KLASA: UP/II-008-07/18-01/420

URBROJ: 401-01/06-19-2

Zagreb, 5. ožujka 2019. godine

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ......... iz Đurmanca, ........., izjavljene protiv rješenja Općine Sveti Križ Začretje, KLASA: UP/I-023-05/18-041/01, Urbroj: 2197/04-04-18-1 od 6. travnja 2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Općine Sveti Križ Začretje, KLASA: UP/I-023-05/18-041/01, Urbroj: 2197/04-04-18-1 od 6. travnja 2018. godine kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

U točki 1. izreke osporenog rješenja djelomično je odbijen zahtjev ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) za pristupom informacijama u dijelu koji se odnosi na dokumente i zaštićene osobne podatke za sve prijavljene kandidate koji nisu izabrani na Natječaju za prijam u službu službenika na neodređeno vrijeme na radno mjesto referent-komunalni redar u Jedinstveni upravni odjel Općine Sveti Križ Začretje. Točkom 2. izreke navedenog rješenja djelomično je odbijen predmetni zahtjev u dijelu koji se odnosi na zaštićene osobne podatke izabranog kandidata na istom natječaju.

U točki 3. izreke osporenog rješenja je djelomično odbijen predmetni zahtjev u dijelu koji se odnosi na zaštićene osobne podatke članova Povjerenstva za provedbu istog Natječaja.

Točkom 4. izreke osporenog rješenja odobren je pristup sljedećim informacijama: Natječaju za prijam u službu na neodređeno vrijeme u Jedinstveni upravni odjel Općine Sveti Križ Začretje, Obavijesti i upute te obavijesti o testiranju.

U točki 5. izreke osporenog rješenja je djelomično omogućen pristup informacijama, koji nije izuzet u točkama 1. i 2. izreke istog rješenja u pogledu dokumentacije koja se odnosi na izabranog kandidata te ostala natječajna dokumentacija, na način kako slijedi: Odluka o imenovanju Povjerenstva za provedbu Natječaja sa prikrivenim adresama članova; Odluka o izmjeni Odluke o imenovanju Povjerenstva za provedbu Natječaja sa prikrivenim adresama članova; Zapisnik Povjerenstva za provedbu natječaja o otvaranju prijava na natječaj Općine Sveti Križ Začretje za prijam u službu na neodređeno vrijeme u Jedinstveni upravni odjel Općine Sveti Križ Začretje, na radno mjesto referent - komunalni redar na način da se u zapisniku prekriju adrese svih neizabranih kandidata kao i osoba koje su podnijele prijave, a nisu zadovoljile formalne uvjete, a ostavi se ime i prezime izabranog kandidata, ali sa prekrivenom njegovom adresom; Zamolba izabranog kandidata sa prekrivenom adresom, e-mailom i brojevima telefona i mobitela; Životopis izabranog kandidata sa prekrivenom adresom, e-mailom, brojem mobitela, datumom i mjestom rođenja; Svjedodžba izabranog kandidata o završnom ispitu sa prekrivenim podacima o njegovim roditeljima i datumom rođenja i ocjenama; Domovnica izabranog kandidata sa prekrivenim JMBG-om, datumom rođenja i adresom; Vozačka dozvola izabranog kandidata sa prekrivenim datumom rođenja; Anexi ugovora o radu izabranog kandidata i zadnjeg poslodavca sa prekrivenim OIB-om, MB-em, adresom i potpisom izabranog kandidata; Izjava o stjecanju državnog stručnog ispita sa prekrivenom adresom, datumom rođenja, brojem osobne iskaznice i OIB-om te potpisom izabranog kandidata; Izjava izabranog kandidata o nepostojanju zapreka iz članka 15. i 16. Zakona o službenicima i namještenicima u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi sa prekrivenom adresom, datumom rođenja, brojem osobne iskaznice i OIB-om; Uvjerenje da se protiv izabranog kandidata ne vodi kazneni postupak sa prekrivenim datumom rođenja i OIB-om; Potvrda Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje sa prekrivenim datumom rođenja, osobnim brojem te OIB-om izabranog kandidata; Izvješće o provedenom postupku za prijam u službu službenika na neodređeno vrijeme, na radno mjesto referent - komunalni redar u Jedinstveni upravni odjel Općine Sveti Križ Začretje na način da su prekrivene adrese svih neizabranih kandidata kao i osoba koje su podnijele prijave, a nisu zadovoljile formalne uvjete a ostavljeno je ime i prezime izabranog kandidata, ali sa prekrivenom njegovom adresom; Rang listu nakon obavljenog testiranja i intervjua za popunu radnog mjesta referent - komunalni redar sa prekrivenim imenom i prezimenom neizabranog kandidata; i Rješenje o prijmu u službu sa prekrivenom adresom, datumom rođenja izabranog kandidata te prekrivenim imenima i prezimenima te adresama osoba koje su podnijele prijavu na natječaj.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da podnosi žalbu na isto u cijelosti. Navodi da je zatražio uvid u kompletnu natječajnu dokumentaciju za sve kandidate, koja mu nije omogućena te smatra da prema Zakonu o pravu na pristup informacijama ima pravo uvida u svu dokumentaciju vezanu za navedeni natječaj. Također traži da se sankcioniraju odgovorne osobe prvostupanjskog tijela zbog nedostavljanja navedene dokumentacije izražavajući svoje sumnje u namještanje natječaja. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 15. ožujka 2018. godine tražio uvid u kompletan natječajni postupak i natječajnu dokumentaciju za svakog prijavljenog kandidata po raspisanom natječaju za radno mjesto: „referent-komunalni redar” (koji je objavljen 21. veljače 2018. godine na web stranici Općine Sveti Križ Začretje) te da mu se omogući dobivanje preslika odgovarajućih dokumenta vezano uz taj natječaj. Također je utvrđeno da je Općina Sveti Križ Začretje po istom zahtjevu donijelo osporeno rješenje KLASA: UP/I-023-05/18-041/01, Urbroj: 2197/04-04-18-1 od 6. travnja 2018. godine, kojim je isti djelomično odbijen temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 2., a u vezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što su pojedine informacije iz zatražene natječajne dokumentacije zaštićene zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka. U obrazloženju osporenog rješenja je navedeno da je osporeno rješenje doneseno nakon provedenog testa razmjernosti i javnog interesa a što je vidljivo iz akta prvostupanjskog tijela KLASA: 023-05/18-01/21, URBROJ: 2197/04-03-18-3 od 6. travnja 2018. godine. Nadalje, utvrđeno je da je Općina Sveti Križ Začretje uz dopis Klasa: 023-05/18-01/21, Urbroj: 2197/04-04-18-4 od 6. travnja 2018. godine dostavila žalitelju osporeno rješenje te pozvala žalitelja na uvid u informacije kojima je istim rješenjem odobren pristup. Iz službene zabilješke od 16. travnja 2018. godine proizlazi da je žalitelj izvršio uvid u dokumente koji su mu odobreni osporenim rješenjem te su mu pri tome uručene preslike iste dokumentacije.

U žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljen je spis na nadležno postupanje po žalbi žalitelja.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

U konkretnom slučaju, iz spisa predmeta proizlazi da je žalitelj bio kandidat u postupku natječaja, što znači da je prvostupanjsko tijelo bilo dužno razmotriti je li istom u smislu članka 1. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama omogućen uvid u informacije koje su predmet postupka.

Pri tome treba imati u vidu činjenicu da kada kandidat zahtjevom za pristup informacijama traži određene informacije vezano za postupak natječaja, tada isti ima pravo dobiti samo one informacije koje bi se omogućile bilo kojoj trećoj osobi, koja nije bila kandidat u natječajnom postupku, a zbog načela jednakosti propisanog člankom 8. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Budući da kandidat, nakon što je natječaj završen, ima pravo podnijeti zahtjev za pristup informacijama kao i bilo koja treća osoba, tada primjenom testa razmjernosti i javnog interesa treba utvrditi prevladava li u konkretnom slučaju javni interes za dobivanjem traženih podataka ili prevladava potreba za zaštitom prava na ograničenje, imajući u vidu da natječajna dokumentacije sadrži osobne podatke kandidata.

Člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno je prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Test razmjernosti i javnog interesa je procjena razmjernosti između razloga za omogućavanje pristupa informaciji i razloga za ograničenje te omogućavanje pristupa informaciji ako prevladava javni interes.

Odredbom članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano  je ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3. ovog članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim.

Uvidom u tekst natječaja za prijam u službu na neodređeno vrijeme u Jedinstveni upravni odjel Općine Sveti Križ Začretje na radno mjesto referenta - komunalnog redara od 19. veljače 2018. godine utvrđeno je da su kandidati trebali ispunjavati opće uvjete za prijam u službu: punoljetnost, hrvatsko državljanstvo i zdravstvenu sposobnost za obavljanje poslova radnog mjesta te sljedeće posebne uvjete: SSS građevinskog ili sličnog usmjerenja, položen državni stručni ispit, 1 godinu radnog iskustva na odgovarajućim poslovima, osposobljenost za rad na računalu i položen ispit za vozača motornih vozila B kategorije.

