KLASA: UP/II-008-07/15-01/370

URBROJ: 401-01/04-16-03

Zagreb, 27. travnja 2016.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Rijeke, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva unutarnjih poslova, Policijske uprave istarske Broj: 511-08-01/3-334/6-15. od 14. kolovoza 2015. godine i Broj: 511-08-01/3-334/7-15. od 14. kolovoza 2015. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva unutarnjih poslova, Policijske uprave istarske Broj: 511-08-01/3-334/6-15. od 14. kolovoza 2015. godine i rješenje Broj: 511-08-01/3-334/7-15. od 14. kolovoza 2015. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjima odbijen je zahtjev ……… (u daljnjem tekstu: žaliteljica) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), jer su zatražene informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenih rješenja žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnome navodi da su pobijana rješenja u suprotnosti sa Zakonom o pravu na pristup informacijama kao i sa Zakonom o općem upravnom postupku i Zakonom o policijskim ovlastima i aktivnostima. Nadalje navodi da se dana 29. srpnja 2015. godine pisanim putem obratila Ministarstvu unutarnjih poslova, Policijskoj upravi istarskoj za dostavom podataka o postupanju po prijavi remećenja javnog mira i vrijeđanja na nacionalnoj osnovi od 23. srpnja 2015. godine, da se temeljem Zakona o općem upravnom postupku (zainteresirana stranka s pravnim interesom), Zakona o policijskim ovlastima i aktivnostima i Zakona o pravu na pristup informacijama pisanim putem obratila s upitom o postupanju po njezinoj prijavi i da li je nad alkoholiziranim prekršiteljem provedeno alkotestiranje, te da kao podnositeljica zahtjeva nije tražila dostavu osobnih podataka kako se navodi u obrazloženju pobijanog rješenja već je tražila isključivo i samo informaciju što je poduzeto temeljem njezine prijave o remećenju javnog reda i mira i vrijeđanja po vjerskoj i nacionalnoj osnovi ……… i ……… Ističe da obrazloženje pobijanog rješenja nije suvislo kao niti uputa o pravnom lijeku jer se nameće pitanje što znači „žalba se predaje putem tijela javne vlasti“. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da žaliteljica zahtjevom za dostavu podataka o postupanju po prijavi o remećenju javnog reda i mira i vrijeđanja na osobnoj i nacionalnoj i vjerskoj osnovi od 23. srpnja 2015. godine, koji zahtjev je Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska uprava istarska zaprimila dana 31. srpnja 2015. godine, zatražila od navedenog Ministarstva da je se izvijesti o postupanju odnosno da li je protiv ……… i njegove kćeri ……… podnesena prekršajna prijava kod nadležnog Suda za prekršaje ili je prijava završila u košu. Nadalje je utvrđeno da je Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska uprava istarska postupajući po zahtjevu žaliteljice donijela rješenje Broj: 511-08-01/3-334/6-15. od 14. kolovoza 2015. godine kojim je odbila zahtjev žaliteljice  temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer je zatražena informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka. Također je utvrđeno da je žaliteljica zahtjevom za dostavu podataka o postupanju po prijavi o remećenju javnog reda i mira i vrijeđanja na osobnoj razini od strane ……… od 28. srpnja 2015. godine, koji zahtjev je Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska uprava istarska zaprimila dana 7. kolovoza 2015. godine, zatražila od navedenog Ministarstva da je se izvijesti o postupanju odnosno da li je sukladno zakonu izvršeno alkotestiranje ……… i protiv iste podnesena kaznena prijava ili je prijava završila u košu. Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska uprava istarska postupajući po zahtjevu žaliteljice donijela je rješenje Broj: 511-08-01/3-334/7-15. od 14. kolovoza 2015. godine kojim je odbila zahtjev žaliteljice  temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer je zatražena informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Zakonom o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“, broj 103/03., 118/06., 41/08., 130/11., 106/12. – pročišćeni tekst) uređuje se zaštita osobnih podataka o fizičkim osobama te nadzor nad prikupljanjem, obradom i korištenjem osobnih podataka u Republici Hrvatskoj. Svrha zaštite osobnih podataka je zaštita privatnog života i ostalih ljudskih prava i temeljnih sloboda u prikupljanju, obradi i korištenju osobnih podataka.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. citiranog Zakona propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati; osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.

