KLASA: UP/II-008-07/17-01/577

URBROJ: 401-01/10-18-3

Zagreb, 22. svibnja 2018. godine

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ......... iz Zadra, Sv. ........., izjavljene protiv rješenja Sveučilišta u Rijeci, Medicinskog fakulteta, KLASA: 053-01/17-01/09, URBROJ: 2170-24-04-3/MS-17-5 od 07. srpnja 2017. godine,u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

Odbija se žalba ......... izjavljena protiv rješenja Sveučilišta u Rijeci, Medicinskog fakulteta, KLASA: 053-01/17-01/09, URBROJ: 2170-24-04-3/MS-17-5 od 07. srpnja 2017. godine kao neosnovana.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama, kojim je tražio popis upisanih studenata u školsku godinu 1974/1975.,temeljem članka 23. stavka 5. točke 2. u vezi s člankom 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama,s obzirom da prvostupanjsko tijelo smatra da objavljivanje traženih informacija ne služi zaštiti javnog interesa, odnosno da u konkretnom slučaju prevladava potreba zaštite osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnom navodi da je prvostupanjsko tijelo neosnovano odbilo njegov zahtjev za pristup informacijama. Osporava stav prvostupanjskog tijela da isto nije dužno otkrivati imena bivših studenata. Navodi da je sačinjena monografija Medicinski fakultet u Rijeci u kojoj su objavljeni podaci o diplomiranim studentima za razdoblje od 1955-2005. godine. Ističe da je prvostupanjsko tijelo na internetu objavilo imena svih diplomiranih studenata od 1923. godine. Navodi da je podnio zahtjev iz razoga što želi uspostaviti kontakt s osobama s kojima je počeo studirati. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je neosnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 24. svibnja 2017. godine od prvostupanjskog tijela zatražio popis upisanih studenata u školsku godinu 1974/1975.

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje dostavljen je spis na nadležno postupanje.

Odredbom članka 15. stavkom 2. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno je prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Iz obrazloženja pobijanog rješenja u bitnom proizlazi da prvostupanjsko tijelo smatra da objavljivanje tražene informacije samo po sebi ne služi zaštiti javnog zdravlja, sigurnosti ili okoliša, ne pridonosi otkrivanju nesavjesnog poslovanja niti sukoba interesa, ne pridonosi osiguranju učinkovitijeg nadzora nad potrošnjom javnih sredstava niti zaštiti međunarodnih odnosa, kao ni ičemu drugom što bi bilo od javnog interesa, dok je s druge strane riječ o imenima i prezimenima studenata koji predstavljaju zaštićeni osobni podatak.

Navedeni stav prvostupanjskog tijela Povjerenica za informiranje prihvaća u cijelosti, a na žalbene navode treba odgovoriti sljedeće.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama test razmjernosti i javnog interesa definira se kao procjena razmjernosti između razloga za omogućavanje pristupa informaciji i razloga za ograničenje te omogućavanje pristupa informaciji ako prevladava javni interes.

Iz navedene definicije proizlazi kako se navedenim testom procjenjuje odnos između dvaju zaštićenih interesa – interesa zaštite određene informacije i interesa pružanja informacije. Važno je naglasiti da su oba interesa legitimna i predstavljaju javni interes samim time što su uređeni zakonom i priznati kao legitimni – u javnom je interesu zaštiti vrijednosti i interese koji se štite kao što je u javnom interesu pružiti korisnicima informaciju koja je u posjedu tijela javne vlasti. Stoga je svrha ocijeniti je li javni interes da se omogući pristup informaciji veći od potencijalne i vjerojatne štete koja bi nastala objavom informacije.

Naime, iako je uvidom u internetsku stranicu prvostupanjskog tijela utvrđeno da prvostupanjsko tijelo javno objavljuje podatke o rang listi studenata za pojedini smjer (primjerice podaci za 2016/2017 za diplomski studij sanitarno inženjerstvo), sama ta činjenica ne dovodi do zaključka da predmetne informacije predstavljaju informacije od javnog značaja.

Osim toga, ukazuje se na činjenicu da niti odredbe Pravilnika o studijima Sveučilišta u Rijeci od 15. veljače 2015. godine (pročišćeni tekst), koji je dostupan na linku https://www.biotech.uniri.hr/files/Dokumenti/Pravilnik_o_studijima_-_proieni_tekst.pdf u člancima 24. do 31., koji se odnose na upis na studij, ne predviđaju objavu popisa studenata koji su određene godine upisali studij, niti navedena obveza proizlazi iz odredbi Statuta Medicinskog fakulteta u Rijeci od 14. lipnja 2016. godine, koji je javno dostupan na internetskim stranicama prvostupanjskog tijela.

Naime, smisao Zakona o pravu na pristup informacijama je u tome da se omogući pristup informacijama od javnog značaja, a što je naglašeno kroz odredbu članka 9. Zakona o pravu na pristup informacijama prema kojoj korisnik takvu informaciju može javno iznositi, a u konkretnom slučaju popis osoba koji su upisali studij godine 1974/75 ne predstavlja takvu informaciju.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. Zakona o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“, broj 103/03., 118/06., 41/08., 130/11., 106/12. – pročišćeni tekst) propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati (ispitanik); osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet.

Dakle, podatak o tome je li netko upisao fakultet predstavlja osobni podatak u smislu gore navedene odredbe.

U odnosu na navode žalbe da su javno objavljeni podaci o diplomiranim studentima prvostupanjskog tijela, ističe se da navedeno nije od utjecaja na rješavanje ove pravne stvari, iz razloga što činjenica objave određenih podataka na internetu sama po sebi ne znači da za navedenu informaciju postoji javni interes, a kako je to gore navedeno, a žalitelj niti ne traži popis diplomiranih, već upisanih studenata.

Osim toga, a vezano za provedbu testa razmjernosti i javnog interesa, žalitelj se upućuje na razloge sadržane u osporenom rješenju, te se dodatno ističe da iz spisa predmeta ne proizlazi da su se vodile bilo kakve javne rasprave vezano za traženu informaciju, niti je vjerojatno da bi objava traženih informacija doprinijela javnom interesu u smislu ostvarivanja temeljnih vrijednosti društvenog poretka i specifičnim načelima funkcioniranja tijela javne vlasti (kao što su dobro upravljanje, zakonitost, odgovornost, integritet).

Također treba uzeti u obzir činjenicu da žalitelj u žalbi izričito navodi da su mu navedeni podaci potrebni radi stupanja u kontakt s navedenim osobama, iz čega je vidljivo da u konkretnom slučaju ne prevladava javni interes za traženom informacijom, već postoji isključivo osobni interes žalitelja.

Člankom 116. stavkom 1. točkom 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) propisano je da će drugostupanjsko tijelo odbiti žalbu ako utvrdi da je postupak koji je rješenju prethodio pravilno proveden i da je rješenje pravilno i na zakonu osnovano.

Slijedom navedenog, temeljem članka 116. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku riješeno je kao u izreci.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                            POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                            dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.