KLASA: UP/II-008-07/19-01/784

URBROJ: 401-01/04-19-4

Zagreb, 4. prosinca 2019.

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ......... iz Malog Lošinja, ........., izjavljene protiv rješenja Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, KLASA: UP/I-008-02/19-03/16, URBROJ: 530-11-19-1 od 17. listopada 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, KLASA: UP/I-008-02/19-03/16, URBROJ: 530-11-19-1 od 17. listopada 2019. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslici Zapisnika o provedenom upravnom nadzoru nad Županijskom lučkom upravom Mali Lošinj, KLASA: 041-02/19-03/4, URBROJ: 530-03-2-19-6 od 1. listopada 2019. godine.

3.    Nalaže se Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj), kojim je tražio presliku Zapisnika o provedenom upravnom nadzoru nad radom Županijske lučke uprave Mali Lošinj koji je proveden u periodu od 24. srpnja – 30. rujna 2019. godine. Tijelo javne vlasti je odbilo predmetni zahtjev žalitelja temeljem članka 23. stavka 5. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer je u tijeku upravni postupak čime su se ispunili uvjeti propisani člankom 15. stavkom 1. navedenog Zakona.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je tijelo javne vlasti nepotpuno i pogrešno utvrdilo činjenično stanje te pogrešno primijenilo zakon. Navodi da je tijelo javne vlasti pogrešno izjednačilo prethodni postupak s upravnim postupkom te smatra da upravni postupak nije prethodni, niti kazneni postupak. Nadalje, ukazuje da tijelo javne vlasti u obrazloženju osporavanog rješenja navodi da ga je dopisom obavijestilo o upravnom nadzoru nad Županijskom lučkom upravom Mali Lošinj, no da pri tome ne navodi od kakvog je to utjecaja na donošenje odluke o odbijanju zahtjeva. Smatra da dostava navedenog dopisa nikako ne može biti razlog radi kojeg mu tijelo javne vlasti odbija dostaviti traženi zapisnik. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

U žalbenom postupku dopisom Ureda povjerenika za informiranje KLASA: 008-04/19-01/551, URBROJ: 401-01/04-19-2 od 23. listopada 2019. godine tijelu javne vlasti dostavljena je  žalba žalitelja te je zatražena dostava cjelokupnog spisa predmeta ukoliko tijelo javne vlasti ne riješi predmetnu žalbu u smislu članka 113. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09). Uz navedeno, s obzirom na osnovu odbijanja zahtjeva žalitelja, od tijela javne vlasti zatraženo je i očitovanje o upravnom postupku koji je u tijeku i koji je naveden kao razlog odbijanja zahtjeva žalitelja te dokaz o vođenju predmetnog postupka.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 2. listopada 2019. godine zatražio od tijela javne vlasti, Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Zapisnik o provedenom upravnom nadzoru nad radom Županijske lučke uprave Mali Lošinj koji je proveden u periodu od 24. srpnja – 30. rujna 2019. godine.

Daljnjim uvidom utvrđeno je da je postupajući po navedenom zahtjevu, prvostupanjsko tijelo donijelo rješenje, KLASA: UP/I-008-02/19-03/16, URBROJ: 530-11-19-1 od 17. listopada 2019. godine, kojim je odbijen zahtjev žalitelja u skladu s člankom 23. stavkom 5. točkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, zbog postojanja uvjeta iz članka 15. stavka 1. navedenog Zakona. U obrazloženju osporavanog rješenja u bitnom se navodi da je upravni postupak još uvijek u tijeku, odnosno da su Zapisnikom KLASA: 041-02/19-03/4, URBROJ: 530-03-2-19-6 od 1. listopada 2019. godine naložene određene mjere Upravnom vijeću i ravnatelju Županijske lučke uprave Mali Lošinj od strane Povjerenstva za provedbu upravnog nadzora, čiji rok za izvršenje/provedbu još nije istekao, čime sam upravni postupak još uvijek traje. Također, u obrazloženju osporavanog rješenja navodi se da je tijelo javne vlasti putem elektroničke pošte dopisom KLASA: 041-02/19-03/4, URBROJ: 530-03-2-19-7 od 1. listopada 2019. godine obavijestilo žalitelja o upravnom nadzoru nad Županijskom lučkom upravom Mali Lošinj i osnovnim utvrđenim nepravilnostima u istom.

U drugostupanjskom postupku je utvrđeno kako je tijelo javne vlasti prilikom rješavanja žaliteljevog zahtjeva za pristup informacijama pogrešno utvrdilo činjenično stanje, nakon čega je nepravilno primijenilo zakonske odredbe.