U članku 7. stavku 1. točkama 1. do 8. Zakona o zaštiti osobnih podataka propisan je pravni temelj prikupljanja i obrade osobnih podataka.

Odredbom članka 11. stavka 3. gore citiranog Zakona propisano je da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.

Člankom 8. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da pravo na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija pripada svim korisnicima na jednak način i pod jednakim uvjetima, te da su korisnici ravnopravni u njegovom ostvarivanju.

Odredbom članka 9. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da korisnik koji raspolaže informacijom sukladno ovom Zakonu, ima pravo tu informaciju javno iznositi.

Ispitujući pravilnu provedbu testa razmjernosti i javnog interesa utvrđeno je da žaliteljica traži informacije vezano za njezine prijave Ministarstvu unutarnjih poslova, Policijskoj upravi istarskoj.

Člankom 77. Zakona o sustavu državne uprave propisano je između ostalog da se odnosi tijela državne uprave i građana temelje na međusobnoj suradnji i povjerenju te poštivanju dostojanstva ljudske osobe, da su tijela državne uprave dužna davati građanima i pravnim osobama podatke, obavijesti i upute i pružati im stručnu pomoć u poslovima radi kojih se obraćaju tijelima državne uprave.

Člankom 95. stavkom 1. Pravilnika o načinu postupanja policijskih službenika („Narodne novine“, broj 89/10. i 76/15.) propisano je da će se na zahtjev podnositelja prijave, izdati mu potvrda o zaprimanju prijave na zapisnik. Stavkom 2. istog članka navedenog Pravilnika propisano je da je podnositelja prijave potrebno obavijestiti o načinu na koji se može obratiti za upite o daljnjem postupanju po prijavi.

Odredbom članka 159. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09.) propisano je da javnopravna tijela izdaju potvrde, da se potvrdama smatraju i uvjerenja, izvadci i druge javne isprave o činjenicama o kojima javnopravna tijela vode službenu evidenciju.

Žaliteljica kao podnositeljica prijave nije u istom položaju kao bilo koji drugi korisnik prava na pristup informacijama. Naime, žaliteljica kao podnositeljica prijave ima pravo na saznanje što je učinjeno s njezinom prijavom, te pravo na potvrdu o prijavljenom događaju.

Odredbom članka 23. stavka 1. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu kad obavještava korisnika da mu je kao stranci u postupku dostupnost informacija iz sudskih, upravnih i drugih na zakonu utemeljenih postupaka propisom utvrđena. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da o postojanju razloga koji su utvrđeni stavkom 1. točkom 2., 3., 4. i 5. ovog članka tijelo javne vlasti obvezno je, bez odgode, obavijestiti podnositelja zahtjeva pisanim putem.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje u ovom slučaju Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska uprava istarska prilikom rješavanja zahtjeva žaliteljice je pogrešno i nepotpuno utvrdila činjenično stanje te na tako utvrđeno činjenično stanje pogrešno primijenila odredbe materijalnog prava. Iz pobijanih rješenja razvidno je da je Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska uprava istarska odlučivala na temelju Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), koji nije bio na snazi u vrijeme podnošenja zahtjeva žaliteljice. Naime, u vrijeme podnošenja zahtjeva žaliteljice bio je na snazi Zakon o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), međutim ne i Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 85/15.), koji je stupio na snagu 9. kolovoza 2015. godine.

U ponovnom postupku Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska uprava istarska treba razmotriti odredbu članka 1. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama kojom je propisano da se odredbe ovog Zakona ne primjenjuju na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima, kojima je dostupnost informacija iz tih postupaka utvrđena propisom. Dakle, u ponovnom postupku Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska uprava istarska treba utvrditi primjenjuju li se u konkretnom slučaju odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama ili se mogućnost pristupa informaciji odnosno mogućnost uvida u spis ostvaruje temeljem posebnog propisa.

Ukoliko je žaliteljica stranka u postupku i dostupnost informacija joj omogućena posebnim propisom, u tom slučaju se ne primjenjuju odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama, već Ministarstvo unutarnjih poslova, Policijska uprava istarska samostalno, temeljem posebnih propisa, procjenjuje mogućnost stranke da ostvari pristup zatraženoj informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku poništeno prvostupanjsko rješenje, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.