KLASA: UP/II-008-07/19-01/662

URBROJ: 401-01/11-19-1

Zagreb, 16. rujna 2019.

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15) i članka 114. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ broj 47/09), povodom žalbe ……… iz Petrinje, ………, zastupane po Odvjetničkom društvu ………, ……… i ……… d.o.o. iz Zagreba, ………, izjavljene protiv dopisa Kulturno umjetničkog društva „Hrastovička gora“ Hrastovica od 28. kolovoza 2019. godine, zastupanog po odvjetnici ……… iz Petrinje, ………, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama  donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbacuje se žalba ……… kao nedopuštena.

O b r a z l o ž e n j e

Povjerenik za informiranje zaprimio je dana 9. rujna 2019. godine žalbu ………, zastupane po Odvjetničkom društvu ………, ……… i ……… d.o.o. (dalje u tekstu: žaliteljica) izjavljenu protiv dopisa Kulturno umjetničkog društva „Hrastovička gora“ Hrastovica od 28. kolovoza 2019. godine, zastupanog po odvjetnici ………. Žaliteljica u žalbi u bitnome navodi da je citiranim dopisom neodređeno odbijen njezin zahtjev za pristup informacijama od 13. kolovoza 2019. godine kojim je od Kulturno umjetničkog društva „Hrastovička gora“ Hrastovica zatražila sljedeće: 1. zapisnik sa sjednice Upravnog odbora Naslova održanog dana 8. srpnja 2019. godine, potpisan i ovjeren od strane nazočnih članova, 2. informacije o navodnom nepoštivanju instituta Predsjednice od strane ……… iz Petrinje, ……… - navođenje konkretnih događaja i situacija u kojima ……… iz Petrinje, ………, nije poštivala institut predsjednice, 3. informacije o navodnom nepoštivanju instituta Upravnog odbora Naslova od strane ……… iz Petrinje, ……… - navođenje konkretnih događaja i situacija u kojima ……… iz Petrinje, ………, nije poštivala institut Upravnog odbora, 4. informacije o navodnom neprihvaćanju odluka i neprovođenju odluka Upravnog odbora od strane ……… iz Petrinje, ……… - navođenje konkretnih događaja i situacija u kojima ……… iz Petrinje, ………, nije prihvaćala i provodila odluke Upravnog odbora; uz decidirano navođenje o kojim odlukama s kojih sjednica Upravnog odbora se radilo, te dostavljanje zapisnika sa sjednica Upravnog odbora na kojima su takve odluke donesene, 5. informacije o navodnom nepoštivanju članova i predsjednice u javnosti od strane ……… iz Petrinje, ………, 6. informacije o komunikaciji između Dječje i Odrasle sekcije Naslova, te dostavljanje internog akta Naslova kojim su propisani kriteriji za komunikaciju između Dječje i Odrasle sekcije Naslova, 7. informacije o nedostatku kompetencija za timski rad od strane ……… iz Petrinje, ………, te dostavljanje internog akta kojim su propisani kriteriji za utvrđivanje kompetencija za obavljanje pojedinih funkcija, informacije o tome da li su Kulturno umjetničko društvo Hrastovička gora, odnosno pojedina tijela ¡/¡li pojedini članovi, ……… iz Petrinje, ………, dostavljali kvalitetan i informativni sadržaj za objavu na web stranici; ako jesu - kada, na koji način (kojim sredstvom), te o kojem sadržaju se radilo, 8. informaciju o ugovoru koji ima sklopljen za uslugu web hostinga, kao i osobito informaciju o visini naknade za predmetnu uslugu, 9. trenutno važeći Statut, kao i eventualno raniji Statut, ukoliko se je isti mijenjao od dana 8. srpnja 2019. godine pa do dana podnošenja ovog zahtjeva, 10. eventualne druge interne akte i/ili odluke, a koji uređuju postupak ukidanja statusa voditelja/voditeljice pojedinih skupina. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je nedopuštena.

Člankom 1. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, propisano je da se ovim Zakonom uređuje pravo na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija koje posjeduju tijela javne vlasti, propisuju se načini, ograničenja, postupak i način ostvarivanja i olakšavanja pristupa i ponovne uporabe informacija, djelokrug i način rada i uvjeti za imenovanje i razrješenje Povjerenika za informiranje te inspekcijski nadzor nad provedbom oboga Zakona.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 2. istoga Zakona, propisano je da su „tijela javne vlasti“, u smislu ovog Zakona tijela državne uprave, druga državna tijela, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne osobe i druga tijela koja imaju javne ovlasti, pravne osobe čiji je osnivač Republika Hrvatska ili jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave, pravne osobe koje obavljaju javnu službu, pravne osobe koje se temeljem posebnog propisa financiraju pretežito ili u cijelosti iz državnog proračuna ili iz proračuna jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave odnosno iz javnih sredstava (nameta, davanja, i sl.), kao i trgovačka društva u kojima Republika Hrvatska i jedinice lokalne ili područne (regionalne) samouprave imaju zasebno ili zajedno većinsko vlasništvo.

