KLASA: UP/II-008-07/18-01/801

URBROJ: 401-01/06-18-1

Zagreb, 12.12.2018.  

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... iz Zagreba, ........., izjavljene protiv rješenja Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu Klasa: UPI-035-01/18-37/1, Urbroj: 251-66-1700-18-155 od 9.11.2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu Klasa: UPI-035-01/18-37/1, Urbroj: 251-66-1700-18-155 od 9.11.2018. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) od 25.10.2018. godine u točki 2., a kojim je zatražio preslike evidencijskih kartona podnositelja zahtjeva iz kolegija Nauka o toplini 1 i kolegija Uvod u termodinamiku koji su vođeni o polaganju navedenih kolegija podnositelja zahtjeva, temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga jer tijelo javne vlasti ne posjeduje tražene evidencijske kartone.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da rješenje pobija zbog pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja te pogrešne primjene materijalnog prava. Navodi da je osporenim rješenjem suprotno odredbama članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama odbijen njegov zahtjev jer smatra da je netočno i nemoguće da Fakultet strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu tražene evidencijske kartone nema u svojoj evidenciji, a s obzirom da iste treba imati prema popisu gradiva s rokovima čuvanja od 6.6.2014. godine Klasa: 612-06/14-1/55, Urbroj: 565-1700-14-2, i kako je u istom određeno pod 6.1.3. Polaganje ispita, redni broj 302, vrsta gradiva 6.1.3.3. Evidencije o polaganju ispita s rokom čuvanja trajno. Navodi kako je navedene evidencije tražio jer je za takve informacije i saznao u tijelu javne vlasti od njegovih djelatnika odnosno da evidencije o polaganju ispita postoje na svakoj katedri gdje se mora voditi evidencija o broju izlazaka i uspješnosti polaganja ispita. Žalitelj također navodi kako je tijelo javne vlasti pogrešno utvrdilo činjenično stanje, jer se nije dovoljno potrudilo potražiti i dostaviti mu tražene preslike informacija kako je to navedeno pod točkom 2. predmetnog zahtjeva, pa je slijedom navedenog pogrešno primijenilo materijalno pravo. Navodi i da je iz svega navedenog razvidno da ne postoje razlozi za odbijanje zahtjeva i uskratu tražene informacije, pa od Povjerenika za informiranje traži da poništi osporeno rješenje i omogući mu pristup informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Iz dokumentacije u prilogu predmetne žalbe proizlazi kako je žalitelj od Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu, dana 25.10.2018. godine tražio sljedeće: 1. preslike prijavnica za ispit iz akademskih godina 2009/2010. i 2010/2011. kojima je podnositelj ovog zahtjeva/indeks JMBAG ........./ prijavljivao ispit iz kolegija Nauka o toplini 1/Termodinamika 1 i 2. preslike evidencijskih kartona podnositelja ovog zahtjeva iz kolegija Nauka o toplini 1/indeks JMAG ........./i kolegija Uvod u termodinamiku/indeks JMBAG ........./. Dakle, preslike evidencijskih kartona koji su vođeni o polaganju navedenih kolegija podnosioca ovog zahtjeva. Iz predmetne žalbe je utvrđeno da je postupajući po predmetnom zahtjevu, Fakultet strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu donio osporeno rješenje Klasa: UPI-035-01/18-37/1, Urbroj: 251-66-1700-18-155 od 9.11.2018. godine, kojim je temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, odbacio isti u pogledu traženja iz točke 2., iz razloga jer ne posjeduje zatražene informacije, no u obrazloženju rješenja ni na koji način nije pojašnjeno na koji način je navedeno utvrđeno.

U drugostupanjskom postupku utvrđeno je da je Fakultet strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu, odbacio predmetni zahtjev navodeći da ne posjeduje informacije zatražene pod točkom 2. predmetnog zahtjeva. Iz podneska koji je žalitelj dostavio Povjereniku za informiranje dana 12.11.2018. godine proizlazi da bi evidencije o polaganju kolegija tijelo javne vlasti trebalo imati u svom posjedu, s obzirom da iz akta Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu - Poseban popis gradiva s rokovima čuvanja proizlazi da se evidencije o polaganju ispita imaju čuvati trajno. S obzirom na navedeno, kao i na činjenicu da se traženje žalitelja odnosi na podatke koji se odnose na njega osobno, Fakultet strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu nije po mišljenju Povjerenika za informiranje pravilno utvrdio činjenice odnosno pravo stanje stvari, pa je slijedom navedenog pogrešno primijenio i materijalno pravo. Stoga je osporeno rješenje nužno poništiti i vratiti predmet na prvostupanjski postupak.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje odluke o predmetnom zahtjevu, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar, posebno imajući na umu odredbe drugog posebnog propisa koji propisuje pravo uvida u osobne podatke.

