KLASA: UP/II-008-07/18-01/610

URBROJ: 401-01/10-19-4

Zagreb, 04. siječnja 2019. godine

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), te članka 114. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09), povodom žalbe Skinest Adriatic d.o.o., zastupanog po odvjetniku ......... iz Zagreba, ........., izjavljene protiv obavijesti HŽ CARGO d.o.o. od 26. srpnja 2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbacuje se žalba Skinest Adriatic d.o.o. od 08. kolovoza 2018. godine protiv obavijesti HŽ CARGO d.o.o. od 26. srpnja 2018. godine kao nedopuštena.

O b r a z l o ž e n j e

Povjerenik za informiranje zaprimio je dana 13. kolovoza 2018. godine žalbu Skinest Adriatic d.o.o. (u daljnjem tekstu: žalitelj). Žalitelj u žalbi u bitnom ističe da je sudjelovao u postupku nadmetanja društva HŽ CARGO d.o.o., koji postupak je pokrenut objavom na internetskim stranicama HŽ CARGO d.o.o. Ističe da je u više navrata uputio pisane e-mail zahtjeve društvu HŽ CARGO d.o.o. kao naručitelju, a vezano za status postupka. Dalje navodi da je tek 24. srpnja 2018. godine e-mailom dobio obavijest o ishodu natječaja, odnosno da će obavijest o dodjeli ugovora biti objavljena na stranicama Svjetske banke. Smatra da mu predmetnim e-mailom nije dostavljena potpuna i točna informacija, iz kojeg razloga je e-mailom od 24. srpnja 2018. godine tražio informaciju po kojem je kriteriju njegova ponuda odbijena. Dalje navodi da mu je prvostupanjsko tijelo odgovorilo e-mailom od 26. srpnja 2018. godine koji e-mail smatra rješenjem kojim je odlučeno o njegovu zahtjevu za dopunu informacija. Zaključno ističe da je prvostupanjsko tijelo propustilo žalitelja sukladno članku 10. stavku 1. točki 10. Zakona o pravu na pristup informacijama na svojoj internetskoj stranici objaviti obavijest o raspisanom natječaju. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je nedopuštena.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili uvezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

U članku 18. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama  je propisano da se ne smatra zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije.

Člankom 24. stavkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da ako korisnik smatra da informacija pružena na temelju zahtjeva nije točna ili potpuna, može zahtijevati njezin ispravak ili dopunu u roku od 15 dana od dana dobivanja informacije.

Slijedom navedenog, ostvarivanje prava na pristup informaciji u smislu gore citiranih odredbi predstavlja pristup već gotovoj, postojećoj informaciji i ne predstavlja obvezu tijela javne vlasti da daje odgovore na pitanja. Pristup informaciji znači dobivanje preslike određenog dokumenta, snimke ili nekog drugog zapisa podataka i ne predstavlja obvezu tijela javne vlasti da obavlja određene radnje, odnosno izrađuje novu informaciju ili mišljenje, vrši analize, daje tumačenja i slično.

Uvidom u predmetnu žalbu, u bitnom proizlazi da žalitelj e-mail prvostupanjskog tijela od 26. srpnja 2018. godine smatra rješenjem, odnosno da svoj e-mail  od 24. srpnja 2018. godine smatra zahtjevom za dopunu informacija, a e-mail od 09. srpnja 2018. godine zahtjevom za pristup informacijama.

Navedeni stav žalitelja je pogrešan iz sljedećeg razloga.

Naime, e-mailom od 09. srpnja 2018. godine žalitelj traži obavijest o ishodu natječajnog postupka u kojem je sudjelovao kao stranka.

Dakle, žalitelj ne traži točno određenu informaciju u smislu članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, već kao stranka u postupku traži obavijest o ishodu postupka, a navedeno potvrđuje i sam sadržaj e-maila u kojem žalitelj predlaže eventualno poništenje natječaja.

Kako se e-mail žalitelja od 09. srpnja 2018. godine ne smatra zahtjevom za pristup informacijama, tada se niti e-mail žalitelja od 24. srpnja 2018. godine ne može smatrati zahtjevom za dopunom informacije u smislu članka 24. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Osim toga, e-mailom od 24. srpnja 2018. godine žalitelj traži od prvostupanjskog tijela informaciju po kojem kriteriju njegova ponuda nije prihvaćena, dakle traži određeno objašnjenje, a što se sukladno članku 18. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama ne smatra zahtjevom za pristup informacijama.

Zaključno, ni e-mail prvostupanjskog tijela od 26. srpnja 2018. godine, ne može se smatrati rješenjem, s obzirom da je navedenim e-mailom prvostupanjsko tijelo odgovorilo žalitelju vezano za kriterije po kojima je odabran ponuditelj u predmetnom postupku javne nabave, a nastavno na e-mail prvostupanjskog tijela od 24. srpnja 2018. godine kojim je žalitelj obaviješten s kojim dobavljačima je sklopljen ugovor za pojedine grupe.

Osim toga, treba uzeti u vidu činjenicu da se sukladno članku 29. stavku 2. Zakona o javnoj nabavi („Narodne novine“, 120/16) odredbe navedenog Zakona ne primjenjuju na ugovore o javnoj nabavi i projektne natječaje koje naručitelj dodjeljuje ili provodi u skladu s pravilima o nabavi koje određuje međunarodna organizacija ili međunarodna financijska organizacija, ako ta organizacija u cijelosti financira dotične ugovore o javnoj nabavi ili projektne natječaje.

Uvidom u točku 2 Uputstva za ponuditelje jasno je definirano da je zajmoprimac ili primatelj osoba koja se prijavila ili su joj dodijeljena sredstva Međunarodne banke za obnovu i razvoj ili Međunarodne agencije za razvoj za svrhu određenog projekta.

Dakle, u konkretnom slučaju ne primjenjuju se niti odredba članka 302. Zakona o javnoj nabavi kojom je propisana obveza donošenja odluke o odabiru, niti odredba članka 301. Zakona o javnoj nabavi kojom je u bitnom propisano da je javni naručitelj obvezan svaku odluku obrazložiti, što uključuje i obrazloženje razloga za odbijanje ponude.

Naime, sukladno Točki 38. 3. Dokumentacije o nabavi, Poglavlje I – Uputstva za ponuditelje proizlazi da će nakon obavijesti o dodjeli Naručitelj žurno odgovoriti bilo kojem neuspješnom Ponuditelju koji traži temelje odbijanje njegove ponude.

Slijedom navedenog, u konkretnom slučaju ne postoji obveza naručitelja na donošenje odluke o odabiru (već obavijesti o dodjeli), a prvostupanjsko tijelo je žalitelja obavijestilo o ishodu postupka, te razlozima koji su bili odlučni za donošenje odluke (e-mailovi od 24. srpnja 2018. godine i 26. srpnja 2018. godine).

Osim toga, treba uzeti u obzir činjenicu da je žalitelj bio stranku u predmetnom postupku javne nabave, a sukladno odredbi članka 1. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama odredbe navedenog Zakona ne primjenjuju se na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima, kojima je dostupnost informacija iz tih postupaka utvrđena propisom.

Člankom 114. stavkom 1. Zakona o općem upravnom postupku propisano je da će drugostupanjsko tijelo ispitati je li žalba dopuštena, pravodobna i izjavljena od ovlaštene osobe. Ako žalba nije dopuštena ili pravodobna ili izjavljena od ovlaštene osobe, odbacit će je rješenjem.

S obzirom da se u ovom predmetu ne primjenjuju odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama jer se ne radi o zahtjevu za pristup informacijama, sukladno članku 114. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno je kao u izreci ovog rješenja.

U dijelu žalbe u kojem žalitelj ističe da je prvostupanjsko tijelo bilo dužno objaviti rezultate predmetnog natječaja na internetskoj stranici, ističe se sljedeće.

Člankom 10. stavkom 1. točkom 10. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način i u strojno čitljivom obliku objavljivati obavijesti o raspisanim natječajima, dokumentaciji potrebnoj za sudjelovanje u natječajnom postupku te obavijesti o ishodu natječajnog postupka

S obzirom na navedeno, žalba u navedenom dijelu bit će tretirana kao predstavka, te će po istoj biti postupljeno u smislu odredbe članka 59. Zakona o pravu na pristup informacijama, te će žalitelj u smislu odredbe stavka 5. navedenog članka biti obaviješten o utvrđenim činjenicama, odnosno eventualno poduzetim mjerama povodom predstavke.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan