KLASA: UP/II-008-07/18-01/64

URBROJ: 401-01/06-18-2

Zagreb, 2.7.2018. godine

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... iz Svetog Križa Začretje, ........., izjavljene protiv rješenja Krapinsko-Zagorske županije KLASA: UP/I-008-02/18-01/01, URBROJ: 2140/01-04-18-1 od 16.1.2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Krapinsko-Zagorske županije KLASA: UP/I-008-02/18-01/01, URBROJ: 2140/01-04-18-1 od 16.1.2018. godine u dijelu u kojem je u točki 2. izreke odlučeno o odbijanju zahtjeva ......... u pogledu diploma službenika Krapinsko-zagorske županije.

2.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslikama diploma službenika Krapinsko-zagorske županije, na način da se na istima prekriju/zacrne datum, mjesto i država rođenja.

3.    Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Krapinsko-Zagorske županije KLASA: UP/I-008-02/18-01/01, URBROJ: 2140/01-04-18-1 od 16.1.2018. godine u preostalom dijelu, kao neosnovana.

4.    Nalaže se Krapinsko-zagorskoj županiji da postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja u roku od 30 dana od dana primitka ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Točkom 1. osporenog rješenja djelomično je odbijen zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) od 18.12.2017. godine u dijelu koji se odnosi na odgovarajuće važeće odluke o imenovanju službenika Krapinsko-zagorske županije i članova Županijske skupštine Krapinsko-zagorske županije u nadzorne odbore, upravna vijeća i školske odbore svih pravnih osoba kojih je Krapinsko-zagorska županija osnivač/suosnivač, temeljem odredbe članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, na način da su žaliteljici dostavljene tražene informacije iz kojih su vidljiva imena i prezimena imenovanih osoba sa zacrnjenim drugim osobnim podacima istih.

U točki 2. osporenog rješenja odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... od 18.12.2017. godine u dijelu u kojem su se tražile preslike diploma dužnosnika i službenika Krapinsko-zagorske županije, temeljem odredbe članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, dok je točkom 3. istog rješenja odbačen njezin zahtjev u dijelu u kojem su se tražile preslike diploma članova Županijske skupštine, temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer tijelo javne vlasti ne raspolaže zatraženim informacijama.

Protiv osporenog rješenja žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnom navodi da joj je istim samo djelomično odobren pristup traženim informacijama po zahtjevu od 18.12.2017. godine. Nadalje, navodi kako se obrazloženje istog zasniva na navodima o zaštiti osobnih podataka, unatoč činjenici da su plaće dužnosnika i službenika u županijama javne te da građani koji te plaće financiraju imaju pravo znati na koga se i kako taj novac troši. Od Povjerenice za informiranje traži da poništi navedeno rješenje i u cijelosti joj omogući pristup zatraženim informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žaliteljica 18.12.2017. godine Krapinsko-zagorskoj županiji podnijela zahtjev za pristup informacijama sljedećeg sadržaja: 1. moli sve preslike diploma svih dužnosnika i službenika Krapinsko-zagorske županije te sve odgovarajuće važeće odluke o imenovanju (i visini naknade) istih u Nadzorne odbore, Upravna vijeća i Školske odbore svih pravnih osoba u vlasništvu Krapinsko-zagorske županije; i 2. sve preslike diploma svih članova Skupštine Krapinsko-zagorske županije te sve odgovarajuće odluke o imenovanju (i visini naknade) istih u Nadzorne odbore, Upravna vijeća i Školske odbore svih pravnih osoba u vlasništvu Krapinsko-zagorske županije. Moli da se za navedene točke u ovom zahtjevu kao početni datumi uzmu datumi nastajanja i/ili zaprimanja odgovarajućih dokumenata te svi ostali potrebni datumi sve do dana podnošenja zahtjeva, jer prema Zakonu o pravu na pristup informacijama nema vremenskog ograničenja te moli da postupe u skladu sa navedenim i vremenski se vrate u prošlost koliko god je za pružanje traženih informacija potrebno.

Također, utvrđeno je da je Krapinsko-zagorska županija dopisom KLASA: 008-02/17-01/36, URBROJ: 2140/01-04-17-2 od 29.12.2017. godine obavijestila žaliteljicu o produženju roka za rješavanje predmetnog zahtjeva iz razloga što se istim traži veći broj različitih informacija i jer je tražena dokumentacija obimna.

Nadalje, utvrđeno je da je Krapinsko-zagorska županija prilikom rješavanja predmetnog zahtjeva, a prije donošenja osporenog rješenja, provela test razmjernosti i javnog interesa, o čemu u spisu postoji službena bilješka KLASA: 008-02/17-01/36, URBROJ: 2140/01-04-17-3 od 15.1.2018. godine.