Naime, člankom 1. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kako se odredbe ovoga Zakona ne primjenjuju na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima, kojima je dostupnost informacija iz tih postupaka utvrđena propisom.

Člankom 23. stavkom 1. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje kad obavještava korisnika da mu je kao stranki u postupku dostupnost informacija iz sudskih, upravnih i drugih na zakonu utemeljenih postupaka propisom utvrđena.

Izvršenim uvidom u predmetnu žalbu, odnosno zahtjev koji je žalitelj podnio Fakultetu strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu, vidljivo je da se istim traže evidencijski kartoni iz kolegija Nauka o toplini 1 i kolegija Uvod u termodinamiku koji su vođeni o polaganju navedenih kolegija od strane žalitelja odnosno da se predmetni zahtjev žalitelja odnosi na tražnje koje se odnosi na njega kao bivšeg studenta u tijelu javne vlasti.

Uzimajući u obzir navedeno posebno se ističe da prvostupanjsko tijelo u ponovnom postupku osobito treba imati u vidu činjenicu da je pravo uvida u osobne podatke pa tako i osobne podatke žalitelja, koji je bio student Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu, regulirano odredbama Opće uredbe o zaštiti podataka te Zakona o provedbi Opće Uredbe o zaštiti podataka („Narodne novine”, broj 42/18.), odnosno da ispitanici sukladno navedenoj Uredbi, imaju pravo uvida u svoje osobne podatke.

Sukladno članku 99. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka), ista je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama od 25.5.2018. godine.

Člankom 15. Opće uredbe o zaštiti podataka je propisano da ispitanik ima pravo dobiti od voditelja obrade potvrdu obrađuju li se osobni podaci koji se odnose na njega te ako se takvi osobni podaci obrađuju, pristup osobnim podacima i sljedećim informacijama: svrsi obrade; kategorijama osobnih podataka o kojima je riječ; primateljima ili kategorijama primatelja kojima su osobni podaci otkriveni ili će im biti otkriveni, osobito primateljima u trećim zemljama ili međunarodnim organizacijama; ako je to moguće, predviđenom razdoblju u kojem će osobni podaci biti pohranjeni ili, ako to nije moguće, kriterijima korištenima za utvrđivanje tog razdoblja; postojanju prava da se od voditelja obrade zatraži ispravak ili brisanje osobnih podataka ili ograničavanje obrade osobnih podataka koji se odnose na ispitanika ili prava na prigovor na takvu obradu; pravu na podnošenje pritužbe nadzornom tijelu; ako se osobni podaci ne prikupljaju od ispitanika, svakoj dostupnoj informaciji o njihovu izvoru; postojanju automatiziranog donošenja odluka, što uključuje izradu profila iz članka 22. stavaka 1. i 4. te, barem u tim slučajevima, smislenim informacijama o tome o kojoj je logici riječ, kao i važnosti i predviđenim posljedicama takve obrade za ispitanika. Ako se osobni podaci prenose u treću zemlju ili međunarodnu organizaciju, ispitanik ima pravo biti informiran o odgovarajućim zaštitnim mjerama u skladu s člankom 46. koje se odnose na prijenos. Voditelj obrade osigurava kopiju osobnih podataka koji se obrađuju. Za sve dodatne kopije koje zatraži ispitanik voditelj obrade može naplatiti razumnu naknadu na temelju administrativnih troškova. Ako ispitanik podnese zahtjev elektroničkim putem te osim ako ispitanik zatraži drukčije, informacije se pružaju u uobičajenom elektroničkom obliku. Pravo na dobivanje kopije iz stavka 3. ne smije negativno utjecati na prava i slobode drugih.

Posebno se ističe da se pristup informacijama u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama odnosi na pristup javnim informacijama koje su u posjedu tijela javne vlasti i koje bi bile dostupne bilo kojoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi koja bi ih zatražila, bez iznimke, te koje nisu vezane uz pojedinačne postupke uređene posebnim propisima. Naime, ukoliko se informacija omogućuje korisnicima temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama, to bi značilo da bi bilo koji drugi korisnik trebao dobiti tu istu informaciju s obzirom da su sukladno načelu jednakosti iz članka 8. Zakona o pravu na pristup informacijama svi korisnici jednaki u ostvarivanju prava na pristup informacijama i od njih se ne traži poseban pravni interes. Upravo iz razloga što u pojedinim slučajevima treba zaštiti određene vrijednosti i prava drugih (primjerice osobni podaci), postoje posebni pravni temelji za ostvarivanja prava na pristup informacijama prema drugim posebnim propisima, koji daju samo određenoj stranci ili zainteresiranoj osobi pravni legitimitet da dođe do zatraženih informacija.

Slijedom svega navedenog je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje odluke o predmetnom zahtjevu, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar, posebno imajući na umu gore navedene odredbe drugog posebnog propisa koji propisuje pravo uvida u osobne podatke.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Zoran Pičuljan