KLASA: UP/II-008-07/17-01/398

URBROJ: 401-01/10-18-6

Zagreb, 19. ožujka 2018. godine

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15) povodom žalbe ......... iz Zagreba, ........., izjavljene protiv rješenja Državnog sudbenog vijeća, Broj: PPI-8/17-2 od 16. ožujka 2017. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se odluka Državnog sudbenog vijeća, Broj: PPI-8/17-2 od 16. ožujka 2017. godine.

2.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslikama imovinske kartice suca Damira Romca od 31. siječnja 2012. i 31. ožujka 2011. godine na način da se na istim prekriju sljedeći podaci: podatak o osobnom identifikacijskom broju, rođenom prezimenu, imenu oca i majke suca, imenima i prezimenima maloljetne djece suca i njihovim osobnim identifikacijskim brojevima, osobnom identifikacijskom broju bračnog/izvanbračnog  druga suca, rođenom prezimenu bračnog/izvanbračnog druga suca, imenu oca i majke bračnog/izvanbračnog druga suca, nazivu poslodavca bračnog druga suca, podatak o vlastoručnom potpisu suca i podatak o adresi prebivališta, odnosno nekretnine u vlasništvu suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup očitovanju suca Državnom sudbenom vijeću od 07. studenog 2012. godine na način da se na istom prekriju svi podaci iz kojih se može utvrditi poslodavac bračnog/izvanbračnog druga suca, podatak o broju telefona i broju mobitela suca, te podatak o vlastoručnom potpisu suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup očitovanju suca Državnom sudbenom vijeću od 28. veljače 2013. godine na način da se na istom prekrije podatak o vlastoručnom potpisu suca, te se u tom dijelu zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup Izvješću o imovini suca od 24. veljače 2014. godine na način da se na istom prekrije podatak o imenu oca suca, te podatak o vlastoručnom potpisu suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup Izvješćima o imovini suca od 18. veljače 2015. godine, 25. veljače 2016. godine i 23. veljače 2017. godine na način da se istim prekrije podatak o vlastoručnom potpisu suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

3.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici imovinske kartice i dopunama imovinske kartice suca Damira Kosa od 26. siječnja 2012. godine, 12. veljače 2013. godine, 22. travnja 2013. godine, 26. veljače 2014. godine, 17. veljače 2015. godine, 03. ožujka 2016. godine i 01. ožujka 2017. godine na način da se istim prekriju sljedeći podaci: podatak o osobnom identifikacijskom broju suca, imenu oca i majke suca, podatak o osobnom identifikacijskom broju bračnog/izvanbračnog druga suca, rođenom prezimenu bračnog /izvanbračnog druga suca, imenu oca i majke bračnog/izvanbračnog druga suca, podatak o broju katastarske čestice    i katastarske općine u kojoj se nalazi nekretnina u vlasništvu bračnog/izvanbračnog druga te vlastoručni potpis suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup izvješćima za 2012., 2015. i 2016. godinu o ostvarenim periodičnim naknadama suca na način da se na istim prekrije podatak o vlastoručnom potpisu suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Odobrava se ......... pravo na pristup izvješću za 2013. i 2014. godinu o ostvarenim periodičnim naknadama suca.

4.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslikama imovinskih kartica suca Đure Sessa od 31. siječnja 2012. godine i 31. prosinca 2013. godine na način da se na istim prekriju sljedeći podaci:

-        na stranici 1. - podatak o osobnom identifikacijskom broju suca, rođenom prezimenu suca, imenu oca i majke navedenog suca, osobnom identifikacijskom broju bračnog/izvanbračnog druga, rođenom prezimenu bračnog/izvanbračnog druga i imenu oca i majke bračnog/izvanbračnog druga,

-        na stranici 2. – podatak o broju katastarske čestice, zemljišnoknjižnom ulošku, broju katastarske općine, imenu majke i djeda suca, te podatak o adresi stana koji se daje u najam

-        na stranici 3. – podatak o broju zemljišnoknjižnog uloška, broju poduloška, broju katastarske čestice nekretnine u vlasništvu bračnog/izvanbračnog druga, podaci o fizičkim i pravnim osobama protiv kojih se vodio postupak radi naknade štete, te u rubrici mjesečna plaća svi podaci koji opisuju o kakvoj se mirovini radi

-        na stranici 4. – podatak o vlastoručnom potpisu suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici posebnog izvješća o ostvarenim prihodima suca tijekom 2011. godine, na način da se prekriju podaci o neto iznosima isplate, te vlastoručni potpis suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici Prometa po računu za razdoblje od 01. siječnja 2012. godine do 31. prosinca 2012. godine na način da se na      istoj prekrije podatak o broju računa sucu, broju referencije, te brojevima računa u stavci „Opis“, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici posebnim izvješćima o ostvarenim prihodima tijekom 2013., 2014. i 2016. godine na način da se na istim prekrije vlastoručni potpis suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup posebnom izvješću o ostvarenim prihodima za 2015. godinu na način da se na istom prekrije podatak o neto iznosu (uz uplatitelja Vijeće Europe i EU), te podatak o vlastoručnom potpisu suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup elektroničkoj pošti od 28. listopada 2016. godine upućenoj Državnom sudbenom vijeću na način da se na istoj prekrije podatak o vlastoručnom potpisu suca te privatna e-mail adresa suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

5.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici imovinske kartice sutkinje Lane Peto Kujundžić na način da se na istoj prekriju sljedeći podaci:

-        na stranici 1. - podatak o osobnom identifikacijskom broju sutkinje, imenu oca i majke sutkinje, podatak o imenu i prezimenu maloljetnog djeteta, osobnom identifikacijskom broju bračnog/izvanbračnog druga, rođenom prezimenu bračnog/izvanbračnog druga i imenu oca i majke bračnog/izvanbračnog druga,

-        na stranici 4. – podatak o vlastoručnom potpisu suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup posebnom izvješću o promjeni u prihodima za 2014. godinu na način da se na istoj prekrije vlastoručni potpis sutkinje, te se u tom dijelu zahtjev za pristup informacijama odbija.

6.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici imovinske kartice suca Ratka Ščekića na način da se na istoj prekriju sljedeći podaci:

-        na stranici 1. – podatak o osobnom identifikacijskom broju, rođenom prezimenu, imenu oca i majke, podatak o imenu maloljetne djece, podatak o osobnom identifikacijskom broju bračnog/izvanbračnog druga, rođenom prezimenu bračnog/izvanbračnog druga, imenu oca i majke bračnog/izvanbračnog druga,

-        na stranici 4. – podatak o vlastoručnom potpisu suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici očitovanja suca Državnom sudbenom vijeću od 29. listopada 2012. godine na način da se na istom prekrije podatak o vlastoručnom potpisu suca, te se u tom dijelu zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici očitovanja suca Državnom sudbenom vijeću od 15. studenog 2012. godine na način da se na istom prekriju svi podaci koji se odnose na djecu suca i vlastoručni potpis suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici očitovanja suca Državnom sudbenom vijeću od 27. veljače 2015. godine, na način da se na istim prekrije podatak o broju ugovora o kreditu te vlastoručnom potpisu suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici posebnog izvješća o imovini suca u 2016. godini na način da se na istom prekriju adresa i vlastoručni potpis     suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

7.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup imovinskoj kartici suca Ivana Turudića na način da se na istoj prekriju sljedeći podaci:

-        na stranici 1 - podatak o osobnom identifikacijskom broju, rođenom prezimenu, imenu oca i majke, podatak o imenu maloljetne djece, podatak o osobnom identifikacijskom broju bračnog/izvanbračnog druga, rođenom prezimenu bračnog/izvanbračnog druga, imenu oca i majke bračnog/izvanbračnog druga, nazivu poslodavca bračnog/izvanbračnog druga, podatak o adresama, brojevima zemljišnoknjižnih uložaka i podatak o katastarskoj općini nekretnina u vlasništvu suca

-        na stranici 3. – podatak o vlastoručnom potpisu suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici posebnih izvješća o bitnim promjenama u imovini suca za 2012., 2013., 2014. i 2015. godinu na način da se na istim prekrije podatak o adresi, osobnom identifikacijskom broju i vlastoručnom potpisu suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici posebnog izvješća o bitnim promjenama u imovini suca tijekom 2016. godine na način da se na istom prekrije podatak o adresi, osobnom identifikacijskom broju, vlastoručnom potpisu suca, podatak o imenu majke, datumu smrti i podaci o broju spisa pod kojim se vodio ostavinski postupak, podatak o broju katastarske čestice, adresi nekretnine, broju zemljišnoknjižnog uloška i podatak o katastarskoj općini, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

8.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslikama imovinskih kartica suca Branka Hrvatina od 31. siječnja 2012. godine i 25. veljače 2013. godine na način da se na istim prekriju sljedeći podaci:

-        na stranici 1. – podatak o osobnom identifikacijskom broju, rođenom prezimenu, imenu oca i majke, podatak o imenu maloljetne djece, podatak o osobnom identifikacijskom broju bračnog/izvanbračnog druga, rođenom prezimenu bračnog/izvanbračnog druga, imenu oca i majke bračnog/izvanbračnog druga, nazivu poslodavca bračnog/izvanbračnog druga,

-        na stranici 2. – podatak o adresama nekretnina u vlasništvu suca,

-        na stranici 3. – podatak o adresi stana koji se daje u najam,

-        na stranici 4. – podatak o vlastoručnom potpisu suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici očitovanja suca Državnom sudbenom vijeću od 25. veljače 2013. godine na način da se na istom prekriju podaci o adresi i vlastoručnom potpisu suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici potvrde o isplati plaće na način da se na istoj prekriju o adresi, osobnom identifikacijskom broju suca, i svi podaci u tablici pod brojevima 4, 5, 6, 7, 8 i 9, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici Potvrde o isplaćenom primitku sucu od strane Državnog izbornog povjerenstva za 2013. godinu, na način da se na istoj prekrije podatak o adresi, osobnom identifikacijskom broju suca, te svi podaci u tablici pod brojevima 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici Potvrde o isplaćenom primitku sucu od strane Pravnog fakulteta u Zagrebu za 2013. godinu, na način da se na istoj prekrije podatak o adresi, osobnom identifikacijskom broju suca, te svi podaci u tablici pod brojevima 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici Potvrde o isplaćenom primitku sucu od strane Hrvatske gospodarske komore za 2013. godinu, na način da se na istoj prekrije podatak o adresi, osobnom identifikacijskom broju suca, te svi podaci u tablici pod brojevima 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 i 12, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici Potvrde o isplaćenom primitku sucu od strane Narodnih novina d.d. za 2013. godinu, na način da se na istoj prekrije podatak o adresi, osobnom identifikacijskom broju suca, te svi podaci u tablici pod brojevima 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici izvješća suca o bitnim promjenama u imovini za 2014. godinu na način da se na istom prekrije podatak o imenu dužnika po kreditu i vlastoručni potpis suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici izvješća suca o bitnim promjenama u imovini za 2015. godinu na način da se na istom prekrije podatak o vlastoručnom potpisu suca, te se u tom dijelu zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici izvješća suca o bitnim promjenama u imovini za 2016. godinu, na način da se na istom prekrije podatak o broju katastarske čestice i nazivu katastarske općine nekretnine u vlasništvu suca, podatak o imenu majke bračnog/izvanbračnog druga suca i vlastoručni potpis suca, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

9.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici imovinske kartice suca Marijana Svedrovića na način da se na istoj prekriju sljedeći podaci:

-        na stranici 1. – podatak o osobnom identifikacijskom broju, rođenom prezimenu, imenu oca i majke, podatak o osobnom identifikacijskom broju bračnog/izvanbračnog druga, rođenom prezimenu bračnog/izvanbračnog druga, imenu oca i majke bračnog/izvanbračnog druga, nazivu poslodavca bračnog/izvanbračnog druga, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Odobrava se ......... pravo na pristup preslici službene bilješke od 17. listopada 2012. godine.

