KLASA: UP/II-008-07/17-01/751

URBROJ: 401-01/06-17-03

Zagreb, 8. studenoga 2017.              

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13. i 85/15.), povodom žalbe ……… iz Kaštel Novog, ………, izjavljene protiv rješenja Hrvatske psihološke komore, Klasa: 032-03/17-01/06, Ur.broj: 251-375/01-03-17-4 od 24. srpnja 2017. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Hrvatske psihološke komore, Klasa: 032-03/17-01/06, Ur.broj: 251-375/01-03-17-4 od 24. srpnja 2017. godine.

2.    Odobrava se ……… pravo na pristup preslici:

-        Konto kartice Hrvatske psihološke komore, konta 4292 – Troškovi reprezentacije, od 1.1.2016. do 31.12.2016. godine

3.    Nalaže se Hrvatskoj psihološkoj komori da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem djelomično odbijen je zahtjev ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanjem prava na pristup informacijama, u pogledu točke 2. zahtjeva za pristup informacijama od 7. lipnja 2017. godine, u kojoj je zatražio kopije računa za 36.294,00 kn koje su potrošene na usluge reprezentacije, temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama jer korisnik prava na pristup informacijama očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama te opterećuje rad i funkcioniranje tijela javne vlasti.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da istu izjavljuje jer mu je osporenim rješenjem odbijen zahtjev za pristup informacijama u pogledu točke 2. istog zahtjeva, uz obrazloženje da uvid u zatražene informacije može dobiti u prostorijama tijela javne vlasti na uvid, da je godišnje financijsko izvješće o poslovanju Hrvatske psihološke komore objavljeno na njihovoj web stranici, da članovi navedene Komore nakon dobivanja informacija iste objavljuju na društvenim mrežama i komentiraju ih te da je isto tijelo zaprimilo veći broj zahtjeva od svojih članova za dostavom informacija prvenstveno financijske prirode te da je u provedenom testu razmjernosti i javnog interesa zaključeno da je on jedan u nizu međusobno povezanih podnositelja koji traženjem istih ili istovrsnih informacija opterećuje rad tajništva. Nadalje, žalitelj navodi kako mu dolazak u prostorije tijela javne vlasti predstavlja vremensku i financijsku zapreku s obzirom na mjesto u kojem živi te kako u vrijeme podnošenja njegovog zahtjeva godišnje financijsko izvješće Hrvatske psihološke komore nije bilo objavljeno na njezinim internetskim stranicama, no da neovisno o tome što je isto sada objavljeno, navedeno izvješće ne sadrži pojedinačne stavke troškova reprezentacije već samo generalni iznos. Žalitelj također smatra da svi građani imaju pravo objavljivati i komentirati informacije kojima im je po zahtjevima za pristup informacijama omogućen pristup te kako je neistinita tvrdnja tijela javne vlasti iz osporenog rješenja da je povezan s drugim podnositeljima zahtjeva za pristup informacijama, te da koliko je njemu poznato nitko osim njega nije tražio informaciju o troškovima reprezentacije tijela javne vlasti a kojoj mu je onemogućen pristup osporenim rješenjem. Osim navedenog žalitelj smatra Hrvatska psihološka komora nije zaprimila tako veliki broj zahtjeva koji bi opteretio njezino tajništvo koje po njemu ima dovoljan broj zaposlenih. Zaključno žalitelj navodi kako Hrvatska psihološka komora pri provođenju testa razmjernosti i javnog interesa nije uzela u obzir veliki interes njezinih članova za objavom informacija koje je tražio u predmetnom slučaju pod točkom 2., jer je isto tijelo javne vlasti u gotovo 100% -nom iznosu financira od članarina i drugih uplata članova te je stoga logično da članove (kojih je gotovo 3 000) zanima kako se troši taj novac, pa od Povjerenice za informiranje traži da mu omogući pristup istima. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 7. lipnja 2017. godine zatražio od Hrvatske psihološke komore, kao tijela javne vlasti sljedeće informacije: 1. na što je točno potrošeno 48. 718,00 kn kod stavke Pravne i odvjetničke usluge, 2. kopije računa za 36. 294,00 kn koje su potrošene na usluge reprezentacije, 3. na što je utrošeno 9. 776,00 kn kod usluga Student servisa i 4. kome su pojedinačno upućene donacije od 31. 0000,00 kn. Nadalje je utvrđeno da je Hrvatska psihološka komora povodom predmetnog zahtjeva žalitelju dostavila odgovor, KLASA: 032-03/17-01/06, URBROJ: 251-375/01-03-17-2 od 21. lipnja 2017. godine u kojem mu omogućila pristup traženim informacijama pod točkama 1., 3. i 4. zahtjeva te da je osporenim rješenjem Klasa: 032-03/17-01/06, Ur.broj: 251-375/01-03-17-4 od 24. srpnja 2017. godine odbila zahtjev žalitelja u pogledu točke 2. istog, temeljem članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama, iz razloga što su smatrali da korisnik očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama te podnosi zahtjeve za pristup informacijama kojima opterećuje rad i redovito funkcioniranje tijela javne vlasti.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 23. stavkom 5. točkom 5. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će tijelo javne vlasti rješenjem odbiti zahtjev ako jedan ili više međusobno povezanih podnositelja putem jednog ili više funkcionalno povezanih zahtjeva očito zloupotrebljava pravo na pristup informacijama, a osobito kada zbog učestalih zahtjeva za dostavu istih ili istovrsnih informacija ili zahtjeva kojima se traži velik broj informacija dolazi do opterećivanja rada i redovitog funkcioniranja tijela javne vlasti.

