KLASA: UP/II-008-07/18-01/531

URBROJ: 401-01/06-18-4

Zagreb, 18.9.2018.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka. 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... iz Zagreba, ........., izjavljene protiv rješenja Općine Gradac KLASA: 022-05/18-04/356, URBROJ: 2147-04/18-04 od 4.6.2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Općine Gradac, KLASA: 022-05/18-04/356, URBROJ: 2147-04/18-04 od 4.6.2018. godine.

2.    Odobrava se ......... pravo na pristup preslikama sljedećih informacija:

-        Odluke Općinskog načelnika Općine Gradac Klasa: 022-05/16-03/106, Urbroj: 2147-04-16-03 od 29.4.2016. godine o raspisivanju javnog natječaja za održavanje nerazvrstanih cesta u naseljima Općine Gradac;

-        stranice „Narodnih novina” d.d. od 4.5.2016. godine na kojoj je objavljen Javni natječaj Općine Gradac za povjeravanje obavljanja komunalnih poslova asfaltiranja nerazvrstnih cesta u naseljima Općine Gradac na temelju ugovora;

-        teksta Javnog natječaja za povjeravanje obavljanja komunalnih poslova asfaltiranja nerazvrstnih cesta u naseljima Općine Gradac na temelju ugovora;

-        narudžbenice br. 43/2016-01 Općine Gradac za objavu oglasa za asfaltiranje nerazvrstanih cesta u „Narodnim novinama” d.d;

-         potvrde OTP banke d.d. o izvršenju naloga od 29.4.2016. godine;

-          računa „Narodnih novina” d.d. od 29.4.2016. godine za objavljivanje oglasa za  nadmetanja br. 600176 Klasa: 022-05/16-03/113, Ur.broj: 2147-04-16-03;

-          Zapisnika o otvaranju ponuda od strane ovlaštenih predstavnika naručitelja za  predmet nabave Održavanje nerazvrstanih cesta u naseljima Općine Gradac od 18.5.2016. godine;

-         Odluke Općinskog vijeća Općine Gradac o odabiru najpovoljnije ponude za        održavanje nerazvrstanih cesta u naseljima Općine Gradac Klasa: 022-05/16-03/16, Urbroj: 2147-04/16-03 od 24.5.2016. godine;

-        Ugovora o asfaltiranju nerazvrstanih cetsa u naseljima Općine Gradac Klasa: 022-         05/16-03/542, Urbroj: 2147-04-16-03 od 30.5.2016. godine, sklopljen između Općine       Gradac i Asfalt-inženjering d.o.o.;

-        Računa  broj: 1/1/14 za izvedene radove zaključno s 5.7.2016. godine (1. privremena situacija) zaprimljenog u Općini Gradac 20.10.2016. godine (Ur.br. 681/04) izvođača Asfalt-inženjering d.o.o. za naručitelja Općinu Gradac;

-        Troškovnika radova na asfaltiranju nerazvrstanih cesta u naseljima Općine Gradac u 2016. godini (prilog Računu br. 14-16);

-        kartice dobavljača po nivou i naknadi Općine Gradac za partnere od 1110195 do 1110195 - Partner: 1110195 Asfalt -inženjering;

-        kartice knjiženja po kontima obveze Općine Gradac, Konto 242140 Ostali građevinski objekti, Partner: 1100130 AC ELEKTRO;

-        okončane situacije 1/4/17 izdane od AC ELEKTRO Općini Gradac 10.4.2017. goidne za obavljene radove zaključno sa 10.4.2017. goidne po ugovoru Klasa: 022-05/17-03/203, Urbroj: 2147-04/17-03 od 6.4.2017. godine i ponudi br. 0002 od 30.3.2017. godine; i

-        Ugovora za javnu rasvjetu u ulici A.K.Miošić u Podaci KLASA: 022-05/17-03/203, URBROJ: 2147-04/17-03 od 6.4.2017. sklopljen između Općine Gradac i AC ELEKTRO.

3.    Nalaže se Općini Gradac da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 30 dana od dana primitka ovog rješenja.

4.    Predmet se u pogledu traženja iz predmetnog zahtjeva pod točkom 1. projektne dokumentacije, 2. građevinske dozvole, 3. izvješća nadzornog inženjera za oba projekta, 4. zapisnika tehničkog pregleda (prijema izgrađenih objekata) te pod 9. grafičkog prikaza dijela Dalmatinske ulice koji je prilog očitovanja Općine Gradac Klasa: 022-05/13-04/989, Ur.broj: 2147-04/13-04 od 30.4.2013. godine o statusu prometne površine (dio Dalmatinske ulice) u Podaci, vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem je odbačen zahtjev za pristup informacijama ......... (dalje u tekstu: žalitelj), kojim je od Općine Gradac zatražio uvid, ili preslike dokumentacije vezane za izvedbu kolničke konstrukcije-asfaltiranja i izvedbu ulične rasvjetne mreže u ulici A. Kačića Miošića u Podaci, temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što tijelo javne vlasti ne posjeduje zatražene informacije.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno izjavio žalbu u kojoj u bitnome navodi da mu je suprotno odredbama članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama istim odbijen zahtjev za pristup informacijama koji je podnio 4.5.2018. godine te po točkama od 1.-9. navodi koje je pojedinačne informacije zatražio. Nadalje, žalitelj navodi kako je od zatraženih informacija putem elektroničke pošte  zaprimio nepotpunu informaciju zatraženu u točki 9. predmetnog zahtjeva, s time da grafički prikaz djela Dalmatinske ulice nije bio u privitku dopisa Općine Gradac Klasa: 022-05/13-04/989, Urbroj: 2147-04/13-04 od 30.4.2013. godine kojim im je dostavljen kao informacija i kako je u istom navedeno, a o čemu su putem elektroničke pošte obavijestili službenicu za informiranje. Žalitelj pojašnjava da je informacije pod rednim brojem od 1-8 predmetnog zahtjeva zatražio iz razloga što postoji opravdana sumnja da radovi na rekonstrukciji-asfaltiranju kolnika i postavljanju ulične rasvjete nisu izvršeni po građevinskim i tehničkim normama, kao i da je novcima poreznih obveznika asfaltiran i osvijetljen dio privatne parcele cca 120 m2 (k.č. 2207/1 što je vidljivo na geo-portalu i na ortofoto snimku DGU) a da je informaciju pod rednim brojem 9. tražio iz razloga što je navedeni dokument poslužio kao dokaz za legalizaciju građevinskog objekta koji je izgrađen na putu-koridoru pristupa moru za žitelje ulice A.K.Miošića u Podaci. Zaključno, žalitelj navodi da je tijelo javne vlasti osporenim rješenjem odbilo njegov zahtjev iz nepoznatih i neshvatljivih razloga te mu time uskratilo zakonsko ostarenje prava na pristup informacijama, pa izjavljuje žalbu protiv istog zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primjene zakona, s obzirom da su poslovi na koje se odnose informacije iz zahtjeva u djelokrugu rada i provode se kroz programe u proračunu Općine Gradac te bi iste navedena Općina trebala imati u svom posjedu. Smatra da je iz svega navedenog vidljivo da ne postoje razlozi za odbijanje zahtjeva za pristup informacijama i uskratu traženih informacija. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je kako je žalitelj dana 4.5.2018. godine Općini Gradac, kao tijelu javne vlasti, podnio zahtjev za pristup informacijama sljedećeg sadržaja: traži uvid-preslik dokumentacije vezano za izvedbu kolničke konstrukcije-asfaltiranja i izvedbu ulične rasvjetne mreže u ulici fra A. Kačića Miošića u Podaci - 1. odluka općinskog vijeća, 2. projektna dokumentacija, 3. građevinska dozvola, 4. odabir izvođača za navedene radove, 5. izvješće nadzornog inženjera za oba objekta, 6. zapisnik tehničkog pregleda (prijema) izgrađenih objekata, 7. račune (fakture) izvođača radova, 8. dokaz o plaćanju (avans, privremena situacija, konačna situacija), i 9. očitovanja o statusu prometne površine, Jedinstvenog upravnog odjela Općine Gradac za Dalmatinsku ulicu u Podaci, Klasa: 022-05/13-04/989, urbr: 2147-04/13-04 od 30.4.2013. godine.

Nadalje je utvrđeno da je Općina Gradac po predmetnom zahtjevu donijela rješenje KLASA: 022-05/18-04/356, URBROJ: 2147-04/18-04 od 4.6.2018. godine kojim je isti odbacila jer ne posjeduje zaražene informacije, s time da je u istom rješenju navedeno da informaciju koja je zatražena po rednim brojem 9 predmetnog zahtjeva ima u svom posjedu te će se ista sukladno članku 23. stavku 1. točki 1. Zakona o pravu napristup informacijama omogućiti podnositelju zahtjeva.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

U drugostupanjskom postupku je utvrđeno kako je Općina Gradac postupivši po predmetnom zahtjevu pogrešno utvrdila činjenično stanje nakon čega je pogrešno primijenila materijalno pravo.

Naime, postupajući po predmetnoj žalbi Povjerenica za informiranje je dopisom KLASA: 008-04/18-01/375, URBROJ: 401-01/06-18-3 od 4.7.2018. godine zatražila dostavu spisa predmeta, a dopisom KLASA: UP/II-008-07/18-01/531, URBROJ: 401-01/06-18-2 od 13.7.2018. godine zatražila je od Općine Gradac da kao nadopunu spisa dostavi dokumentaciju koja se odnose na predmetno traženje žalitelja.

U drugostupanjskom postupku Općina Gradac je dopisom KLASA: 022-05/18-04/446, URBROJ: 2147-04/18-04 od 24.7.2018. godine Povjerenici za informiranje kao predmetne informacije dostavila preslike sljedeće dokumentacije: presliku Odluke Općinskog načelnika Općine Gradac Klasa: 022-05/16-03/106, Urbroj: 2147-04-16-03 od 29.4.2016. godine o raspisivanju javnog natječaja za održavanje nerazvrstanih cesta u naseljima Općine Gradac; presliku stranice „Narodnih novina” d.d. od 4.5.2016. godine na kojoj je objavljen Javni natječaj Općine Gradac za povjeravanje obavljanja komunalnih poslova asfaltiranja nerazvrstnih cesta u naseljima Općine Gradac na temelju ugovora; presliku teksta Javnog natječaja za povjeravanje obavljanja komunalnih poslova asfaltiranja nerazvrstnih cesta u naseljima Općine Gradac na temelju ugovora; presliku narudžbenice br. 43/2016-01 Općine Gradac za objavu oglasa za asfaltiranje nerazvrstanih cesta u „Narodnim novinama” d.d; presliku potvrde OTP banke d.d. o izvršenju naloga od 29.4.2016. godine; presliku računa „Narodnih novina” d.d. od 29.4.2016. godine za objavljivanje oglasa za nadmetanja br. 600176 Klasa: 022-05/16-03/113, Ur.broj: 2147-04-16-03; presliku Zapisnika o otvaranju ponuda od strane ovlaštenih predstavnika naručitelja za predmet nabave Održavanje nerazvrstanih cesta u naseljima Općine Gradac od 18.5.2016. godine; presliku Odluke Općinskog vijeća Općine Gradac o odabiru najpovoljnije ponude za održavanje nerazvrstanih cesta u naseljima Općine Gradac Klasa: 022-05/16-03/16, Urbroj: 2147-04/16-03 od 24.5.2016. godine; presliku Ugovora o asfaltiranju nerazvrstanih cetsa u naseljima Općine Gradac Klasa: 022-05/16-03/542, Urbroj: 2147-04-16-03 od 30.5.2016. godine sklopljen između Općine Gradac i Asfalt-inženjering d.o.o.; presliku Računa  broj: 1/1/14 za izvedene radove zaključno s 5.7.2016. godine (1. privremena situacija)zaprimljenog u Općini Gradac 20.10.2016. godine (Ur.br. 681/04) izvođača Asfalt-inženjering d.o.o. za naručitelja Općinu Gradac; presliku Troškovnika radova na asfaltiranju nerazvrstanih cesta u naseljima Općine gradac u 2016. godini (prilog Računu br. 14-16); i presliku kartice dobavljača po nivou i naknadi Općine Gradac za partnere od 1110195 do 1110195 - Partner: 1110195 Asfalt -inženjering.

Povjerenica za informiranje je izvršila uvid u sadržaj navedenih dokumenata te je u drugostupanjskom postupku razmotrila mogućnosti pristupa istim informacijama.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske („Narodne novine″ broj 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14. - pročišćeni tekst) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Odredbom članka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako je cilj ovog Zakona omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i na ponovnu uporabu informacija fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti, dok je člankom 6. navedenog Zakona propisano da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

U članku 15. Zakona o pravu na pristup informacijama propisana su ograničenja pristupa informacijama.

Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak. Dakle, kada se informacija odnosi na raspolaganje javnim sredstvima, ona je automatski dostupna javnosti ukoliko ne predstavlja klasificirani podatak.

