KLASA: UP/II-008-07/18-01/808

URBROJ: 401-01/10-19-14

Zagreb, 12. lipnja 2019. godine

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.) povodom žalbe ……… iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Turističke zajednice Grada Pule, Urbroj: 241/18 od 12. listopada 2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Turističke zajednice Grada Pule, Urbroj: 241/18 od 12. listopada 2018. godine.

2.    Odobrava se ……… pravo na pristup preslikama sljedećih konto kartica Turističke zajednice Grada Pule za 2017. godinu:

-        broj 425300 i 425310 - Oglašavanje (radio, TV, internet, novine, udr.  oglašavanje…)

-        broj 42532 - Sajmovi, info nastupi i prezentacije

-        broj 42535 - Web stranice

-        broj 425700 - Autorski honorari za pisana i glazbena dijela, prijevodi

-        broj 425701 - Troškovi za rad po ugovoru o djelu

-        broj 425702 – Odvjetničke usluge

-        broj 425705 – Usluge studentskih centara i učeničkih udruga

-        broj 425706 – Ostale intelektualne usluge (prijevodi...)

-        broj 42572 – Knjigovodstvene usluge, revizija

-        broj 42591 – Čišćenje

-        broj 42592 – Grafičke usluge (priprema, tisak, uvezivanje i fotografi.)

-        broj 42593  - Fotokopiranje i dr. umnožavanje

-        broj 42595 – Tehnički pregled i registracija vozila

-        broj 42597 – Kratkotrajna uporaba prava (patenti, koncesije, licencije..)

-        broj 42599 – Ostale usluge

-        broj 45111 – Tekuće donacije

-        broj 46241 – Transfer boravišne pristojbe

-        broj 46248 - Ostalo

3.    Nalaže se Turističkoj zajednici Grada Pule da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

 

Osporenim rješenjem Turističke zajednice Grada Pule odbijen je zahtjev za pristup informacijama ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj), kojim je tražio sljedeće informacije: tko su dobavljači Usluga promidžbe i informiranja iskazani na kontu 4253 u 2017. godini te u kojem iznosu, tko su dobavljači Usluga promidžbe i informiranja u 2017. godini iskazani na kontu 4257 te u kojem iznosu, tko su dobavljači Ostalih usluga u 2017. godini iskazani na kontu 4259 te u kojem iznosu, tko su korisnici donacija u 2017. godini iskazani na kontu 4512 te u kojem iznosu, tko su primatelji izdataka za Ostale nespomenute rashode u 2017. godini iskazani na kontu 4624 te u kojem iznosu. Zahtjev žalitelja odbijen je temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama jer žalitelj zloupotrebljava pravo na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da podnosi pravovremenu, dopuštenu te potpunu žalbu radi bitne povrede upravnog postupka, pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanje te pogrešne primjene materijalnog prava. Ističe kako je tijelo javne vlasti odbilo njegov zahtjev temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, a odbijanje je obrazloženo time da žalitelj nije obveznik plaćanja boravišne pristojbe i turističke članarine tijelu javne vlasti niti on na bilo koji drugi način doprinosi njegovom proračunu, da bi to opravdavalo njegov interes za informacijama o detaljnom načinu trošenja sredstava kojima raspolaže Turistička zajednica Grada Pule. Navodi kako je počinjena bitna povreda načela upravnog postupka te članka 98. stavka 5. Zakona o upravnom postupku jer suprotno obrazloženju tijela javne vlasti, podnositelj zahtjeva nije niti dužan u zahtjevu navesti radi čega traži pristup informacijama. Napominje i kako podatke o vrstama, korisnicima i visini donacija i/ili sponzorstva prema članku 10. stavku 1. točki 8. Zakona o pravu na pristup informacijama, tijela javne vlasti objavljuju na svojim mrežnim stranicama, a što ovdje nije bio slučaj. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 27. rujna 2018. godine zatražio od Turističke zajednice Grada Pule sljedeće informacije: „Podaci koji su važni za prepoznavanje informacije U obrascu PR RAS-NP na kontu 4253 nalaze se troškovi za usluge Usluga promidžbe i informiranja u 2017. godini u ukupnom iznosu od 844557 kn. Stoga molim sljedeću informaciju: tko su dobavljači Usluga promidžbe i informiranja iskazani na kontu 4253 u 2017. godini te u kojem iznosu (podatak možete iskazati pojedinačno po poslovnom događaju - računu, ugovoru ili zbirno - ovisno o mogućnostima programske podrške kojim upravljate svojim knjigovodstvom ili dostavom konto kartice i slično), / Podaci koji su važni za prepoznavanje informacije: U obrascu PR RAS-NP na kontu 4257 nalaze se troškovi za usluge Intelektualne i osobne usluge u 2017. godini u ukupnom iznosu od 936091 kn. Stoga molim sljedeću informaciju: tko su dobavljači Usluga promidžbe i informiranja u 2017. godini iskazani na kontu 4257 te u kojem iznosu (podatak možete iskazati pojedinačno po poslovnom događaju - računu, ugovoru ili zbirno - ovisno o mogućnostima programske podrške kojim upravljate svojim knjigovodstvom ili dostavom konto kartice i slično), / Podaci koji su važni za prepoznavanje informacije: U obrascu PR RAS-NP na kontu 4259 nalaze se troškovi za Ostale usluge u 2017. godini u ukupnom iznosu od 606988 kn. Stoga molim sljedeću informaciju: tko su dobavljači Ostalih usluga u 2017. godini iskazani na kontu 4259 te u kojem iznosu (podatak možete iskazati pojedinačno po poslovnom događaju - računu, ugovoru ili zbirno - ovisno o mogućnostima programske podrške kojim upravljate svojim knjigovodstvom ili dostavom konto kartice i slično), / Podaci koji su važni za prepoznavanje informacije: U obrascu PR RAS-NP na kontu 4512 nalaze se izdaci za tekuće donacije u 2017. godini u iznosu od 1503339 kn. Stoga molim sljedeću informaciju: tko su korisnici donacija u 2017. godini iskazani na kontu 4512 te u kojem iznosu (podatak možete iskazati pojedinačno po poslovnom događaju - računu, ugovoru ili zbirno - ovisno o mogućnostima programske podrške kojim upravljate svojim knjigovodstvom ili dostavom konto kartice i slično), / Podaci koji su važni za prepoznavanje informacije: U obrascu PR RAS-NP na kontu 4624 nalaze se izdaci za Ostale nespomenute rashode u 2017. godini u iznosu od 1637171 kn. Stoga molim sljedeću informaciju: tko su primatelji izdataka za Ostale nespomenute rashode u 2017. godini iskazani na kontu 4624 te u kojem iznosu (podatak možete iskazati pojedinačno po poslovnom događaju - računu, ugovoru ili zbirno - ovisno o mogućnostima programske podrške kojim upravljate svojim knjigovodstvom ili dostavom konto kartice i slično).“

U obrazloženju pobijanog rješenja u bitnom navodi kako žalitelj putem predmetnog zahtjeva zloupotrebljava pravo na pristup informacijama na način da zahtjeva velik broj informacija te time očito opterećuje rad i redovito funkcioniranje tijela javne vlasti.

Navedeni zaključak prvostupanjskog tijela nije moguće prihvatiti iz sljedećeg razloga.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako jedan ili više međusobno povezanih podnositelja putem jednog ili više funkcionalno povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, a osobito kada zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija ili zahtjeva kojima se traži velik broj informacija dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti.

U žalbenom postupku Povjerenik za informiranje je dopisom; KLASA: UP/II-008-07/18-01/808, URBROJ: 401-01/10-18-4 od 10. prosinca 2018. godine zatražio od Turističke zajednice Grada Pule dostavu zahtjeva za pristup informacijama žalitelja zaprimljenih u 2018. godini, presliku Upisnika o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija za 2018. godine.

Uvidom u Upisnik o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija Turističke zajednice Grada Pule za 2018. godinu, utvrđeno je da je u 2018. godini bio zaprimljen samo jedan zahtjev žalitelja, a koji je predmet ovog postupka.

