KLASA: UP/II-008-07/17-01/258

URBROJ: 401-01/06-17-09

Zagreb, 3.10.2017.

Povjerenica za informiranje na temelju članka 35. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13.) povodom žalbe ……… iz ………, Križ, izjavljene protiv rješenja Općine Križ KLASA: UP/I-008-01/16-01/01, URBROJ: 238/16-05-01-16-6 od 14.11.2016. godine, u predmetu ostvarivanja prava na pristup informacijama, donosi sljedeće

RJEŠENJE

1.    Poništava se rješenje Općine Križ KLASA: UP/I-008-01/16-01/01, URBROJ: 238/16-05-01-16-6 od 14.11.2016. godine.

2.    Odobrava se ……… pravo na pristup preslici Zapisnika o obavljenom proračunskom nadzoru utvrđivanja zakonitosti proračuna Općine Križ, Trg Svetog križa 5, Križ, OIB: 64115544733 za 2013. godinu i za razdoblje siječanj-kolovoz 2014. godine, KLASA: 403-02/14-01/48, URBROJ: 513-08-04/14-5 od 10.10.2014. godine, Ministarstva financija, Uprave za financijsko upravljanje, unutarnju reviziju i nadzor, Sektora za financijski i proračunski nadzor.

3.    Nalaže se Općini Križ da u roku od 8 dana od dana primitka ovog rješenja postupi sukladno točki 2. izreke ovog rješenja.

O b r a z l o ž e n j e

Osporenim rješenjem odbijen je zahtjev za pristup informacijama ……… (u daljnjem tekstu: žalitelj), kojim je 6.5.2016. godine zatražio presliku Zapisnika Ministarstva financija o provedenom nadzoru nad proračunom Općine Križ izvršenim tijekom 2014. godine, temeljem odredbe članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama jer bi objavljivanje informacije onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka, izvršenje sudske odluke ili kazne. Navedenim rješenjem također je zamijenjeno rješenje KLASA: UP/I-008-01/16-01/01, URBROJ: 238/16-05-01-16-1 od 14.10.2016. godine.

Protiv osporenog rješenja žalitelj je pravovremeno uložio žalbu u kojoj u bitnome navodi da je tijelo javne vlasti u istom suprotno odredbama članka 23. stavka 5. Zakona o pravu na pristup informacijama odbilo njegov zahtjev uz tumačenje da bi se davanjem tražene informacije onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka, izvršenje sudske odluke ili kazne. Nadalje navodi da mu osporenim rješenjem uskraćeno zakonsko ostvarenje prava na pristup informacijama te da isto osporava u cijelosti i smatra omogućavanje pristupa zatraženoj informaciji ni na koji način ne može utjecati na vođenje sudskog postupka koji je u tijeku. Također, ponavlja kao činjenicu da je Općinsko vijeće čiji je član, na 17. sjednici Općinskog vijeća informirano o provedenom postupku proračunskog nadzora usmenim putem od strane općinskog načelnika, kao i da isti Zapisnik iako je upućen Općinskom vijeću Općine Križ nikad nije dostavljen članovima Općinskog vijeća u cijelosti. Žalitelj navodi da je Općina Križ u osporenom rješenju pogrešno primijenila Zakon o pravu na pristup informacijama jer dostava tražene informacije ne smije utjecati na postupak koji je u tijeku, a imajući u vidu neovisno i nepristrano vođenje sudskog postupka, pa navedene tvrdnje tijela javne vlasti smatra potpuno neosnovanima. Zaključno navodi kako je iz svega navedenog vidljivo da ne postoje razlozi za uskratu zatražene informacije i od Povjerenice za informiranje traži da poništi osporeno rješenje i omogući mu pristup traženoj informaciji. Predlaže da se žalba uvaži.

Žalba je osnovana.

Člankom 6. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su sve informacije dostupne svakoj domaćoj ili stranoj fizičkoj i pravnoj osobi u skladu s uvjetima i ograničenjima ovoga Zakona.

Uvidom u spise predmeta utvrđeno je da je žalitelj zahtjevom za pristup informacijama od 6.5.2016. godine zatražio od Općine Križ da mu dostavi sljedeću informaciju: presliku Zapisnika Ministarstva financija o provedenom nadzoru nad proračunom Općine Križ izvršenim tijekom 2014. godine. Također je utvrđeno da je Općina Križ rješenjem KLASA: UP/I-008-01/16-01/01, URBROJ: 238/16-05-01-16-6 od 14.11.2016. godine, zamijenila svoje ranije rješenje po istom zahtjevu i odbila zahtjev žalitelja temeljem odredbe članka 15. stavka 3. točke 1. Zakona o pravu na pristup informacijama jer bi objavljivanje informacije onemogućilo učinkovito, neovisno i nepristrano vođenje sudskog, upravnog ili drugog pravno uređenog postupka, izvršenje sudske  odluke ili kazne.

Uvidom u dokumentaciju u spisu predmeta koju je Općina Križ dostavila Povjerenici za informiranje u žalbenom postupku, utvrđeno je da se u istoj nalazi predmetna informacija: Zapisnik o obavljenom proračunskom nadzoru utvrđivanja zakonitosti proračuna Općine Križ, Trg Svetog križa 5, Križ, OIB: 64115544733 za 2013. godinu i razdoblje siječanj-kolovoz 2014. godine, KLASA: 403-02/14-01/48, URBROJ: 513-08-04/14-5 od 10.10.2014. godine, Ministarstva financija, Uprave za financijsko upravljanje, unutarnju reviziju i nadzor, Sektora za financijski i proračunski nadzor. Također je utvrđeno da se u dokumentaciji spisa predmeta nalazi i očitovanje Općine Križ, Općinskog načelnika na Zapisnik o obavljenom proračunskom nadzoru, KLASA: 470-01/14-01/03, URBROJ: 238/16-03-14-5 od 5.11.2014. godine. Izvršenim uvidom u citirano očitovanje Općine Križ, utvrđeno je da je u istom navedeno kako Općina Križ nema primjedaba na zaprimljeni Zapisnik o obavljenom proračunskom nadzoru. te da se Općina Križ očitovala u pogledu pojedinih činjenica utvrđenih istim nadzorom te je priložila određene dokumente.

Člankom 38. stavkom 4. Ustava Republike Hrvatske (Narodne novine broj: 56/90., 135/97., 8/98., 113/00.,124/00., 28/01., 41/01., 55/01., 76/10., 85/10. i 5/14. - pročišćeni tekst) jamči se pravo na pristup informacijama koje posjeduju tijela javne vlasti. Ograničenja prava na pristup informacijama moraju biti razmjerna naravi potrebe za ograničenjem u svakom pojedinom slučaju te nužna u slobodnom i demokratskom društvu, a propisuju se zakonom.

Cilj Zakona o pravu na pristup informacijama je omogućiti i osigurati ostvarivanje Ustavom Republike Hrvatske zajamčenog prava na pristup informacijama, kao i ponovnu uporabu informacija, fizičkim i pravnim osobama putem otvorenosti i javnosti djelovanja tijela javne vlasti.

Odredbom članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da su informacije o raspolaganju javnim sredstvima dostupne javnosti i bez provođenja postupka iz stavka 1. ovog članka, osim ako informacija predstavlja klasificirani podatak.

Člankom 15. Zakona o pravu na pristup informacijama propisana su ograničenja prava na pristup informacijama. Stavkom 3. točkom 1. navedenog članka Zakona propisano je da tijela javne vlasti mogu ograničiti pristup informaciji ako postoje osnove sumnje da bi njezino objavljivanje onemogućilo učinkovito neovisno i nepristrano vođenje sudskog upravnog ili drugog pravno uređenog postupka, izvršenje sudske odluke ili kazne.

Odredbom članka 115. stavka 1. Zakona o proračunu („Narodne novine”, broj 87/08. i 136/12.) - koji je bio na snazi u vrijeme provođenja predmetnog proračunskog nadzora, je propisano da je proračunski nadzor postupak nadziranja zakonitosti, svrhovitosti i pravodobnosti korištenja proračunskih sredstava kojim se nalažu mjere za otklanjanje utvrđenih nezakonitosti i nepravilnosti. Stavkom 2. istog članka je propisano da proračunski nadzor obuhvaća nadzor računovodstvenih, financijskih i ostalih poslovnih dokumenata subjekata nadzora. U stavku 3. navedenog članka  propisano je da Ministarstvo financija obavlja proračunski nadzor proračunskih i izvanproračunskih korisnika državnog proračuna, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i njihovih proračunskih i izvanproračunskih korisnika, pravnih i fizičkih osoba koje dobivaju sredstva iz proračuna i financijskih planova izvanproračunskih korisnika kao i nadzor korištenja kreditnih sredstava s osnove jamstva države i jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Odredba stavka 4. navedenog članka propisuje da Ministar financija donosi Pravilnik o proračunskom nadzoru u kojem propisuje ciljeve, djelokrug, sadržaj, način i uvjete, ovlaštenu osobu proračunskog nadzora i mjere proračunskog nadzora.

U članku 116. stavku 1. Zakona o proračunu je propisano da se proračunski nadzor obavlja po predstavkama građana, zahtjevima središnjih tijela državne uprave, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i drugih pravnih osoba iz kojih proizlazi sumnja na nepravilnost ili prijevaru, te po nalogu ministra financija. U stavku 2. istog članka je propisano da se proračunski nadzor poslovanja proračunskog korisnika obavlja izravnim nadzorom kod subjekta nadzora, odnosno analizom njegove financijsko-računovodstvene dokumentacije. Stavak 3. navedenog članka propisuje da se na postupak proračunskog nadzora odgovarajuće primjenjuju odredbe Zakona o općem upravnom postupku.

Člankom 117. stavkom 1. Zakona o proračunu je propisano da inspektor proračunskog nadzora koji je u postupku nadzora utvrdio radnje kojima je ostvaren prekršaj, sastavlja u ime Ministarstva financija optužni prijedlog protiv počinitelja prekršaja i podnosi ga nadležnom područnom uredu Porezne uprave.

U članku 12. stavku 1. Pravilnika o proračunskom nadzoru („Narodne novine” 71/13.) - koji je u vrijeme provođenja predmetnog proračunskog nadzora bio na snazi je propisano da se o obavljenom proračunskom nadzoru sastavlja zapisnik. U zapisnik se unose sve važne radnje poduzete u postupku nadzora i nadzorom utvrđeno činjenično stanje te se prilaže dokumentacija koja služi kao dokaz o utvrđenom činjeničnom stanju. U stavku 2. istog članka je propisano da se Zapisnik iz stavka 1. ovoga članka sastavlja u tri (3) primjerka. Po jedan primjerak zapisnika dostavlja se odgovornoj osobi subjekta nadzora i Državnom uredu za reviziju, a jedan primjerak zapisnika ostaje ustrojstvenoj jedinici za proračunski nadzor. Stavak 3. navedenog članka propisuje da nakon dostavljanja zapisnika, odgovorna osoba subjekta nadzora može uložiti primjedbe u pisanom obliku u roku od petnaest dana od dana primitka zapisnika. U stavku 4. istog članka je propisano da  se ako odgovorna osoba subjekta nadzora ne uloži primjedbe sukladno stavku 3. ovog članka, ili ako su primjedbe uložene a nisu prihvaćene, zapisnik smatra završenim. Stavkom 6. navedenog članka je propisano da ako odgovorna osoba subjekta nadzora uloži primjedbe sukladno stavku 3. ovoga članka, primjedbe koje su u cijelosti ili djelomično prihvaćene, postaju sastavni dio zapisnika i zapisnik se smatra završenim.

Člankom 15. stavkom 2. navedenog Pravilnika o proračunskom nadzoru je propisano da ako inspektor proračunskog nadzora u postupku nadzora utvrdi radnje kojima je ostvaren prekršaj, sastavlja u ime Ministarstva financija optužni prijedlog protiv počinitelja prekršaja i podnosi ga nadležnom područnom uredu Porezne uprave. Stavkom 3. istog članka je propisano da ako se proračunskim nadzorom utvrdi da su sredstva korištena suprotno zakonu ili proračunu, inspektor proračunskog nadzora rješenjem nalaže povrat sredstava u proračun. U stavku 4. istog članka je propisano da ako se proračunskim nadzorom utvrdi da proračunska sredstva, za koje je posebnim propisom utvrđena obveza uplate u državni proračun, nisu uplaćena u državni proračun ili su uplaćena u manjem iznosu od propisanog, inspektor proračunskog nadzora donosi rješenje kojim se nalaže njihova uplata u državni proračun. Stavkom 5. istog članka je propisano da ako su proračunskim nadzorom utvrđene nepravilnosti za koje nisu propisane kazne, inspektor proračunskog nadzora nalaže mjere za otklanjanje nepravilnosti.

U žalbenom postupku je utvrđeno da je Zapisnik o obavljenom proračunskom nadzoru utvrđivanja zakonitosti proračuna Općine Križ, KLASA: 403-02/14-01/48, URBROJ: 513-08-04/14-5 od 10.10.2014. godine dovršena odnosno izrađena informacija koja sadržava podatke koji potpadaju pod informacije navedene u odredbi članka 16. stavka 3. Zakona o pravu na pristup informacijama odnosno da postoji javni interes za omogućavanjem pristupa navedenoj informaciji, jer se isti očituje kroz kontrolu rada tijela javne vlasti i pravilnosti provedbe zakonskih i podzakonskih propisa vezanih za raspolaganje javnim sredstvima.

Naime, utvrđeno je da ne stoje argumenti za ograničavanje pristupa predmetnoj informaciji Općine Križ iz osporenog rješenja o tome da postoje osnovane sumnje da bi omogućavanje navedene informacije utjecalo na sudski postupak koji je u tijeku, jer sam Zapisnik kao dokument nije predmet prekršajnog postupka, nego se prekršajni postupak može voditi radi nepravilnosti ili nezakonitosti koje su istim Zapisnikom utvrđene te, iako je moguće da se o istom dokumentu može raspravljati unutar prekršajnog postupka, omogućavanje pristupa tom dokumentu nikako ne bi moglo utjecati na sudski postupak odnosno na donošenje odluke u istom postupku. Pri navedenom osobito treba imati u vidu i činjenicu da tijelo javne vlasti odnosno odgovorna osoba u istom, prilikom provođenja postupka proračunskog nadzora, odnosno nakon njega nije dao primjedbe na predmetni Zapisnik te se isti slijedom navedenog smatra završenim. Također, uvidom u predmetni Zapisnik utvrđeno je da se u istom spominju podaci o imenima i prezimenima te potpisima državnih službenika odnosno zaposlenika tijela javne vlasti, u pogledu istih Povjerenica za informiranje ne nalazi zakonskog uporišta za ograničenje navedenih informacija, jer se radi o informacijama koje bi i inače trebale biti dostupne javnosti. Naime, člankom 10. stavkom 1. točkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama je propisano da su tijela javne vlasti obvezna na internetskim stranicama na lako pretraživ način u strojno čitljivom obliku objavljivati podatke o izvoru financiranja, proračun, financijski plan ili drugi odgovarajući dokument kojim se utvrđuju prihodi i rashodi tijela javne vlasti te podatke i izvješća o izvršenju proračuna, financijskog plana ili drugog odgovarajućeg dokumenta.

Osim navedenog, potrebno je istaknuti i pozitivne primjere javnog objavljivanja podataka o provedenom proračunskom nadzoru u tijelima javne vlasti, primjerice Grada Osijeka na poveznici http://dms.osijek.hr/JavniDokumenti/00176580243666_1.pdf i Grada Metkovića http://www.metkovic.hr/uprava/dokumenti/Zapisnik_o_prora%C4%8Dunskom_nadzoru_14072014.pdf .

Člankom 25. stavkom 7. Zakona o pravu na pristup informacijama propisano je da će kad utvrdi da je žalba osnovana, Povjerenik rješenjem naložiti tijelu javne vlasti da korisniku omogući pristup traženoj informaciji, odnosno da odluči o zahtjevu korisnika te odrediti primjeren rok u kojem je dužno to učiniti.

Stoga je na temelju članka 117. stavka 1. točke 1. Zakona o općem upravnom postupku i članka 25. stavka 7. Zakona o pravu na pristup informacijama riješeno kao u točkama 1., 2. i 4. izreke ovog rješenja.

UPUTA O PRAVNOM LIJEKU: protiv ovog rješenja nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred Visokim upravnim sudom Republike Hrvatske u roku od 30 dana od dana dostave rješenja.

POVJERENICA ZA INFORMIRANJE

dr.  sc. Anamarija Musa, dipl.  iur.