KLASA: 008-08/15-01/02

URBROJ: 401-01/06-15-459

Zagreb, 18.12.2015.

 

Ustanove - obrazovanje

Povjerenica za informiranje zaprimila je Vaš upit u kojem navodite da ste zaprimili zahtjeve za provjerom vjerodostojnosti svjedodžbi za određene osobe te da ih rješavate na način da izvršavate uvid u matične knjige učenika Vaše škole i nakon toga izdajete potvrde o vjerodostojnosti svjedodžbe.

Navedeno traženje korisnika koje ste naveli ne ulazi u područje primjene Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine" broj 25/13. i 85/15.), odnosno ne predstavlja zahtjev za pristup informacijama. Naime, sukladno članku 5. stavku 1. točki 3. Zakona propisano je da je „informacija“ svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea, registra, neovisno o načinu na koji je prikazan  (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti. Sukladno citiranoj odredbi, pristup informaciji pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji i ne predstavlja dužnost tijela javne vlasti da ulaže dodatni trud, povezuje, tumači, odnosno stvara novu informaciju. Dakle, tražena informacija u trenutku kada je zatražena morala bi biti izrađena te bi tijelo javne vlasti o zahtjevu za takvom informacijom tada trebalo odlučiti sukladno članku 23. navedenog Zakona, vodeći o razlozima za moguća ograničenja pristupu informaciji, koja su propisana člankom 15. istog Zakona.

Nadalje, člankom 18. stavkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da se ne smatra zahtjevom za pristup informacijama traženje uvida uz cjelokupni spis predmeta, objašnjenja ili uputa vezanih uz ostvarivanje nekog prava ili izvršavanje obveze, izrade analize ili tumačenja nekog propisa, kao ni stvaranje nove informacije.

Dakle, sukladno navedenom zahtjevi za provjerom vjerodostojnosti svjedodžbi nisu zahtjevi za pristup informacijama.

Ujedno, svrha Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti kontrolu rada i jačati odgovornost tijela javne vlasti, a pružanje određenih usluga odnosno izdavanje potvrda ne smatra se informacijama u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama.

Također, smatramo potrebnim napomenuti kako je člankom 159. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine" broj 47/09. ) uređeno izdavanje potvrda o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija. Tako je u stavku 1. navedenog članka propisano da javnopravna tijela izdaju potvrde. Potvrdama se smatraju i uvjerenja, izvadci i druge javne isprave o činjenicama o kojima javnopravna tijela vode službenu evidenciju. Stavkom 2. istog članka je propisano da se potvrde o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija izdaju u skladu s podacima iz službene evidencije te da su takve potvrde javne isprave.

Dakle, i sami u Vašem upitu navodite da provjeru vjerodostojnosti svjedodžbi vršite po već postojećem postupku te o istom izdajete potvrde pa se slijedom navedenog isti zahtjevi ne smatraju zahtjevima za pristup informacijama.

Isto tako, vezano za navod iz Vašeg upita o tome kako ste zaprimili zahtjev za provjerom vjerodostojnosti svjedodžbe putem telefona, napominjemo da se radi o izdavanju potvrde o osobnim podacima fizičkih osoba. Slijedom navedenog, kod izdavanja potvrda koje nisu za sebe zatražile fizičke osobe, nego se traženja koja navodite tiču drugih fizičkih osoba, trebalo bi voditi računa o poštivanju procedure po kojoj se podnosi zahtjev za provjeru vjerodostojnosti svjedodžbe, odnosno o tome je li zahtjev podnijela ovlaštena osoba, a što se može utvrditi iz zahtjeva podnesenog pisanim putem.