KLASA: 008-08/15-01/02

URBROJ: 401-01/04-15-420

Zagreb, 12.11.2015.

 

Ustanove - obrazovanje

Povjerenica za informiranje zaprimila je Vaš upit vezano za zaprimljeni zahtjev za pristup informacijama kojim se traži uvid u natječajnu dokumentaciju provedenog natječaja za izbor i imenovanje ravnatelja Škole, uvid u zapisnike Školskog odbora vezane za natječaj, dokumentaciju protukandidata. Molite da Vam odgovorimo vezano za članak 18. stavak 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, jeste li s obzirom na opsežnost dokumenata i velika traženja dužni udovoljiti  zahtjevu za pristup informacijama.

S obzirom na navedeno dajemo sljedeći odgovor.

Iz Vašeg upita nije razvidno traži li informacije osoba koja se natjecala na natječaju za izbor i imenovanje ravnatelja Škole tj. kandidat natječaja. Naime, iako ste naveli da se između ostalog traži dokumentacija protukandidata, isto se može dvojako shvatiti, da osoba (kandidat) traži dokumentaciju svog/svojih protukandidata, kao i da osoba (treća osoba) traži dokumentaciju ravnateljevog/ravnateljevih protukandidata.

Odredbom članka 1. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15) propisano je kako se odredbe ovog Zakona ne primjenjuju na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima, kojima je dostupnost informacija iz tih postupaka utvrđena propisom.

Načelno govoreći, smatramo da bi svaki kandidat natječaja ima pravo na obavijest o rezultatu natječaja te pravo uvida u natječajnu dokumentaciju, ali ne i pravo na pravljenje preslike iste radi zaštite osobnih podataka i on bi to trebao ostvariti temeljem propisa kojima se reguliraju natječaji. U tom slučaju se ne primjenjuju odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama jer je toj osobi-kandidatu dostupna informacija temeljem drugog propisa.

Za razliku od kandidata, treća osoba, bilo fizička, bilo pravna, temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama može doći do informacija u vezi nekog natječaja u tijelu javne vlasti. Naime, Zakonom o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovog Zakona.

Ograničenja prava na pristup informacijama propisana su u članku 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, pa je tako između ostalog kao ograničenje navedeno da tijelo javne vlasti može ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka. Ukoliko tijelo javne vlasti ograničava pristup zatraženoj informaciji dužno je prije donošenja odluke kod pojedinih ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama. Test razmjernosti i javnog interesa podrazumijeva da tijelo javne vlasti, kada rješava konkretni zahtjev za pristup informacijama koje su iz kategorije izuzetaka iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, procijeni hoće li omogućavanje tih informacija biti u interesu javnosti i hoće li od njihovog omogućavanja biti više koristi nego štete po zaštićene interese iz navedenog članka Zakona. Kako bi tijelo javne vlasti došlo do odluke, potrebno je pronaći ravnotežu između suprotstavljenih razloga, na temelju pojedinih okolnosti slučaja. Zakonodavac je u članku 15. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisao obvezu tijelu javne vlasti da kada tražena informacija sadrži podatak koji podliježe ograničenju, preostale dijelove informacije treba učiniti dostupnima. Dakle, tijelo javne vlasti kod rješavanja zahtjeva za pristup informacijama treba također razmotriti da li je moguće omogućiti djelomičan pristup traženoj informaciji.

Natječajna dokumentacija kandidata koji su se natjecali, a nisu izabrani, zaštićena je odredbama Zakona o zaštiti osobnih podataka, te u odnosu na tu dokumentaciju načelno govoreći ne postoji javni interes za omogućavanje iste s obzirom da se ne radi o osobama koje su zaposlene u tijelu javne vlasti, a niti se radi o potrošnji javnog novaca. U odnosu natječajnu dokumentaciju izabranog kandidata načelno govoreći postoji javni interes za omogućavanjem iste. Osobni podaci kao što su primjerice ime i prezime izabranog kandidata, njegove kvalifikacije i vještine zahtijevane raspisanim natječajem, ne bi bili zaštićeni, kao ni svi drugi osobni podaci koji se odnose na uvjete natječaja primjerice ako je uvjet natječaja bio da osoba ima hrvatsko državljanstvo, tada taj podatak ne bi u konkretnom slučaju zaštićen. Međutim, postoje i osobni podaci izabranog kandidata koji uživaju zaštitu odnosno koji se ne bi trebali omogućiti kao što su primjerice datum i mjesto rođenja, adresa stanovanja, e-mail adresa, broj telefona, osobni identifikacijski broj, bračno stanje i slično, a koje bi trebalo zaštititi i koji bi trebali biti izuzeti od dostavljanja korisniku koji je podnio zahtjev za pristup informacijama.

U odnosu na zapisnike Školskog odbora vezane za natječaj također je potrebno postupiti kako je gore navedeno, pa tako treba najprije razmotriti da li isti sadrže ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, te da li je moguće omogućiti djelomičan pristup traženim zapisnicima. Primjerice, ukoliko zapisnik Školskog odbora koji se odnosi na natječaj sadrži podatke o pojedinim kandidatima na natječaju, tada bi se na takvom zapisniku podaci svih neizabranih kandidata trebali izuzeti, a preostali dio zapisnika omogućiti ukoliko u odnosu na isti ne postoje druga ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Vezano za primjenu odredbe članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama kojom je propisano da se ne smatra zahtjevom za  pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije, mišljenja smo da bi se u konkretnom slučaju primjenjivala citirana odredba samo ako je zahtjev podnesen od strane osobe koja se natjecala i kojoj je natječajna dokumentacija dostupna temeljem drugog propisa.

U odnosu na Vaše navode da se radi o opsežnoj dokumentaciji odnosno velikom traženju ističemo kako imajući u vidu traženja drugih korisnika prava na informaciju,  natječajna dokumentacija iz natječaja za izbor i imenovanje ravnatelja škole, načelno govoreći ne bi se smatrala opsežnom dokumentacijom. Naime, pojedini korisnici od tijela javne vlasti traže određene informacije koje se odnose na čitavu godinu rada, a neke čak i na više godina rada tijela javne vlasti.