KLASA: UP/II-008-07/19-01/289

URBROJ: 401-01/06-19-2

Zagreb, 12. srpnja 2019.

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ……… iz  Virovitice, ………, izjavljene protiv rješenja Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske, KLASA: 008-01/18-01/05, URBROJ: 50438-18-06, od 19. prosinca 2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba ………, izjavljena protiv rješenja Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske, KLASA: 008-01/18-01/05, URBROJ: 50438-18-06, od 19. prosinca 2018. godine,  kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske odbačen je zahtjev za pristup informacijama ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 26. studenoga 2018. godine, kojima je tražio informacije o ukupnom iznosu koji je Srpsko narodno vijeće doniralo Srpskoj pravoslavnoj crkvi, ugovoru između Srpskog narodnog vijeća i Srpske pravoslavne crkve iz 2017. godine te računima kojima se pravdaju dobivena sredstva, temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga jer tijelo javne vlasti ne posjeduje zatražene informacije.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu, u kojoj u bitnom navodi kako mu je nejasan razlog za odbacivanje zahtjeva za pristup informacijama, s obzirom da su proračunska sredstva koja Savjet za nacionalne manjine Republike Hrvatske dodjeljuje preko natječaja za razne projekte namjenska sredstva. Također navodi kako je čudan navod iz obrazloženja osporenog rješenja o ne posjedovanju traženih informacija o načinu korištenja navedenih sredstava, kada se u nizu izvoda koje je dobio temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama vidi da se sredstva od strane primatelja (Srpsko narodno vijeće) doniraju crkvi i raznim drugim institucijama, a da bi tijelo javne vlasti trebalo znati na koji način obzirom da se radi o proračunskim sredstvima. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj Savjetu za nacionalne manjine Republike Hrvatske 26. studenoga 2018. godine podnio zahtjev za pristup informacijama kojim je zatražio sljedeće: „u 2017. godini SNV donirao je SPC poveću svotu novaca te moli da mu dostave ugovor između SNV koji se financira proračunskim novcem i Srpske pravoslavne crkve kao primatelj donacija kao i sve račune koji su nastali tim ugovorom za 2017. godinu a kojima se pravdaju dobivena sredstva kao i iznos cjelokupne količine novčanih sredstava.”

Također je utvrđeno da je Savjet za nacionalne manjine Republike Hrvatske postupivši po rješenju Povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/19-01/25, URBROJ: 401-01/11-19-1 od 14. siječnja 2019. godine povodom zahtjeva žalitelja od 26. studenoga 2018. godine donio osporeno rješenje KLASA: 008-01/18-01/05, URBROJ: 50438-18-06, od 19. prosinca 2018. godine, kojim je isti odbacio temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

U obrazloženju osporenog rješenja navedeno je kako Savjet za nacionalne manjine Republike Hrvatske ne posjeduje u zahtjevu zatražene informacije, obzirom da je Odlukom o rasporedu sredstava osiguranih u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2017. godinu („Narodne novine”, broj 119/16.)  u razdjelu 020 Vlada Republike Hrvatske, Glava 21 Stručna služba Savjeta za nacionalne manjine, Aktivnost A 732003 potpore za programe ostvarivanja kulturne autonomije nacionalnih manjina sufinancirano ostvarivanje programa kulturne autonomije Srpskog narodnog vijeća i to putem transakcijskog računa koji koristi samo za uplate sredstava iz Državnog proračuna Republike Hrvatske putem Savjeta za nacionalne manjine.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Postupajući po predmetnoj žalbi Povjerenik za informiranje je u žalbenom postupku dopisom KLASA: 008-07/18-01/798, URBROJ: 401-01/06-19-2 od 2. siječnja 2019. godine, kao nadopunu spisa predmeta, od Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske zatražio pojašnjenje vezano za navode o neposjedovanju u zahtjevu zatraženih informacija.