Odobrava se ......... pravo na pristup preslici posebnog izvješća o imovini suca za 2012. godinu.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici posebnog izvješća o imovini suca za 2013. godine na način da se na istom prekrije podatak o vlastoručnom        potpisu suca, te se u tom dijelu zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici potvrde o isplaćenom primitku sucu za 2013. godinu od strane Ministarstva pravosuđa, na način da se na istoj prekrije podatak o adresi, osobnom identifikacijskom broju suca, te svi   podaci u tablici pod brojevima 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici potvrde o isplaćenom primitku sucu za 2013. godinu od Libertin naklada d.o.o. na način da se na istoj prekriju podaci o osobnom identifikacijskom broju suca, te svi podaci u tablici pod brojevima 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici posebnog izvješća o imovini suca za 2014. godine na način da se na istom prekrije podatak o vlastoručnom        potpisu suca, te se u tom dijelu zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici potvrde o isplaćenom primitku sucu za 2014. godinu od strane Ministarstva pravosuđa, na način da se na istoj prekrije podatak o adresi, osobnom identifikacijskom broju suca, te svi podaci u tablici pod brojevima 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici potvrde o isplaćenom primitku sucu za 2014. godinu od Libertin naklada d.o.o. na način da se na istoj prekriju podaci o adresi, osobnom identifikacijskom broju suca, te svi podaci u tablici pod brojevima 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici potvrde o isplaćenom primitku sucu za 2014. godinu od strane Pravosudne akademije, na način da se na istoj prekrije podatak o adresi, osobnom identifikacijskom broju suca, te svi podaci u tablici pod brojevima 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11, te se u tim dijelovima zahtjev za pristup informacijama odbija.

Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslici posebnog izvješća o imovini suca za 2015. godine na način da se na istom prekrije podatak o vlastoručnom        potpisu suca, te se u tom dijelu zahtjev za pristup informacijama odbija.

10. Nalaže se Državnom sudbenom vijeću da postupi sukladno točkama 2. do 9. ovog rješenja u roku od osam dana od dana primitka ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) za pristup informacijama, kojim je tražila uvid u imovinsku karticu sudaca Ivana Turudića, Ratka Ščekića, Lane Peto Kujundžić, Branka Hrvatina, Đure Sessa, Damira Kosa, Damira Romca i Marijana Svedrovića  temeljem članka 15. stavka 2. točke 4. u vezi s člankom 16. stavak 1. Zakona o pravu na pristup informacijama, jer po stavu prvostupanjskog tijela u konkretnom slučaju prevladava potreba zaštite osobnih podataka suca u odnosu na javni interes.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnome navodi da ulaže žalbu protiv rješenja prvostupanjskog tijela. U žalbi opisuje pojedine predmete koji su povezani sa sucima čije imovinske kartice traži na uvid. Ističe da u konkretnom slučaju prevladava javni interes za traženim informacijama. Osporava navode prvostupanjskog rješenja da bi se daljnjom obradom osobnih podataka sudaca istima nanijela šteta. Zaključno smatra da je pobijano rješenje u cijelosti nepravilno i protuzakonito. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 13. ožujka 2017. godine zatražila uvid u imovinske kartice sudaca Ivana Turudića, Ratka Ščekića, Lane Kujundžić, Branka Hrvatina, Đure Sessa, Damira Kosa, Damira Romca i Marijana Svedrovića.

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje dostavljen je spis na nadležno postupanje.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Iz obrazloženja pobijanog rješenja proizlazi da prvostupanjsko tijelo smatra da javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese sudaca ne prevladava, a da svrha koju žalitelj navodi ne opravdava sama po sebi korištenje, između ostalog, osobnih podataka sudaca.

Navedenu argumentaciju prvostupanjskog tijela nije moguće prihvatiti iz sljedećih razloga.

