KLASA: UP/II-008-07/19-01/403

URBROJ: 401-01/06-19-1

Zagreb, 7. lipnja 2019.

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.) povodom žalbe ………, ………, Stankovci, izjavljene protiv rješenja Općine Stankovci Klasa: 022-05/18-01/118, Urbroj: 401-01/08-18-4 od 24. travnja 2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Općine Stankovci Klasa: 022-05/18-01/118, Urbroj: 401-01/08-18-4 od 24. travnja 2018. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem pod točkom 1. prihvaćen je zahtjev za dopunu i ispravak informacije ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 30. travnja 2016. godine te je pod točkom 2. za uvid u Plan zaštite od požara Općine Stankovci određen dan 3. svibnja 2018. godine u prostorijama Općine Stankovci (stari plan).

Protiv navedenog rješenja žalitelj je izjavio žalbu u kojoj navodi da je isto zaprimio 7. svibnja 2018. godine odnosno četiri dana nakon datuma 3. svibnja 2018. godine, a na koji je u istom rješenju zakazan uvid u zatraženu informaciju. Žalitelj nadalje navodi kako je prvostupanjsko tijelo prihvatilo njegov zahtjev samo u dijelu koji se odnosi na stari Plan zaštite od požara, ali  ne i u preostalom dijelu, jer je on zahtjevom zatražio i novi Plan zaštite od požara odnosno izmjene i dopune starog. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Iz predmetne žalbe i rješenja proizlazi da je žalitelj zahtjevom od 30. travnja 2016. godine od Općine Stankovci zatražio Plan zaštite od požara Općine Stankovci - stari, novi, izmjene i dopune. Navedeno je također vidljivo i iz spisa predmeta Povjerenika za informiranje KLASA: UP/II-008-07/16-01/560, koji se vodio po ranijoj žalbi istog žalitelja, a gdje je pod točkom 1. zahtjeva za dopunu i ispravak informacija od 30. travnja 2016. godine zatražio: 1. Plan zaštite od požara Općine Stankovci, stari, novi, izmjene i dopune. Nadalje u žalbenom je postupku utvrđeno da je Općina Stankovci po navedenom traženju donijelo osporeno rješenje Klasa: 022-05/18-01/118, Urbroj: 401-01/08-18-4 od 24. travnja 2018. godine, u kojem je prihvaćen je zahtjev žalitelja vezano za stari Plan zaštite od požara  te je određen datum uvida u isti u prostorijama prvostupanjskog tijela.

Povjerenik za informiranje je u drugostupanjskom postupku razmotrio navode iz osporenog rješenja, predmetnu žalbu i postojeću dokumentaciju u spisu predmeta, te je utvrdio da osporeno rješenje treba poništiti, jer o zahtjevu žalitelja nije odlučeno sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenika za informiranje u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Naime, postupivši po žalbi žalitelja od 28. svibnja 2018. godine Povjerenik za informiranje je od Općine Stankovci u dva navrata aktima KLASA: 008-04/18-01/337, URBROJ: 401-01/06-18-2 od 5. lipnja 2018. godine te KLASA: 008-04/18-01/337, URBROJ: 401-01/06-18-3 od 4. srpnja 2018. godine, sukladno odredbi članka 119. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku zatražio obavijest o načinu rješavanja zahtjeva žalitelja u cjelini, a također i pojašnjenje vezano za dostavu osporenog rješenja žalitelju.

S obzirom da je Općina Stankovci dana 26. srpnja 2018. godine dostavila Povjereniku za informiranje skeniranu dostavnicu o uručenju osporenog rješenja, iz koje je vidljivo da je žalitelj isto zaprimio dana 7. svibnja 2018. godine, a da nije dostavila obavijest o rješavanju zahtjeva žalitelja u cjelini odnosno o tome da je žalitelj izvršio uvid u zatražene informacije, iz navedenog proizlazi da o zahtjevu žalitelja nije odlučeno sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama. Naime, pravilno u žalbi navodi žalitelj da nije mogao izvršiti uvid u informacije na dan koji je naznačen u osporenom rješenju, jer je rješenje zaprimio nakon što je taj dan prošao. Također, u spisu predmeta nema dokumentacije o tome da je prvostupanjsko tijelo odlučivalo o novom Planu zaštite od požara odnosno o njegovim izmjenama i dopunama.

Osim navedenog ističe se da je člankom 23. stavkom 1. točkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje o zahtjevu kad korisniku omogućuje pristup traženoj informaciji, pa je iz navedenog razvidno da je prvostupanjsko tijelo pogrešno primijenilo zakonske odredbe o rješavanju zahtjeva.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja zahtjeva prvostupanjsko tijelo najprije treba utvrditi posjeduje li informacije koje je žalitelj tražio u predmetnom zahtjevu. Ukoliko tijelo javne vlasti po zahtjevu korisnika utvrdi da ne posjeduje zatraženu informaciju, u obvezi je postupiti sukladno odredbi članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojom je propisano da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Ako tijelo javne vlasti utvrdi da posjeduje izrađene tražene informacije i ako utvrdi da nema razloga za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti treba omogućiti pravo na pristup zatraženoj informaciji.

Posebno se napominje da je pri rješavanju zahtjeva za pristup informacijama osobito potrebno uzeti u obzir da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.   

Ukoliko tijelo javne vlasti utvrdi da za zatraženu informaciju postoje ograničenja pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama za koje je potrebno provesti test razmjernosti i javnog interesa, potrebno je postupiti  sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama. Test razmjernosti i javnog interesa je procjena razmjernosti između razloga za omogućavanje pristupa informaciji i razloga za ograničenje te omogućavanje pristupa informaciji ako prevladava javni interes, a pri navedenom bi se prvostupanjsko tijelo trebalo voditi Smjernicama za test razmjernosti i javnog interesa, koje su objavljene na internetskoj stranici Povjerenika za informiranje na poveznici http://www.pristupinfo.hr/pravni-okvir/upute-smjernice-obrasci/. Kada se nakon provedbe testa razmjernosti i javnog interesa utvrdi da preteže zaštita nekog od interesa iz članka 15. stavka 2., 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, tijelo javne vlasti je u obvezi donijeti obrazloženo rješenje o odbijanju zahtjeva, na koje bi korisnik imao pravo žalbe. Obveza donošenja rješenja postoji i u slučaju kada se korisniku omogućava djelomičan pristup informacijama (omogućavanje pristupa uz zaštitu određenih dijelova), a sukladno članku 23. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Kako bi tijelo javne vlasti došlo do odluke, potrebno je pronaći ravnotežu između suprotstavljenih razloga, na temelju pojedinih okolnosti slučaja. Napominje se da tijelo javne vlasti kod rješavanja zahtjeva za pristup informacijama treba razmotriti da li je moguće korisniku omogućiti djelomičan pristup traženoj informaciji. Naime, u članku 15. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisana je obvezu tijelu javne vlasti u slučaju kada tražena informacija sadrži podatak koji podliježe ograničenju, da preostale dijelove informacije treba učiniti dostupnima.  Kada se nakon provedbe testa razmjernosti i javnog interesa utvrdi da preteže zaštita nekog od interesa iz članka 15. stavka 2., 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti u obvezi je donijeti rješenje o odbijanju zahtjeva.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Zoran Pičuljan