KLASA: UP/II-008-07/17-01/951

URBROJ: 401-01/11-18-4

Zagreb, 22. listopada 2018.           

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... iz Koprivnice, ........., izjavljene protiv rješenja trgovačkog društva Piškornica – sanacijsko odlagalište d.o.o. Urbroj: PSO-332/17-187 od 18. listopada 2017. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje trgovačkog društva trgovačkog društva Piškornica – sanacijsko odlagalište d.o.o. Urbroj: PSO-332/17-187 od 18. listopada 2017. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj), temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo javne vlasti ne posjeduje u zahtjevu traženu informaciju, odnosno podatak o količini inertnog materijala ili vatroneporpusne folije po mjesecima od 15. rujna 2015. godine do 30. rujna 2017. godine.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da mu je pobijanim rješenjem uskraćeno zakonsko ostvarenje prava na pristup informacijama te da rješenje osporava u cijelosti. Nadalje, navodi da bi tijelo javne vlasti moralo posjedovati podatke o količinama upotrjebljenog materijala, s obzirom da je popisno svakodnevno prekrivanje smeća inertnim materijalom ili vatronepropusnom folijom. Predlaže da se uvaži žalba i omogući pristup informacijama.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 6. listopada 2017. godine, zatražio da mu se dostavi podatak o količini inertnog materijala ili vatroneporpusne folije po mjesecima od 15. rujna 2015. godine do 30. rujna 2017. godine. Nadalje, utvrđeno je da je trgovačko društvo Piškornica – sanacijsko odlagalište d.o.o. rješenjem Urbroj: PSO-332/17-187 od 18. listopada 2017. godine temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer tijelo javne vlasti ne posjeduje u zahtjevu traženu informaciju.

U drugostupanjskom postupku trgovačko društvo Piškornica – sanacijsko odlagalište d.o.o., na traženje Povjerenice za informiranje, očitovalo se dopisom br. PSO-430/17-MJ-235 od 9. studenoga 2017. godine vezano uz navode iz pobijanog rješenja navodeći da za dnevno prekrivanje odlagališta ne kositi vatronepropusne folije, već inertni materijal poput zemlje, šljunka, agregata i inertnog građevinskog otpada, a zakonski nije dužno voditi evidenciju o potrošenim količinama istog.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Povjerenica za informiranje je u drugostupanjskom postupku razmotrila navode iz osporenog rješenja, predmetnu žalbu i postojeću dokumentaciju u spisu predmeta, te je utvrdila da osporeno rješenje treba poništiti. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje trgovačko društvo Piškornica – sanacijsko odlagalište d.o.o. je prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva pogrešno i nepotpuno utvrdilo činjenično stanje te na tako utvrđeno činjenično stanje pogrešno primijenilo odredbu materijalnog prava.

Naime, trgovačko društvo Piškornica – sanacijsko odlagalište d.o.o. prilikom rješavanja zahtjeva presumiralo je da žalitelj traži podatke o potrošenim količinama inertnog materijala ili vatronepropusnih folija u po mjesecima od 15. rujna 2015. godine do 30. rujna 2017. godine, a što proizlazi iz dopisa tijela javne vlasti  br. PSO-430/17-MJ-235 od 9. studenoga 2017. godine. Međutim, uvidom u predmetni žaliteljev zahtjev utvrđeno je žalitelj traži informaciju o količini inertnog materijala ili vatronepropusne folije po mjesecima u navedenom razdoblju. No, čak i ako tijelo javne vlasti nije bilo sigurno o kojoj se informaciji radi, propustilo je žalitelja, sukladno članku 20. stavku 2. Zakona o pravu na pristup informacijama pozvati na ispravak zahtjeva te na taj način točno odrediti informaciju koju je žalitelj predmetnim zahtjevom zatražio.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje  u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

Prilikom rješavanja zahtjeva tijelo javne vlasti treba utvrditi posjeduje li informaciju koju je žalitelj zatražio, odnosno dokumentaciju o količinama inertnog materijala u po mjesecima od 15. rujna 2015. godine do 30. rujna 2017. godine za odlagalište Piškornica, s obzirom da iz navoda tijela javne vlasti proizlazi da se isti koristi. Ukoliko tijelo javne vlasti utvrdi da posjeduje kao izrađene tražene informacije te da za iste postoje ograničenja pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama za koje je potrebno provesti test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama, uzimajući pritom u obzir odredbu članka 15. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama koja propisuje obvezu tijelu javne vlasti u slučaju kada tražena informacija sadrži podatak koji podliježe ograničenju, da preostale dijelove informacije treba učiniti dostupnima. Pri tome valja imati na umu da pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, dakle informaciji koja postoji u materijaliziranom obliku, odnosno zakonska definicija informacije ne uključuje obvezu tijela javne vlasti da izrađuje analize, izvješća i sastavlja odgovore na pitanja, sastavlja izjave, pokreće postupke ili da obavlja dodatne aktivnosti, odnosno ako se informacija nalazi unutar elektroničke baze podataka, tijelo javne vlasti treba biti u mogućnosti jednostavnim pretraživanjem doći do tražene informacije.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju na način na koji je to zatraženo i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.