Člankom 1. stavkom 1. Zakona o udrugama ("Narodne novine" broj 74/14) propisano je da se ovim Zakonom uređuje osnivanje, pravni položaj, djelovanje, registracija, financiranje, imovina, odgovornost, statusne promjene, nadzor, prestanak postojanja udruge sa svojstvom pravne osobe te upis i prestanak djelovanja stranih udruga u Republici Hrvatskoj, ako posebnim zakonom nije drukčije određeno. Nadalje, člankom 7. citiranog Zakona propisano je da se djelovanje udruge temelji na načelu javnosti, a javnost rada udruge uređuje se statutom, u skladu sa Zakonom. Također, citirani Zakon propisuje u članku 30. da imovinu udruge čine novčana sredstva koja je udruga stekla uplatom članarina, dobrovoljnim prilozima i darovima, novčana sredstva koja udruga stekne obavljanjem djelatnosti kojima se ostvaruju ciljevi, obavljanjem djelatnosti sukladno članku 31. ovog Zakona, financiranjem programa i projekata udruge iz državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te fondova i/ili inozemnih izvora, kao i druga novčana sredstva stečena u skladu sa zakonom, njezine nepokretne i pokretne stvari, kao i druga imovinska prava. U glavi VII. Zakona o udrugama propisane su zakonske mogućnosti nadzora nad radom udruga.

Člankom 2. Zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija („Narodne novine“, broj 121/14) propisano je da su obveznici primjene navedenog Zakona domaće i strane udruge i njihovi savezi, zaklade, fundacije, ustanove, umjetničke organizacije, komore, sindikate, udruge poslodavaca te sve druge pravne osobe kojima temeljni cilj osnivanja i djelovanja nije stjecanje dobiti, za koje iz posebnih propisa proizlazi da su neprofitnog karaktera. Člankom 6. stavkom 1. citiranog Zakona propisano je da neprofitna organizacija koja ostvaruje sredstva iz javnih izvora, uključujući i sredstva državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave dužna je nadležnom tijelu državne uprave, jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave, odnosno drugom nadležnom tijelu javne vlasti dostaviti izvještaj o potrošnji proračunskih sredstava.

Člankom 14. Statuta Kulturno umjetničkog društva „Hrastovička gora“ Hrastovica od 4. veljače 2018 propisano je da je rad udruge javan te da se javnost rada osigurava: izvješćivanjem članova o radu Udruge na sjednicama tijela Udruge, javnošću sjednica tijela Udruge, osim iznimno, kad su sjednice zatvorene za javnost, izradom i objavljivanjem godišnjih i projektnih opisnih i financijskih izvještaja o radu Udruge, korištenjem informacijsko-komunikacijskih tehnologija (internetske stranice, društvene mreže i slično), javnim priopćavanjem, organiziranjem posebnih događanja i na druge odgovarajuće načine. Također, člankom 29. Statuta propisano je da imovinu udruge čine novčana sredstva koja je udruga stekla uplatom članarina, dobrovoljnim prilozima i darovima, novčana sredstva koja udruga stekne obavljanjem djelatnosti kojima se ostvaruju ciljevi, financiranjem programa i projekata udruge iz državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne i područne samouprave te fondova ili inozemnih izvora, druga novčana sredstva stečena u skladu sa zakonom te njezine nepokretne i pokretne stvari i druga imovinska prava.

Iz svega navedenoga proizlazi da je Kulturno umjetničko društvo „Hrastovička gora“ Hrastovica udruga na čije se djelovanje primjenjuju odredbe Zakona o udrugama. Kulturno umjetničko društvo „Hrastovička gora“ Hrastovica može za svoje programe i projekte ostvarivati i sredstva iz državnog proračuna, a za transparentnost tih i drugih sredstava dužno je podnositi izvješća temeljem odredbi Zakona o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija. Kulturno umjetničko društvo „Hrastovička gora“ Hrastovica se ne može smatrati obveznikom primjene Zakona o pravu na pristup informacijama s obzirom da ne ulazi niti u jednu kategoriju tijela javne vlasti, uključujući i kategoriju tijela koja se temeljem posebnog propisa financira pretežito ili u cijelosti iz državnog proračuna ili iz proračuna jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave odnosno iz javnih sredstava.

Člankom 114. stavkom 1. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da će drugostupanjsko tijelo ispitati je li žalba dopuštena, pravodobna i izjavljena od ovlaštene osobe. Ako žalba nije dopuštena ili pravodobna ili izjavljena od ovlaštene osobe, odbacit će je rješenjem.

S obzirom da se Kulturno umjetničko društvo „Hrastovička gora“ Hrastovica, u skladu sa člankom 5. stavkom 1. točkom 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, ne može smatrati „tijelom javne vlasti“, odnosno zbog činjenice da donacijama iz državnog proračuna općina, gradova, županija i fondova, ne može smatrati da ispunjava uvjet iz citiranog članka Zakona o pravu na pristup informacijama da se kao pravna osoba temeljem posebnog propisa financira pretežito ili u cijelosti iz državnog proračuna ili iz proračuna jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave odnosno iz javnih sredstava, sukladno članku 114. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno je kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Zoran Pičuljan