KLASA: UP/II-008-07/18-01/783

URBROJ: 401-01/06-18-1

Zagreb, 12.12.2018.

Povjerenik za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... i ......... iz Zagreba, ........., izjavljene protiv rješenja Osnovne škole Ive Andrića u Zagrebu UP/I-034/18-04/19, Ur.broj: 251-169-18-1 od 18.9.2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Osnovne škole Ive Andrića u Zagrebu UP/I-034/18-04/19, Ur.broj: 251-169-18-1 od 18.9.2018. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... i ......... (u daljnjem tekstu: žalitelji) kojim su zatražili informacije o upisivanju neopravdanih i opravdanih sati njihovom djetetu te drugim učenicima koji pohađaju Osnovnu školu Ive Andrića u Zagrebu, temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga jer se istim tražila informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3 istog Zakona.

Protiv navedenog rješenja žalitelji su pravovremeno uložili žalbu u kojoj u bitnome navode da rješenje pobijaju u cijelosti zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i zbog pogrešne primjene zakona. Nadalje, žalitelji navode da su predmetnim zahtjevom tražili informaciju vezanu za njihovo dijete koje pohađa Osnovnu školu Ive Andrića u Zagrebu te za postupanje navedenog tijela javne vlasti prema drugoj djeci koja istu pohađaju. Također, navode da im je odbijanjem zahtjeva uskraćeno zakonsko pravo na ostvarenje prava na pristup informacijama te izražavaju sumnju da je Osnovna škola Ive Andrića u Zagrebu osporenim rješenjem namjerno nepotpuno i pogrešno utvrdila činjenično stanje i pogrešno primijenila materijalno pravo. Zaključno, žalitelji navode kako je iz navedenog vidljivo da ne postoje razlozi za odbijanje njihovog zahtjeva za pristup informacijama te uskratu informacije tražene predmetnim zahtjevom, a koja im je bila uskraćena i ranije od strane ravnateljice tijela javne vlasti, pa od Povjerenika za informiranje traže da poništi osporeno rješenje i omogući im pristup istoj. Predlažu da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Iz predmetne žalbe proizlazi kako su žalitelji Osnovnoj školi Ive Andrića u Zagrebu, dana 2.9.2018. godine, podnijeli zahtjev sljedećeg sadržaja: „s obzirom da je na svjedodžbi zamijetio upisanih 8 neopravdanih sati, a posjeduje dokaz o suprotnom, traže da im se predoči temeljem čega je razrednica tako postupila kada su svi izostanci bili najavljeni a dio njih se odnosi na provedeno vrijeme sa stručnim službama škole, pa traže - 1. da im se predoči temeljem čega je razrednica upisala neopravdane sate kada su svi izostanci bili najavljeni, a dio njih se odnosi na provedeno vrijeme sa stručnim službama škole i kod liječnika; 2. da im se dostavi informacija kako je razrednica postupila u slučaju učenika iz istog razreda, koji u školu na određeni predmet nije dolazio više od mjesec dana pa ih zanima jesu li i njemu upisani neopravdani sati ili je to opravdano po nalogu ravnateljice; 3. da im se dostavi informacija o izostancima drugih učenika te koliko je izostanaka razrednica opravdala po nalogu ravnateljice i bez odgovarajuće dokumentacije, a za koliko izostanaka postoji uredna dokumentacija; i 4. tražene dokumente i informacije dostaviti prema redoslijedu traženja dokumenata i informacija kako bi bilo razvidno i usporedivo.” Također je utvrđeno da je postupajući po predmetnom zahtjevu, Osnovna škola Ive Andrića u Zagrebu donijela osporeno rješenje UP/I-034/18-04/19, Ur.broj: 251-169-18-1 od 18.9.2018. godine kojim je isti odbačen, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno kojim je isti odbijen iz razloga jer se u njemu tražila informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3 istog Zakona.

