KLASA: 008-08/15-01/92
URBROJ: 401-01/04-15-02
Zagreb, 14.08.2015.
Agencija za zaštitu osobnih podataka (AZOP)
Vašim upitom ste zatražili mišljenje Povjerenika za informiranje o tome je li objava podataka zaposlenika Grada ……… u tablici koja je sastavni dio novinskog članka ……… objavljenog na portalu ……… sukladna Zakonu o pravu na pristup informacijama, a vezano za predstavku koju vam je uputio Sindikat državnih i lokalnih službenika i namještenika RH.
U vezi navedenog dajemo sljedeći odgovor.
Člankom 9. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.) propisano je načelo raspolaganja informacijom prema kojemu načelu korisnik koji raspolaže informacijom ima pravo tu informaciju javno iznositi, što podrazumijeva i javnu objavu na internetskoj stranici. Zbog toga je izuzetno važno da se prilikom rješavanja zahtjeva za pristup informacijama utvrdi postoji li zakonsko ograničenje za davanje informacija, u ovom slučaju osobnih podataka vodeći pri tome računa o testu razmjernosti i javnom interesu.
U odnosu na informacije koje se daju temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama potrebno je ukazati da tijelo javne vlasti postupa temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama na temelju pisanog ili usmenog zahtjeva, a također i proaktivnom objavom informacija koje su propisane člankom 10. navedenog Zakona. U slučaju podnošenja zahtjeva za pristup informacijama, zahtjev se mora evidentirati u službeni upisnik o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama, te o podnesenom zahtjevu za pristup informacijama u prvom stupnju odlučuje tijelo javne vlasti, a Povjerenik za informiranje u slučaju izjavljene žalbe. Napominjemo da Povjerenik za informiranje kao drugostupanjsko tijelo bez provedenog žalbenog postupka i utvrđivanja svih pravno relevantnih činjenica i dokaza ne može dati ocjenu o zakonitosti odluke tijela javne vlasti ili bez prethodno provedenog inspekcijskog postupka u kojem bi se utvrdila pravilnost primjene Zakona o pravu na pristup informacijama.
Načelno možemo iznijeti dosadašnja tumačenja i praksu u primjeni odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama, a koje se odnose se na objavu imena i prezimena, kvalifikaciji zaposlenih u tijelima javne vlasti.
U načelu, iako su imena i prezimena osoba zaposlenih u tijelu javne vlasti, primjerice u jedinici lokalne samouprave osobni podaci, mišljenja smo da isti pod određenim uvjetima ne bi bili zaštićeni jer se radi o osobama zaposlenim u tijelu javne vlasti čija se plaća isplaćuje iz javnih prihoda, proračuna i koji u pravilu odlučuju odnosno postupaju temeljem javnih ovlasti odnosno obavljaju javnu službu. Prema dosadašnjoj praksi bruto plaće, stimulacije, dodatke i druge isplate zaposlenicima u javnim institucijama predstavljaju podatke koji mogu u biti dostupni javnosti i koji su od javnog interesa.
Također je potrebno istaknuti odredbu članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama koji propisuju da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne i bez provedbe testa razmjernosti i javnog interesa.