Nadalje je utvrđeno da su kandidati na predmetnom natječaju uz prijavu morali priložiti sljedeću dokumentaciju: životopis, dokaz o stručnoj spremi (presliku svjedodžbe), dokaz o hrvatskom državljanstvu (presliku domovnice), dokaz o ukupnom radnom iskustvu (elektronički zapis Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje pribavljen za vrijeme trajanja natječaja), presliku uvjerenja o nekažnjavanju izdano od nadležnog suda (ne starije od 6 mjeseci od zadnjeg dana roka za podnošenje prijava na natječaj), vlastoručno potpisanu izjavu da za prijam u službu ne postoje zapreke iz članka 15. i 16. Zakona o službenicima i namještenika u lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi, dokaz o položenom stručnom ispitu (preslika svjedodžbe ili uvjerenja), dokaz o radnom iskustvu na odgovarajućim poslovima u trajanju od najmanje godinu dana, iz kojeg je vidljivo da je podnositelj prijave obavljao poslove u traženoj stručnoj spremi i struci i razdoblje u kojem je obavljao te poslove, a koje radno iskustvo je evidentirano u elektroničkom zapisu Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje (presliku ugovora, rješenje ili potvrda poslodavca) i presliku vozačke dozvole.

S obzirom da će se sredstva za rad izabranog kandidata financirati iz javnih sredstava, Povjerenik za informiranje smatra da javnost ima pravo biti upoznata s činjenicom ispunjava li izabrani kandidat uvjete iz natječaja.

Napominje se da je u žalbenom postupku Povjereniku za informiranje dostavljena kompletna natječajna dokumentacija vezana za predmetni zahtjev te dokumentacija svih kandidata u izvorniku, bez prekrivanja osobnih podataka.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Stoga je u žalbenom postupku izvršen uvid u svu dokumentaciju te je utvrđeno da je prvostupanjsko tijelo u izreci osporenog rješenja djelomično omogućilo žalitelju pristup informacijama, na način da je prekrilo određene osobne podatke kako je to navedeno u izreci osporenog rješenja: adrese članova Povjerenstva; adrese svih neizabranih kandidata i imena i prezimena i adrese osoba koje su podnijele prijave, a nisu zadovoljile formalne uvjete natječaja; adresa, datum i mjesto rođenja, e-mail, broj telefona i mobitela, JMBG, podaci o roditeljima, ocjenama, OIB, MB, potpis, broj osobne iskaznice i osobni broj izabranog kandidata.

Slijedom navedenog, Povjerenik za informiranje smatra da u odnosu na podatke koji su prekriveni, vezano za natječajnu dokumentaciju izabranog kandidata, ne prevladava javni interes, već prevladava potreba zaštite prava na ograničenje. Naime, u konkretnom slučaju interes javnosti je zadovoljen dostavom žalitelju dokumenata iz kojih se može vidjeti jesu li ispunjeni uvjeti određeni natječajem, iz čega proizlazi da je prvostupanjsko tijelo postupilo u skladu s člankom 15. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Naime, dostavom podataka o osobnom identifikacijskom broju, datumu i mjestu rođenja, podacima o roditeljima izabranog kandidata i ostalim osobnim podacima koji su prekriveni, došlo bi do nepotrebnog zadiranja u privatni život izabranog kandidata. Dakle, pravilno je prvostupanjsko tijelo provelo test razmjernosti i javnog interesa u odnosu na dokumentaciju izabranog kandidata, iz kojeg razloga su žalbeni navodi žalitelja neosnovani.

U pogledu odluke prvostupanjskog tijela kojom je odbijen predmetni zahtjev za pristup informacijama u dijelu koji se odnosi na natječajnu dokumentaciju ostalih kandidata, ističe se da u osporenom rješenju prvostupanjsko tijelo osnovano navodi da u odnosu na natječajnu dokumentaciju neizabranih kandidata ne prevladava javni interes, već prevladava potreba zaštite prava na ograničenje. Naime, s obzirom da navedeni kandidati nisu primljeni na radno mjesto i neće biti plaćeni za svoj rad iz javnih sredstava, a za konkretni natječajni postupak ne vode se javne rasprave, u žalbenom je postupku zaključeno da ne postoji interes javnosti za dobivanjem navedenih informacija, već postoji samo žaliteljev osobni interes.

Vezano za navode žalitelja o namještanju natječaja posebno se ističe da nije u nadležnosti Povjerenika za informiranje da utvrđuje obvezu tijelima javne vlasti na posjedovanje ili neposjedovanje informacija te da li je neka dokumentacija tijela javne vlasti u skladu sa zakonskim ili podzakonskim propisima i slično, već da li navedeno tijelo posjeduje ili ne posjeduje zatraženu informaciju odnosno može li se korisnicima omogućiti pristup informaciji za koju je nedvojbeno utvrđeno da jest u posjedu tijela javne vlasti.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09.) propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Slijedom navedenog, temeljem članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku riješeno je kao u izreci.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.                             

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan