KLASA: UP/II-008-07/18-01/383

URBROJ: 401-01/06-18-1

Zagreb, 24.5.2018.    

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ......... iz Zagreba, ........., izjavljene protiv rješenja Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu Klasa: UP7I-035-01/18-37/1, Urbroj: 251-66-1700-18-32 od 4.4.2018. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu Klasa: UP/I-035-01/18-37/1, Urbroj: 251-66-1700-18-32 od 4.4.2018. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žalitelj) kojim je zatražio presliku zapisnika koji je vođen na komisijskom ispitu iz kolegija Uvod u termodinamiku za studenta ......... JMBAG ......... od 18.9.2017. godine, temeljem članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga jer se istim tražila informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3 istog Zakona te jer se ne radi o zahtjevu za pristup informacijama, sukladno članku 18. stavku 5. navedenog Zakona.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložilo žalbu u kojoj u bitnome navodi da rješenje pobija radi bitne povrede upravnog postupka te pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja te pogrešne primjene materijalnog prava. Navodi da je osporenim rješenjem suprotno odredbama članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama odbijen njegov zahtjev jer nije dokazao pravni interes, koji je poslao u tzv. ispravku zahtjeva od 28.3.2018. godine, a na koji se tijelo javne vlasti oglušilo i donijelo osporeno rješenje, bez da je prethodno objasnilo za koji se točno zahtjev traži ispravak nakon njegovog prvog odgovora od 26.3.2018. godine gdje je dopunio i dao informaciju na koji se točno Zapisnik i s kojeg ispita, iz kojeg je imao jedinu komisiju na cijelom studiju na dan 18.9.2018. godine. Navodi da je njegov pravni interes za traženje preslike Zapisnika eventualno pokretanje postupka radi zaštite njegovih prava. Nadalje, navodi da mu je odbijanjem zahtjeva uskraćeno zakonsko ostvarenje prava na pristup informacijama. Žalitelj također navodi kako je tijelo javne vlasti pogrešno utvrdilo činjenično stanje jer ga nije tražilo da dokazuje pravni interes nego je to nejasno pokušalo, a on je na traženje tijela javne vlasti poslao obavijest da mu nije jasno za koji se zahtjev točno traži ispravak te je na tako utvrđeno činjenično stanje pogrešno primijenilo materijalno pravo jer mu nije dostavilo traženu presliku Zapisnika sa njegovog komisijskog ispita. Navodi i da je iz svega navedenog razvidno da ne postoje razlozi za odbijanje zahtjeva i uskratu tražene informacije, pa od Povjerenice za informiranje traži da poništi osporeno rješenje i omogući mu pristup informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Iz predmetne žalbe proizlazi kako je žalitelj od Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu, dana 20.3.2018. godine tražio presliku zapisnika koji je vođen na komisijsko ispitu studenta ......... JMBAG ......... od 18.9.2017. godine. Iz iste je također razvidno da je Fakultet strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu, dopisom Klasa: UP/I-035-01/18-37/1, Urbroj: 251-66-1700-18-23 od 26.3.2018. godine pozvao žalitelja da ispravi svoj zahtjev na način da precizira u odnosu na koji predmet se traži zapisnik sa žaliteljevog komisijskog ispita te da je žalitelj podneskom od 29.3.2018. godine obavijestio tijelo javne vlasti kako mu je nejasno u pogledu kojeg zahtjeva se traži ispravak, s obzirom da je isti poziv manjkav u pogledu oznake predmetnog zahtjeva na koji se odnosi i adrese primatelja poziva. Također je utvrđeno da je postupajući po predmetnom zahtjevu, Fakultet strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu donio osporeno rješenje Klasa: UP/I-035-01/18-37/1, Urbroj: 251-66-1700-18-32 od 4.4.2018. godine, temeljem odredbe članka 23. stavka 5. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, kojim je odbio isti iz razloga jer se istim tražila informacija koja se ne smatra informacijom u smislu članka 5. stavka 1. točke 3 istog Zakona te jer se ne radi o zahtjevu za pristup informacijama, sukladno članku 18. stavku 5. navedenog Zakona.

U obrazloženju osporenog rješenja je navedena kronologija postupanja po predmetnom zahtjevu od 20.3.2018. godine te kako podnositelj zahtjeva nije dokazao pravni interes za uvidom u ispitnu dokumentaciju, a koji je propisan člankom 89. stavkom 3. Statuta Fakulteta strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu, što je navedeno tijelo javne vlasti od istog zatražilo dopisom od 28.3.2018. godine, nego je povodom tog traženja dostavio obavijest datiranu sa 29.3.2018. godine, u kojoj je potvrdio poziv na ispravak zahtjeva tijela javne vlasti od 28.3.2018. godine, navodeći u istoj da mu je nejasno koji zahtjev je potrebno ispraviti. U navedenom obrazloženju također je navedeno da se radi o žaliteljevom traženju preslike zapisnika sa njegovog komisijskog ispita, što je po mišljenju tijela javne vlasti uvid u cjelokupni spis sa navedenog ispita, pa je zaključeno da isti traži informaciju koja se ne smatra informacijom u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama odnosno da je stoga na predmetni zahtjev primjenjiva i odredba članka 18. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano kako je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili uvezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

U članku 18. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da se ne smatra zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida u cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije.

U drugostupanjskom postupku utvrđeno je da je Fakultet strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu, odbio predmetni zahtjev smatrajući da tražena informacija nije informacija u zakonskom smislu, također navodeći da se u predmetnom slučaju ne radi o zahtjevu za pristup informacijama. Uvidom u predmetni zahtjev utvrđeno je da je žalitelj zatražio zapisnik o njegovom komisijskom ispitu iz čega proizlazi da je tražio informaciju sukladno zakonskoj definiciji informacije iz članka 5. stavka 1. točke 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. S obzirom na navedeno te na činjenicu da je logična pretpostavka da ista postoji u posjedu tijela javne vlasti, Fakultet strojarstva i brodogradnje, Sveučilišta u Zagrebu nije po mišljenju Povjerenice pravilno utvrdilo činjenice odnosno pravo stanje stvari, pa je slijedom navedenog pogrešno primijenio i materijalno pravo. Stoga je osporeno rješenje nužno poništiti i vratiti predmet na prvostupanjski postupak.

Naime, Člankom 1. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kako se odredbe ovoga Zakona ne primjenjuju na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima, kojima je dostupnost informacija iz tih postupaka utvrđena propisom.

Člankom 23. stavkom 1. točkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da tijelo javne vlasti ne donosi rješenje kad obavještava korisnika da mu je kao stranki u postupku dostupnost informacija iz sudskih, upravnih i drugih na zakonu utemeljenih postupaka propisom utvrđena.

S obzirom da je žalitelj u predmetnom slučaju tražio presliku zapisnika sa svog komisijskog ispita što predstavlja uvid u osobne podatke koji se ne ostvaruje temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama, nego se navedeno pravo ostvaruje temeljem drugog propisa odnosno sukladno odredbama Zakona o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“, broj 103/03.,118/06.,41/08.,130/11. i 106/12. - pročišćeni tekst), a kako je navedeno i u rješenju Povjerenice za informiranje KLASA: UP/II-008-07/18-01/249, URBROJ: 401-01/06-18-01 od 29.3.2018. godine, kojim je odbačena kao nedopuštena žalba istog žalitelja izjavljena zbog tzv. šutnje uprave, odnosno nerješavanja predmetnog zahtjeva žalitelja od 20.3.2018. godine.

U citiranom rješenju Povjerenice za informiranje je istaknuto da se u predmetnom slučaju ne primjenjuju odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama, već odredbe drugog propisa, prema kojem je žalitelj je ovlašten tražiti uvid o podatke koje je o njemu prikupilo tijelo javne vlasti, odnosno sukladno članku 19. Zakona o zaštiti osobnih podataka.

U istom rješenju Povjerenice za informiranje KLASA: UP/II-008-07/18-01/249, URBROJ: 401-01/06-18-01 od 29.3.2018. godine istaknuto je i to da se pristup informacijama u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama odnosi na pristup javnim informacijama koje su u posjedu tijela javne vlasti i koje bi bile dostupne bilo kojoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi koja bi ih zatražila, bez iznimke, te koje nisu vezane uz pojedinačne postupke uređene posebnim propisima kao što je slučaj u ovom predmetu. Naime, ukoliko se informacija omogućuje korisnicima temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama, to bi značilo da bi bilo koji drugi korisnik trebao dobiti tu istu informaciju s obzirom da su sukladno načelu jednakosti iz članka 8. Zakona o pravu na pristup informacijama svi korisnici jednaki u ostvarivanju prava na pristup informacijama i od njih se ne traži poseban pravni interes. Upravo iz razloga što u pojedinim slučajevima treba zaštiti određene vrijednosti i prava drugih (primjerice osobni podaci), postoje posebni pravni temelji za ostvarivanja prava na pristup informacijama prema drugim posebnim propisima, koji daju samo određenoj stranci ili zainteresiranoj osobi pravni legitimitet da dođe do zatraženih informacija.

Slijedom svega navedenog je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje odluke o predmetnom zahtjevu, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku riješiti ovu upravnu stvar, posebno imajući na umu gore navedene odredbe drugog posebnog propisa koji propisuje pravo uvida u osobne podatke.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

                                                           POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

                                                           dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.