KLASA: UP/II-008-07/14-01/351

URBROJ: 401-01/06-16-03

Zagreb, 14. ožujka 2016.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Dražica, ………, izjavljene protiv rješenja Općine Jelenje Klasa: UP-I/053-01/14-04/1, Ur.broj: 2170/04-03-14-16 od 3. srpnja 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba ……… izjavljena protiv rješenja Općine Jelenje Klasa: UP-I/053-01/14-04/1, Ur.broj: 2170/04-03-14-16 od 3. srpnja 2014. godine, kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem djelomično je odbijen zahtjev za pristup informacijama ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) temeljem članka 23. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer sukladno pozitivnim propisima nije bilo u obvezi tražiti niti raspolagati s traženim podacima o stručnoj spremi, kvalifikacijama i godinama radnog iskustva zamjenice načelnika.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravodobno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi kako je tijelo javne vlasti suprotno odredbama članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama dijelom odbilo njegov zahtjev, kojim je dana 23. svibnja 2014. godine zatražio podatke o stručnoj spremi i radnom iskustvu za donačelnicu Općine Jelenje, Anu Linić Faraguna i pročelnicu Jedinstvenog upravnog odjela i službenicu za informiranje Općine Jelenje, Gordanu Tomas. Žalitelj također navodi kako rješenje osporava u dijelu koji se odnosi na ne davanje/uskraćivanje podataka koje je tražio za donačelnicu Općine Jelenje Anu Linić Faraguna, koja svoju funkciju, prema njegovim saznanjima ne obavlja na volonterskoj bazi nego je za obavljanje iste plaćena iz općinskog proračuna te smatra da bi mu iz toga razloga traženi podaci trebali biti dostupni. Nadalje, navodi da je tijelo javne vlasti nepotpuno utvrdilo činjenično stanje iz razloga jer smatra da osobni podaci osoba u radnom odnosu tijela javne vlasti kojima se dokazuju kvalifikacije i radni staž trebaju biti javno dostupni te da je na tako utvrđeno činjenično stanje Općina Jelenje pogrešno primijenila zakon. Žalitelj ističe da ne postoje razlozi za odbijanje njegovog zahtjeva te od Povjerenice za informiranje traži da poništi prvostupanjsko rješenje i omogući mu pristup traženoj informaciji. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 23. svibnja 2014. godine usmenim putem u prostorijama Općine Jelenje zatražio podatke o tome koju stručnu spremu imaju, gdje su radile, koliko imaju radnog staža, koju su školu završile – gdje i kada, pročelnica Jedinstvenog upravnog odjela i službenica za informiranje u Općini Jelenje Gordanu Tomas i zamjenica načelnika Općine Jelenje Ana Linić Faraguna. Također je utvrđeno da je Općina Jelenje povodom predmetnog zahtjeva dopisom Klasa: 335-01/14-01/19, Ur. broj: 2170/04-01/14-2 od 9. lipnja 2014. godine odbila zahtjev žalitelja iz razloga što su tražene informacije zaštićene Zakonom o zaštiti osobnih podataka te da je žalitelj protiv citiranog odgovora izjavio žalbu Povjerenici za informiranje putem prvostupanjskog tijela. Daljnjim uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je Općina Jelenje, kao prvostupanjsko tijelo razmotrilo žalbu žalitelja protiv citiranog odgovora te da je temeljem iste donijelo rješenje Klasa: UP/I-335-01/14-04/3, Ur. broj: 2170/04-04/14-15 od 26. lipnja 2014. godine kojim su donijeli odluku o poništenju citiranog odgovora te o zamjeni poništenog odgovora novim rješenjem. Iz dokumentacije u spisu nadalje je utvrđeno kako je Općina Jelenje donijela rješenje Klasa: UP-I/053-01/14-01/1, Ur. broj: 2170/04-03-14-16 od 3. srpnja 2014. godine kojim su žalitelju omogućene informacije iz predmetnog zahtjeva u pogledu pročelnice Jedinstvenog upravnog odjela Općine Jelenje Gordanu Tomas, dok je odbijen zahtjev žalitelja vezano za informacije o stručnoj spremi, obrazovanju i radnom iskustvu zamjenice načelnika Ane Linić Faraguna.

Člankom 40. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“,broj 33/01., 60/01., 129/05., 109/07., 125/08., 36/09.,36/09., 150/11., 144/12.i 19/13.) propisano je da se općinski načelnik, gradonačelnik, župan i njihov zamjenik biraju se na neposrednim izborima sukladno posebnom zakonu.

U članku 90. stavku 1. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi propisano je da će općinski načelnik, gradonačelnik, župan i njihovi zamjenici odlučiti hoće li dužnost na koju su izabrani obavljati profesionalno.

Člankom 3. stavkom 2. Zakona o lokalnim izborima („Narodne novine“ broj 144/12.) propisano je da za općinskog načelnika, gradonačelnika i župana te njihovog zamjenika ima pravo biti biran birač koji na dan stupanja na snagu odluke o raspisivanju izbora ima najmanje šest mjeseci prijavljeno prebivalište na području jedinice za čije se tijelo izbori provode.

Zakonom o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“, broj 103/03., 118/06., 41/08., 130/11., 106/12. – pročišćeni tekst) uređuje se zaštita osobnih podataka o fizičkim osobama te nadzor nad prikupljanjem, obradom i korištenjem osobnih podataka u Republici Hrvatskoj. Svrha zaštite osobnih podataka je zaštita privatnog života i ostalih ljudskih prava i temeljnih sloboda u prikupljanju, obradi i korištenju osobnih podataka.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. citiranog Zakona propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati (ispitanik); osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.

