KLASA: UP/II-008-07/19-01/549

URBROJ: 401-01/11-19-4

Zagreb, 4. prosinca 2019.                 

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe udruge Roditelji u akciji – RODA iz Zagreba, ........., zastupane po potpredsjednici ........., izjavljene protiv rješenja Ministarstva zdravstva KLASA: UP/I-008-01/19-01/04, URBROJ: 534-1/10-19-1 od 26. lipnja 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva zdravstva KLASA: UP/I-008-01/19-01/04, URBROJ: 534-1/10-19-1 od 26. lipnja 2019. godine. 

2.    Omogućava se udruzi Roditelji u akciji - RODA pravo na pristup preslikama pojedinačnih izvješća 16 zdravstvenih ustanova o provedenim postupcima medicinski pomognute oplodnje za 2016. i 2017. godinu.

3.    Nalaže se Ministarstvu zdravstva da u roku od 8 dana od pravomoćnosti ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev udruge Roditelji u akciji – RODA, zastupane po predsjednici ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) za ostvarivanje prava na pristup pojedinačnim izvješćima zdravstvenih ustanova o provedenim postupcima medicinski pomognute oplodnje za 2016. i 2018. godinu, temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u svezi članka 15. stavka 4. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama jer je informacija u postupku izrade unutar jednog ili među više tijela javne vlasti, a njezino bi objavljivanje prije dovršetka izrade cjelovite i konačne informacije moglo ozbiljno narušiti proces njezine izrade, te u svezi članka 15. stavka 4. točke 2. citiranog Zakona jer je informacija nastala u postupku usuglašavanja pri donošenju propisa i drugih akata te u razmjeni stavova i mišljenja unutar jednog ili među više tijela javne vlasti, a njezino bi objavljivanje moglo dovesti do pogrešnog tumačenja sadržaja informacije, ugroziti proces donošenja propisa i akata ili slobodu davanja mišljenja i izražavanja stavova.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnome navodi da je dana 18. prosinca 2018. godine Ministarstvu zdravstva poslala zahtjev za dostavu svih pojedinačnih izvješća ustanova o provedenim postupcima pomognute oplodnje  za 2016. i 2017. godinu koja sve zdravstvene ustanove trebaju dostaviti Nacionalnom povjerenstvu za medicinski pomognutu oplodnju pri Ministarstvu zdravstva, sukladno članku 48. Zakona o medicinski pomognutoj oplodnji. Nadalje, navodi da predmetna izvješća postoje u Ministarstvu zdravstva i ne treba ih posebno sastavljati ili kreirati, a zdravstvene ustanove šalju ih jednom godišnje na Ministarstvo zdravstva i Nacionalno povjerenstvo za medicinski pomognutu oplodnju. Također, navodi da predmetna izvješća smatra iznimno važnima za sveopću javnost, a posebice za pacijente i pacijentice kojima je medicinska pomoć potrebna kako bi se liječili od neplodnosti i postali roditelji, a podaci o uspješnosti postupaka medicinski pomognute oplodnje mogu direktno utjecati na mentalno i fizičko zdravlje pacijenata i pacijentica. Ističe se da predmetna izvješća nisu raspravljana na sjednicama Nacionalnog povjerenstva za medicinski pomognutu oplodnju, a ni predsjednici udruge Roditelji u akciji – RODA, kao članici, nisu dostavljena. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Ustavom Republike Hrvatske („Narodne novine”, broj  56/90., 135/97., 8/98.,  113/00., 124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10.-pročišćeni tekst i 05/14.), u članku 38. stavku 4. jamči se svakome pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Pri tome ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu i propisana zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 18. prosinca 2018. godine od Ministarstva zdravstva zatražila dostavu izvješća zdravstvenih ustanova za 2016. i 2017. godinu o broju i vrsti obavljenih postupaka medicinski pomognute oplodnje, o njihovoj uspješnosti te o pohranjenim stanicama, spolnim tkivima i zamecima. Nadalje, razvidno je da je Ministarstvo zdravstva dana 24. siječnja 2019. godine provelo test razmjernosti i javnog interesa o čemu je sastavilo Zapisnik te, na temelju provedenog testa, rješenjem KLASA: UP/I-008-01/19-01/04, URBROJ: 534-1/10-19-1 od 26. lipnja 2019. godine odbilo zahtjev žaliteljice temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u svezi članka 15. stavka 4. točke 1. i 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da je razmotrena zakonska regulativa vezana uz obveze izvješćivanja o broju i vrsti provedenih postupaka medicinski pomognute oplodnje: članak 10. Direktiva Europskog parlamenta i Vijeća (Directive 2004/23/EC oft he European Parliament and oft he Council of 31 March 2004 on setting standards of quality and safety for the donation, procurement, testing, processing, preservation, storage and distribution of human tissues and cells), članak 48. Zakon o medicinski pomognutoj oplodnji („Narodne novine“, broj 86/12) te Pravilnik o sadržaju i obliku obrasca izvješća o broju i vrsti obavljenih postupaka medicinski pomognute oplodnje, o njihovoj uspješnosti te o pohranjenim stanicama, spolnim tkivima i zamecima. Nadalje, citiraju se odredbe članka 23. stavka 5. točke 2., članka 15. stavka 4. točke 1. i 2. te članka 15. stavka 8. Zakona o pravu na pristup informacijama. Također, navodi se da je, razmotrivši sve navedene zakonske odredbe te činjenicu da Ministarstvo zdravstva kao nadležno regulatorno tijelo za postupke medicinski pomognute oplodnje izrađuje godišnje izvješće o obavljenim postupcima medicinski pomognute oplodnje koje odmah po njegovoj izradi objavljuje na internetskoj stranici, zauzeto stajalište da pojedinačna izvješća zdravstvenih ustanova predstavljaju radni materijal koji služi za izradu informacije, odnosno na temelju kojeg se izrađuje Godišnje izvješće o obavljenim MPO postupcima, a temeljem provedenog testa razmjernosti i javnog interesa zaključeno je da bi objavljivanje pojedinačnih izvješća moglo narušiti izradu informacije te dovesti do pogrešnog tumačenja njezinog sadržaja. Ističe se da su javnom objavom Godišnjeg izvješća o obavljenim MPO postupcima u potpunosti ispunjene obveze tijela javne vlasti prema navedenim direktivama i Zakonom o medicinski pomognutoj oplodnji, a i interesu javnosti je udovoljeno javnom objavom spomenutog izvješća.

