KLASA: 008-08/15-01/02

URBROJ: 401-01/04-15-362

Zagreb, 24.09.2015.

 

Tijelo državne uprave

Povjerenica za informiranje zaprimila je Vaš upit vezano za zaprimljeni zahtjev za pristup informacijama kojim se traži dostava popisa članova Udruge ………, kao i zapisnik s njihove izvanredne sjednice Skupštine, kojeg je postavila bivša članica predmetne Udruge i nekadašnja osnivačica. Mišljenja ste da ne smijete dati popis članova jer on sadrži uz ime i prezime i ostale podatke o članovima, njihove adrese, kontakte i OIB-ove, a u odnosu na zapisnik sa Skupštine smatrate da nema zapreke da se isti omogući s obzirom da je rad udruge javan i transparentan. Molite za mišljenje.

S obzirom na navedeno dajemo sljedeći odgovor:

Člankom 25. stavkom 3. Zakona o udrugama („Narodne novine“, broj 74/14) propisano je da rješenje o upisu u registar udruga mora sadržavati: naziv, sjedište, registarski broj upisa, ciljeve i djelatnosti udruge, gospodarske djelatnosti, ako su propisane statutom, utvrđenje da udruga upisom u registar udruga stječe svojstvo pravne osobe te da će se upis u registar udruga izvršiti danom izvršnosti rješenja, ime ili naziv likvidatora udruge te imena osoba ovlaštenih za zastupanje udruge.

U članku 4. Pravilnika o sadržaju i načinu vođenja Registra udruga Republike Hrvatske i registra stranih udruga u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 4/15)  propisan je sadržaj registra udruga, pa je tako u stavku 1. točkama 16. i 17. istog članka Pravilnika propisano da se u Registar udruga, za svaku udrugu, upisuju sljedeći podaci: osobna imena i svojstvo osoba ovlaštenih za zastupanje (OIB) i trajanje mandata te osobno ime ili naziv likvidatora udruge (OIB), prebivalište ili adresa sjedišta.

Odredbama članka 20. navedenog Pravilnika propisano je da su registar udruga i registar stranih udruga javni, da su podaci upisani u registre te statut udruge i izvod iz statuta ili drugog akta iz kojeg su vidljivi ciljevi i djelatnosti strane udruge javni i da se objavljuju na mrežnoj stranici središnjeg tijela državne uprave nadležnog za opću upravu zajedno sa poveznicom na javno objavljene podatke iz Registra neprofitnih organizacija, kao i da pravo uvida u zbirke isprava ima svaka osoba koja obrazloži postojanje svojeg pravnog interesa.

Iz navedenih odredbi proizlazi da popis članova Udruge ……… i njihovi osobni podaci nisu javno dostupni. Mišljenja smo da zbog zaštite osobnih podataka ne bi trebala biti dostupna imena i prezimena članova udruge, kao ni ostali osobni podaci tih osoba. Ono što bi trebalo biti dostupno su podaci za koje je propisano da su javni. Kako je vidljivo iz odredbi članka 4. Pravilnika o sadržaju i načinu vođenja Registra udruga Republike Hrvatske i registra stranih udruga u Republici Hrvatskoj to bi primjerice bila imena i prezimena osoba ovlaštenih za zastupanje udruge.

Napominjemo da je člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.) propisano da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

U odnosu na zapisnik sa izvanredne sjednice Skupštine Udruge ……… ističemo kako se radi o informaciji koju Ured državne uprave u Županiji ……… posjeduje kao tijelo javne vlasti, a hoće li će ista biti dostupna ovisi postoje li ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama. Ukoliko tijelo javne vlasti ograničava pristup zatraženoj informaciji, dužno je prije donošenja odluke kod pojedinih ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama (npr. osobni podaci, poslovna ili profesionalna tajna) provesti test razmjernosti i javnog interesa sukladno članku 16. Zakona. Test razmjernosti i javnog interesa podrazumijeva da tijelo javne vlasti, kada rješava konkretni zahtjev za pristup informacijama koje su iz kategorije izuzetaka iz članka 15. Zakona, procijeni hoće li omogućavanje tih informacija biti u interesu javnosti i hoće li od njihovog omogućavanja biti više koristi nego štete po zaštićene interese iz navedenog članka Zakona. Kako bi tijelo javne vlasti došlo do odluke, potrebno je pronaći ravnotežu između suprotstavljenih razloga, na temelju pojedinih okolnosti slučaja.

Napominjemo da tijelo javne vlasti kod rješavanja zahtjeva za pristup informacijama treba razmotriti je li moguće korisniku omogućiti djelomičan pristup traženoj informaciji. Naime, zakonodavac je u članku 15. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisao obvezu tijelu javne vlasti kada tražena informacija sadrži podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3. ovog članka, da preostale dijelove informacije treba učiniti dostupnima. Tako se primjerice na zatraženom zapisniku mogu prekriti (zacrniti) osobni podaci i preostali dio zapisnika omogućiti, ako u odnosu na preostali dio zapisnika ne postoji ograničenje iz Zakona.

Ako ne postoji nijedno od ograničenja iz članka 15. Zakona o pravu na pristup informacijama, potrebno je korisniku omogućiti slobodan pristup traženoj informaciji.

U Vašem upitu naveli ste da informacije traži bivša članica i nekadašnja osnivačica Udruge ………, stoga ističemo da ukoliko ista iskazuje pravni interes, a traženi podaci se nalaze u zbirci isprava, utoliko ste dužni utvrditi postoji li ili ne postoji pravni interes u konkretnom slučaju i sukladno tome donijeti odluku. Naime, Pravilnikom o sadržaju i načinu vođenja Registra udruga Republike Hrvatske i Registra stranih udruga u Republici Hrvatskoj propisano je da pravo uvida u zbirke isprava ima svaka osoba koja obrazloži postojanje svojeg pravnog interesa, stoga se u tom slučaju ne bi primjenjivao Zakon o pravu na pristup informacijama.