Procjenom svih dostupnih u spisu predmeta činjenica i okolnosti, osobito informacija koje je žalitelj u zahtjevu za pristup informacijama zatražio, u žalbenom postupku nije utvrđena zlouporaba prava na pristup informacijama od strane žalitelja u smislu članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Kod zlouporabe prava na pristup informacijama razlikujemo subjektivni i objektivni element zlouporabe. Subjektivni element zlouporabe možemo prepoznati u prvom dijelu zakonske definicije u kojem stoji „…jedan ili više međusobno povezanih podnositelja putem jednog ili više funkcionalno povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama…“.Prilikom utvrđivanja subjektivnog elementa zlouporabe potrebno je utvrditi subjektivni odnos podnositelja zahtjeva prema cilju koji se postiže podnošenjem zahtjeva, odnosno ima li podnositelj zahtjeva namjeru zloupotrebe prava. To je moguće utvrditi na način da se ispitaju određene okolnosti, primjerice da li se podnositelj zahtjeva prilikom traženja informacija služi uvredljivom, grubom, sarkastičnom ili općenito nepristojnom komunikacijom, da li iskazuje neprimjerene geste, osobne zamjerke, neutemeljene optužbe prema tijelu javne vlasti, kao i da li namjerno izaziva smetnje i otežava rad tijela javne vlasti.

Objektivni element zlouporabe možemo prepoznati u drugom dijelu zakonske definicije, u kojem stoji „…osobito kada zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija ili zahtjeva kojima se traži velik broj informacija dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti.“  Iz navedenog je razvidno da iako ponekad kod podnositelja zahtjeva ne mora postojati subjektivni element zloupotrebe, zlouporaba prava na pristup informacijama može biti ostvarena i prekomjernim podnošenjem zahtjeva, što dovodi do opterećivanja rada i funkcioniranja tijela javne vlasti te onemogućavanja tijela javne vlasti da obavlja svoju djelatnost, koja se u slučaju tijela javne vlasti obavlja u javnom interesu. Iako Zakon o pravu na pristup informacijama ne određuje koliko zahtjeva može podnijeti pojedini korisnik, objektivni kriterij obuhvaća broj i opsežnost zahtjeva, neodređenost zahtjeva, istovrsne i ponavljajuće zahtjeve, neozbiljne zahtjeve.

Pravo na pristup informacijama obuhvaća pravo korisnika na traženje i dobivanje informacije, kao i obvezu tijela javne vlasti da omogući pristup zatraženoj informaciji, odnosno da objavljuje informacije neovisno o postavljenom zahtjevu kada takvo objavljivanje proizlazi iz obveze određene zakonom ili drugim propisom. U članku 10. Zakona o pravu na pristup informacija propisana je proaktivna objava informacija, pa je tako propisano da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način objavljivati određene informacije koje su od općeg interesa, a koji se u osnovi mogu svrstati u nekoliko skupina: transparentnost u donošenju odluka, transparentnost okvira rada i planiranja, financijska transparentnost i  transparentnost u pružanju usluga i komunikaciji s korisnicima. Proaktivna objava informacija obvezuje tijela javne vlasti da kontinuirano i samoinicijativno objavljuju pojedine skupine informacija, za koja ne postoje zakonska ograničenja, s ciljem da se učine lako dostupnim općoj javnosti. Takva objava informacija temelji se na shvaćanju da građani imaju pravo znati kako se u njihovo ime odlučuje i troše javna sredstva, kako se odlučuje te kakvi su rezultati i ishodi odluka, kao i kako mogu ostvariti svoja prava, odnosno obveze, odnosno koristiti javne usluge. Pozitivni učinci proaktivne objave informacija sastoje se s jedne strane u tome što se na taj način olakšava pristup informacijama korisnicima, čime se štedi njihovo vrijeme, novac i trud te se pravovremeno i na načelu jednakosti omogućava ostvarivanje prava, ispunjavanje obveza, kao i sudjelovanje u političkim, društvenim i gospodarskim procesima, s konačnim rezultatom jačanja povjerenja u institucije. S druge strane proaktivna objava većeg broja informacija na internetskoj stranici tijela javne vlasti rezultira smanjenjem broja zahtjeva za pristup informacijama te se time olakšava i rad tijela javne vlasti, budući da se smanjuje potreba dodatnog administriranja i angažmana službenika za informiranje oko obrade i rješavanja zahtjeva za pristup informacijama.

Odredbom članka 16. stavak 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisuje kako su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Dakle, u slučaju kada se tražena informacija odnosi na raspolaganje javnim sredstvima, ona je automatski dostupna javnosti ukoliko ne predstavlja klasificirani podatak.

Iz žaliteljeva zahtjeva za pristup informacijama razvidno je da  žalitelj traži informacije koje se odnose na trošenje javnih sredstava, da je zahtjev određen, nije neozbiljan, ne sadrži vulgarne, nepristojne ili na drugi način neprihvatljive izraze te da isti ne ugrožava ostvarivanje prava drugih građana. Sama činjenica da žalitelj traži jednim zahtjevom veći broj informacija ne može se okarakterizirati kao zlouporaba. Iako Turistička zajednica Grada Pule u obrazloženju pobijanog rješenja navodi kako je riječ o velikom  broju informacija čija bi obrada i prikupljanje opterećivala rad tijela i njegovih zaposlenika, uvođenje novog poslovnog procesa na temelju kojeg bi se iz poslovnih knjiga morale ustrojiti  nove dodatne evidencije, u obrazloženju pobijanog rješenja nije pojašnjeno zašto se tražene informacije ne bi mogle izvući iz postojećih evidencija odnosno zašto bi trebalo i na koji način ustrojiti nove evidencije. Nadalje, ne može se prihvatiti tvrdnja Turističke zajednice Grada Pule da je žaliteljev zahtjev neselektivan. Naime, razvidno je da žalitelj traži informacije za pojedina konta i da se njegov zahtjev odnosi na 2017. godinu. Dakle, žalitelj je specificirao svoje traženje.

Turističke zajednice su tijela javne vlasti po više osnova, pa se tako radi o pravnim osobama s javnim ovlastima, budući da odredbe Zakona o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma („Narodne novine“, broj 152/08.) i Zakona o članarinama u turističkim zajednicama („Narodne novine“, broj 152/08., 88/10., 110/15. i 121/16.) daju ovlast turističkim zajednicama da u obavljanju poslova od javnog interesa odnosno poslova u cilju promicanja i unapređenja turizma Republike Hrvatske kroz sustav turističkih zajednica, prisilno naplate turističku članarinu putem Porezne uprave. Nadalje, budući da su tijela javne vlasti i pravne osobe koje se temeljem posebnog propisa financiraju pretežito ili u cijelosti iz državnog proračuna ili proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno iz javnih sredstava (nameta, davanja i sl.), potrebno je ukazati kako boravišna pristojba i članarina turističkih zajednica, koje su prihod turističkih zajednica, predstavljaju zakonima određen parafiskalni namet.

Navodi Turističke zajednice Grada Pule kako žalitelj nije obveznik plaćanja boravišne pristojbe i turističke članarine Turističkoj zajednici Grada Pule niti on na bilo koji drugi način doprinosi njegovom budžetu u suprotnosti su s odredbom članka 6.  Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da su informacije dostupne svakoj domaćoj  ili stranoj  fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona te s odredbom članka 8. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da pravo na pristup informacijama pripada svim korisnicima na jednak način i pod jednakim uvjetima, te su da su korisnici ravnopravni u njegovom ostvarivanju.

Uvidom u dostavljene konto kartice utvrđeno je da iste sadrže osobne podatke kao što su ime i prezime. Vezano za zaštitu osobnih podataka je potrebno naglasiti da kada utvrdimo da je nešto osobni podatak to automatski ne znači da je on i u svakom pojedinom slučaju zaštićen. U konkretnom slučaju utvrđeno je da bi se radilo o imenima i prezimenima djelatnika odnosno predstavnika Turističke zajednice Grada Pule, te imenima i prezimenima osoba u vezi autorskih honorara. Informacije o tome kojoj osobi Turistička zajednica duguje novac temeljem autorskih honorara ili za troškove cestarina, autoputa, tunela su informacije od javnog značaja budući da se radi o raspolaganju javnim sredstvima.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem naložiti tijelu javne vlasti da korisniku omogući pristup traženoj informaciji odnosno da odluči o zahtjevu korisnika te odrediti primjeren rok u kojem je dužno to učiniti.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.                              

POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Zoran Pičuljan