UU žalbenom postupku je također utvrđeno da je Krapinsko-zagorska županija povodom predmetnog zahtjeva donijela osporeno rješenje KLASA: UP/I-008-02/18-01/01, URBROJ: 2140/01-04-18-1 od 16.1.2018. godine, kojim je u točki 1. izreke djelomično odbila isti zbog zaštite osobnih podataka (u pogledu adrese, OIB-a, datuma rođenja i sl.) te omogućila žaliteljici tražene informacije, vezano za traženje akata o imenovanju službenika Krapinsko-zagorske županije i članova Županijske skupštine Krapinsko-zagorske županije u Nadzorne odbore, Upravna vijeća i Školske odbore svih pravnih osoba kojih je Krapinsko-zagorska županija osnivač/suosnivač (11 rješenja, 1 zaključak i 1 odluka). U točki 2. izreke osporenog rješenja odbijen je predmetni zahtjev u pogledu traženja preslika diploma dužnosnika i službenika Krapinsko-zagorske županije, iz razloga što su navedene informacije zaštićene zakonom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka, a u točki 3. izreke je isti odbačen u pogledu traženja preslika diploma članova Županijske skupštine, iz razloga jer prvostupanjsko tijelo ne posjeduje zatraženu informaciju.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno je prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. Zakona o zaštiti osobnih podataka, koji je važio u vrijeme podnošenja predmetnog zahtjeva te donošenja prvostupanjskog rješenja („Narodne novine“, broj 103/03., 118/06., 41/08., 130/11., 106/12. – pročišćeni tekst) propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati (osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki ili mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet. U članku 7. stavku 1. podstavku 1. do 8. istog Zakona propisan je pravni temelj prikupljanja i obrade osobnih podataka. Odredbom članka 11. stavka 3. Zakona o zaštiti osobnih podataka propisano je da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovog Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.

Test razmjernosti i javnog interesa je procjena razmjernosti između razloga za omogućavanje pristupa informaciji i razloga za ograničenje te omogućavanje pristupa informaciji ako prevladava javni interes.

Člankom 15. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavaka 2. i 3. ovoga članka, preostali dijelovi informacije učinit će se dostupnim.

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje dostavljene su diplome službenika Krapinsko-zagorske županije te dokumentacija koja je dostavljena žaliteljici za zacrnjenim adresama imenovanih osoba, a u pogledu traženja akata o imenovanju službenika Krapinsko-zagorske županije i članova Županijske skupštine Krapinsko-zagorske županije u Nadzorne odbore, Upravna vijeća i Školske odbore svih pravnih osoba kojih je Krapinsko-zagorska županija osnivač/suosnivač.

Uvidom u dokumentaciju koja je dostavljena žaliteljici uz zaštitu određenih osobnih podataka, diplome službenika Krapinsko-zagorske županije te osporeno rješenje, utvrđeno je da isto treba djelomično poništiti i to u dijelu u kojem je u točki 2. izreke odlučeno o odbijanju zahtjeva ......... u pogledu diploma službenika Krapinsko-zagorske županije. Naime, u drugostupanjskom postupku provođenjem testa razmjernosti i javnog interesa odlučeno je da nema zapreke da se omogući pristup diplomama službenika Krapinsko-zagorske županije iz kojih bi bila vidljiva njihova imena i prezimena te zvanje, stručna sprema i datum stjecanja istih, jer se radi o informaciji koja bi radi transparentnog rada i zapošljavanja u tijelu javne vlasti trebala biti dostupna svim građanima. Budući da se u predmetnom slučaju radi o informacijama koje se tiču zaposlenja u tijelu javne vlasti koje je obveznik primjene Zakona o pravu na pristup informacijama te se radi o javnim sredstvima te podacima koje bi mogla zatražiti bilo koja fizička ili pravna osoba, primijeniti će se odredbe navedenog Zakona, na način da će se žaliteljici omogućiti informacije koje bi bile dostupne bilo kojoj fizičkoj ili pravnoj osobi koja bi ih zatražila.

Slijedom navedenog, Povjerenica za informiranje smatra da u odnosu na osobne podatke kao što su datum, mjesto i država rođenja, a koji su navedeni u točki 2. izreke ovog rješenja ne prevladava javni interes, već prevladava potreba zaštite prava na ograničenje. Naime, u konkretnom slučaju interes javnosti je zadovoljen dostavom žaliteljici diploma iz kojih se može utvrditi imena i prezimena te zvanje osoba koje su ih stekle, a dostava drugih osobnih podataka navedenih u točki 2. izreke ovog rješenja predstavljala bi nepotrebno zadiranje u privatni život tih osoba.