Iz osporenog rješenja Hrvatske psihološke komore razvidno je da je razlog odbijanja žaliteljeva zahtjeva zloupotreba prava na pristup informacijama. Kod  utvrđivanja zloupotrebe prava na pristup informacijama potrebno je ocijeniti sve činjenice i okolnosti, a relevantno je i zakonsko načelo međusobnog poštovanja i suradnje kojim je propisano da se odnosi tijela javne vlasti i korisnika temelje na suradnji i pružanju pomoći te međusobnom uvažavanju i poštivanju dostojanstva ljudske osobe. Dakle, tijela javne vlasti i korisnici prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija trebaju međusobno surađivati.

U žalbenom postupku Povjerenica za informiranje zatražila je od Hrvatske psihološke komore dostavu zahtjeva žalitelja zaprimljenih u 2016. i 2017. godini, presliku Upisnika o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija za 2016. i 2017. godinu, kao i popunjavanje upitnika objavljenog na linku http://www.pristupinfo.hr/procjena-i-samoprocjena-uskladenosti-sa-zakonom-o-pravu-na-pristup-informacijama/. Uvidom u dostavljene Upisnike o zahtjevima, postupcima i odlukama o ostvarivanju prava na pristup informacijama i ponovnu uporabu informacija Hrvatske psihološke komore, utvrđeno je da je u 2016. godini ukupno bilo 4 zahtjeva za pristup informacijama a od kojeg broja niti jedan nije podnesen od strane žalitelja, a u 2017. godini do dana dostave spisa predmeta ukupno 8 zahtjeva za pristup informacijama, od čega je žalitelj podnio samo 1. Uvidom u sadržaj zahtjeva za pristup informacijama koji su uneseni u navedenim Upisnicima, razvidno je da se istima od Hrvatske psihološke komore ne traže iste niti istovrsne informacije, kao niti velika količina informacija. U dostavljenom Upitniku o usklađenosti postupanja tijela javne vlasti sa Zakonom o pravu na pristup informacijama, Hrvatska psihološka komora je navela isti broj zahtjeva koji je naveden i u navedenim Upisnicima.

Procjenom svih činjenica i okolnosti, a osobito malog broja sveukupnih zahtjeva zaprimljenih u Hrvatskoj psihološkoj komori u 2016. te 2017. godini te činjenice da je žalitelj u navedenom periodu tijelu javne vlasti podnio samo jedan zahtjev, kao i vrste informacija koje je žalitelj u istom zatražio, u žalbenom postupku nije utvrđena zloupotreba prava na pristup informacijama od strane žalitelja u smislu članka 23. stavka 5. točke 5. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Odredbom članka 16. stavak 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisuje kako su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak. U članku 15. Zakona o pravu na pristup informacijama su propisana ograničenja pristupa informacijama.

Hrvatska psihološka komora je dana 28. rujna 2017. godine, dopisom KLASA: 032-03/17-01/06, URBROJ: 251-375/01-03-17-11 0d 27. rujna 2017. godine dostavila Povjerenici za informiranje kao predmetnu informaciju konto karticu Hrvatske psihološke komore, konto 4292 – Troškovi reprezentacije, od 1.1.2016. do 31.12.2016. godine, u kojoj su navedene pojedinačne isplate sa naznakom kome je i koliki iznos isplaćen.

U žalbenom postupku Povjerenica za informiranje je u pogledu dostavljene predmetne informacije razmotrila da li je istoj moguće odobriti pristup, te je utvrđeno da je žalitelju moguće odobriti pristup zatraženim informacijama u pogledu traženih informacija iz točke 2. predmetnog zahtjeva, jer se radi o raspolaganju sredstvima tijela javne vlasti. Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem korisniku omogućiti pristup informaciji. U žalbenom postupku, Povjerenica za informiranje je utvrdila da iznosi troškova za reprezentaciju tijela javne vlasti te podaci kome su isti isplaćeni predstavljaju podatak o raspolaganju javnim sredstvima te da su sukladno članku 16. stavku 3. Zakona o pravu na pristup informacijama, navedeni podaci dostupni javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa.

S obzirom da Hrvatska psihološka komora, kao pravna osoba s javnim ovlastima koja je osnovana temeljem Zakona o psihološkoj djelatnosti („Narodne novine”, broj 47/03.) i koja se temeljem navedenog Zakona financira iz javnih sredstava (upisnina, članarina i dr.), predstavlja tijelo javne vlasti, informacija o troškovima reprezentacije navedenog tijela je dostupna javnosti sukladno odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama. Naime, Povjerenica za informiranje je u žalbenom postupku izvršila  uvid u informaciju koja sadrži u predmetnom zahtjevu zatražene podatke, konto karticu Hrvatske psihološke komore 4292 – troškovi reprezentacije, i nije našla zakonskih ograničenja pristupa istima. Također, s obzirom na navode tijela javne vlasti iz osporenog rješenja o objavljivanju informacijama posebno se naglašava da je u članku 9. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da korisnik koji raspolaže informacijom sukladno ovom Zakonu , ima pravo tu informaciju javno iznositi.

Stoga je temeljem članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj 47/09) riješeno kao u  izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.    

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.