KLASA: UP/II-008-07/18-01/75

URBROJ: 401-01/06-18-3

Zagreb, 16.3.2018. godine

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15), povodom žalbe ......... iz Svetog Križa Začretje, ........., izjavljene protiv rješenja Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Krapinsko-zagorske županije, Broj: 01-4/2-2018 od 4.1.2018. godine  u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Krapinsko-zagorske županije, Broj: 01-4/2-2018 od 4.1.2018. godine.

2.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslikama sljedećih dokumenata:

-        Ugovora o radu na neodređeno vrijeme između Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Krapinsko-zagorske županije i Tomislava Jadana, Broj: MB-96/2010 od 2.8.2010. godine, na način da se na istom prekrije OIB, jedinstveni matični broj i adresa Tomislava Jadana te se u tom dijelu zahtjev za pristup informacijama odbija;

-        Aneksa ugovora o radu na neodređeno vrijeme Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Krapinsko-zagorske županije i Tomislava Jadana, Broj: MB-96/2012 od 26.1.2012. godine, na način da se na istom prekrije OIB i adresa Tomislava Jadana te se u tom dijelu zahtjev za pristup informacijama odbija;

-        Aneksa ugovora o radu na neodređeno vrijeme Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Krapinsko-zagorske županije i Tomislava Jadana, Broj: MB-96/2014 od 25.7.2014. godine, na način da se na istom prekrije OIB i adresa Tomislava Jadana te se u tom dijelu zahtjev za pristup informacijama odbija.

3.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslikama platnih listića/obračunskih isprava za isplatu plaće za Tomislava Jadana za razdoblje od kolovoza 2010. godine do siječnja 2018. godine, na način da se omogući pristup nazivu, adresi, OIB-u i broju računa tijela javne vlasti koje isplaćuje plaću, imenu i prezimenu osobe na koju glasi obračunska lista plaće, mjesecu isplate plaće, osnovici plaće, satnici plaće, osnovnoj plaći, fondu sati, redovnom radu, blagdanu, posebnim uvjetima rada, iznosu bruto plaće, iznosu božićnice, iznosu naknade za godišnji odmor, dok se ostali podaci u obračunskim ispravama za isplatu plaće/platnim listićima moraju prekriti, a u kojem dijelu se odbija zahtjev za pristup informacijama.

4.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslikama dokumentacije koja sadrži podatke o isplatama troškova za službena putovanja na seminare i edukacije Tomislava Jadana (isplatnice, putni nalozi, putni računi/obračuni putnih troškova, dnevnice, smještaj, preslike računa o plaćenim kotizacijama i preslike računa o plaćenom smještaju), u razdoblju od kolovoza 2010. godine do siječnja 2018. godine, na način da se na istima prekrije adresa Tomislava Jadana.

5.    Djelomično se odobrava ......... pravo na pristup preslikama Izjave o prijevozu Tomislava Jadana od 15.1.2018. godine o adresi s koje redovito dolazi na posao i Izjave o prebivalištu od 14.11.2011. godine, na način da se na istima prekriju podaci o adresi Tomislava Jadana, te se u tom dijelu zahtjev za pristup informacijama odbija.

6.    U pogledu podataka o isplatama troškova prijevoza na i s radnog mjesta Tomislavu Jadanu predmet se vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak.

7.    Odbacuje se zahtjev ......... u pogledu traženja preslika odobrenja Zavoda za javno zdravstvo Krapinsko-zagorske županije Tomislavu Jadanu za rad kod drugih pravnih/fizičkih osoba.

8.    Nalaže se Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo Krapinsko-zagorske županije da postupi sukladno točkama 2. do 6. izreke ovog rješenja u roku od 8 dana od dana primitka ovog       rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ......... (dalje u tekstu: žaliteljica), kojim je tražila podatke o svim ugovorima o radu, odobrenjima za rad kod drugih poslodavaca, svim dokumentima iz kojih su vidljivi svi nastali troškovi koje je Zavod za javno zdravstvo Krapinsko-zagorske županije (dalje u tekstu: Zavod) podmirio u korist Tomislava Jadana (redovna plaća, službena putovanja, edukacije, seminari, predavanja, konferencije, pozvana predavanja, putni troškovi, izjave o načinu ostvarivanja prava na naknadu za javni prijevoz, izjave o adresi stanovanja s koje zaposlenik dolazi na posao), temeljem članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, s obzirom da prvostupanjsko tijelo smatra da je predmetna informacija zaštićena propisom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka.

Protiv navedenog rješenja žaliteljica je pravovremeno uložila žalbu u kojoj u bitnom navodi da je istim u cijelosti odbijen njezin zahtjev za pristup informacijama od 30.11.2017. godine. Nadalje, žaliteljica navodi kako  se osporeno rješenje temelji na obrazloženju da se radi o zaštiti osobnih podataka, unatoč činjenici da su plaće u javnom sektoru javne te da građani Republike Hrvatske financiraju iste te imaju pravo znati kako se isti novac troši. Od Povjerenice za informiranje traži da poništi osporeno rješenje i u cijelosti joj omogući pristup zatraženim informacijama. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je djelomično osnovana.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žaliteljica 30.11.2017. godine Zavodu podnijela zahtjev za pristup informacijama sljedećeg sadržaja: 1. sve preslike sklopljenih ugovora o radu i njihove izmjene između Zavoda i gospodina Tomislava Jadana; 2. sve preslike svih izdanih odobrenja za rad kod drugih pravnih i/ili fizičkih osoba za gospodina tomislava Jadana; i 3. Sve preslike odgovarajućih dokumenata iz kojih su vidljivi svi nastali troškovi koje je podmirio Zavod, a u korist gospodina Tomislava Jadana (kao što je redovita plaća (isplatni listići), službena putovanja (inozemna i tuzemna), edukacije (inozemne i tuzemne), seminari (inozemni i tuzemni), predavanja (inozemna i tuzemna), konferencije (inozemne i tuzemne), pozvana predavanja (inozemna i tuzemna), putni troškovi (svi odgovarajući dokumenti koji pravdaju nastale troškove za upotrebu svih službenih vozila Zavoda u tuzemstvu i inozemstvu, svi odgovarajući dokumenti koji pravdaju nastale troškove za upotrebu svih vrsta javnih prijevoznih sredstava u tuzemstvu i inozemstvu), izjave o načinu ostvarivanja prava na naknadu za prijevoz, izjave  o adresi stanovanja s koje zaposlenik najčešće dolazi na posao i odlazi s posla i sve ostalo. Također je utvrđeno da je Zavod povodom predmetnog zahtjeva, nakon provedenog testa razmjernosti i javnog interesa donio osporeno rješenje kojim je odbio isti zahtjev temeljem članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što je predmetna informacija zaštićena propisom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka.

Povjerenici za informiranje je u žalbenom postupku dopisom Zavoda Broj: 01-39/2-2018. od 2.2.2018. godine dostavljen je spis na nadležno postupanje po žalbi žaliteljice, a u sklopu kojeg je dostavljena sljedeća dokumentacija koja je predmet ovog postupka: preslike sklopljenih ugovora o radu i anekse ugovora o radu za Tomislava Jadana, preslike izjava o adresi stanovanja s koje Tomislav Jadan dolazi na posao, preslika izjave o načinu ostvarivanja naknade za prijevoz za Tomislava Jadana, preslike svih obračunskih isprava za isplatu plaće od dana početka rada Tomislava Jadana u Zavodu do 12. mjeseca 2017. godine, preslike putnih naloga iz kojih se vide svi troškovi službenih putovanja (seminari, edukacije)- dnevnice, smještaj, službeni automobil, za čitavo vrijeme rada Tomislava Jadana u Zavoda, preslike računa o plaćenim kotizacijama za seminare/edukacije za čitavo vrijeme rada Tomislava Jadana u Zavodu, i preslike računa o plaćenom smještaju za vrijeme službenih putovanja za čitavo vrijeme rada Tomislava Jadana u Zavodu. U citiranom dopisu Zavoda kojim je dostavljen spis predmeta, navedeno tijelo javne vlasti se očitovalo kako nisu dostavljene preslike odobrenja za rad kod drugih pravnih/fizičkih osoba jer Zavod nije izdavao takva odobrenja Tomislavu Jadanu.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka.

Člankom 16. stavkom 1. istog Zakona propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, dužno je prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Vlasnik informacije iz članka 15. stavka 2. točke 1. ovog Zakona, po prethodno pribavljenom mišljenju Ureda vijeća za nacionalnu sigurnost, dužan je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je da je kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavaka 2., 3. i 4. Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Iz obrazloženja pobijanog rješenja u bitnom proizlazi da prvostupanjsko tijelo smatra da su zatraženi podaci zaštićeni zakonom kojim se uređuje zaštita osobnih podataka.

Navedeni zaključak prvostupanjskog tijela nije moguće prihvatiti iz sljedećeg razloga.

Naime, sama činjenica što tražene informacije sadrže zaštićene osobne podatke ne može biti razlog za odbijanje zahtjeva za pristup informacijama u cijelosti, posebno imajući u vidu odredbu članka 15. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama kojim je propisano da će se preostali dijelovi informacije učinit dostupnim, ako tražena informacija sadrži i podatak koji podliježe ograničenju iz stavka 2. i 3. ovog članka.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da se u istom nalazi Službena bilješka-Zapisnik sa sastanka Povjerenstva za provedbu testa razmjernosti i javnog interesa Broj: 01-4/2-2017. od 3.2.2018. godine. Što se tiče provedenog testa razmjernosti i javnog interesa, uvidom u isti je utvrđeno da u istom nisu stvarno analizirani razlozi za i protiv omogućavanja pristupa traženoj informaciji, a svrha istog svakako nije pronaći samo razloge za onemogućivanje pristupa informacijama.

Slijedom navedenog, u pogledu informacija navedenih u točkama 2. do 5. izreke ovog rješenja utvrđeno je da se radi o informacijama koje se odnose na zaposlenika tijela javne vlasti, sklopljene ugovore i potrošnju financijskih sredstava prvostupanjskog tijela u odnosu na istog zaposlenika, isplatu plaće i drugih davanja, a za koje informacije nedvojbeno postoji javni interes. Naime, informacije o ravnatelju Zavoda za javno zdravstvo Krapinsko–zagorske županije, kao zdravstvene ustanove osnovane Odlukom poglavarstva Krapinsko-zagorske županije, ulaze u krug informacija za koje su građani posebno zainteresirani, s obzirom na to da ravnatelj navedene ustanove organizira i vodi poslovanje, predstavlja i zastupa istu i odgovoran je za zakonitost rada navedene ustanove. Nadalje, ravnatelj uz Upravno vijeće iste predstavlja hijerarhijski najviše tijelo Zavoda za javno zdravstvo Krapinsko–zagorske županije, stoga informacije o troškovima koje navedena ustanova podmiruje u korist ravnatelja predstavljaju presudan razlog u donošenju odluke o omogućavanju pristupa traženim informacijama.

Međutim, na dio tih informacija može se primijeniti ograničenje pristupa informacijama iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Člankom 2. stavkom 1. točkom 1. Zakona o zaštiti osobnih podataka („Narodne novine“, broj 103/03., 118/06., 41/08., 130/11., 106/12. – pročišćeni tekst) propisano je da je osobni podatak svaka informacija koja se odnosi na identificiranu fizičku osobu ili fizičku osobu koja se može identificirati (ispitanik); osoba koja se može identificirati je osoba čiji se identitet može utvrditi izravno ili neizravno, posebno na osnovi identifikacijskog broja ili jednog ili više obilježja specifičnih za njezin fizički, psihološki, mentalni, gospodarski, kulturni ili socijalni identitet. Odredbom članka  7. stavka 1. podstavka 1. do 8. istog Zakona propisani su  pravni temelji prikupljanja i obrade osobnih podataka, dok je u članku 11. stavku 3. Zakona o zaštiti osobnih podataka propisano da je zabranjeno davanje osobnih podataka na korištenje drugim primateljima za čiju obradu, odnosno korištenje nisu ovlašteni prema odredbama članka 7. i članka 8. stavka 2. ovoga Zakona te ako je svrha za koju se osobni podaci traže na korištenje suprotna odredbi članka 6. stavka 2. i 3. ovoga Zakona.

Slijedom navedenog, Povjerenica za informiranje smatra da u odnosu na osobne podatke kao što su osobni identifikacijski broj, jedinstveni matični broj građana, adresa te ostale podatke navedene u točkama 2. do 5. izreke ovog rješenja ne prevladava javni interes, već prevladava potreba zaštite prava na ograničenje. Naime, u konkretnom slučaju interes javnosti je zadovoljen dostavom žalitelju dokumenata iz kojih se može utvrditi ime i prezime zaposlenika i raspolaganje javnim sredstvima u odnosu na istog, a dostava drugih osobnih podataka navedenih u točkama 2. do 5. izreke ovog rješenja predstavljala bi nepotrebno zadiranje u privatni život zaposlenika prvostupanjskog tijela.

Napominje se da pri omogućavanju pristupa informacijama tijela javne vlasti trebaju imati u vidu odredbu članka 19. Zakona o pravu na pristup informacijama prema kojemu tijela javne vlasti imaju pravo na naknadu stvarnih materijalnih troškova nastalih pružanjem informacije te dostavom informacije, a sukladno Kriterijima za određivanje visine naknade stvarnih materijalnih troškova i troškova dostave informacije („Narodne novine“, broj 12/14. i 15/14.), koje je donijela Povjerenica za informiranje.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji.

Slijedom navedenog, valjalo je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“ 47/09) u vezi s člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješiti kao u točkama 1. do 5. i točki 8. izreke ovog rješenja.

Što se tiče dijela zahtjeva u kojem je žaliteljica zatražila preslike svih odobrenja Zavoda za rad kod drugih pravnih ili fizičkih osoba za Tomislava Jadana, ističe se kako se Zavod u dopisu Broj: 01-39/2-2018. od 2.2.2018. godine, a kojim je Povjerenici za informiranje dostavljen spis predmeta, očitovao kako nisu dostavljene preslike odobrenja za rad kod drugih pravnih/fizičkih osoba jer Zavod nije izdavao takva odobrenja Tomislavu Jadanu.

Uzimajući u obzir navedeno, proizlazi da prvostupanjsko tijelo ne posjeduje navedene informacije odnosno kako iste ne postoje, a iz kojeg razloga je sukladno članku 23. stavku 4. Zakona o pravu na pristup informacijama trebalo odbaciti zahtjev žalitelja u tom dijelu.

Stoga je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao pod točkom 6. izreke ovog rješenja.

Osim navedenog, budući da iz dostavljene dokumentacije u spisu nisu vidljivi podaci o isplatama troškova prijevoza Tomislavu Jadanu na ime putovanja na i s radnog mjesta, a koji su se također tražili u predmetnom zahtjevu za pristup informacijama, predmet se u tom dijelu vraća prvostupanjskom tijelu na ponovni postupak, sukladno članku 117. stavku 2. Zakona o općem upravnom postupku.

Stoga je sukladno članku 117. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao pod točkom 7. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.