KLASA: UP/II-008-07/18-01/369

URBROJ: 401-01/05-18-2

Zagreb, 30. 5. 2018.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ......... iz Zagreba, ........., izjavljene protiv rješenja Županijskog državnog odvjetništva u Bjelovaru, broj: PPI-DO-7/2017 od 18. 4. 2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama,  donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Županijskog državnog odvjetništva u Bjelovaru, broj: PPI-DO-7/2017 od 18. 4. 2018.godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Pobijanim rješenjem Županijskog državnog odvjetništva u Bjelovaru (u daljnjem tekstu: ŽDO Bjelovar) odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj)  od  31. 8. 2017. godine, kojim je zatražena  preslika ili skenirano mjesečno izvješće za siječanj 2015. godine, koje je tijelo javne vlasti, ŽDO Bjelovar, dostavilo višem državnom odvjetništvu. Predmetni zahtjev odbijen je temeljem članka 23. stavka 5. točke 2., u svezi članka 15. stavka 2. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što je informacija klasificirana stupnjem tajnosti.

Žalitelj je na pobijano rješenje pravovremeno izjavio žalbu, u kojoj u bitnom navodi kako izjavljuje žalbu zbog bitne povrede upravnog postupka te pogrešno i nepotpuno utvrđenog činjeničnog stanja te pogrešne primjene materijalnog prava. Žalitelj navodi kako je počinjena bitna povreda načela upravnog postupka budući da ga  tijelo javne vlasti nije upoznalo sa sadržajem mišljenja Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost (dalje u tekstu: UVNS) te sa provedbom  testa razmjernosti i javnog interesa. Žalitelj navodi kako prihvaća okolnost da je moguće da pojedini dijelovi zatražene informacije sadrže podatke čije bi neovlašteno otkrivanje naštetilo djelovanju i izvršavanju zadaća državnih tijela u obavljanju poslova javne sigurnosti ili kaznenog postupka, međutim, u tom bi slučaju u propisanom postupku tijelo trebalo razmotriti potrebu zadržavanja stupnja tajnosti. Žalitelj predlaže da se njegova žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Uvidom u spis predmeta je utvrđeno kako je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 31. 8. 2017. godine zatražio presliku ili skenirano mjesečno izvješće za siječanj 2015. godine, koje je tijelo javne vlasti, ŽDO Bjelovar, dostavilo višem državnom odvjetništvu. Budući da je ŽDO Bjelovar rješenjem, broj: PPI-DO-7/2017 od 14. 9. 2017. godine, odbilo žaliteljev zahtjev za pristup informacijama, žalitelj je uložio žalbu Povjerenici za informiranje, koja je rješenjem, KLASA: UP/II-008-07/17-01/869, URBROJ: 401-01/05-18-2 od 2. 3. 2018. godine, poništila predmetno rješenje tijela javne vlasti, te je predmet vratila na ponovno postupanje prvostupanjskom tijelu. Tijelo javne vlasti je u ponovnom postupku donijelo rješenje, broj: PPI-DO-7/2017 od 18. 4. 2018. godine, kojim je ponovno odbilo žaliteljev zahtjev.