Savjet za nacionalne manjine Republike Hrvatske se dopisom KLASA: 008-01/18-01/05, URBROJ: 50438/03-19-18 od 5. travnja 2019. godine očitovao Povjereniku za informiranje da ostaje kod osporenog rješenja te da ne posjeduje informacije koje su se tražile zahtjevom za pristup informacijama u konkretnom slučaju.

Člankom 35. stavkom 4. Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina („Narodne novine”, broj 155/02., 47/10., 80/10. i 93/11.), propisano je da Savjet za nacionalne manjine Republike Hrvatske raspoređuje sredstva koja se u državnom proračunu osiguravaju za potrebe nacionalnih manjina.

Sukladno članku 36. stavku 8. Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina propisano je da Savjet za nacionalne manjine Republike Hrvatske donosi program rada, financijski plan, završni račun i odluke o raspoređivanju sredstava osiguranih u Državnom proračunu za potrebe nacionalnih manjina.

Nesporno je da Savjet za nacionalne manjine Republike Hrvatske temeljem odredbe članka 35. stavka 4. Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina raspoređuje sredstva koja se u državnom proračunu osiguravaju za potrebe nacionalnih manjina, a korisnici tih sredstva podnose Savjetu godišnja izvješća o trošenju sredstava koja su im doznačena iz državnog proračuna, o čemu Savjet izvješćuje Vladu Republike Hrvatske i Hrvatski sabor.

Člankom 29. stavkom 2. Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina propisano je da se sredstva koja vijeće nacionalne manjine ostvari iz državnog proračuna ili proračuna jedinice lokalne samouprave, mogu koristiti isključivo za namjene određene proračunom i zakonom, odnosno odlukom kojom se uređuje izvršenje proračuna, odnosno kada se radi o sredstvima Državnog proračuna Republike Hrvatske, za namjene koje odredi Savjet za nacionalne manjine Republike Hrvatske.

Temeljem članka 35. stavka 4., a u svezi s člankom 36. stavka 8. Ustavnog zakona o pravima nacionalnih manjina, Savjet za nacionalne manjine Republike Hrvatske utvrdio je Kriterije za dodjelu financijske potpore za programe nevladinih udruga i ustanova nacionalnih manjina prijavljenih na javni poziv za predlaganje programa za ostvarivanje kulturne autonomije koji će se sufinancirati sredstvima Državnog proračuna Republike Hrvatske („Narodne novine”, broj 123/14.) i Metodologiju praćenja ostvarivanja programa nevladinih udruga i ustanova nacionalnih manjina („Narodne novine”, broj 129/09. i 70/11). Tim su aktima detaljno propisani sadržaj izvješća te elementi koje nadzire Savjet za nacionalne manjine Republike Hrvatske u funkciji kontrole trošenja proračunskih sredstava.

Korisnici sredstava su sukladno spomenutim Kriterijima i Metodologiji  dužni, između ostalog, u prilogu financijskog izvješća dostaviti preslike bankovnih izvoda, knjigu blagajne s uplatnicama i isplatnicama, račune s obrazloženjem, ugovore s obrazloženjem i drugo (dotacije po raznim osnovama, članarine, itd.).

Međutim, uvidom u javno objavljenu Odluku o rasporedu sredstava osiguranih u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2017. godinu („Narodne novine”, broj 119/16.)  u razdjelu 020 Vlada Republike Hrvatske, Glava 21 Stručna služba Savjeta za nacionalne manjine, Aktivnost A 732003 potpore za programe ostvarivanja kulturne autonomije nacionalnih manjina, koja je donesena 20. travnja 2017. godine („Narodne novine”, broj 41/17. i 64/17. - Ispravak), utvrđeno je da istom odlukom nisu raspoređena sredstva Srpskoj pravoslavnoj crkvi.

Naime, u navedenoj Odluci raspoređena su sredstva i iznosu od 31.839.500,11 kn, na način da je, između ostalih, u Glavi XV. za Potporu za programe ostvarivanja kulturne autonomije srpske manjine raspoređeno kako slijedi: pod 1. Srpskom kulturnom društvu „Prosvjeta” Zagreb - 3.900.000,00 kn; pod 2. Srpskom narodnom vijeću - Nacionalnoj koordinaciji vijeća srpske nacionalne manjine u RH - 3.747.000,00 kn; pod 3. Zajedničkom vijeću općina Vukovar - 635.000,00kn; pod 4. Srpskom kulturno-umjetničkom društvu „Jovan Lazić”, Beli Manastir 35.000,00 kn; pod 5. Srpskom kulturno-umjetničkom i duhovnom društvu „Đurđevdan” u Drežnici 60.000,00 kn; pod 6. Srpskom privrednom društvu „Privrednik” Zagreb 225.000,00 kn; i pod 7. Zajednici Srba u Istri, Pula 15.000,00 kn.

Daljnjim uvidom u navedenu Odluku utvrđeno je da je pod točkom 2. Srpskom narodnom vijeću - Nacionalnoj koordinaciji vijeća srpske nacionalne manjine u RH raspoređeno ukupno 3.747.000,00 kn, kako slijedi: 1. Informiranje (1.1. Samostalni srpski tjednik „Novosti” 3.200.000,00 kn i 1.2. Arhiv Srba u Hrvatskoj 350.000,00 kn); 2. Izdavaštvo (Srbi u Cetinskoj krajini - 20.000,00 kn); 3. Kulturne manifestacije (3.1. Dan ustanka u Srbu - 60.000,00 kn, 3.2. Dan proboja logoraša iz koncentracijskog logora u Jasenovcu - 30.000,00 kn, 3.3. Dan sjećanja na Jadovno 1941 - 30.000,00 kn, 3.4. Sedam stotina godina osnivanja manastira Krupa 50.000,00 kn, i 3.5. Dani sjećanja na stradanja srpske ratne siročadi u dječjem koncentracijskom logoru u Sisku - 7.000,00 kn).

S obzirom da iz gore navedene Odluke Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske proizlazi da u 2017. godini nisu raspoređena sredstva Srpskoj pravoslavnoj crkvi, jer se ista u navedenoj odluci nigdje ne navodi, logična je pretpostavka da ne postoji niti dokumentacija kojom bi se pravdalo trošenje sredstava koja bi bila namijenjena takvoj potpori.

Naime, činjenica jest da nacionalne manjine u postupku podnošenja izvješća za sufinancirane programa od strane Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske, istom tijelu dostavljaju različitu financijsku dokumentaciju (izvješće o radu i izvršenju programa s financijskim izvješćem), kao dokaz da su sredstva koja su im raspoređena namjenski utrošena te da se navedena obveza odnosi i na Srpsko narodno vijeće - Nacionalnu koordinaciju Vijeća srpske nacionalne manjine u RH.

Međutim, navedena obveza odnosi se na točno navedene programe u Odluci Savjeta za nacionalne manjine Republike Hrvatske, a u žalbenom je postupku utvrđeno da informacije vezane za programe navedene u Odluci o rasporedu sredstava osiguranih u Državnom proračunu Republike Hrvatske za 2017. godinu („Narodne novine”, broj 119/16.)  u razdjelu 020 Vlada Republike Hrvatske, Glava 21 Stručna služba Savjeta za nacionalne manjine, Aktivnost A 732003 potpore za programe ostvarivanja kulturne autonomije nacionalnih manjina, nisu predmet žaliteljevog zahtjeva u konkretnom slučaju.

Razmatrajući sve prethodno navedeno te zahtjev za pristup informacijama žalitelja, Povjerenik za informiranje zaključuje kako je njegova žalba protiv osporenog rješenja neosnovana, s obzirom da je u drugostupanjskom postupku utvrđeno da je tijelo javne vlasti  u osporenom rješenju ispravno odlučilo odbacivši zahtjev žalitelja iz razloga što ne posjeduje tražene informacije te je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine”, broj 47/09.) je propisano da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Stoga je na temelju članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred  Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja. 

POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Zoran Pičuljan