Iz navedenoga proizlazi da je tijelo javne vlasti u prvostupanjskom postupku utvrdilo da u odnosu na zatraženu informaciju postoje ograničenja propisana u članku 15. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Prema članku 15. stavku 4. točki 1. citiranog Zakona tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija u postupku izrade unutar jednog ili među više tijela javne vlasti, a njezino bi objavljivanje prije dovršetka izrade cjelovite i konačne informacije moglo ozbiljno narušiti proces njezine izrade te se, sukladno stavku 8. citiranog članka Zakona, pristup navedenoj informaciji može ograničiti i nakon što je informacija dovršena, osobito ako bi ta objava ozbiljno narušila proces odlučivanja i izražavanja mišljenja ili dovela do pogrešnog tumačenja sadržaja informacije, osim ako postoji prevladavajući javni interes za objavu informacije. Nadalje, točkom 2. propisano je da tijelo javne vlasti može ograničiti pristup informaciji ako je informacija nastala u postupku usuglašavanja pri donošenju propisa i drugih akata te u razmjeni stavova i mišljenja unutar jednog ili više tijela javne vlasti, a njezino bi objavljivanje moglo dovesti do pogrešnog tumačenja sadržaja informacije, ugroziti proces donošenja propisa i akata ili slobodu davanja mišljenja i izražavanja stavova.

Člankom 16. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informacijama iz članka 15. stavka 4. točke 1. i 2. dužno prije donošenje odluke provesti test razmjernosti i javnog interesa. Nadalje, stavkom 2. članka 16. propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi može li se pristup informaciji ograničiti radi zaštite zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2., 3. i 4., bi li omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te prevladava li  potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Postupajući sukladno citiranim odredbama tijelo javne vlasti provelo je test razmjernosti i javnog interesa, o čemu je kao dio spisa predmeta dostavilo Zapisnik sa 11. sjednice Radne skupine za provođenje testa razmjernosti i javnog interesa Ministarstva zdravstva od 24. siječnja 2019. godine. Uvidom u navedeni Zapisnik utvrđeno je da je sadržaj koji se odnosi na provedbu testa razmjernosti i javnog interesa istovjetan sadržaju obrazloženja pobijanog rješenja.