ŽDO Bjelovar u obrazloženju pobijanog rješenja navodi kako je obveza podnošenja mjesečnih i godišnjih izvješća državnih odvjetništava određena odredbom članka 41. Zakona o državnom odvjetništvu („Narodne novine“, broj 76/09, 153/09, 116/10, 145/10, 57/11, 130/11, 72/13, 148/13, 33/15, 82/15). Odredbom članka 200. Poslovnika državnog odvjetništva („Narodne novine“, broj 5/14 i 123/15) određeno je da se mjesečno izvješće sastoji od tri dijela: prvi dio se odnosi na izvješćivanje o pravnoj i drugoj problematici, sastancima i općenito izvanpostupovnom radu, drugi dio sadrži izvješća o radu i odlukama u važnijim predmetima, treći dio izvješća sastoji se od statistički tabela o radu kaznenih i građanskoupravnih odjela uz koje se daju samo najnužniji komentari ako je to potrebno zbog velikih zaostataka ili velikog broja negativnih odluka. Nadalje se navodi kako je Glavni državni odvjetnik Republike Hrvatske općom uputom broj O-6/10-1 od 15. 12. 2010. odredio da se sva izvješća o radu nižih državnih odvjetništava tijekom godine upisuju u OGR upisnik. Zaključno, u obrazloženju se navodi kako  je sukladno zakonskim odredbama zatraženo mišljenje UVNS-a, te je nakon dobivenog mišljenja imenovana radna grupa radi provođenja testa razmjernosti i javnog interesa koja je provedbom navedenog testa jednoglasno zaključila da u konkretnom slučaju prevladavaju razlozi za ograničenjem davanja traženih podataka nad javnim interesom za omogućavanjem pristupa tim podacima. Slijedom navedenog, valjalo je zahtjev korisnika odbiti pozivom na odredbu članka 23. stavka 5. točke 2., u vezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 1. Zakona o pravu na pristup informacijama.

U okviru žalbenog postupka izvršen je uvid u mišljenje UVNS-a, KLASA: 008-01/15-01/14, URBROJ: 50439-05/22-18-385 od 13. 4. 2018. godine, koje je dano sukladno članku 16. stavku 1. Zakona o pravu na pristup informacijama. Navedenom zakonskom odredbom propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, po prethodno pribavljenom mišljenju UVNS-a, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

UVNS u navedenom mišljenju u bitnom navodi  da s obzirom da UVNS postupa sukladno članku 16. stavku 1. Zakona o pravu na pristup informacijama isključivo u pogledu informacija koje su utvrđene kao klasificirani podaci, moli ŽDO Bjelovar da za potrebe navedenog postupka dostavi na uvid tražene informacije. S tim u vezi UVNS ukazuje kako je člankom 62. stavkom 1. Poslovnika državnog odvjetništva propisano kako je klasificirani podatak onaj podatak za koji je nadležno tijelo, na temelju zakona, u propisanom postupku utvrdilo stupanj tajnosti i takvim ga označilo, kao i podatak kojeg je Republici Hrvatskoj tako označenog predala druga država, međunarodna organizacija ili institucija s kojom Republika Hrvatska surađuje (članak 2. alineja 2. Zakona o tajnosti podataka  - „Narodne novine“, broj 79/07, 86/12).

Povjerenica za informiranje je u žalbenom postupku utvrdila kako ŽDO Bjelovar nije postupio sukladno traženju UVNS-a te mu nije dostavilo na uvid tražene informacije, slijedom čega ŽDO neispravno navodi u pobijanom rješenju kako je UVNS u dostavljenom mišljenju KLASA: 008-01/15-01/14, URBROJ: 50439-05/22-18-385 od 13. 4. 2018. godine, utvrdio da su podaci koje korisnik traži u svojem zahtjevu klasificirani stupnjem tajnosti „OGRANIČENO.“

Bez obzira što je mišljenje UVNS-a neobvezujuće, ŽDO Bjelovar nije UVNS-u dostavio predmetnu informaciju, slijedom čega UVNS nije mogao u dostavljenom mišljenju utvrditi kako je informacija klasificirana stupnjem tajnosti „OGRANIČENO“,  čime je došlo do greške u proceduri rješavanja zahtjeva za pristup informacijama koje su klasificirane stupnjem tajnosti.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

Prilikom ponovnog rješavanja zahtjeva za pristup informacijama prvostupanjsko tijelo je dužno riješiti zahtjev sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, odnosno u slučaju da je informacija klasificirana stupnjem tajnosti dužno je prije provođenja testa razmjernosti i javnog interesa pribaviti mišljenje Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo je dužno utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja te ih prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti odgovarajućim dokazima, te na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja riješiti ovu upravnu stvar.  

Uputa o pravnom lijeku: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred  Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske, u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.