Odredbom članka  7. stavka 1. podstavka 1. do 8. istog Zakona propisani su  pravni temelji prikupljanja i obrade osobnih podataka.

U članku 11. stavku 3. Zakona o zaštiti osobnih podataka propisano je da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.

U žalbenom postupku utvrđeno je da je Općina Jelenje uskratila zatraženu informaciju, a da nije provela test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama. Naime test javnog interesa i razmjernosti podrazumijeva da je tijelo javne vlasti, kada rješava konkretni zahtjev za pristup informacijama koje su iz kategorije izuzetaka iz članka 15. stavka 2. i 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, u obvezi procijeniti hoće li omogućavanje tih informacija biti u interesu javnosti i hoće li od njihovog omogućavanja biti više koristi nego štete po zaštićene interese iz navedenog članka Zakona. Kako bi tijelo javne vlasti došlo do odluke, potrebno je pronaći ravnotežu između suprotstavljenih razloga, na temelju pojedinih okolnosti slučaja.

Iz predmetne žalbe razvidno je da žalitelj smatra kako bi mu informacija iz zahtjeva trebala biti dostupna iz razloga što zamjenica općinskog načelnika ne obavlja svoju funkciju  na volonterskoj bazi nego je za obavljanje iste plaćena iz općinskog proračuna te da osobni podaci osoba u radnom odnosu u tijelima javne vlasti kojima se dokazuju kvalifikacije i radni staž trebaju biti javno dostupni. Iz navedenog proizlazi kako je žalitelj mišljenja da je zamjenica općinskog načelnika u radnom odnosu u Općini Jelenje. Međutim, činjenica da lokalni dužnosnici svoje funkcije odluče obavljati profesionalno ne znači da su isti obvezni  pružati dokaze javnosti u pogledu svoje stručne spreme, radnog iskustva odnosno o tome gdje su se školovali i kada, jer se navedeno ne traži kao uvjet da budu izabrani na dužnost koju obavljaju. Naime, kako to u osporenom rješenju navodi i Općina Jelenje, člankom 40. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, propisano je da se općinski načelnik, gradonačelnik, župan i njihov zamjenik biraju se na neposrednim izborima sukladno posebnom zakonu (Zakonu o lokalnim izborima), a kojim nije propisana stručna sprema, kvalifikacije i radno iskustvo kao uvjet za obavljanje izvršne vlasti u jedinici lokalne samouprave.

Člankom 8. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisno je da pravo na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija pripada svim korisnicima na jednak način i pod jednakim uvjetima, te da su korisnici ravnopravni u njegovom ostvarivanju.

Odredbom članka 9. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da korisnik koji raspolaže informacijom sukladno ovom Zakonu, ima pravo tu informaciju javno iznositi.

U ovom slučaju Povjerenica za informiranje ne nalazi da javni interes preteže u odnosu na zaštitu osobnih podataka.

Naime, svaka fizička osoba ima pravo na zaštitu svojih osobnih podataka, a njih ne čini samo ime, prezime, adresa, osobni identifikacijski broj i slično već i obilježja specifična za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet. Informacija o radnom iskustvu te gdje i kada se određena osoba školovala, kao i koju stručnu spremu ima je osobni podatak koji u ovom slučaju treba zaštititi. Budući da niti jedna od tih informacija nije uvjet za obavljanje funkcije zamjenice općinskog načelnika, traženje takve vrste informacije nije opravdano. Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i na ponovnu uporabu informacija fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti, a tu sigurno ne spada zadiranje u tuđe osobne podatke. Stoga se zbog zaštite osobnih podataka, zatražena informacija ne može omogućiti žalitelju.

Na temelju provedenog žalbenog postupka Povjerenica za informiranje je utvrdila da je u prvostupanjskom postupku bilo nedostataka, s obzirom da Općina Jelenje nije prije donošenja odluke provela test razmjernosti i javnog interesa te da u osporenom rješenju nije navela zakonski razlog odbijanja nego je kao razlog navela da sukladno posebnim propisima koji se odnose na imenovanje zamjenice općinskog načelnika nisu bili dužni od iste tražiti niti posjedovati tražene informacije, ali da su oni takvi da nisu mogli utjecati na rješenje stvari.

Slijedom navedenog, prigovori i navodi iznijeti u žalbi ne mogu se prihvatiti niti utjecati na drugačije rješenje u ovoj upravnoj stvari, s obzirom da je u žalbenom postupku utvrđeno koji zaštićeni interes preteže.

Posebno se napominje kako bi bez obzira na odluku u ovom postupku te činjenicu da zakonom nije propisano da bi imenovani dužnosnici trebali imati određene kvalifikacije i radno iskustvo, Općina Jelenje trebala slijediti primjere dobre prakse koja već postoji na svim razinama vlasti od središnje, zakonodavne i izvršne do lokalne i područne (regionalne) samouprave te na svojim internetskim stranicama objaviti životopise državnih dužnosnika i nositelja izvršne vlasti (načelnika i njihovih zamjenika), kao što su to učinile primjerice Općine Brdovec, Lipovljani, Marija Bistrica i dr. Naime, vezano za imenovanje osoba na pojedine dužnosničke funkcije u Republici Hrvatskoj je uobičajeno da se objavljuju najmanje stručna sprema i radno iskustvo, odnosno osnovni elementi životopisa imenovanih osoba, a takvo postupanje tijela javne vlasti na svim razinama državne uprave i lokalne i područne (regionalne) samouprave je jedan od preduvjeta  transparentnosti njihovog rada. S obzirom na ovlasti i odgovornosti čelnika lokalnih i područnih (regionalnih) jedinica, ali i demokratski proces, od velike važnosti je i za građane da budu upoznati s njihovim kompetencijama.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 2. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao izreci ovog rješenja. 

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.