Ispitujući pravilnost provedenog testa razmjernosti i javnog interesa utvrđeno je da isti nije proveden sukladno gore navedenim zakonskim odredbama jer tijelo javne vlasti nije utvrdilo koja bi šteta mogla nastati po zaštićene interese, a posljedično tome niti u kojoj mjeri šteta po zaštićene interese preteže nad javnim interesom. Tijelo javne vlasti samo se poziva na odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama o pojedinačnim ograničenjima, odnosno članak 15. stavak 4. točku 1. i 2., te navodi odredbe koje se tiču obveze prikupljanja izvješća o provedenim postupcima medicinski pomognute oplodnje od strane ovlaštenih zdravstvenih ustanova. Postojanje nekog od tzv. relativnih ograničenja (ograničenja propisana u članku 15. stavku 2., točki 2., 3., 4., 5., 6. i 7., stavku 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama) ne znači da je pristup informaciji ograničen, već tijelo javne vlasti provedbom testa razmjernosti i javnog interesa u svakom pojedinačnom slučaju treba utvrditi bi li omogućavanjem pristupa traženoj informaciji zaštićeni interes bio ozbiljno povrijeđen, te prevladava li potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes.

Osim navedenog Zapisnika od 24. siječnja 2019. godine, u žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis predmeta, uključujući i informacije koje su predmet ovog postupka, odnosno za 2016. i 2017. godinu pojedinačna izvješća o provedenim postupcima medicinski pomognute oplodnje za 16 zdravstvenih ustanova (KBC Zagreb – Klinika za ženske bolesti i porode, KBC Rijeka – Klinika za ginekologiju i porodništvo, Zavod za humanu reprodukciju, KBC Split, KBC Osijek, KBC Sestre milosrdnice, KB Merkur, KB Sveti Duh, OB Zadar, Poliklinika BetaPlus, Poliklinika Cito, Poliklinika IVF, Specijalna bolnica Podobnik za ginekologiju i porodništvo, Poliklinika Škvorc, IVF centar Lučinger, Poliklinika Repromed i Poliklinika Šparac).

Navedene zdravstvene ustanove predstavljaju ovlaštene zdravstvene ustanove iz članka 38. Zakona o medicinski pomognutoj oplodnji kojim je propisano da postupke medicinski pomognute oplodnje može obavljati samo ona zdravstvena ustanove kojoj je u skladu s odredbama ovog Zakona dano odobrenje ministra za provođenje postupaka medicinski pomognute oplodnje. Nadalje, uvidom u internetsku stranicu Ministarstva zdravstva utvrđeno je da je popis ovlaštenih zdravstvenih ustanova za provođenje medicinski pomognute oplodnje objavljen na poveznici: https://zdravlje.gov.hr/UserDocsImages/dokumenti/Tekstovi%20razni/USTANOVE%20S%20ODOBRENJEM%20ZA%20OBAVLJANJE%20DJELATNOSTI%20MEDICINKI%20POMOGNUTE%20%20OPLODNJE.pdf.

Člankom 48. stavkom 1. Zakona o medicinski pomognutoj oplodnji propisano je da su ovlaštene zdravstvene ustanove obvezne izvješćivati Nacionalno povjerenstvo za medicinski pomognutu oplodnju o broju i vrsti obavljenih postupaka medicinski pomognute oplodnje, o njihovoj uspještnosti te o pohranjenim spolnim stanicama, spolnim tkivima i zamecima. Stavkom 2. članka 48. citiranog Zakona propisano je da izvješće iz stavka 1. ovoga članka ovlaštene zdravstvene ustanove podnose jednom godišnje za prethodnu kalendarsku godinu, i to najkasnije do 15. veljače tekuće godine, a na zahtjev nacionalnog povjerenstva za medicinski pomognutu oplodnju i ranije. Stavkom 3. propisano je da sadržaj i oblik obrasca izvješća iz stavka 1. ovoga članka pravilnikom propisuje ministar.

Člankom 51. Zakona o medicinski pomognutoj oplodnji navedeni su poslovni Nacionalnog povjerenstva za medicinski pomognutu oplodnju, tijela kojeg radi sustavnog praćenja pojava, razmatranja i obavljanja drugih poslova u vezi s primjenom ovog Zakona osniva i imenuje ministar zdravstva, a između ostalih poslova, navedeno tijelo raspravlja izvješća zdravstvenih ustanova podnesena prema članku 48. ovoga Zakona.