Odredbom članka 23. stavka 5. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama  propisano je kako će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavku 1. ovog Zakona. Člankom 15. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama  je propisano kako će tijela javne vlasti ograničiti pristup informacijama koje se tiču svih postupaka koje vode nadležna tijela u prethodnom i kaznenom postupku za vrijeme trajanja tih postupaka.

U žalbenom postupku je utvrđeno kako tijelo javne vlasti nije iznijelo činjenice i okolnosti koje bi opravdale primjenu članka 15. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da se navedeni zakonski članak odnosi na situacije kada korisnik prava na pristup informacijama traži informacije iz konkretnog prethodnog i kaznenog postupka za vrijeme trajanja tog postupka.

Sama činjenica da je u tijeku provođenje mjera iz upravnog nadzora ne predstavlja razlog za ograničenje prava na pristup informacijama, pogotovo ako se uzme u obzir da je traženu informaciju izradilo tijelo javne vlasti koje se financira iz javnih sredstava.

Nadalje, odredbom članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Uvidom u dostavljeni prvostupanjski spis predmeta utvrđeno je da je temeljem prijave žalitelja od 11. srpnja 2019. godine, proveden upravni nadzor nad radom Županijske lučke uprave Mali Lošinj, nakon čega je tijelo javne vlasti dopisom KLASA: 041-02/19-03/4, URBROJ: 530-03-2-19-7 od 1. listopada 2019. godine, obavijestilo žalitelja o obavljenom upravnom nadzoru nad provedbom odredaba Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama od strane Županijske lučke uprave Mali Lošinj u razdoblju od 24. srpnja – 30. rujna 2019. godine i o osnovnim utvrđenim nepravilnostima te o naloženim mjerama.

Međutim, navedeno postupanje tijela javne vlasti nije postupanje povodom zahtjeva žalitelja za pristup informacijama kojim je isti zatražio dostavu konkretne informacije iz naprijed navedenog članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno presliku Zapisnika o provedenom upravnom nadzoru nad radom Županijske lučke uprave Mali Lošinj iz točke 2. izreke rješenja.

S obzirom da se predmetnim zahtjevom traži zapisnik o provedenom upravnom nadzoru, valja istaknuti sljedeće.

Odredbom članka 28. stavka 1. Zakona o sustavu državne uprave („Narodne novine“, broj 66/19) je propisano da upravni nadzor obuhvaća nadzorne postupke, mjere i radnje kojima se osigurava zakonitost i pravilnost u obavljanju poslova državne uprave. Odredbom stavka 2. istog članka Zakona propisano je da se provedbom upravnog nadzora osobito nadzire: zakonitost općih akata, zakonitost i pravilnost rada te postupanja prema građanima i drugim strankama, te osposobljenost službenih osoba za neposredno obavljanje poslova državne uprave. Također, odredbom članka 29. stavka 3. Zakona propisano je da tijela državne uprave u granicama svog djelokruga nadziru obavljanje povjerenih poslova državne uprave od strane upravnih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i pravnih osoba s javnim ovlastima.

Prema članku 76. stavku 2. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, 47/09) u zapisnik se upisuje naziv javnopravnog tijela koje obavlja radnju, mjesto gdje se radnja obavlja, datum i sat kad se obavlja, upravna stvar o kojoj se vodi postupak, osobna imena službenih osoba, nazočnih stranaka i osoba ovlaštenih za zastupanje, opis tijeka i sadržaja u postupku poduzetih radnji i danih izjava, te isprava koje su korištene.

Uvidom u navedeni zapisnik utvrđeno je da je isti izradilo tijelo javne vlasti o provedenom upravnom nadzoru istoga tijela u drugom tijelu javne vlasti koje je obveznik primjene Zakona o pravu na pristup informacijama. Iako se u istom spominju podaci o imenima i prezimenima te potpisima državnih službenika odnosno zaposlenika tijela javne vlasti, u pogledu istih Povjerenik za informiranje ne nalazi zakonskog uporišta za ograničenje navedenih informacija, jer se radi o informacijama koje bi i inače trebale biti dostupne javnosti, jer se radi o osobama čiji se rad financira iz javnih sredstava.

S obzirom da je tijelo javne vlasti pogrešno upotrijebilo odredbu članka 15. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama te s obzirom na to da na zatraženoj informaciji ne postoje ograničenja propisana zakonskim odredbama, Povjerenik za informiranje je zaključio kako ne postoje razlozi da se žalitelju onemogući pristup informacijama.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u izreci rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan