KLASA: UP/II-008-07/19-01/129

URBROJ: 401-01/04-19-4

Zagreb, 22. svibnja 2019.

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe novinara ......... iz Zagreba, ........., izjavljene protiv rješenja Ministarstva hrvatskih branitelja KLASA: UP/I-008-01/19-02/2, URBROJ: 522-01-19-1 od 15. siječnja 2019. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva hrvatskih branitelja KLASA: UP/I-008-01/19-02/2, URBROJ: 522-01-19-1 od 15. siječnja 2019. godine.

2.    Odobrava se novinaru ......... pravo na pristup preslici:       

-        ispunjenog Obrasca za opisni izvještaj projekta Društva za istraživanje trostrukog logora Jasenovac za natječaj Sudionici i stradalnici drugog svjetskog rata (datum sastavljanja izvještaja 26. studenoga 2018.),

-        ispunjenog Obrasca opisa programa ili projekta Društva za istraživanje trostrukog logora Jasenovac za javni natječaj Sudionici i stradalnici drugog svjetskog rata, od 17. listopada 2017. godine,

-        ispunjenog Obrasca opisa projekta Društva za istraživanje trostrukog logora Jasenovac za javni natječaj Sudionici i stradalnici drugog svjetskog rata, od 20. lipnja 2018. godine.

3.    Nalaže se Ministarstvu hrvatskih branitelja da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana pravomoćnosti ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem Ministarstva hrvatskih branitelja KLASA: UP/I-008-01/19-02/2, URBROJ: 522-01-19-1 od 15. siječnja 2019. godine, odbijen je zahtjev za pristup informacijama novinara ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kojim je od Ministarstva hrvatskih branitelja zatražio preslike slijedećih dokumenata: Ispunjeni opisni obrazac programa ili projekta Društva za istraživanje trostrukog logora Jasenovac za natječaj „Sudionici i stradalnici Drugoga svjetskog rata“ za 2017. godinu, Ispunjeni obrazac Opisnog izvještaja projekta Društva za istraživanje trostrukog logora Jasenovac za natječaj „Sudionici i stradalnici Drugoga svjetskog rata“ za 2017. godinu, Ispunjeni opisni obrazac programa ili projekta Društva za istraživanje trostrukog logora Jasenovac za natječaj „Sudionici i stradalnici Drugoga svjetskog rata“ za 2018. godinu, temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 5. i člankom 16. stavcima 1. i 2. Zakona o pravu na pristup informacijama jer informacija zaštićena propisima kojima se uređuje pravo intelektualnog vlasništva.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi kako ulaže žalbu zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja, nedostatnog i nejasnog obrazloženja rješenja te pogrešne primjene materijalnih propisa. Nadalje navodi kako nije sporno da su rezultati natječaja objavljeni na web stranici  https://branitelji.gov.hr/UserDocslmages//NG/2018/12%20Prosinac/Javni%20natje%C4%8Daji//Sudionici%20i%20stradalnici%20Drugoga%20svjetskog%20rata_rezultati_2018.pdf. Također navodi kako je u tabelarnom prikazu sa nazivima udruga te nazivima projekta objavljen i novčani iznos odobren za provedbu aktivnosti planiranih u projektnom prijedlogu. Žalitelj ističe kako Ministarstvo hrvatskih branitelja, kao razlog odbijanja zahtjeva za pristup informacijama, navodi zaštitu intelektualnog vlasništva, kao i Uredbu o kriterijima, mjerilima i postupcima financiranja i ugovaranja programa i projekata od interesa za opće dobro koje provode udruge („Narodne novine“, broj 26/15.). Nadalje ističe kako nije sporno da kreativna ili umjetnička realizacija neke ideje koja je plod ljudskog intelekta pripada njezinom stvaratelju te, pod određenim uvjetima, predstavlja njegovo intelektualno vlasništvo, već je sporno je li već završen projektni prijedlog kao i izvještaj o realizaciji projektnog prijedloga spada u intelektualno vlasništvo, te je li navedena dokumentacija te aktivnosti financirane sredstvima državnog budžeta mogu kroz test razmjernosti osporiti pravo javnog interesa kontrole trošenja državnih sredstava vezanim uz obilježavanja i istraživanja činjenica Drugog svjetskog rata. Također ističe kako nije sporno da svi proizvodi nastali tijekom projektnih aktivnosti predstavljaju vlasništvo autora, a pod pojedinim uvjetima i donatora, čiji logo mora i biti istaknut, a svako prenošenje tekstova ili drugih produkata mora biti citirano uz navedeni izvor. Žalitelj navodi kako smatra da zahtjev za pravo na informacije ne seže u autorska prava Društva za istraživanje trostrukog logora Jasenovac Zagreb, Pavlenski put 7d, ostvarena kroz projekte „Otkrivanje istine o logoru u Jasenovcu kao podrška sudionicima i stradalnicima 2. svjetskog rata - faza 11“ već u transparentnost izbora Ministarstva hrvatskih branitelja, kao i važnost rezultata provođenja aktivnosti odobrenih projektnih prijedloga, ujedno opisanih u završnom izvještaju, za navedene projektne prijedloge odobrene dvije godine uzastopno. Nadalje navodi kako je projektni prijedlog poslovni plan, da autorsko pravo štiti izražaj ideje, što znači autorsko djelo, a ideje, koncepti, metode nisu predmet zaštite autorskog prava, one su slobodne, te da stoga smatra kako je u osporavanom rješenju i materijalno pravo pogrešno primijenjeno (članak 15. stavak 2. točka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama), te da je na tom tragu i mišljenje/odgovor Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo. Ističe kako je svrha njegovog zahtjeva da i javnost/građani Republike Hrvatske budu upoznati sa detaljnim opisom projekta, glavnim i specifičnim ciljevima, poduzetim projektnim aktivnostima, kao i kratak opis iskustva, postignuća i sposobnosti organizacije da provede projektne aktivnosti, radi ocjene relevantnosti odobrenog projektnog prijedloga (važnost projektnog prijedloga i aktivnosti, usklađenost odabranih ciljnih skupina i opis njihovih potreba, ostvarivanje ciljane vrijednosti, usklađenost predloženih projektnih aktivnosti s rezultatima i ciljevima javnog poziva, doprinos nacionalnim i regionalnim programskim/strateškim dokumentima), a što je i obveza javnog tijela shodno članku 10. Zakona o pravu na pristup informacijama. Također ističe kako on ujedno traži pristup informacijama o projektu koji je ostvario potporu javnim sredstvima, a što je u skladu s dobrim praksama u Republici Hrvatskoj i Europskoj uniji i transparentnosti poslovanja Nacionalne zaklade za razvoj civilnog društva. Žalitelj navodi kako primjerice za projekte financirane od strane Europske unije, donator objavljuje rezultate, ali i sažetke svih odobrenih projekata. Napominje kako informacije nisu nužne samo za građane, već su one sastavni dio dobre vladavine. Također napominje kako uskrata cjelokupne informacije nije potrebna jer se može omogućiti i dio informacije. Ističe da kod pristupa informacijama na temelju pojedinačnog zahtjeva dolazi do izražaja poseban položaj novinara u odnosu prema drugim korisnicima prava na informaciju prilikom provedbe testa javnog interesa i testa, razmjernosti pa će u pravilu njegov rezultat biti češće in favorem za zahtjeve novinara nego za zahtjeve ostalih korisnika, jer su upravo novinari glavni posrednici informacija javnosti, što je ujedno zakonom utvrđena svrha njihova djelovanja. Zaključno navodi kako je njegov zahtjev uzrokovan izrazitim interesom javnosti za činjenicu da je tijelo javne vlasti, Ministarstvo hrvatskih branitelja, dodijelilo financijska sredstva udruženju koje kroz svoje projekte promovira negiranje službeno utvrđenih razmjera stradanja žrtava ustaškog režima u logorskom kompleksu Jasenovac, a budući i da se subvencionirani projekti Društva za istraživanje trostrukog logora Jasenovac iz 2017. i 2018., čije je dijelove tražio zahtjevom, bave istom temom vezanom uz koncentracijski logor Jasenovac, interes javnosti više je nego razvidan. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj dana 12. listopada 2018. godine zahtjevom za pristup informacijama zatražio od Ministarstva hrvatskih branitelja dostavu preslika sljedećih dokumenata: Ispunjeni opisni obrazac programa ili projekta Društva za istraživanje trostrukog logora Jasenovac za natječaj „Sudionici i stradalnici Drugoga svjetskog rata“ za 2017. godinu, Ispunjeni obrazac Opisnog izvještaja projekta Društva za istraživanje trostrukog logora Jasenovac za natječaj „Sudionici i stradalnici Drugoga svjetskog rata“ za 2017. godinu, Ispunjeni opisni obrazac programa ili projekta Društva za istraživanje trostrukog logora Jasenovac za natječaj „Sudionici i stradalnici Drugoga svjetskog rata“ za 2018. godinu. Nadalje je utvrđeno da je Ministarstvo hrvatskih branitelja rješenjem KLASA: UP/I-008-01/19-02/2, URBROJ: 522-01-19-1 od 15. siječnja 2019. godine, odbilo zahtjev žalitelja temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 5. i člankom 16. stavcima 1. i 2. Zakona o pravu na pristup informacijama jer informacija zaštićena propisima kojima se uređuje pravo intelektualnog vlasništva.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Odredbom članka 23. stavka 5. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako se ispune uvjeti propisani u članku 15. stavcima 2., 3. i 4., a u vezi s člankom 16. stavkom 1. ovog Zakona.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 5. istog Zakona propisano je da  tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena propisima kojima se uređuje pravo intelektualnog vlasništva, osim u slučajevima izričitog  pisanog  pristanka nositelja prava.

U obrazloženju pobijanog rješenja Ministarstvo hrvatskih branitelja navodi kako je Društvo za istraživanje trostrukog logora Jasenovac prijavitelj na natječaj Ministarstva hrvatskih branitelja „Sudionici i stradalnici Drugoga svjetskog rata“ i po istome korisnik financijske potpore u 2017. i 2018. godini. Nadalje navodi kako su rezultati javnog natječaja „Sudionici i stradalnici Drugoga svjetskog rata“ za 2018. i 2017. godinu sa nazivima organizacija, iznosima i nazivima projekata objavljeni na internetskim stranicama Ministarstva hrvatskih branitelja. Također navodi kako je odredbom članka 43. Uredbe o kriterijima, mjerilima i postupcima financiranja i ugovaranja programa i projekata od interesa za opće dobro koje provode udruge propisano  da vlasništvo i prava intelektualnog i industrijskog vlasništva nad rezultatima programa ili projekta, izvještajima i drugim dokumentima vezanim uz njih pripadaju korisniku financiranja, te da iznimno od navedene odredbe, a sukladno ugovoru, korisnik financiranja daje davatelju financijskih sredstava pravo da slobodno koristi sve dokumente koji proistječu iz programa ili projekta, bez obzira na njihov oblik i pod uvjetom da se time ne krše postojeća prava na industrijsko i intelektualno vlasništvo. Uzimajući u obzir navedene okolnosti, utvrđeno činjenično stanje kao i provedeni test razmjernosti i javnog interesa, Ministarstvo hrvatskih branitelja u obrazloženju pobijanog rješenja navodi kako je utvrdilo da su ispunjeni uvjeti propisani člankom 15. stavkom 2. točkom 5., a u vezi sa člankom 16. stavcima 1. i 2. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Iz  dostavljenog Zapisnika o provedbi testa razmjernosti i javnog interesa KLASA: 008-01/18-02/26, URBROJ: 522-01-18-11 od 11. siječnja 2019. godine razvidno je da je Ministarstvo hrvatskih branitelja  utvrdilo da prevladava potreba zaštite prava na ograničenje zatraženih informacija.

