KLASA: UP/II-008-07/20-01/25

URBROJ: 401-01/03-20-2

Zagreb, 21. siječnja 2020.

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ......... iz Drinovaca, ........., izjavljene protiv rješenja Općinskog državnog odvjetništva u Splitu, broj: PPI-DO-19/2019 od 17. prosinca 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba ........., izjavljena protiv rješenja Općinskog državnog odvjetništva u Splitu, broj: PPI-DO-19/2019 od 17. prosinca 2019. godine, kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Pobijanim rješenjem Općinskog državnog odvjetništva u Splitu (u daljnjem tekstu: ODO Split) odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 4. prosinca 2019. godine, kojim žalitelj traži dostavu informacija o aktivnoj legitimaciji vlasništva. Predmetni zahtjev odbijen je temeljem članka 23. stavka 5. točke 4., u svezi članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što se zahtjevom ne traži informacija u smislu definicije informacije iz navedene zakonske odredbe.

Žalitelj je na pobijano rješenje pravovremeno izjavio žalbu, u kojoj u bitnom navodi kako izjavljuje žalbu zbog pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja, pogrešne primjene zakona te zloupotrebe prava i ovlasti čelnika tijela javne vlasti. Žalitelj predlaže Povjereniku za informiranje da uvaži njegovu žalbu i neka primora tijelo javne vlasti, ODO Split, da mu omogući pristup zatraženim informacijama.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta je utvrđeno kako je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od dana 4. prosinca 2019. godine zatražio od ODO-a Split informiranje o dokazima potrebitim za dokazivanje prava vlasništva nad dokumentacijom osobnog radno-pravnog statusa unutar Ministarstva obrane Republike Hrvatske.

ODO Split u obrazloženju pobijanog rješenja navodi kako žalitelj u svom zahtjevu navodi klevetnički i uvredljiv i omalovažavajući sadržaj koji ni u kom slučaju ne predstavlja zahtjev za pristup informacijama sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama. Tijelo javne vlasti potom navodi kako je člankom 23. stavkom 5. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano kako će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

Nadalje prvostupanjsko tijelo ističe da je pravilnom i potpunom analizom zahtjeva žalitelja proizlazi da isti ne ispunjava uvjete ostvarivanja prava na pristup informacijama obzirom da se ne može podvesti pod izraz „informacija“.

U žalbenom postupku potrebno se prvenstveno osvrnuti na sadržaj žaliteljevih podnesaka koji su uvredljivog sadržaja i nisu sukladni načelu međusobnog poštovanja i suradnje koje je propisano člankom 9.a Zakona o pravu na pristup informacijama i u kojem se navodi da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe.

Žalitelj, primjerice, kao predmet svojeg zahtjeva za pristup informacijama i predmet žalbe navodi „Srbočetnička korumpirana banda ratnog zločinca i ubojice Mladena Bajića!?“ te se njegovi podnesci baziraju na neprimjerenom i uvredljivom sadržaju kojemu svakako nije mjesto u službenoj komunikaciji.

U žalbenim navodima žalitelj navodi: „Sudeći po navodima odbijajućeg rješenja (VEZA) navodno sam promašio aktivnu legitimaciju kad samo jedino i isključivo tražim pojašnjavanje zločinačke prethodne tvrdnje istog tijela javne vlasti, posl.br: N-DO-313/2019 od 3. listopada 2019. god. kako navodno nisam dokazao aktivnu legitimaciju, nad vlasništvom dokumentacije, naglašavam posebice osobnog radno-pravnog statusa unutar postrojbi Ministarstva obrane Republike Hrvatske (dalje MORH) što je ludilo bez presedana!?“

U žalbenom postupku utvrđeno je da se žalitelj u podnesenom zahtjevu raspituje o detaljima iz naloga za pretragu koji se odnosi na njega osobno, prilikom čega navodi i uvredljive opaske i komentare, što se ne može podvesti pod definiciju informacije iz Zakona o pravu na pristup informacijama.

U tom je smislu tijelo javne vlasti ispravno postupilo, budući da je člankom 23. stavkom 5. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano kako će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se traži informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. ovog Zakona.

Odredbom članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Slijedom navedene definicije “informacije”, pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, odnosno informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, tijelo javne vlasti je posjeduje ili ne posjeduje, odnosno ima ili nema saznanja o njoj.

Drugim riječima, informacija treba biti konkretna, odnosno mora ju se moći lako pronaći, odnosno jednostavno utvrditi njeno postojanje, te u slučaju potrebe dostaviti podnositelju zahtjeva presliku iste.

Uvidom u žaliteljev zahtjev za pristup informacijama razvidno je kako žalitelj ne traži informaciju u materijaliziranom obliku, nego postavlja upit tijelu javne vlasti, uvredljivog sadržaja, koji se odnosi na nalogu za pretragu, br: KIR-956/2011 od dana 14. rujna 2011. godine.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) propisano je  kako će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano,

U žalbenom postupku je stoga utvrđeno da je prvostupanjski postupak pravilno proveden, a o zahtjevu stranke je prvostupanjsko tijelo odlučilo sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, stoga se prigovori i navodi iznijeti u žalbi ne mogu  prihvatiti niti utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari, slijedom čega je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1.  Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u izreci ovog rješenja.

 

Uputa o pravnom lijeku: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred  Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Zoran Pičuljan