KLASA: 008-08/15-01/02

URBROJ: 401-01/04-15-281

Zagreb, 14.07.2015.

 

Korisnik

Povjerenica za informiranje zaprimila je Vaš upit u kojem Vas zanima imaju li roditelji djece koja nisu upisana u vrtić pravo uvida u dokumentaciju za drugu djecu koja su upisana, a kako bi mogli utvrditi koje to uvjete više ispunjavaju upisana od neupisane djece.

S obzirom na navedeno dajemo sljedeći odgovor.

Člankom 1. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.) propisano je da se odredbe ovog Zakona ne primjenjuju na stranke u sudskim, upravnim i drugim na zakonu utemeljenim postupcima, kojima je dostupnost informacija iz tih postupaka utvrđena propisom.

U članku 40. Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju („Narodne novine”, broj 10/97, 107/07 i 94/13) propisano je da dječji vrtić ima statut i druge opće akte. Statutom dječjeg vrtića pobliže se uređuju ustrojstvo, ovlasti i način odlučivanja pojedinih tijela, vrste i trajanje pojedinih programa, uvjeti i način davanja usluga, radno vrijeme dječjeg vrtića, javnost rada te druga pitanja važna za obavljanje djelatnosti i poslovanja dječjeg vrtića. Pravilnikom o unutarnjem ustrojstvu i načinu rada dječjeg vrtića pobliže se uređuje unutarnje ustrojstvo te način obavljanja djelatnosti dječjeg vrtića kao javne službe. Dječji vrtić ima i druge opće akte u skladu sa zakonom, aktom o osnivanju i statutom ustanove.

Člankom 1.a Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju propisano je da kao  javne ovlasti dječji vrtić obavlja sljedeće poslove: upise djece u dječji vrtić i ispise djece iz dječjeg vrtića s vođenjem odgovarajuće dokumentacije, izdavanje potvrda i mišljenja,upisivanje podataka o dječjem vrtiću u zajednički elektronički upisnik. Stavkom 2. istog članka Zakona propisano je kada dječji vrtić u vezi s poslovima iz stavka 1. ovoga članka ili drugim poslovima koje obavlja kao javne ovlasti, odlučuje o pravu, obvezi ili pravnom interesu djeteta, roditelja ili skrbnika ili druge fizičke ili pravne osobe, dužan je postupati prema odredbama zakona kojim se uređuje opći upravni postupak.

Člankom 84. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) propisano je da stranke i druge osobe koje dokažu pravni interes imaju pravo obavijestiti se o tijeku postupka i razgledati spis predmeta te o svom trošku umnožiti akte iz spisa, osim zapisnika o vijećanju i glasovanju članova kolegijalnih tijela, nacrta rješenja i drugih akata koji su propisima označeni određenim stupnjem tajnosti ili ako je to protivno interesu stranke ili trećih osoba.

Dakle, u slučajevima kada roditelji traže uvid u dokumentaciju druge djece, u konkretnom slučaju vezano za upis, ne primjenjuju se odredbe Zakona o pravu na pristup informacijama, već se primjenjuju pravila posebnih propisa koja, između ostalog, uređuju i prava stranaka (sudionika) tog postupka ili drugih zainteresiranih osoba.

U odnosu na Zakon o pravu na pristup informacijama, napominjemo da je člankom 8. stavkom 1. navedenog Zakona propisano da pravo na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija propada svim korisnicima na jednak način i pod jednakim uvjetima te da su korisnici ravnopravni u njegovom ostvarivanju. Ukoliko bi vrtić kao tijelo javne vlasti temeljem Zakona o pravu na pristup informacijama omogućio roditelju uvid u dokumentaciju druge djece, utoliko bi te iste informacije trebao omogućiti i bilo kojem drugom korisniku prava na informaciju koji bi zatražio te iste informacije i koji bi te informacije onda mogao javno objaviti, a što nije moguće zbog zaštite osobnih podataka sudionika u postupku upisa djece. Dokumentacija koja sadrži podatke o djeci se ne može smatrati javnom informacijom koju bi svaka fizička ili pravna osoba mogla zatražiti. Informacije koje bi trebale biti javne su primjerice Statut vrtića, Pravilnik u upisu, Kriteriji vrednovanja i slično, a nikako dokumentacija koja sadrži tuđe osobne podatke, osobito djece.

Ukoliko smatrate da se radi o nepravilnostima vezano za provedeni postupak upisa možete se obratiti nadležnoj inspekciji ili osnivaču vrtića.