Povjereniku za informiranje je u žalbenom postupku dostavljen ispunjeni Obrazac opisnog izvještaja projekta/programa od 26. studenoga 2018. godine, ispunjeni Obrazac opisa programa ili projekta Javni natječaj Sudionici i stradalnici Drugoga svjetskog rata od 17. listopada 2017. godine,i  ispunjeni Obrazac opisa projekta Javni natječaj Sudionici i stradalnici Drugoga svjetskog rata od 20. lipnja 2018. godine.

Intelektualno vlasništvo obuhvaća autorsko i srodna prava, te prava industrijskog vlasništva.

Člankom 5. stavkom 1. Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima koji j ebio na snazi u vrijeme podnošenja zahtjeva („Narodne novine“, broj 167/03., 79/07., 80/11., 141/13., 127/14. i 62/17.) propisano je da je autorsko djelo originalna intelektualna tvorevina iz književnoga, znanstvenog i umjetničkog područja koja ima individualni karakter, bez obzira na način i oblik izražavanja, vrstu, vrijednost ili namjenu ako ovim Zakonom nije drukčije određeno. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da autorska djela jesu osobito: jezična djela (pisana djela, govorna djela, računalni programi), glazbena djela, s riječima ili bez riječi, dramska i dramsko-glazbena djela, koreografska i pantomimska djela, djela likovne umjetnosti (s područja slikarstva, kiparstva i grafike), bez obzira na materijal od kojega su načinjena, te ostala djela likovnih umjetnosti, djela arhitekture, djela primijenjenih umjetnosti i industrijskog dizajna, fotografska djela i djela proizvedena postupkom sličnim fotografskom, audiovizualna djela (kinematografska djela i djela stvorena na način sličan kinematografskom stvaranju), kartografska djela, prikazi znanstvene ili tehničke prirode kao što su crteži, planovi skice, tablice i dr.

Industrijsko vlasništvo obuhvaća prava kojima proizvođači štite od konkurenata svoje poslovne interese, položaj na tržištu i sredstva uložena u istraživanje, razvoj i promociju. Ono obuhvaća patente, žigove, industrijski dizajn, oznake zemljopisnog podrijetla i oznake izvornosti. objekt industrijskog vlasništva intelektualne tvorevine (nematerijalna dobra) s područja tehnike. Objekt industrijskog vlasništva su intelektualne tvorevine (nematerijalna dobra) s područja tehnike.

U žalbenom postupku je utvrđeno kako se tražene informacije u konkretnom slučaju ne mogu svrstati pod citiranu definiciju autorskog djela. Naime, uvidom u informacije koje su predmet ovog postupka vidljivo je da u zatraženoj dokumentaciji manjkaju određeni elementi, poput kreativnosti, duhovnosti sadržaja, originalnosti i individualnosti da bi se ista mogla smatrati autorskim djelom, obzirom da se radi o prijavama na natječaj popunjavanjem određenog tipiziranog obrasca. Naime, popunjeni obrasci koji su predmet ovog postupka, predstavljaju formalni dio prijave na natječaj odnosno  jedan tipizirani iskaz o trajanju projekta, vrijednosti projekta, korisnicima, planiranim rezultatima, aktivnostima i slično. Isto tako uvidom u informacije koje su predmet postupka razvidno je da se one ne mogu se svrstati u industrijsko vlasništvo.

Nadalje, u žalbenom postupku je razmotreno postoji li drugo zakonsko ograničenje pristupu u zahtjevu zatraženim informacijama.

Uvidom u informacije dostavljene u žalbenom postupku utvrđeno je da iste sadrže osobne podatke odnosno da se u njima navode određeni detalji iz povijesti obitelji glavnog tajnika Društva Igora Vukića, osobni podaci nositelja projekta, izvoditelja projekta/programa, osobe ovlaštene za zastupanje, kao što su ime i prezime, opis dosadašnjeg iskustva i kvalifikacije, kao i ime i prezime volontera, zanimanje i njegov dosadašnji rad.

Sukladno članku 99. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka), ista je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama od 25. svibnja 2018. godine.

Člankom 4. Opće uredbe o zaštiti podataka propisano je da su osobni podaci svi podaci koji se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi („ispitanik“): pojedinac čiji se identitet može utvrditi jest osoba koja se može identificirati izravno ili neizravno, osobito uz pomoć identifikatora kao što su ime, identifikacijski broj, podaci o lokaciji, mrežni identifikator ili uz pomoć jednog ili više čimbenika svojstvenih za fizički, fiziološki, genetski, mentalni, ekonomski, kulturni ili socijalni identitet tog pojedinca.

Vezano za zaštitu osobnih podataka je potrebno naglasiti da kada utvrdimo da je nešto osobni podatak to automatski ne znači da je on i u svakom pojedinom slučaju zaštićen.

U konkretnom slučaju nije utvrđeno da bi omogućavanjem pristupa osobnim podacima koji se navode u zatraženim informacijama došlo do kršenja osobnih podataka. Naime, u žalbenom je postupku zaključeno da su osobni podaci navedeni u predmetnim informacijama odnosno podaci o članovima obitelji voditelja projekta u konkretnom slučaju mogli biti od utjecaja za izbor upravo tog projekta za dodjelu bespovratnih sredstava, s obzirom da se radi o navođenju iskustava navedenih osoba kao zatvorenika logora u Jasenovcu i na činjenicu da se isti podaci u opisnim obrascima ističu u više navrata kao izvor saznanja za moguću diskrepanciju u odnosu na podatke koji su se ranije smatrali točnima u pogledu logora u Jasenovcu, kako to navodi voditelj projekta. U odnosu na podatke o imenima i prezimenima ostalih osoba koje su prema ispunjenim opisnim obrascima dio projekta odnosno koje će na istom projektu raditi, s obzirom da se radi o dodjeli bespovratnih sredstava iz kojih će u opisnim obrascima navedene osobe biti plaćene, u žalbenom je postupku zaključeno da je na iste primjenjiva odredba članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer je riječ o raspolaganju javnim sredstvima.

Osim navedenog, činjenica je da se radi o natječajima za dodjelu bespovratnih sredstava, sukladno Strateškom planu Ministarstva hrvatskih branitelja za razdoblje 2017.-2019. godine. Iz objavljenog javnog natječaja Sudionici i stradalnici Drugoga svjetskog rata Klasa: 007-01/17-0001/79, Urbroj: 522-03/1-2-17-2 od 1. lipnja 2017. godine,  razvidno je da se u istom navodi kako će Ministarstvo kontrolirati namjensko trošenje odobrenih sredstava na temelju obveznog opisnog i financijskog izviješća, te preslika računa i drugih knjigovodstvenih dokumenata koje će Prijavitelji dostavljati Ministarstvu sukladno odredbama ugovora. Također se navodi kako će Ministarstvo ukinuti daljnje financiranje te zatražiti povrat uplaćenih sredstava uz pripadajuću zakonsku kamatu u slučaju kada Prijavitelj nenamjenski utroši odobrena financijska sredstva ili na drugi način krši obveze proizašle iz ugovora.

Odredbom članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kako su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija predstavlja klasificiran podatak.

Uzimajući u obzir citiranu odredbu te činjenicu da zatražene informacije ne predstavljaju klasificirane podatke i da je u žalbenom postupku zaključeno da iste ne predstavljaju autorsko djelo niti zaštićeni osobni podatak, iste bi trebale biti dostupne javnosti.

Naime, kako se u konkretnom slučaju radi o dodjeli bespovratnih sredstava od strane središnjeg tijela državne uprave, a transparentnost djelovanja tijela javne vlasti podrazumijeva mogućnost  javnosti da preispituje svrhu i način trošenja javnih sredstava, u žalbenom postupku je zaključeno da se tražene informacije iz zahtjeva mogu omogućiti žalitelju u cijelosti kako je to navedeno u izreci ovog rješenja, jer se interes javnosti u tom slučaju podrazumijeva slijedom izričite zakonske odredbe.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem naložiti tijelu javne vlasti da korisniku omogući pristup traženoj informaciji odnosno da odluči o zahtjevu korisnika te odrediti primjeren rok u kojem je dužno to učiniti.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan