. stavku 1. Statuta je propisano da su znanstvena zvanja: znanstveni suradnik, viši znanstveni suradnik, znanstveni savjetnik i znanstveni savjetnik u trajnom zvanju. U stavku 2. istog članka je propisano da su znanstvena zvanja uvjet za radno mjesto u znanstveno-nastavnim zvanjima. Uvjete izbora propisuje Nacionalno vijeće za znanost, visoko obrazovanje i tehnološki razvoj.

Člankom 114. stavkom 1. Statuta je propisano da se na Fakultetu zaposlenici biraju u znanstveno-nastavna, znanstvena, nastavna, suradnička i stručna zvanja te njima odgovarajuća radna mjesta. Stavkom 2. navedenog članka propisano je da su znanstveno-nastavna zvanja: docent, izvanredni profesor, redoviti profesor i redoviti profesor u trajnom zvanju. Stavak 3. istog članka propisuje da su uvjeti izbora u znanstveno-nastavna zvanja i odgovarajuća radna mjesta: 1. Upis u Upisnik znanstvenika i ispunjavanje uvjeta za odgovarajuće znanstveno zvanje, za: - docenta: znanstveni suradnik, viši znanstveni suradnik, znanstveni savjetnik, znanstveni savjetnik u trajnom zvanju; - izvanrednog profesora: viši znanstveni suradnik, znanstveni savjetnik, znanstveni savjetnik u trajnom zvanju; - redovitog profesora: znanstveni savjetnik, znanstveni savjetnik u trajnom zvanju - redovitog profesora u trajnom zvanju: znanstveni savjetnik u trajnom zvanju 2. opći uvjeti propisani Zakonom o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju, 3. uvjeti koje propisuje Rektorski zbor u pogledu obrazovnog, nastavnog i stručnog rada, 4. navršenih pet godina provedenih u prethodnom zvanju, osim za izbor u docenta, Statut Fakulteta strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu Statut_FSB_2017-07-19.docx 36/51 5. posebni uvjeti propisani općim aktom Fakulteta, 6. psihofizički uvjeti.

U članku 120. stavku 1. Statuta je propisano da se izbori u znanstveno-nastavna zvanja, nastavna, suradnička i stručna zvanja i odgovarajuća radna mjesta te izbori u naslovna zvanja pokreću donošenjem odluke Fakultetskog vijeća o pokretanju postupka i provođenjem javnog natječaja. Izbori se za sva zvanja, osim suradničkih, provode na vrijeme od pet godina. Javni natječaj se objavljuje u Narodnim novinama, dnevnom tisku, na mrežnoj stranici Fakulteta i na službenom internetskom portalu za radna mjesta Europskog istraživačkog prostora. Natječaj je otvoren najmanje 30 dana. Stavkom 2. istog članka je propisano da se postupak izbora za znanstvena zvanja provodi bez javnog natječaja na vrijeme od pet godina, a može ga pokrenuti i osoba na vlastiti zahtjev, koja smatra da ispunjava uvjete za izbor u određeno znanstveno zvanje. Statut Fakulteta strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu Statut_FSB_2017-07-19.docx 38/51. U stavku 3. navedenog članka propisano je da ako izbor pokreće Fakultet koji je ovlašten za obavljanje izbora u svom području, postupak provodi Fakultetsko vijeće, uz potvrdu izbora nadležnog vijeća područja ili Senata Sveučilišta, ovisno o kojem izboru se radi. Stavkom 4. istog članka je propisano da natječaj za izbor u znanstveno-nastavna zvanja i na radna mjesta, Fakultet može raspisati samo ako je radno mjesto predviđeno Pravilnikom o ustrojstvu Fakulteta i radnih mjesta Fakulteta strojarstva i brodogradnje. Takva se radna mjesta financiraju iz proračuna Sveučilišta. U stavku 5. istog članka propisano je da Fakultet može raspisati natječaj za radna mjesta mimo gore navedene odredbe, ako su za to osigurana potrebna financijska sredstva. Stavkom 6. istog članka propisano je da Ako postupak izbora pokreće Fakultet koji nije ovlašten za provođenje dijela postupka izbora u znanstvena zvanja, postupak izbora u znanstveno zvanje provodi ovlaštena sastavnica Sveučilišta, a ako takve nema, onda nadležni matični odbor. Izbor u znanstveno-nastavno zvanje i radno mjesto provodi Fakultetsko vijeće Fakulteta koji je pokrenuo postupak izbora, uz naknadnu potvrdu vijeća područja ili Senata. Stavkom 7. navedenog članka propisano je da na znanstveno-nastavno radno mjesto: docenta, može biti izabran onaj pristupnik koji je izabran u znanstveno-nastavno zvanje docenta; izvanrednog profesora, može biti izabran onaj pristupnik koji je izabran u znanstveno-nastavno zvanje izvanrednog profesora i bio je najmanje pet godina na znanstveno-nastavnom radnom mjestu docenta ili znanstvenom radnom mjestu znanstvenog suradnika; redovitog profesora, može biti izabran onaj pristupnik koji je izabran u znanstveno-nastavno zvanje redovitog profesora, a bio je najmanje pet godina na znanstveno-nastavnom radnom mjestu izvanrednog profesora ili znanstvenom radnom mjestu višeg znanstvenog suradnika; redovitog profesora u trajnom zvanju, može biti izabran onaj pristupnik koji je izabran u znanstveno-nastavno zvanje redovitog profesora u trajnom zvanju i bio je najmanje pet godina na znanstveno-nastavnom radnom mjestu redovitog profesora ili znanstvenom radnom mjestu znanstvenog savjetnika u trajnom zvanju.

S obzirom da je iz navedenih odredbi razvidno da Fakultet strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu mora posjedovati informacije koje je žalitelj zatražio predmetnim zahtjevom za pristup informacijama, prvostupanjsko tijelo je u ponovljenom postupku po zahtjevu za pristup informacijama žalitelja od 23. listopada 2019. godine, u obvezi točno utvrditi koje sve informacije koje se odnose na taj zahtjev posjeduje te nakon toga utvrditi sadrže li te informacije razloge za ograničenje pristupa informacijama koja su propisana člankom 15. Zakona o pravu na pristup informacijama i nakon što utvrdi sve relevantne činjenice, donijeti odluku o dostupnosti traženih informacija.

U slučaju kada tijelo javne vlasti posjeduje traženu informaciju iz zahtjeva te ograničava pristup istoj, dužno je prije donošenja odluke kod pojedinih ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama provesti test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. istog Zakona. Navedeni test podrazumijeva da tijelo javne vlasti, kada rješava konkretni zahtjev za pristup informacijama koje su iz kategorije izuzetaka iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, mora procijeniti hoće li omogućavanje tih informacija biti u interesu javnosti i hoće li od njihovog omogućavanja biti više koristi nego štete po zaštićene interese iz navedenog članka Zakona. Kada se nakon provedbe testa razmjernosti i javnog interesa utvrdi da preteže zaštita nekog od interesa iz članka 15. stavka 2., 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, tijelo javne vlasti je u obvezi donijeti obrazloženo rješenje o odbijanju zahtjeva, na koje bi korisnik imao pravo žalbe. Pri navedenom se ističe da obveza donošenja rješenja postoji i u slučaju kada se korisniku omogućava djelomičan pristup informacijama (omogućavanje pristupa uz zaštitu određenih dijelova), a sukladno članku 23. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Pri navedenom se napominje da bi u konkretnom slučaju tijelo javne vlasti također trebalo uzeti u obzir i relevantne odredbe zakonskih propisa te podzakonskih akata kojima je bio uređen postupak upisa na poslijediplomske studije u vrijeme kada je upisana osoba u pogledu koje se traže informacije, kao i način javnog objavljivanja informacija o navedenim postupcima upisa u to vrijeme te opseg u kojem je to bilo nužno činiti sukladno posebnom propisu.

Člankom 117. stavkom 2. Zakona o općem upravnom postupku je propisano kad je za donošenje novoga rješenja, s obzirom na prirodu upravne stvari, nužno neposredno rješavanje prvostupanjskog tijela, a drugostupanjsko tijelo utvrdi da rješenje treba poništiti, dostavit će predmet na ponovno rješavanje prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Zoran Pičuljan