U žalbenom postupku Povjerenik za informiranje utvrdio je da je tijelo javne vlasti, Ministarstvo zdravstva, odlučujući o predmetnom zahtjevu pogrešno primijenilo odredbe članka 15. stavka 4. točke 1. i 2. te stavka 8. Zakona o pravu na pristup informacijama, te je iz navedenog razloga valja poništiti pobijano rješenje.

Naime, u trenutku podnošenja zahtjeva, tijelo javne vlasti imalo je u svome posjedu izvješća o provedenim postupcima medicinski pomognute oplodnje koja su podnesena od strane 16 zdravstvenih ustanova te navedena izvješća u tom trenutku jesu gotove i izrađene informacije. U predmetnim izvješćima sadržani su brojčani pokazatelji o provedbi postupaka medicinski pomognute oplodnje u ovlaštenim zdravstvenim ustanovama te su ista podnesena sukladno zakonskoj obvezi iz članka 48. stavka 2. Zakona o medicinski pomognutoj oplodnji. To što predmetna pojedinačna izvješća služe kao podloga na temelju koje Ministarstvo zdravstva izrađuje godišnje izvješće o provedenim postupcima medicinske oplodnje, ne znači da su predmetna pojedinačna izvješća informacije u postupku izrade. pa stoga ne može biti riječ o postojanju ograničenja iz članka 15. stavka 4. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Nadalje, iz osporenog rješenja ne proizlazi kako bi se objavom pojedinačnih izvješća o provedenim postupcima medicinski pomognute oplodnje moglo ugroziti donošenje propisa ili drugih akata, odnosno kako bi isto eventualno utjecalo na slobodu davanja mišljenja i izražavanja stavova, s obzirom da je njihov sadržaj propisan Pravilnikom o sadržaju i obliku obrasca izvješća o broju i vrsti obavljenih postupaka medicinski pomognute oplodnje, o njihovoj uspješnosti te o pohranjenim spolnim stanicama, spolnim tkivima i zamecima („Narodne novine“, broj 86/12), odnosno ovlaštene zdravstvene ustanove u pojedinačnim izvješćima nemaju slobodu glede njihova sadržaja. Ujedno, pojedinačna izvješća o provedenim postupcima medicinski pomognute oplodnje predstavljaju izvješće o radu u onom segmentu za koje imaju posebno odobrenje ministra zdravstva, temeljem odredbe članka 38. Zakona o medicinski pomognutoj oplodnji.

Također, uvidom u godišnja izvješća o provedenim postupcima medicinski pomognute oplodnje za 2016. i 2017. godinu koja je Ministarstvo zdravstva izradilo, a koja su dostupna na poveznici https://zdravlje.gov.hr/programi-i-projekti/nacionalni-programi-projekti-i-strategije/nacionalni-transplantacijski-program/godisnja-izvjesca/1605, utvrđeno je da su u istima sadržani ukupni brojčani pokazatelji dobiveni temeljem pojedinačnih izvješća ovlaštenih zdravstvenih ustanova, tako da nije razvidno na koji bi način objava pojedinačnih izvješća utjecala na tumačenje i donošenje godišnjih izvješća o provedbi postupaka medicinski pomognute oplodnje. Stoga je u žalbenom postupku utvrđeno da ne može biti riječ ni o postojanju ograničenja iz članka 15. stavka 4. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Dakle, razmotrivši sadržaj zatraženih informacija u predmetnom zahtjevu, a koja su dostavljena u drugostupanjskom postupku, Povjerenik za informiranje nije utvrdio postojanje zakonskih razloga za ograničenje pristupa istima.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) riješeno kao  u točkama 1., 2. i 3. izreke ovog  rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

 

                                                     

                                                                       POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

 

 

dr. sc. Zoran Pičuljan

 

 

DOSTAVITI:

1.    Udruga Roditelji u akciji – RODA

zastupana po Klaudiji Koridić, predsjednici

Žerjavićeva 10, 10 000 Zagreb

2.    Ministarstvo znanosti

Službenik za informiranje

Ksaver 200a, 10 000 Zagreb

            3.   Pismohrana  - ovdje.