U drugostupanjskom postupku utvrđeno je da je Osnovna škola Ive Andrića u Zagrebu, odbila predmetni zahtjev smatrajući da tražena informacija nije informacija u zakonskom smislu, no navedenu odluku nije potkrijepilo nikakvim obrazloženjem. Uzimajući u obzir sadržaj zahtjeva logična je pretpostavka da bi kod tijela javne vlasti  mogle postojati izrađene informacije iz kojih bi se mogli iščitati traženi podaci, pa stoga prvostupanjsko tijelo nije po mišljenju Povjerenika za informiranje pravilno utvrdilo činjenice odnosno pravo stanje stvari, pa je slijedom navedenog pogrešno primijenio i materijalno pravo. Stoga je osporeno rješenje nužno poništiti i vratiti predmet na prvostupanjski postupak.

Naime, člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili uvezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje odluke o predmetnom zahtjevu, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar, posebno imajući na umu odredbe drugog posebnog propisa koji propisuje pravo uvida u osobne podatke.

Naime, člankom 1. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kako se odredbe ovoga Zakona ne primjenjuju na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima, kojima je dostupnost informacija iz tih postupaka utvrđena propisom.

Izvršenim uvidom u predmetnu žalbu, odnosno zahtjev koji je žalitelj podnio Osnovnoj školi Ive Andrića u Zagrebu, vidljivo je da se istim traže podaci o razlozima upisivanja neopravdanih sati djetetu žalitelja koje pohađa istu školu odnosno da se predmetni zahtjev žalitelja odnosi na tražnje koje se odnosi na njih kao roditelje te njihovo dijete, kao i da se istim zahtjevom traže podaci o upisivanju izostanaka drugoj djeci koja pohađaju Osnovnu školu Ive Andrića u Zagrebu.

Uzimajući u obzir navedeno posebno se ističe da prvostupanjsko tijelo u ponovnom postupku osobito treba imati u vidu činjenicu da je pravo uvida u osobne podatke pa tako i osobne podatke djeteta, čiji su roditelji njegovi zakonski zastupnici, regulirano odredbama Opće uredbe o zaštiti podataka te Zakona o provedbi Opće Uredbe o zaštiti podataka („Narodne novine”, broj 42/18.), odnosno da ispitanici sukladno navedenoj Uredbi, imaju pravo uvida u svoje osobne podatke.

Sukladno članku 99. Uredbe (EU) 2016/679 Europskog parlamenta i Vijeća od 27. travnja 2016. godine o zaštiti pojedinaca u vezi s obradom osobnih podataka i slobodnom kretanju takvih podataka te o stavljanju izvan snage Direktive 95/46/EZ (dalje u tekstu: Opća uredba o zaštiti podataka), ista je u cijelosti obvezujuća i izravno se primjenjuje u državama članicama od 25.5.2018. godine.

Slijedom svega navedenog je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

Posebno se ističe da se pristup informacijama u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama odnosi na pristup javnim informacijama koje su u posjedu tijela javne vlasti i koje bi bile dostupne bilo kojoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi koja bi ih zatražila, bez iznimke, te koje nisu vezane uz pojedinačne postupke uređene posebnim propisima. Naime, ukoliko se informacija omogućuje korisnicima temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama, to bi značilo da bi bilo koji drugi korisnik trebao dobiti tu istu informaciju s obzirom da su sukladno načelu jednakosti iz članka 8. Zakona o pravu na pristup informacijama svi korisnici jednaki u ostvarivanju prava na pristup informacijama i od njih se ne traži poseban pravni interes. Upravo iz razloga što u pojedinim slučajevima treba zaštiti određene vrijednosti i prava drugih (primjerice osobni podaci), postoje posebni pravni temelji za ostvarivanja prava na pristup informacijama prema drugim posebnim propisima, koji daju samo određenoj stranci ili zainteresiranoj osobi pravni legitimitet da dođe do zatraženih informacija.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENIK ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Zoran Pičuljan