KLASA: UP/II-008-07/16-01/45

URBROJ: 401-01/11-15-01

Zagreb, 25. siječnja 2016.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.), povodom žalbe ……… iz Zagreba, ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta KLASA: UP/I-008-01/14-01/00011, URBROJ: 533-01-14-0002 od 12. svibnja 2014. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta KLASA: UP/I-008-01/14-01/00011, URBROJ: 533-01-14-0002 od 12. svibnja 2014. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem zahtjev ……… (dalje u tekstu: žalitelj) u dijelu je odbačen temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13) jer ne posjeduje informaciju i nema saznanja gdje se tražena informacija nalazi te u dijelu odbijen temeljem stavka 5. citiranog članka Zakona o pravu na pristup informacijama jer je provođenjem testa razmjernosti i javnog interesa utvrđena potreba zaštite osobnih podataka.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi kako je dana 3. ožujka 2014. godine uputio Ministarstvu znanosti, obrazovanja i sporta zahtjev za pristup informacijama kojim je zatražio da mu u elektroničkom obliku dostavi popis 1020 članova 340 stručnih povjerenstava za prosudbu 3451 naslova u sklopu udžbeničke reforme u razdoblju od 1. lipnja 2013. godine do 28. veljače 2014. godine te  bruto iznose troška državnog proračuna na svakog od njih za naknade za rad, naknade eventualnih materijalnih troškova te poreza, prireza i doprinosa na te naknade. Nadalje, navodi da je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta višestruko prekoračilo rokove za rješavanje njegovog zahtjeva za pristup informacijama, da u pobijanom rješenju navodi da je provelo test razmjernosti i javnog interesa o kojem ga nije obavijestilo i čiju pravilnost ne može ispitati jer mu nije dostavljena isprava o tom testu niti je navedeno tko ga je i kada proveo, da je postupanje tijela javne vlasti nedosljedno i nevjerodostojno kada tvrdi da ne posjeduje informaciju ili ispravu s popisom 1020 osoba koje su radile na prosudbi udžbenika s obzirom da je navedene osobe imenovao ministar sukladno Pravilniku o sastavu, imenovanju i načinu rada stručnih povjerenstava za prosudbu udžbenika i pripadajućih dopunskih nastavnih sredstava („Narodne novine“, broj 104/13). Također, navodi da Ministarstvo zanosnosti, obrazovanja i sporta nije obrazložilo zašto je ime i prezime članova stručnog povjerenstva osobni podatak te da je člankom 12. stavkom 3. Zakona o udžbenicima za osnovnu i srednju školu propisano da je rad stručnih povjerenstava javan. Ističe da je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta opovrgnulo vlastitu tvrdnju da ne posjeduje traženu informaciju kada mu je samo dan nakon što je pobijanim rješenjem odbacilo njegov zahtjev u prilogu dopisa KLASA: 008-01/14-01/00025, URBROJ: 533-01-14-0002 od 13. svibnja 2014. godine dostavilo popis 440 autorskih honorara isplaćenih između 30. prosinca 2013. godine i 26. ožujka 2014. godine na kojem članovi nisu navedeni imenom i prezimenom, već rednim brojem. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Prema članku 15. stavku 2. točki 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Odredbom članka 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavka 3. ovog Zakona dužno prije donošenja odluke provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

U drugostupanjskom postupku utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 3. ožujka 2014. godine zatražio od Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta da mu u elektroničkom obliku dostavi popis 1020 članova 340 stručnih povjerenstava za prosudbu 3451 naslova u sklopu udžbeničke reforme u razdoblju od 1. lipnja 2013. godine do 28. veljače 2014. godine te  bruto iznose troška državnog proračuna na svakog od njih za naknade za rad, naknade eventualnih materijalnih troškova te poreza, prireza i doprinosa na te naknade. Nadalje je utvrđeno da je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta rješenjem KLASA: UP/I-008-01/14-01/00011, URBROJ: 533-01-14-0002 od 12. svibnja 2014. godine odbacilo žaliteljev zahtjev u dijelu u kojem je zatražio popis članova stručnih povjerenstava jer ne posjeduje zatraženu informaciju te odbilo u dijelu u kojem je zatražio imena i prezimena članova stručnih povjerenstava. Kako Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta nije sukladno svojim zakonskim obvezama Povjerenici za informiranje dostavilo informacije koje su predmet postupka, koje su nužne u drugostupanjskom postupku po žalbi protiv rješenja prvostupanjskog tijela te nije pružilo nikakve dokaze koji potkrepljuju navode iz osporenog rješenja, nužno je poništiti osporeno rješenje te vratiti predmet na prvostupanjski postupak.

U postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje  u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima budući da Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta nije dostavilo informacije koje su predmet postupka Povjerenici za informiranje, što je bilo dužno učiniti sukladno odredbi članka 113. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09.) te članka 25. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

 U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatražene informacije ili određenih dijelova zatražene informacije temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama  dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar.

Prilikom rješavanja zahtjeva Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta treba razmotriti posjeduje li dokumente koji sadrže informacije koje je žalitelj zatražio zahtjevom za pristup informacijama te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacije temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama  dostaviti žalitelju i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.