KLASA: UP/II-008-07/17-01/5

URBROJ: 401-01/03-17-02

Zagreb, 3. studenoga 2017.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13 i 85/15), povodom žalbe trgovačkog društva Arena d.d. iz Zagreba, ………, zastupanog po direktoru ………, izjavljene protiv rješenja Ministarstva gospodarstva, maloga i srednjega poduzetništva i obrta KLASA: UP/I-008-02/16-01/03, URBROJ: 526-02-02-02/5-16-01 od 3. studenoga 2016. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.      Poništava se točka I. rješenja Ministarstva gospodarstva, maloga i srednjega poduzetništva i obrta KLASA: UP/I-008-02/16-01/03, URBROJ: 526-02-02-02/5-16-01 od 3. studenoga 2016. godine.

2.      Odobrava se Areni d.d. pravo na pristup traženoj informaciji na način da se dostave preslike Odluka (rješenja) Povjerenstva za žalbe u odnosu na trgovačka društva Eko-Murvica d.o.o. iz Crikvenice i Liburnija Parking d.o.o. iz Opatije te preslike Odluka o imenovanju članova Povjerenstva za žalbe.

3.      Nalaže se Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

U točki I. osporenog rješenja odbijen je zahtjev Arena d.d. (u daljnjem tekstu: žalitelj) za ostvarivanje prava na pristup informacijama kojim traži dostavu Odluke Povjerenstva za žalbe kojom je prihvaćena žalba trgovačkim društvima Liburnija Parking d.o.o. iz Opatije te Eko-Murvica d.o.o. iz Crikvenice te dostavu popisa ljudi ili barem predsjedavajućeg u Povjerenstvu za žalbe u navedenim žalbenim predmetima u dijelu koji se odnosi na dostavu dokumentacije koja sadrži osobne podatke na temelju članka 23. stavka 5. točke 2. Zakona o pravu na pristup informacijama, a u vezi članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama jer je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka. Točkom II. osporenog rješenja u preostalom dijelu udovoljeno zahtjevu za pravo na pristup informacijama koji se odnosi na dostavu Odluke Povjerenstva za žalbe u odnosu na trgovačka društva Eko-Murvica d.o.o. iz Crikvenice i Liburnija Parking d.o.o. te dostavu popisa ljudi odnosno Odluke o imenovanju članova Povjerenstva za žalbe.

Protiv navedenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da žalbu podnosi na točku I. osporenog rješenja zbog pogrešne primjene materijalnog prava i to članka 10. Zakona o pravu na pristup informacijama koji propisuje da su tijela javne vlasti na lako pretraživ način na internetskim stranicama dužna objaviti informacije o unutarnjem ustrojstvu tijela javne vlasti s imenima čelnika tijela i voditelja ustrojstvenih jedinica i njihovim podacima za kontakt. Navodi kako je Povjerenstvo za žalbe Ministarstva gospodarstva, malog i srednjeg poduzetništva i obrta jedna od ustrojstvenih jedinica tog Ministarstva, imena čelnika Povjerenstva za žalbe tijelo javne vlasti bilo je dužno objaviti na svojim internetskim stranicama, a što isto nije učinilo. Nadalje, navodi kako imena čelnika Povjerenstva za žalbe nisu bila javno objavljena te da je žalitelj zatražio ostvarivanje prava na pristup informacijama i dostavu imena čelnika Povjerenstva za žalbe. Ističe kako tijelo javne vlasti u pobijanom rješenju nije objasnilo zbog kojih razloga smatra da u konkretnom slučaju prevladava potreba zaštite prava na ograničenje pristupa informacija u odnosu na javni interes, osobito stoga što je obveza objavljivanja imena čelnika ustrojstvenih jedinica tijela javne vlasti propisana zakonom. Smatra da postoji javni interes da se zna tko odlučuje o žalbama na pojedine odluke ministarstva pa je stoga dužnost objavljivanja ustrojstva tijela javne vlasti i njihovih čelnika propisana kao obveza po članku 10. Zakona o pravu na pristup informacijama, a što naslovno tijelo donoseći pobijano rješenje u potpunosti zanemaruje. Predlaže da se uvaži žalba i da se omogući pristup zatraženoj informaciji.

Žalba je osnovana.

Na temelju Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave („Narodne novine“, broj 104/16) Ministarstvo gospodarstva, malog i srednjeg poduzetništva i obrta nastavilo je raditi kao Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta (dalje u tekstu: Ministarstvo).

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima toga Zakona, a ograničenja su propisana člankom 15. navedenog Zakona.

Uvidom u spis predmeta utvrđeno je da žalitelj dana 24. listopada 2016. godine zahtjevom za pristup informacijama zatražio od Ministarstva, kao tijela javne vlasti, sljedeću informaciju: Odluku Povjerenstva na žalbe, kojom je prihvaćena žalba trgovačkim društvima Liburnija Parking d.o.o. iz Opatije te Eko-Murvica d.o.o. iz Crikvenice u predmetnom slučaju, s pripadajućim rješenjem te odluke, te popis ljudi ili barem predsjedavajućeg u Povjerenstvu za žalbe, koji je potpisao odluku i tako prihvatio žalbu trgovačkih društava Liburnija Parking d.o.o. iz Opatije te Eko-Murvica d.o.o. iz Crikvenice u predmetnom slučaju.

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev žalitelja za pristup informacijama u dijelu koji se odnosi na dostavu dokumentacije koja sadrži osobne podatke. U obrazloženju osporenog rješenja navodi se da je Ministarstvo prije donošenja rješenja provelo test razmjernosti i javnog interesa, kojim je ocijenjeno da prevladava potreba zaštite prava na ograničenje pristupa informaciji u odnosu na javni interes, odnosno interes korisnika za dostavom traženih informacija koje sadrže osobe podatke fizičkih osoba koje su sudjelovale pri inspekcijskim nazorima kao i prilikom donošenja predmetnih odluka. Nadalje navodi se da s obzirom da je Povjerenstvo za žalbe sastavljeno od članova koji su inspektori toga ministarstva, test razmjernosti ocijenjen je kao i za prethodne Odluke. Navodi se kako je zaključeno da će se u povodu predmetnog zahtjeva ograničiti pravo na pristup informacijama u odnosu na dijelove tražene informacije koja sadrži osobne podatke te će se isti zacrniti.

U žalbenom postupku Povjerenici za informiranje dostavljen je spis predmeta zajedno sa zatraženim informacijama koje su predmet ovog postupka.

Prema članku 115. stavku 1. Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj  47/09) drugostupanjsko tijelo ispituje zakonitost i ocjenjuje svrhovitost pobijanog rješenja u granicama zahtjeva iz žalbe, ali pri tome nije vezano žalbenim razlozima.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Člankom 5. stavkom 1. točkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je informacija svaki podatak koji posjeduje tijelo javne vlasti u obliku dokumenta, zapisa, dosjea registra, neovisno o načinu na koji je prikazan (napisani, nacrtani, tiskani, snimljeni, magnetni, optički, elektronički ili neki drugi zapis), koji je tijelo izradilo samo ili u suradnji s drugim tijelima ili dobilo od druge osobe, a nastao je u okviru djelokruga ili u vezi s organizacijom i radom tijela javne vlasti.

Stoga, pristup informaciji u smislu Zakona o pravu na pristup informacijama pretpostavlja pristup već gotovoj i postojećoj informaciji, odnosno dobivanje preslike gotove informacije koju tijelo javne vlasti posjeduje, npr. određenog dokumenta, fonograma, crteža i slično.

Odredbom članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako je informacija zaštićena zakonom kojim se uređuje područje zaštite osobnih podataka.

Odredbom članka 16. stavka 1. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da je tijelo javne vlasti nadležno za postupanje po zahtjevu za pristup informaciji iz članka 15. stavka 2. točke 2., 3., 4., 5., 6. i 7. i stavka 3. i 4. toga Zakona, dužno je, prije donošenja odluke, provesti test razmjernosti i javnog interesa.

Test razmjernosti i javnog interesa je procjena razmjernosti između razloga za omogućavanje pristupa informaciji i razloga za ograničenje te omogućavanje pristupa informaciji ako prevladava javni interes.

Kod provođenja testa razmjernosti i javnog interesa tijelo javne vlasti dužno je utvrditi da li se pristup informaciji može ograničiti radi zaštite nekog od zaštićenih interesa iz članka 15. stavka 2., 3. i 4. toga Zakona, da li bi omogućavanjem pristupa traženoj informaciji u svakom pojedinom slučaju taj interes bio ozbiljno povrijeđen te da li prevladava potreba zaštite prava na ograničenje ili javni interes. Ako prevladava javni interes u odnosu na štetu po zaštićene interese, informacija će se učiniti dostupnom.

Ministarstvo je provelo test razmjernosti i javnog interesa te je donijelo odluku o ograničenju prava na pristup informaciji.

Na internetskoj stranici Ministarstva https://www.mingo.hr/page/kategorija/ustroj-ministarstva objavljeno je unutarnje ustrojstvo Ministarstva te Uredba o unutarnjem ustrojstvu Ministarstva, dok su na internetskoj stranici https://www.mingo.hr/page/kategorija/kontakti objavljena imena čelnika tijela i voditelja ustrojstvenih jedinica te njihovi podaci za kontakt.

U članku 32. Zakona o inspekcijama u gospodarstvu („Narodne novine“, broj 14/14 i 56/16) propisano je da se protiv rješenja inspektora iz članka 31. toga Zakona može izjaviti žalba te da žalbu rješava Povjerenstvo za žalbe Ministarstva, kojeg čine tri člana i tri zamjenika, koje imenuje ministar.

Stoga, neosnovan je navod žalitelja da je Povjerenstvo za žalbe jedno od ustrojstvenih jedinica Ministarstva. Sukladno Zakonu o inspekcijama u gospodarstvu Povjerenstvo za žalbe je tijelo koje odlučuje o žalbama protiv rješenja inspektora. Istim Zakonom je propisano da članove i zamjenike imenuje ministar te su propisani stručni uvjeti koje isti moraju ispunjavati.

Uvidom u informacije koje su predmet ovoga postupka, Odluke (rješenja) Povjerenstva za žalbe u odnosu na trgovačka društva Eko-Murvica d.o.o. iz Crikvenice i Liburnija Parking d.o.o. iz Opatije te Odluke o imenovanju članova Povjerenstva za žalbe, Povjerenica za informiranje ne nalazi razloge zbog kojeg bi za tražene informacije postojala ograničenja iz članka 15. stavka 2. točke 4. Zakona o pravu na pristup informacijama.

Utvrđeno je da se u Odlukama (rješenjima) Povjerenstva za žalbe u odnosu na trgovačka društva Eko-Murvica d.o.o. iz Crikvenice i Liburnija Parking d.o.o. iz Opatije navodi ime i prezime predsjednice Povjerenstva za žalbe, a u Odlukama o imenovanju članova Povjerenstva za žalbe navode se imena i prezimena  predsjednice i članova Povjerenstva za žalbe, odnosno državnih službenika Ministarstva imenovanih u to Povjerenstvo. Podatak o imenu i prezimenu državnih službenika koji su imenovani odlukom ministra u Povjerenstvo za žalbe nije zaštićen podatak uzimajući u obzir činjenicu da se sredstva za njihov rad osiguravaju u državnom proračunu. S obzirom na navedeno nije potrebno provoditi test razmjernosti i javnog interesa.

Točno je da su podaci koje žalitelj traži osobni podaci (ime i prezime), međutim postavlja se pitanje je li iste potrebno zaštititi. Naime, radi se o osobama koje su zaposlene u tijelu javne vlasti, te se financiraju iz javnih sredstava.

Člankom 16. stavkom 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja testa razmjernosti i javnog interesa, osim ako informacija ne predstavlja klasificirani podatak.

Ispitujući pravilnost provedenog testa razmjernosti i javnog interesa utvrđeno je da je objava članova Povjerenstva za žalbe u duhu odredbi Zakona o pravu na pristup informacijama koji se temelji na načelima javnosti i otvorenosti rada tijela javne vlasti, kao i na dijalogu građana s javnim i državnim institucijama odnosno tijelima javne vlasti. Onemogućavanjem popisa članova navedenog povjerenstva narušavaju se navedena načela Zakona o pravu na pristup informacijama i zatvara se za javnost određeni segment rada tijela javne vlasti.

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik će rješenjem naložiti tijelu javne vlasti da korisniku omogući pristup informaciji.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. Zakona o općem upravnom postupku odlučeno kao u izreci ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: Protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr. sc. Anamarija Musa, dipl. iur.