KLASA: UP/II-008-07/17-01/928

URBROJ: 401-01/11-18-2

Zagreb, 29. ožujka 2018. godine

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe ......... iz Slavonskog Broda, ........., izjavljene protiv rješenja Hrvatske obrtničke komore Broj: 13-745-4671/1-9-2017 od 4. rujna 2017. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Hrvatske obrtničke komore Broj: 13-745-4671/1-9-2017 od 4. rujna 2017. godine.

2.    Predmet se dostavlja prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbačen je zahtjev za pristup informacijama ......... (u daljnjem tekstu: žaliteljica) kojim je od Hrvatske obrtničke komore zatražila: važeći Pravilnik o ustrojstvu, načinu rada i sistematizaciji radnih mjesta u Obrtničkoj komori Brodsko-posavske županije, zapisnik sa sjednice upravnog odbora Obrtničke komore Brodsko-posavske županije na kojoj je isti donesen i zapisnik sa sjednice upravnog odbora Obrtničke komore Brodsko-posavske županije održane 1. ožujka 2017. godine, temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnome navodi da je tijelo javne vlasti suprotno odredbama Zakona o pravu na pristup informacijama odbilo njezin zahtjev zbog neobveznosti Obrtničke komore Brodsko-posavske županije da postupa prema Zakonu o pravu na pristup informacijama. Nadalje, navodi da izjavljuje žalbu zbog nepotpuno i pogrešno utvrđenog činjeničnog stanja jer Obrtnička komora Brodsko-posavske županije jest obveznik Zakona o pravu na pristup informacijama te da je Zakonom o obrtu propisano da su područne obrtničke komore članovi Hrvatske obrtničke komore i zajedno čine jedinstveni sustav organiziranosti obrta. Također, navodi da je prema Statutu Hrvatske obrtničke komore definirano da je područna obrtnička komora član Hrvatske obrtničke komore i da pravnu osobnost stječe danom upisa u registar područnih obrtničkih komora koji vodi Hrvatska obrtnička komora. Ističe da je vidljivo da ne postoje razlozi za odbijanje njezinog zahtjeva. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da je žaliteljica zahtjevom za pristup informacijama od 10. srpnja 2017. godine od Hrvatske obrtničke komore zatražila sljedeće informacije: važeći Pravilnik o ustrojstvu, načinu rada i sistematizaciji radnih mjesta u Obrtničkoj komori Brodsko-posavske županije, zapisnik sa sjednice upravnog odbora Obrtničke komore Brodsko-posavske županije na kojoj je isti donesen i zapisnik sa sjednice upravnog odbora Obrtničke komore Brodsko-posavske županije održane 1. ožujka 2017. godine. Nadalje, razvidno je da je Hrvatska obrtnička komora postupajući po predmetnom zahtjevu žaliteljice temeljem članka 23. stavka 4. Zakona o pravu na pristup informacijama rješenje Broj: 13-745-4671/1-9-2017 od 4. rujna 2017. godine kojim se odbacuje zahtjev žaliteljice.

U obrazloženju pobijanog rješenja navodi se da Hrvatska obrtnička komora nije donosilac dokumenata koje je žaliteljica zatražila zahtjevom za pristup informacijama, već je to Obrtnička komora Brodsko-posavske županije koja je samostalna pravna osoba i koja ima svoja tijela upravljanja koji samostalno donose navedene akte. Nadalje, navodi se da Obrtnička komora Brodsko-posavske županije nije pravna osoba s javnim ovlastima i nije obveznik pružanja informacija sukladno Zakonu o pravu na pristup informacijama, pa stoga zahtjev žaliteljice nije ustupljen istoj na nadležno postupanje.

Člankom 23. stavkom 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbaciti zahtjev ako ne posjeduje informaciju te nema saznanja gdje se informacija nalazi.

Člankom 72. Zakona o obrtu („Narodne novine“, broj 143/13) propisano je da udruženja obrtnika, područne obrtničke komore i Hrvatska obrtnička komora čine jedinstveni sustav organiziranosti obrta. Nadalje, člankom 75. stavkom 3. citiranog Zakona propisano je da su područne komore članovi Hrvatske obrtničke komore.

Prije donošenja rješenja nadležno tijelo mora utvrditi pravo stanje stvari i u tu svrhu utvrditi sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, pridržavajući se pri tome pravila koja vrijede za dokazni postupak. Prema ocjeni Povjerenice za informiranje  u ovom slučaju činjenično stanje nije u potpunosti, a niti pravilno utvrđeno jer činjenice koje se nalaze u spisima ovog predmeta nisu argumentirane odnosno potkrijepljene odgovarajućim dokazima.

Naime, područne obrtničke komore ne predstavljaju tijela javne vlasti sukladno članku 5. točki 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, već su dio jedinstvenog komorskog sustava iz članka 72. stavka 1. Zakona o obrtu  te su, sukladno odredbi članka 75. stavka 3. citiranog Zakona, članovi Hrvatske obrtničke komore. Stoga Hrvatska obrtnička komora u pobijanom rješenju ispravno zaključuje da žaliteljičin zahtjev nije temeljem članka 21. Zakona o pravu na pristup informacijama trebalo ustupiti Obrtničkoj komori Osječko-baranjske županije, no pogrešno zaključuje da je zahtjev podnositeljice trebalo odbaciti jer Hrvatska obrtnička komora nije donosilac traženih dokumenata, zanemarujući pri tom gore navedenu činjenicu da su područne obrtničke komore dio jedinstvenog komorskog sustava i da je Hrvatska obrtnička komora, kao krovna organizacija, dužna postupati po zahtjevima koji se odnose na područne obrtničke komore kao njezine članove.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 2. Zakona o općem upravnom postupku, riješeno kao u izreci rješenja, a predmet se zbog prirode upravne stvari dostavlja na ponovni postupak prvostupanjskom tijelu.

U ponovnom postupku prvostupanjsko tijelo dužno je utvrditi sve činjenice koje su važne za donošenje zakonitog i pravilnog rješenja, činjenice prikazati u spisima predmeta i potkrijepiti ih odgovarajućim dokazima, te utvrditi mogu li se preslike zatraženih informacija ili određenih dijelova zatraženih informacija temeljem odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama dostaviti žalitelju na način na koji je to zatraženo i na temelju tako utvrđenog činjeničnog stanja, nakon primitka rješenja u zakonskom roku  riješiti ovu upravnu stvar.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.