KLASA: 008-08/15-01/129

URBROJ: 401-01/01-15-02

Zagreb, 01.12.2015.

 

Ustanove – obrazovanje – Fakultet političkih znanosti

Povodom Vašeg upita kojim ste zamolili da odgovorimo koje ste podatke u vezi upisa Predsjednice Republike Hrvatske Kolinde Grabar Kitarović na doktorski studij "Politologija" na FPZG-u  obvezni dostaviti novinarima na njihovo traženje, dajemo sljedeći odgovor.

Jedno od načela Zakona o pravu na pristup  informacija („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15) je dostupnost informacija koje su u posjedu tijela javne vlasti ukoliko ne postoje zakonska ograničenja. Zakonska ograničenja su propisana odredbom članka 15. citiranog Zakona, a člankom 16. je propisano da su tijela javne vlasti prije donošenja odluke dužna provesti test razmjernosti i javnog interesa, kako bi se utvrdilo da li u konkretnom predmetu preteže javni interes u odnosu na zaštitu drugih vrijednosti primjerice zaštite osobnih podataka. Dakle, u odnosu na svaki pojedini zaprimljenih zahtjev za pristup informacijama potrebno je provesti Zakonom propisani postupak u kojem će se utvrditi da li predmetna informacija predstavlja javnu informaciju, odnosno postoje li razlozi da se informacija koja predstavlja osobnu informaciju ipak dostavi javnosti jer u odnosu na istu preteže javni interes. U nastavku dajemo naš načelan stav u odnosu na određene vrste informacija u vezi kojih ste nam postavili pitanje.

Prilikom rješavanja zahtjeva potrebno je poći od  pravnog okvira koji postoji za upis u doktorski studij u Republici Hrvatskoj  i koji se primjenjuje za sve kandidate neovisno o kojoj je osobi riječ. To je Zakon o znanstvenoj djelatnosti i visokom obrazovanju (NN 123/03, 198/03, 105/04, 174/04, 02/07, 46/07, 45/09, 63/11, 94/13, 139/13, 101/14, 60/15),  Pravilnik o doktorskim studijima na Sveučilištu u Zagrebu, Statut Fakulteta političkih znanosti, Pravilnik o poslijediplomskom studiju Fakulteta te definirani uvjeti natječaja koji se primjenjuju u konkretnom postupku.

Člankom 8. stavkom 4. Pravilnika o doktorskim studijima na Sveučilištu u Zagrebu propisano je da se imena izabranih pristupnika, njihove kvalifikacije kao i imena preporučitelja javno  objavljuju na internetskoj stranici studija. Proizlazi da je Fakultet koji provodi natječaj dužan, uz prethodno objavljen tekst natječaja, na svojoj Internet stranici objaviti rang listu koja sadrži imena i prezimena izabranih kandidata, njihove kvalifikacije (vrsta i stupanj prethodne kvalifikacije, prosjek ocjena stečen na studiju i znanje stranih jezika, sukladno uvjetima natječaja) kao i preporučitelje (autore preporuka koje je svaki kandidat bio dužan priložiti dokumentaciji). Uz navedene podatke, smatramo da je potrebno navesti i imena i prezimena članova povjerenstva koje je bilo zaduženo za provedbu natječaja.

U odnosu na ostale podatke iz natječajne dokumentacije, kao što su ocjene stečene na pojedinim predmetima završenog studija, a uzevši u obzir da se završetkom određenog akreditiranog studija stječe kvalifikacija bez obzira na upisane kolegije i stečene ocjene, smatramo da načelno ne postoji javni interes za uvid u pojedine ocjene na prethodno završenom studiju, a koji bi pretezao pred zaštitom osobnih podataka kandidata, pa čak i ako se radi o osobama koje obnašaju visoke javne dužnosti. Javni interes koji se očituje kroz kontrolu rada tijela javne vlasti i pravilnosti provedbe zakonom i podzakonskim aktima propisanih postupaka mogao bi odnijeti prevagu nad potrebnom zaštite privatnosti ako bi ocjena iz konkretnog predmeta bila uvjet na natječaju ili ako bi postojala opravdana sumnja u točnost navedenih podataka, za što u ovom konkretnom slučaju ne vidimo osnove.

U odnosu na Vaša pitanja o informacijama o samom studiju pojedinog studenta i predmetima koje upisuje, mišljenja smo da treba poći od činjenice da je program doktorskog studija, kao i svakog drugog studija, akreditiran od nadležne institucije te da u tom smislu student osim obveznih predmeta polaže i izborne predmete prema vlastitom znanstvenom interesu. Koje predmete student upisuje stvar je njegovog osobnog odabira sukladno znanstvenom interesu, obično u dogovoru s mentorom, i ne vidimo poseban javni interes koji bi nalagao objavu takvih podataka, kako bilo kojeg studenta, tako i za one studente koji ujedno obnašaju visoke javne dužnosti. Statistički podaci o broju studenta po predmetu ili opterećenju nastavnika mogli bi međutim biti dostupni javnosti s obzirom da ukazuju na rad tijela javne vlasti.

U odnosu na podatke o priznavanju stečenih ECTS bodova ranije položenih kolegija, kao i podatke o pojedinim ocjenama (s kolegija, eseja i drugih aktivnosti) stečenima na studiju za pojedinog studenta, smatramo da se ne radi o podacima javnog karaktera već o podacima o uspjehu konkretnog studenta. Javnog karaktera su statistički podaci o ukupnom broju priznatih ECTS za sve studente na pojedinim studijima ili smjerovima, kao i popis kolegija čiji se ECTS bodovi priznaju. Ocjene stečene na pojedinim kolegijima mogle bi eventualno biti relevantne nakon završetka studija, u postupcima u kojima se takvi podaci zahtijevaju u nekom drugom uređenom postupku ili pri zapošljavanju.

Smatramo da je svako tijelo javne vlasti dužno primijeniti relevantne odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama i pri odlučivanju jasno razlikovati javni interes od puke znatiželje ili interesiranja javnosti za određene osobe i njihove osobne podatke. Javni interes odnosi se primarno na zakonitost i pravilnost rada tijela javne vlasti, potrošnju javnih sredstava te pojedine društvene vrijednosti kao što su sigurnost, zdravlje, okoliš i slično. Svaka osoba, međutim, pri tome ima pravo na zaštitu osobnih podataka, sukladno čl. 37., st.1. Ustava i Zakonu o zaštiti osobnih podataka, a koji se javnosti mogu pružiti u zakonom propisanim slučajevima odnosno onda kada se provedbom Zakonom o pravu na pristup informacijama propisanog postupka u konkretnom slučaju, s obzirom na sve okolnosti slučaja, utvrdi da javni interes da se određeni osobni podaci javno objave preteže nad zaštitom osobnih podataka.