Sukladno članku 87. stavku 1. Zakonu o Državnom sudbenom vijeću („Narodne novine“, 116/10, 57/11, 130/11, 13/13, 28/13, 82/15) suci su obvezni u roku od 30 dana od dana prvog stupanja na dužnost podnijeti Državnom sudbenom vijeću izvješće o svojoj imovini, stalnim prihodima, te imovini svog bračnog druga i maloljetne djece sa stanjem na taj dan, a ako je tijekom obnašanja dužnosti došlo do bitne promjene, istekom godine u kojoj je promjena nastala. Stavkom 3. navedenog članka propisano je da oblik i sadržaj obrasca izvješća o imovini pravilnikom propisuje Vijeće, a stavkom 4. navedenog članka propisano je da javnost ima pravo uvida u prijavu o imovini. Sukladno stavku 5. navedenog članka Državno sudbeno vijeće je dužno u skladu s posebnim zakonom, omogućiti uvid u prijavu o imovini u roku od 8 dana od dana podnošenja pisanog zahtjeva.

Dana 01. rujna 2011. godine Državno sudbeno vijeće donijelo je Pravilnik o imovinskoj kartici suca („Narodne novine“ 104/11) kojim je u članku 6. stavku 2. navedeno da će Vijeće dopustiti uvid u imovinsku karticu suca ako zahtjev sadrži svrhu i pravni temelj za korištenje osobnih podataka sukladno Zakonu o zaštiti osobnih podataka, te vodeći računa o načelu razmjernosti, dok je stavkom 3. navedenog članka propisano da Vijeće neće dopustiti uvid u podatke čije je davanje ograničeno Zakonom o zaštiti osobnih podataka, niti u podatke koji mogu ugroziti privatnost odnosno sigurnost suca.

Temeljno načelo iz članka 18. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama je u tome da podnositelj zahtjeva nije obvezan navesti razloge zbog kojih traži pristup informacijama, što je u skladu s člankom 8. Zakona o pravu na pristup informacijama prema kojem pravo na pristup informacijama pripada svim korisnicima na jednak način i pod jednakim uvjetima. Nadalje, to znači da su razlozi koje žaliteljica navodi u svom zahtjevu irelevantni, što znači da se niti prvostupanjsko tijelo ne može pozivati na navedene razloge u osporenom rješenju. Dakle, u konkretnom slučaju zahtjev za uvid u imovinsku karticu treba tumačiti kao zahtjev za pristup informacijama te istog rješavati sukladno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama, jer žaliteljici nije omogućen pristup traženoj informaciji kao stranci u postupku sukladno članku 1. stavku 3. navedenog Zakona.

Ukoliko imovinska kartica suca sadrži zaštićene osobne podatke suca, tada se sukladno članku 15. stavku 5. Zakona o pravu na pristup informacijama preostali dijelovi informacije čine dostupnim (u konkretnom slučaju podaci o prijavi imovine), pa navedeno svakako nije razlog za odbijanje zahtjeva u cijelosti.

S obzirom na odredbu članka 87. stavka 4. Zakona o Državnom sudbenom vijeću, Povjerenica za informiranje smatra da je prvostupanjsko tijelo pogrešno primijenilo odredbu članka 16. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama. Ako sam zakon navodi da javnost ima pravo uvida u prijavu o imovini suca, tada je očito da zakon pretpostavlja da navedena informacija predstavlja informaciju od javnog značaja.

Osim toga, pogrešna primjena odredbe članka 16. stavka 2. Zakona o pravu na pristup informacijama očituje se u tome što prvostupanjsko tijelo nije stvarno razmotrilo razloge za i protiv omogućavanja informaciji, već se obrazloženje rješenja svodi na razloge za onemogućavanje pristupa traženim informacijama što svakako nije svrha testa razmjernosti i javnog interesa.

Da se radi o informacijama od javnog značaja potvrđuje i činjenica da je dana 30. travnja 2013. godine u Jutarnjem listu objavljen članak o sucima Vrhovnog suda Republike Hrvatske, te su javno objavljeni podaci o njihovoj imovini (nekretninama i pokretninama veće vrijednosti), uz naznaku podatka o plaći i honorarima u 2012. godini.

To također potvrđuje i sljedeći link na kojem su obavljeni podaci o imovini sudaca Županijskog suda u Zadru http://www.znet.hr/imovinske-kartice-sudaca/ardena-bajlo/.

Osim toga, da postoji interes javnosti za navedenim informacijama razvidno je i iz sljedećih linkova:

http://www.novilist.hr/Vijesti/Hrvatska/Ima-se-Zavirili-smo-u-imovinske-kartice-novih-ustavnih-sudaca-pristojno-su-situirani

http://www.24sata.hr/news/imovinske-kartice-2500-sudaca-u-hrvatskoj-postat-ce-javne-300628

http://www.moj-posao.net/Press-centar/Details/72418/Imovinske-kartice-sudaca-ce-biti-dostupne-javnosti/2/

Također se ističe da iz Akcijskog plana za 2017. i 2018. godinu uz Strategiju suzbijanja korupcije za razdoblje od 2015. godine do 2020. godine iz lipnja 2017. godine proizlazi da je jedna od predviđenih aktivnosti i unapređenje sustava provjere imovinskih kartica pravosudnih dužnosnika, na koji način će biti dodatno ojačana transparentnost podataka o imovini sudaca.

Uvidom u imovinske kartice sudaca utvrđeno je da iste sadrže i sljedeće osobne podatke: osobni identifikacijski broj suca, ime oca i majke navedenog suca, osobni identifikacijski broj bračnog druga suca, rođeno prezime bračnog druga suca, ime oca i majke bračnog druga suca, podatak o poslodavcu bračnog druga suca i broju ugovora o kreditu, odnosno broju police osiguranja.

U odnosu na navedene podatke Povjerenica za informiranje smatra da prevladava potreba zaštite prava na ograničenje u odnosu na javni interes, jer bi omogućavanjem pristupa podacima o osobnom identifikacijskom broju suca i bračnog druga, imenu njihovih roditelja i ostalim gore navedenim podacima predstavljalo nepotrebno zadiranje u njihov privatni život.

Osim toga, također se ističe da iz spisa predmeta ne proizlazi da bi objava navedenih osobnih podataka doprinijela javnom interesu u smislu ostvarivanja temeljnih vrijednosti društvenog poretka i specifičnim načelima funkcioniranja tijela javne vlasti (kao što su dobro upravljanje, zakonitost, odgovornost, integritet).

Ukoliko je bračni drug suca također sudac, u tom slučaju žaliteljici je omogućen pristup navedenoj informaciji, s obzirom da se radi o osobi zaposlenoj u tijelu javne vlasti.

Uvidom u spis predmeta također je utvrđeno da istom prileže i dopune imovinskih kartica, odnosno posebna izvješća o imovini, a za koje postoji obveza podnošenja od strane suca ako je tijekom obnašanja dužnosti došlo do bitnije promjene u imovini. Kako sukladno članku 7. Zakona o pravu na pristup informacijama informacije koje tijela javne vlasti daju moraju biti potpune i točne, žaliteljici se omogućuje i pristup navedenim  dopunama, odnosno posebnim izvješćima.

Također je utvrđeno da imovinske kartice sadrže i podatke o imovini sudaca na način da je točno naveden broj čestice, zemljišnoknjižni uložak/poduložak i katastarska općina u kojoj se nekretnina nalazi, te adresa nekretnine.

Iako u konkretnom slučaju nedvojbeno postoji javni interes za podacima o imovini sudaca, Povjerenica za informiranje smatra da je navedeni interes zadovoljen podacima o površini nekretnine te mjestu u kojem se nalaze, dok bi točno navođenje podatka o broju čestice, zemljišnoknjižnog uloška te katastarske općine predstavljalo nepotrebno zadiranje u privatni život suca. Naime, bit imovinskih kartica je u tome da se utvrdi je li za vrijeme obnašanja sudačke dužnosti došlo do bitnih promjena u imovini suca, a ne da se svakoj osobi omogući pristup podacima iz koje bi se mogla utvrditi adresa nekretnine u vlasništvu suca, imajući u vidu činjenicu da se informacije koje su dobivene primjenom Zakona o pravu na pristup informacijama mogu javno iznositi.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) u vezi s člankom 15. stavkom 5. i člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u izreci.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.