U drugostupanjskom postupku Povjerenica za informiranje je utvrdila da dostavljene informacije sadrže podatke o raspolaganju javnim sredstvima, odnosno informacije na koje se može primijeniti odredba članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama odnosno da se istima može omogućiti pristup bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa. Naime, radi se informacijama tijela javne vlasti, za koje Povjerenica za informiranje nije našla zakonskih ograničenja pristupa informacijama te je zaključeno da se istima žalitelju može omogućiti pristup u cijelosti. Pri navedenom je potrebno naglasiti da su dokumenti koje izrađuju tijela javne vlasti, a pogotovo oni koji su od nedvojbenog javnog interesa, podložni preispitivanju od strane javnosti putem instrumenata koje građanima daje ustavno pravo na pristup informacijama, razrađeno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji. 

Stoga je temeljem članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama, riješeno kao u točkama 1., 2. i 3. izreke ovog rješenja.

Nadalje, obzirom da prvostupanjsko tijelo nije u drugostupanjskom postupku dostavilo Povjerenici za informiranje sljedeće informacije koje je žalitelj zatražio u predmetnom zahtjevu: pod 1. projektna dokumentacija, 2. građevinska dozvola, 3. izvješće nadzornog inženjera za oba projekta, 4. zapisnik tehničkog pregleda (prijema izgrađenih objekata) te pod 9. grafički prikaz dijela Dalmatinske ulice koji je prilog očitovanja Općine Gradac Klasa: 022-05/13-04/989, Ur.broj: 2147-04/13-04 od 30.4.2013. godine o statusu prometne površine (dio Dalmatinske ulice) u Podaci, u tom dijelu je stoga bilo nužno poništiti osporeno rješenje i predmet vratiti prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

Naime, u postupku prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje u odnosu na gore navedene informacije Općina Gradac je prilikom rješavanja zahtjeva žalitelja pogrešno i nepotpuno utvrdilo činjenično stanje te na tako utvrđeno činjenično stanje pogrešno primijenilo odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama.

Pri rješavanju predmetnog zahtjeva prvostupanjsko tijelo prije svega mora utvrditi koje izrađene informacije koje se odnose na u gore navedenom dijelu predmetnog zahtjeva zatražene podatke ima u svom posjedu. Nadalje, prvostupanjsko tijelo treba uzeti u obzir da se zatražene informacije odnose na raspolaganje javnim sredstvima te bi trebale biti javno dostupne, sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Naime, ukoliko tijelo javne vlasti utvrdi da posjeduje izrađene tražene informacije i ako utvrdi da nema razloga za ograničenje iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama tijelo javne vlasti treba omogućiti pravo na pristup zatraženoj informaciji.

Ako tijelo javne vlasti utvrdi da za zatraženu informaciju postoje ograničenja pristupa informacijama iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama za koje je potrebno provesti test razmjernosti i javnog interesa, potrebno je postupiti  sukladno članku 16. Zakona o pravu na pristup informacijama. Test razmjernosti i javnog interesa je procjena razmjernosti između razloga za omogućavanje pristupa informaciji i razloga za ograničenje te omogućavanje pristupa informaciji ako prevladava javni interes, a pri navedenom bi se prvostupanjsko tijelo trebalo voditi Smjernicama za test razmjernosti i javnog interesa, koje su objavljene na internetskoj stranici Povjerenika za informiranje, na poveznici http://www.pristupinfo.hr/pravni-okvir/. Ukoliko zatražene informacije iz zahtjeva sadrže osobne podatke fizičkih osoba odnosno u slučaju postojanja razloga za ograničenje informacija, prvostupanjsko tijelo bi trebalo postupiti sukladno odredbi članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama kojim je propisano da ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3.  ovog članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim, osobito uzimajući u obzir da se radi o tijelu lokalne samouprave u pogledu čijeg se rada i raspolaganja sredstvima pretpostavlja nedvojbeni javni interes. U slučaju kada se korisniku omogućava djelomičan pristup informacijama (omogućavanje pristupa uz zaštitu određenih dijelova), tijelo javne vlasti je u obvezi donijeti rješenje, sukladno članku 23. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku riješeno je kao u točkama 1. i 4. izreke ovog rješenja to jest poništeno je prvostupanjsko rješenje, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar. Ukoliko se u ponovnom postupku utvrdi da je tražena informacija u posjedu tijelu javne vlasti, o mogućnosti pristupa istoj je potrebno odlučiti sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.