Osim toga, također se ističe da iz spisa predmeta ne proizlazi da su se vodile bilo kakve javne rasprave vezano za predmetne informacije, da se iste ne odnose na pitanje javnog zdravlja, javne sigurnosti ili zaštite okoliša te nije vjerojatno da bi objava traženih informacija bez ograničenja doprinijela javnom interesu u smislu ostvarivanja temeljnih vrijednosti društvenog poretka i specifičnim načelima funkcioniranja tijela javne vlasti (kao što su dobro upravljanje, zakonitost, odgovornost, integritet), pa se ne mogu niti prihvatiti žalbeni navodi žaliteljice u kojima se poziva na zaštitu javnog interesa vezano za njezino traženje u cjelini.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

S obzirom da se u predmetnom slučaju radi o većoj količini dokumentacije koju je potrebno kopirati te zaštititi određene osobne podatke, posebno se ukazuje na odredbu članka 19. Zakona o pravu na pristup informacijama prema kojemu tijela javne vlasti imaju pravo na naknadu stvarnih materijalnih troškova nastalih pružanjem informacije te dostavom informacije, a sukladno Kriterijima za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14. i 15/14.) koje je donijela Povjerenica za informiranje.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao pod točkom 1., 2. i 4. izreke.

Uvidom u dokumentaciju iz koje je razvidno tko su osobe koje su imenovane u Nadzorne odbore, Upravna vijeća i Školske odbore svih pravnih osoba kojih je Krapinsko-zagorska županija osnivač/suosnivač, a koja je dostavljena žaliteljici po njezinu zahtjevu za pristup informacijama, utvrđeno je da ista sadrži osobne podatke, pa je u žalbenom postupku i u tom dijelu ispitana pravilnost provedenog testa razmjernosti od strane prvostupanjskog tijela. Povjerenica za informiranje je zaključila da u odnosu na adrese stanovanja koje su prekrivene na aktima koji su dostavljeni žaliteljici ne prevladava javni interes, već prevladava potreba zaštite prava na ograničenje te da je u konkretnom slučaju interes javnosti zadovoljen dostavom žaliteljici dokumenata iz kojih se može vidjeti imena i prezimena imenovanih osoba, iz čega proizlazi da je prvostupanjsko tijelo postupilo u skladu s člankom 15. stavkom 2. točkom 4. i člankom 15. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama. Naime, dostavom podataka koji su prekriveni, došlo bi do nepotrebnog zadiranja u privatni život izabranih kandidata, a što žaliteljica u žalbi niti ne osporava.

Nadalje, u odnosu na traženje iz predmetnog zahtjeva koje se odnosi na diplome dužnosnika te članova Županijske skupštine, ističe se kako činjenica da lokalni dužnosnici svoje funkcije odluče obavljati profesionalno ne znači da su isti obvezni  pružati dokaze javnosti u pogledu svoje stručne spreme, radnog iskustva odnosno o tome gdje su se školovali i kada, jer se navedeno ne traži kao uvjet da budu izabrani na dužnost koju obavljaju. Naime, kako to u osporenom rješenju navodi i Krapinsko-zagorska županija, člankom 40. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine”, broj 33/01., 60/01., 129/05., 109/07., 125/08., 36/09., 150/11., 114/12.,19/13., 137/15 i 123/17), propisano je da se općinski načelnik, gradonačelnik, župan i njihov zamjenik biraju na neposrednim izborima sukladno posebnom zakonu (Zakonu o lokalnim izborima, „Narodne novine”, broj 144/12. i 121/16.), a kojim nije propisana stručna sprema, kvalifikacije i radno iskustvo kao uvjet za obavljanje izvršne vlasti u jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave. S obzirom da svaka fizička osoba ima pravo na zaštitu svojih osobnih podataka, a njih ne čini samo ime, prezime, adresa, osobni identifikacijski broj i slično već i obilježja specifična za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet. Informacija o tome gdje se i kada određen dužnosnik školovao, kao i koju stručnu spremu ima je osobni podatak koji u ovom slučaju treba zaštititi. Budući da navedena informacija nije uvjet za obavljanje dužnosti na koju su imenovani, traženje takve vrste informacije nije opravdano. Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i na ponovnu uporabu informacija fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti, a tu sigurno ne spada zadiranje u tuđe osobne podatke. Stoga je prvostupanjsko tijelo pravilno odlučilo da se zbog zaštite osobnih podataka, zatražena informacija ne može omogućiti žalitelju.

U odnosu na traženje preslika diploma članova Skupštine Krapinsko-zagorske županije, također se ističe da iste nisu preduvjet da bi netko bio izabran za člana navedene skupštine, a s obzirom da je slijedom navedene činjenice prvostupanjsko tijelo utvrdilo kako iste ne posjeduje, u žalbenom je postupku utvrđeno da je navedeno tijelo ispravno odlučilo kada je u tom dijelu odbacilo predmetni zahtjev temeljem odredbe članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Slijedom navedenog, temeljem članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku riješeno je kao u točki 3. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.